Lucian Pop

Cum sa întreții o baterie cu gel

25 postări în acest subiect de discuţie despre Cum sa întreții o baterie cu gel

Cum sa întreții o baterie cu gel

Lucian Pop

Salutare rulotisti,

Pe baza neglijenței mele am reusit sa stric o baterie cu gel in jumătate de an asa ca o sa va dau cateva sfaturi simple pentru a prelungi viata acumulatorului cu cativa ani.

 

1. Bateria ar trebui scoasă din rulota cand nu ieșiți cu rulota mai ales daca rulota sta in soare. Este valabila si reciproca, nu lasati bateria gel iarna in frig. Temperatura ideala pentru o baterie cu gel este de 15-25 grade celsius(am atasat o poza). 

Temperatura este cel mai important factor. 

Mare atentie: întâi se deconectează panoul solar, apoi se scoate acumulatorul.  

 

2. Nu alegeți cel mai ieftin tip de acumulator. Cu cat acumulatorul este mai greu, cu atat este mai bun.

 

3. Nu descarcati acumulatorul complet. Unele controlere au o protectie care "taie" curentul atunci cand tensiunea scade sub nivelul critic, altele nu. 

 

4. Daca este posibil montați acumulatorul într-un spatiu cu aerisire. Se poate monta si un ventilator micuț (2-20w). 

La 3 dolari puteti pune chiar si un controller automat cu termostat. Link aici:

http//s.aliexpress.com/VJrmy6jm

 

Sper sa va fie de folos aceste sfaturi si greselile mele sa va ajute. 

 

 

 

Screenshot_20180923-082338.jpg

download.jpeg

Screenshot_20180923-092657.jpg

  • Like 1
  • Upvote 2

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri

Batta Mihai

Am acumululator cu gel de 100 Ah si panou solar de 100w pe rulota de 5 ani. Rulota este parcata in strada si nu am demontat absolut nimica si inca acumulatorul este ok.

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Ovidiu Cica

Nu stiu de unde e tabelul acela dar 20 de ani durata de viata a unei baterii am rezerve mari pana la neincredere !

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Fejer Antal

20 de ani??? nu are cum .E  imposibil...

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Lucian Pop
în urmă cu 2 ore, Ovidiu Cica a scris:

Nu stiu de unde e tabelul acela dar 20 de ani durata de viata a unei baterii am rezerve mari pana la neincredere !

 

Ultima rubrica din tabel se refera la acumulatorii gel long life de la victronic, care sunt foarte scumpi. 

Oricum, interesant ca raspunsul tau include o singura remarca, cea cu neîncrederea.

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Lucian Pop
în urmă cu 2 ore, Batta Mihai a scris:

Am acumululator cu gel de 100 Ah si panou solar de 100w pe rulota de 5 ani. Rulota este parcata in strada si nu am demontat absolut nimica si inca acumulatorul este ok.

Salutare. Ne poti spune ce marca este acumulatorul tau? 

L-ai lasat in rulota chiar si iarna, la temperaturi negative?

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Lucian Pop

@Batta Mihai

Am auzit doar de bine despre acest acumulator. 

Eu am luat un Jarett de 120 ah pe care nu il recomand nimanui.

Mai asteptam pareri pro si contra de la voi, privitor la calitatea acumulatorilor. 

Modificat de Radu B

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Florin Dinu

Eu am un jarett de 1 an si jumatate pe rulota de 100Ah alimentat cu 2 panouri de 100w bucata cu o chinezarie de 20mppt de 20A.

Nu am avut nici cea mai mica problema cu ea, niciodată... Si chiar ma gândeam sa schimb și bateria de pe camper cu una similară ca cea de pe rulota.

Modificat de Gabriel Schuster
  • Upvote 1

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Lucian Pop

@Florin Dinu eu am un singur consumator de 150w si dupa o vara de lasat rulota in soare mai pot tine acelasi consumator doar jumatate din timp. 

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Drinovan Ovidiu

Probabil la un asa consumator ai descarcat-o sub 10, 5V de cateva ori si sa stricat!

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Lucian Pop

@Drinovan Ovidiu Garantat nu. Nici controllerul nu ma lasa, taie curentul sub 11.3v. Calitatea proasta a bateriei si caldura

  • Like 1

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
George B

In tabelul prezentat, temperaturile sunt mediile anuale. In utilizarea normala la RV-uri nu ajungi niciodata la 30-40 grade (media), astfel incat nu temperatura a "stricat" acumulutatorul, ci alt factor.

Poate a fost defect din fabricatie. Dar garantie nu ai la el?

