Clasament
Continut
Se afişează conţinutul cel mai apreciat din 23.03.2023 în toate secţiunile
-
2 puncteEu sunt avocat de profesie si singura interactiune cu zona asta am avut-o la orele de fizica din scoala generala dar daca te documentezi se rezolva. Trebuie sa ai in vedere cateva principii pe care sa le respecti, dar nu e greu deloc. Eu nu am apelat la o firma specializata pentru ca imi place sa mesteresc, e o pasiune as putea spune. In ceea ce priveste sistemul electric, nu e un standard, fiecare il adapteaza propriilor nevoi. Iti las mai jos cateva idei si o sa ii rog pe colegii cu mai multa experienta sa ma corecteze daca gresesc. 1) Pana sa te apuci sa cumperi componentele, trebuie sa calculezi consumul ca sa stii cum dimensionezi sistemul. O sa iti dau cateva exemple ca sa intelegi despre ce vorbesc. Frigiderul cu absorbtie are o rezistenta cu o putere de aproximativ150w, asta inseamna ca intr- o ora de functionare iti trage din baterie 12.5A. Nu va functiona continuu la aceeeasi putere, are un termostat. Iluminatul: sa zicem ca ai 5 becuri de cate 5W si 3 becuri de 15W asta inseamna o putere totala de 70W adica un consum pe ora de 5.8 A. Iei in calcul cat timp folosesti iluminatul si aproximezi cat consumi. Si asa faci cu toti consumatorii pe care il ai. Trebuie sa ai in vedere ca invertorul care transforma tensiunea de 12V a bateriei in 220V are o eficienta de 85% (mai toti producatorii declara 90-95% dar realistic cred ca 85% este cifra corecta) si astfel mai adaugi 15% la consum. Dupa ce calculezi curentul necesar dimensionezi sistemul cu 50-100% mai mult ca sa nu fii la limita si mai mult ca sigur odata cu trecerea timpului mai adaugi consumatori. Ca principiu, puterea panourilor trebuie sa fie ceva mai mare decat puterea consumatorilor astfel incat sa sustina consumul din timpul zilei iar bateria trebuie sa aiba o capacitate suficienta incat sa sustina consumul noaptea si cand nu e soare. 2) Panourile solare Te sfatuiesc sa folosesti panouri monocristaline, per total au o eficienta mai buna. In cazul in care vei folosi mai multe e bine sa le legi in serie in felul asta se aduna tensiunile (voltajele) panourilor si curentul (amperajul) ramane la fel si astfel poti folosi cabluri mai subtiri. In ceea ce priveste cablurile este recomandat sa folosesti cabluri solare de 4-6 mm2 in functie de distanta. In principiu cu cat mai groase cu atat mai bine, pierzi mai putina energie pe traseu. Poti sa le montezi pe rulota sau sa le faci mobile si sa le orientezi dupa soare. Eu le voi face mobile astfel incat panourile sa stea la soare si rulota la umbra. Cu cablurile de la panouri te legi la regulator. 3) Regulator/Charger/Controller solar Te sfatuiesc sa folosesti unul de tip MPPT chiar daca este mai scump decat un PWM, este mult mai eficient. Aici trebuie sa corelezi puterea regulatorului cu a panoului, gasesti in specificatiile tehnice valorile maxime suportate. Intre panouri si controller eu o sa pun un intreruptor bipolar. Apoi te legi cu controlerul la baterie. 4)Bateria Aici sunt mai multe tipuri de baterii: - bateria auto - cea mai ieftina dar suporta putine cicluri de incarcare/descarcare, se deterioreaza mai repede; - baterie AGM/Gel - din ce m-am documentat se pare ca AGM-ul este mai potrivita pentru rulota decat Gel, ambele suporta mai multe cicluri incarcare/descarcare dar sunt ceva mai scumpe. Pentru o viata mai lunga ar fi bine sa nu descarci mai mult de 50-60% din baterie; - LiFePo4 - cea mai usoara, suporta cele mai multe cicluri de incarcare/descarcare (4000-6000), dar este cea mai scumpa. 5) Invertorul (transforma tensiunea continua de 12V in tensiune alternativa de 220V) Aici puterea invertorului trebuie corelat cu consumatorii. Eu am unul de 2500W si asta pentru ca am cateva electrocasnice de putere mare. Trebuie sa ai in vedere ca intre baterie si invertor sa folosesti cabluri cat mai groase, de obicei cele cu care vine invertorul la pachet sunt subdimensionate. Eu o sa folosec cabluri de 35mm2. De la invertor tragi un cablu (2x2.5mm2 cred ca este mai mult decat suficient) si te legi in panoul general. De asemenea sa ai in vedere ca invertorul sa fie sinus pus si nu cu unda modificata chiar daca este mai scump, altfel o sa ai probleme cu electronicele mai sensibile. Suplimentar mai poti sa adaugi un comutator manual sau automat care sa deconecteze invertorul daca esti conectat la retea si invers. Mai poti pune un smartshunt ca sa stii exact starea de incarcare a bateriei si alti parametri, desi este destul de scump. Eu nu m-am hotarat daca sa montez astea din urma 2 elemente. O sa revin cand ma apuc de montat cu fiecare pas, unde pun intreruptoare, sigurante etc. si cu poze. Sper ca informatiile sa iti fie de ajutor, daca ai intrebari da-mi un semn.