  • Upvote 1

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Batta Mihai
în urmă cu 12 ore, Lucian Pop a scris:

@Florin Dinu eu am un singur consumator de 150w si dupa o vara de lasat rulota in soare mai pot tine acelasi consumator doar jumatate din timp. 

Un consumator de 150w la 12v este foarte mare ( 12, 5 A ).

  • Upvote 2

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Ionut C.

Este importanta temperatura acumulatorului, dar cel mai important este sa mentii acumulatorul incarcat cat mai mult timp, sa descarci cat mai lent si, cel mai important, sa nu descarci des in profunzime un acumulator. 
O instalatie cu panouri fotovoltaice va lungi foarte mult viata unui acumulator. O folosire optima a instalatiei, adica alegerea unui acumulator pe masura consumului, astfel incat sa nu consumam mai mult decat putem pune la loc. Asta inseamna o capacitate a acumulatorului suficient de mare incat sa nu scada tensiunea sub 11.9V dimineata, cand va incepe din nou incarcarea. Daca se descarca des sub 11.9V, ceea ce reprezinta 30% din capacitatea unei baterii, sunt sanse foarte mari sa distrugi un acumulator foarte repede. Spun asta deoarece majoritatea producatorilor "umfla" datele despre acumulatorii vanduti, fara sa explica si parametrii. 
Deci, daca se intampla des sa intre un convertor de tensiune in protectie, inseamna ca instalatia e subdimensionata, respectiv capacitatea acumulatorului este prea mica.

In lipsa panourilor solare se folosesc redresoare pentru incarcarea acumulatorlor. Atentie la curentul de incarcare. Cu cat este mai mare, cu atat scurteaza viata acumulatorului. Se va incarca cu un curent maxim de 10% din valoarea capacitatii acumulatorului. De exemplu, un acumulator de 55 Ah va putea fi incarcat cu maximum 5, 5 A. Ideal este sa folositi un curent mai mic, chiar daca timpul de incarcare va creste pe masura. Astfel, veti evita si incalzirea acumulatorului.
 

  • Like 1
  • Upvote 3

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Alin Opran

Pot confirma si eu ca acumulatorii Jarrett au o calitate slaba. Spun din experienta.

Am avut achizitionati 4 buc de 100Ah noi montati in serie la "mosia" de la Letca Noua. Instalatie fotovoltaica cu controler mppt, invertor sinus. In comparatie cu alt tip de acumulatori m-au "tinut" la jumatate, adica si-au pierdut capacitatea de stocare in cca 1 an.

  • Like 1
  • Upvote 1

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Tony T

Multumim de sfaturi, sunt de folos !!!:OK:

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Florin Zob

Am si eu un acumulator de 100Ah pe care am montat un panou de 100W cu controller pwm.
Rulota nu o voi misca pana in martie, am doua variante si va rog sa ma sfatuiti.

1 - Scot acumulatorul si-l pun in casa pana in martie
2 - Il las conectat la panou , in rulota, rulota sta afara.

Cum este mai bine?

Multumesc.

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Daniel P

Pentru acumulator, cel mai bine ar fi să il bagi in casă, unde e o temperatura constantă și să îl menții incarcat permanent cu ajutorul unui redresor dedicat.

Daca e prea mare deranjul, o îl poti lăsa și la rulotă, conectat la panou, cu condiția că vă trebui sa dai zăpada de pe panou la iarnă, când va fi cazul. :salutare!:

  • Like 1
  • Downvote 1

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Marius Rotaru

Nu am avut, dar din mai multe experimente ale cunoscutilor am aflat si eu ca acumulatorii Jarrett sunt slabi spre foarte slabi.

Acum din experienta personala:

Folosesc acumulatori deep cycle gel de 5 ani. Atat timp cat acumulatorul are incarcare poate sta peste iarna in rulota fara probleme. Iarna trecuta acumulatorul a ramas pe rulota. Am avut grija doar sa nu stea panoul acoperit de zapada mai multe zile ( nu crapa in 2-3 zile fara incarcare ). Pe masina am AGM gel, te asigur ca nu il iau in casa chiar daca pornesc masina pe perioada iernii o data la o saptamana, chiar doua. Si am acumulatorul asta de cativa ani. Normal ca daca ii asiguri temperaturi "de casa locuita" si incarcare iti multumeste. :) 

Gandeste-te si ce setare are controllerul. Dupa cunostintele mele gelului nu ii prieste o tensiune de incarcare asa mare ca a acumulatorilor plumb - acid. De exemplu producatorul acumulatorului meu zice sa nu bag in el mai mult de 13.1 - 13.2V. Daca oi fi bagat in el 14.5V sau poate chiar mai mult este o foarte posibila cauza de defectare.