-
2 puncteKadjar 1,5 dci 81kW, rulota 1300 kg: - 90km/h (GPS) aproximativ 95 km/h pe bord, treapta 4, consum 7% pe autostrada, consum 8% pe zone de munte cu serpentine - 80km/h (GPS) aproximativ 84 km/h pe bord, treapta 4, consum 6,5% pe drum drept, - 70 km/h (GPS) aproximativ 74 km/h pe bord, treapta 3, consum 6% pe drum drept, consum 7% pe zone de munte cu serpentine.
-
1 punct@Negut Cosmin , am vaga impresie ca la pct. 1 ati amestecat 230 Vca cu 12 Vcc... Frigiderul clasic al rulotei nu are termostat la 12 V, doar la 230 V. Calculul consumului pare ca l-ati facut la 12 V. La 12 V frigiderul e alimentat de masina, in mers. E ineficient sa-l tii la bateria de acumulatori de 12 V. In 10 ore se descarca o ditamai bateria de acumulatori de 250 Ah! La becuri, cred ca le-ati luat in calcul pe cele la 230 V, nu la 12 V. 5 W la 12 V, la o lampa din interior (LED) este arhisuficient. Asta inseamna 4,1 A in 10 ore. Inmultit cu cate astfel de becuri puneti/folositi in total, ajungeti la o valoare mai acceptabila. La sistemul meu am folosit numai 12 V pentru off-line. Nu am invertor. Nu am microunde/AC. Am fohn si placa de intins parul consoartei care functioneaza la 12 V. Ah, de asemenea nu stiu de unde moda asta cu invertorul cu unda modificata strica "electronicele sensibile"... Nu stiu cati ati avut/aveti UPS la calculator. Ghiciti ce fel de unda da acel invertor... Sa nu-mi spuneti ca PC-ul nu e "echipament electronic sensibil"! A, e cu totul altceva cand "echipamentul electronic sensibil" are in dotare un motor la 230 V, precum centrala termica s.a. In rest pare bine ce ati scris. O mentiune doar, nu vad rostul masurarii curentului intrat/iesit, valoarea tensiunii este cel mai bun si sigur indicator. Se printeaza valorile uzuale si se lipesc langa voltmetru pentru a avea instant corelatia dintre tensiune si starea de descarcare a acumulatorului.
-
1 punct
-
1 punct
-
1 punctBuna ziua! Au trecut doua saptamani de cand am remediat problema cu motorul dar scriu mai tarziu pentru ca am vrut sa verific ca problema este chiar remediat. Asadar, tacanitul si toate celelalte zgomote de la motor care apareau doar cand tractam rulota erau cauzate de intinzatorul curelei de accesorii. Dupa inlocuirea setului (curea + intinzator) masinuta toarce iar ca un motanel. Spor la ruloteala si plimbari placute! A inceput sezonul
-
1 punct
-
1 punct
-
1 punct
-
1 punctBună ziua La Sfântu Gheorghe plouă, însă avem 9 grade Celsius! O zi de marți ușoară să aveți!