Pentru asta mi-am luat un controller MPPT. Care pe langa eficienta crescuta imi ofera si posibilitatea setarii multor parametri cum ar fi pragul la care sa se opreasca incarcarea.

Cu ce pot fi categoric de acord este punctul 2. Greutatea mare inseamna calitate in cazul acumulatorilor.

  • Like 1

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Laszlo Zsolt

Salutare! Va rog frumos, sa nu-mi taiati capul, ca imi exprim experienta, dar poate prinde bine, pentru careva, dintre noi. Camperul meu are doua panouri solare de 250 W, bucata (1.6 m X1 m), legate in serie si un controller Victron MPPT 30 A, folosesc doua baterii de 100 Ah pentru "uz casnic" si una de 80 Ah pentru motor. Toate cel 3 baterii sunt incarcate de panoauri solare, legate paralel, bineinteles, la controlerul MPPT. Astfel, si cand ploua, la amiaz, de exemplu, am un curent de incarcare de 4 amperi, la 14 V. Consumatorul ce mai mare, ce am in camper, este compresorul de la frigider, care mananca maxim 65 W, adica 4-5 A. Mai am un televizor, pe 12 V, restul leduri, pompa de apa, incarcatoare de telefoane, USB si cam atat. Am un invertor simplu, de 1000 W, care cuplez doar ocazional, cand e cazul. In rest, e deconectat.

Acest sistem este conceput si construit de mine personal, stiu totul despre tot ce se intampla.

Toate cele 3 baterii sunt baterii normale, cu plumb. Nimic special. Sunt tare multumit de acest sistem, lucreaza perfect, de 3 ani de zile. Bateriile nu au fost noi, nu stiu istoria lor, fiindca am de la un prieten, habar n-am cati ani au. Ce stiu, ca indiferent, ca e vara, ca e iarna, daca le incarc (cu controlerul panourilor solare), cu 14 V, complet, dupa deconectare totala, timp de doua saptamani (indiferent de temperatura de afara), tensiunea lor nu scade sub 12.5 V. Nu scot nici odata din masina. Am grija, cind nu le folosesc, deconectez total si din doua in doua saptamani le incarc pana la maxim, fie cu panouri, fie cu un incarcator de priza. Atat vara, cat si iarna, aplic aceasta metoda.

Si in viitor, daca trebuie sa-mi schimb vreo baterie, o sa cumpar tot de plumb, cu capace, ca sa pot verifica eu electrolitul, sa completez eu cu apa distilata si asa evit imbatrinirea prematura, descrisa de colegi, din cauza ca temperaturile ridicate ususca electrolitul din gel. Am un control direct asupra fenomenelor, ce se intampla si asfel nu am surprize.

Varianta cea mai ieftina este de baterii normale de100 Ah, este de la Rombat: https://www.ebat.ro/baterii-auto/baterii-auto-100ah/baterii-auto-rombat-100ah/baterie-auto-rombat-tornada-asia-12v-100ah-750a-borna-normala-dreapta-2500.html

317 de lei. Doi ani garantie.

450 de lei, mai este o varianta, de la marca Macht, tot de 100 Ah. Se acorda 5 (!) ani garantie, cu condita ca din 6 in 6 luni de zile, trebuie mers la comerciant, de la care a fost cumparat bateria si a verifica tensiunea de incarcare, ce trebuie sa fie intre 13.6 si 14.6 V. Asta este singura conditie acestei garantii. Numai, ca aici vorbim de o baterie sigilata, adica nu se poate verifica nivelul electrolitului.

Concluzii: daca este mult supra dimensionat capacitatea de incarcare si stocare, vizavi de consum, se poate bucura de energia solara si cu baterii normale de plumb, fara efecte negative. Intr-adevar, nu este ideal pentru blonde, fiindca trebuie sa fim atenti permanent, ca nici o baterie sa nu fie descarcata sub un nivel de 11.5 V si atunci sunt convins, ca nu o sa avem dureri de cap. Nu uitati, vorbesc, din experienta! :) 

  • Like 5
  • Upvote 1

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Adi Aloman

Salutare!

 

Cu scuzele de rigoare, pun intrebarea in topicul asta sa nu mai deschid altul. Am o baterie din Decathlon https://www.decathlon.ro/baterie-energie-marine-110ah-id_8512946.html si nu stiu pana la ce voltaj pot sa stau offcamping fara sa o afectez. Ea nu este nici agm, nici gel, dar este inchisa etans si nu necesita intretinere. Oare tabelul cu nivelul de incarcare de la inceput e valabil si pt mine?

 

Multumesc anticipat!

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Daniel P
7 minute în urmă, Adi Aloman a scris:

Ea nu este nici agm, nici gel, dar este inchisa etans si nu necesita intretinere. Oare tabelul cu nivelul de incarcare de la inceput e valabil si pt mine?

 

Multumesc anticipat!

 

E in foarte mare măsură valabil și pentru tipul tău de acumulator. Ideea e că, cu cât o păstrezi cu tensiunea mai sus și cu cât descărcările la 50% sunt mai putine, cu atât îi prelungești durata de viață. Eu de exemplu încerc să o mențin cât pot de mult peste 12 Volti, dar îmi mai scapă uneori ( foarte rar) si la 11.8 V . Dar repet, atunci sa fie o intâmplare. Baftă! :salutare!:

  • Like 2

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Adi Aloman

@Daniel P, mulțumesc foarte mult! :salutare!:

  • Like 1

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Ionut C.

image.png.a5dd8cc6da5f98dac5e2dcde365e5f1d.png

 

 

 

Modificat de Gabriel Schuster
dublare fisiere
  • Like 2

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri

XGO Camping - peste 20.000 de repere pentru rulotisti, disponibile din stoc sau la comanda.
NOU !
- Acum gasiti la noi si corturi auto. Pot fi montate pe orice tip de autoturism, inclusiv Dacia Logan si Sandero - www.xgocamping.ro
- Vreti o autorulota noua la cel mai bun raport pret/calitate? www.xgoautorulote.ro

Pentru a adăuga comentarii este necesară înregistrarea sau autentificarea

Trebuie să detii un cont de membru pentru a adăuga comentarii

Înregistrare membru

Creaza un cont de membru. Este foarte uşor!

Înregistrare cont nou

Autentificare

Ai deja un cont de membru? Conecteaza-te aici.

Autentificare în cont

  • Conţinut similar

    • Bogdan N.
      de Bogdan N.
      Buna ziua tuturor.
      In urma unui upgrade electric la rulota am ramas cu cateva componente.
      DONEZ oricariu interesat.
       


    • Cristina Georgescu
      de Cristina Georgescu
      Buna ziua, ne-am cumparat prima noastra rulota, un Hobby din 1999, frumos folosita si intretinuta, pe care vrem sa o facem functionala pentru doi adulti si doi copii cat sa putem pleca in vacanta. In prima faza, trebuie sa ii cumparam un acumulator potrivit insa aici ne-am impotmolit. Ne puteti sfatui ce configuratie ar fi mai potrivita, ne dorim sa mergem cat mai mult offcamping ? Atasez poza tabloului.
      https://linksharing.samsungcloud.com/X5gaN3pQxlhN
       
      Multumesc pentru orientare
    • Gheorghe Cristina
      de Gheorghe Cristina
      Buna ziua. As avea nevoie de un sfat. Ce baterie  imi recomandati sa iau pentru rulota? Si mai am o intrebare...exista un site ceva de unde va achizitionati accesorii pentru rulota( din Romania). Ma intereseaza in special de unde pot procura solutia aceea de toaleta .Va multumesc anticipat. 
    • Viorel Vilcu
      de Viorel Vilcu
      Buna ziua
       
      M-am apucat de ceva timp de asamblat acumulatori din celule cu litiu, diverse tipuri printre care si unii ce pot fi folositi pentru stocare energie electrica (deci si pentru rulote):
       
      Acumulatori Li-ion Enerdel 14.4v  210Ah  =  3kWh   / celule Enerdel, made in U.S.A ( https://enerdel.com/ce175-360-moxie-prismatic-cell/ )

      Specificatii tehnice:

      Energie utilizabila = 2, 7kWh (comparativ este echivalentul unei baterii VRLA de aproximativ 450Ah sau a unei baterii normale auto de 650Ah)
      Tehnologie Li-ion = NMC/Hard Carbon
      Contine ciurcuit balansare activa (1A)

      Tensiune nominala = 14.4v
      Tensiune baterie plina - 100% = 16.4v
      Tensiune baterie goala - 0% = 10v
      Curent maxim debitat in mod constant = 420A
      Curent maxim debitat puls de 10 secunde = 620A
      Curent maxim de incarcare in mod constant = 420A
      Temperatura functionare : -25...+55 grade Celsius
      Durata de viata   >3000 cicluri la 100% DOD si 30 grade celsius

      Fiecare element are radiator de racire pt o mai buna disipare a caldurii
      Dimensiuni in cm (Lxlxh) = 41 x 18.5 x 29.5
      Greutate = 30Kg

      Fiecare acumulator este testat de mine si se incadreaza in parametrii de mai sus.

      Pret / buc = 4000 lei
       
      P.S. la cerere se pot manufactura si acumulatori de 14.4v 105Ah
       
      Multumesc pentru atentie, o zi faina !

  • Activi pe această pagină   0 membri

    Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează această pagină acum.