-
1 punctSalutare tuturor, A trecut ceva timp de cand nu am mai postat. Din pacate anul trecut nu am mai reusit sa plec dupa rulota asa cum mi-am propus si am fost nevoit sa aman totul pentru 2023. In ciuda faptului ca preturile au luat-o efectiv razna, in februarie m-am hotarat sa plec in Olanda. Am avut in vedere vreo 2 rulote si prin Germania, in partea de V, la granita cu Olanda. Este prima rulota pe care o cumpar si o sa va spun cum am procedat eu si sper ca informatiile sa va fie de folos celor care vreti sa mergeti in Olanda dupa o rulota. Desigur, in cazul in care aveti intrebari, va ajut cu drag, si eu am fost ajutat la randul meu. Inainte sa plecati va sfatuiesc sa va verificati masina, chiar daca "aparent" nu are probleme. Eu am avut ceva probleme pe traseu desi cu o saptamana inainte am luat-o din service. Cu o zi inainte sa plec am cautat pe site-urile de profil undeva la 7-8 rulote care sa corespunda criteriilor. Am salvat in google maps adresele si le-am asezat pe un traseu astfel incat sa vad 3-4 rulote intr-o zi. Fac o paranteza, nu plecati fara sa stiti exact ce vreti sa cumparati in ideea ca "lasa ca gasesc eu ceva acolo", pentru ca o sa pierdeti timp si bani si in final o sa luati o rulota doar ca sa nu veniti cu mana goala. O fi Olanda "tara rulotelor" insa trebuie sa cauti ca sa gasesti ceva potrivit, mai ales acum cand este criza de rulote. Toti dealerii cu care am discutat au zis ca au cu 25-30% mai putine rulote in parc fata de anii precedenti si cererea este in crestere, mai ales ca producatorii dau termene lungi de livrare. Planul meu a fost ca 2 zile sa vad rulote apoi sa ma hotarasc la una si in ziua 3 sa ma duc sa o iau. In principiu cam asa au decurs lucrurile. Cred ca au fost vreo 2 rulote din lista mea care se vandusera intre timp, am reusit sa le vad totusi intrucat noii proprietari nu le ridicasera din parc. Dupa ce am vazut ceteva rulote deja mi-am facut o idee despre cum functioneaza lucrurile, o sa vedeti ca sunt unii dealeri dispusi sa ofere discounturi si de 10%, altii nu sunt vor sa lase un cent. Unele rulote sunt echipate cu mai tot ce trebuie, altele nu prea au nimic in materie de accesorii. Fac o alta paranteza aici, nu luati de bun ce va spun vanzatorii si verificati temeinic fiecare aspect si coltisor al rulotei. Si o sa va spun si de ce. Urma sa vad penultima rulota din lista si am sunat inainte ca sa ma asigur ca este disponibila. Am intrebat daca rulota are vreo problema tehnica in special infiltratii sau probleme cauzate de infiltratii. Mi-au confirmat ca nu, ba mai mult mi-au zis ca imi dau garantie. Este vorba de un dealer de renume care avea cel putin 50 de rulote pe stoc. Am ajuns dimineata, ne-a dus cineva la rulota si ne-a lasat sa o vedem. Rulota era superba, arata impecabil, parca era noua. Am inceput apoi verificarile si in partea din spate a unui dulap era o pata maronie. Tot placajul din zona aia era mai rece, deci clar cu infiltratii. Si intr-o zona mai ascunsa inflorise si un mucegai. Cand i-am intrebat cum este posibil asa ceva, au dat din umeri, si-au cerut scuze si cam aia a fost. O sa las cateva poze ca sa va faceti o idee. Am plecat apoi spre ultima rulota din lista pe care de altfel am si cumparat-o. Arata cel mai bine dintre toate pe care le vazusem, doar ca pozele de pe site nu o avantajau si de aia am last-o ultima. Cel care a vandu-o a lasat-o cu tot ce avea in ea, de la farfurioare pana la mese si scaune de camping. O sa fac o prezentare in curand. In momentul asta nu am decat o poza din exterior (ultima poza), la interior trece printr-un amplu proces de igienizare si curatenie, cu toate husele scoase si spalate etc. In ceea ce priveste drumul pana in Olanda, va sfatuiesc sa va cumparati vinietele (Ungaria, Austria) online, dinainte, in felul asta scutiti timp. Eu am card Revolut si mi-a fost de ajutor pentru plati la POS, va ajuta si la conversie. In Olanda, in cazul in care platiti cash incercati sa nu aveti bancnote mari, astia au o mare problema cu bancnotele mari. Cele de 50 de euro sunt cele mai potrivite. Mi-e mi-au zis cand am achitat rulota ca nu pot sa imi incaseze bancnote de 100 de euro. Dupa ce iesiti din tara, incercati sa nu alimentati de la benzinariile de pe autostrada, de multe ori au pretul per litru cu 50 de centi mai mare. Iesiti de pe autostrada catre o localitate si alimentati la prima benzinarie apoi va intoarceti si in felul asta alimentati mai ieftin. Aici eu m-am folosit de google maps, puteti cauta benzinarii in jurul vostru si va arata si preturile. Nu am luat cazare pana in Olanda, am condus fara oprire, doar cu pauze de alimentat si evident pauze de odihna. Aici fiecare ar trebui sa isi stie limitele si sa stie cand e cazul sa opreasca. Mai bine mai tarziu dar in siguranta. In Olanda am luat o noapte cazare, gasiti cu 80-100 de euro in conditii decente. Ultima noapte din Olanda am dormit in rulota. In ultima zi am mai stat cateva ore prin Obelink apoi am plecat spre tara, tot fara oprire, doar cu mici pauze de odihna. Nu vreau sa inchei fara sa-i multumesc domnului Viorel C. pentru sfaturi si indrumari. Acum ca sezonul sta sa inceapa si cum am intrat oficial in randul rulotistilor sper sa ne si vedem cu rulotele. Numai bine!
-
Cauta in forum
-
Subiecte de discuţii
-
-
-

