Clasament


Continut

Se afişează conţinutul cel mai apreciat din 09.08.2022 în toate secţiunile

  1. 5 puncte
    Buna ziua dragi colegi. Cum de mult nu s-au mai postat topicuri noi la instalatia electrica, ma gandesc ca ar prinde bine si o discutie despre baterii de generatie noua la rulota, in speta cele de litiu. Ce vreau sa va prezint mai jos este solutia ‘gasita’ de mine, si adaptata la electrica rulotei cu o echipa tehnica de exceptie cu care am in mod normal alte colaborari iar acum ne-am facut timp si de pasiunea noastra… rulota. Asa dar, sa incepem cu structura bateriei: este un modul luat de pe Volvo, ce provine din dezmembrari auto, bazat pe module LG Chem, de 3,7v nominal si 4,2v incarcate la maxim. L-am ales din doua motive: 1. Pt ca celulele auto sunt supuse unor teste mult mai stricte pt siguranta si sunt proiectate sa suporte amperi multi la incarcare si descarcare, care la rulota nu se vor atinge niciodata cu un panou solar sau un charger “modest ca putere” si 2. M-am lovit de ele la un proiect caznic si sa spunem ca le-am studiat mult si bine caracteristicile de incarcare/descarcare/BMS etc. Daca cu modulele de acasa m-am jucat la instalatia solara cateva luni si acum merg “la cheie”, inchipuiti-va ca pt modulul de rulota am avut toata iarna sa il tot incarc, descarc, masor, si la fel pt BMS-ului lui. Iarasi, pentru partea de BMS, am ales JK BMS tot din 2 motive: 1. Pentru ca e aproximativ cel mai profi de pe piata astazi si 2. Pentru ca mai am inca doua la bateriile mari de acasa si merg excelent plus folosesc aceeasi aplicatie . Ok, acum daca am bateria si stiu ce ii poate pielea (12kg si aproape 3kwh stocare), am trecut la sistemele de incarcare. Ca sa pot incarca cu 16,4v, cel mai usor mi s-a parut solar charger de la Victron care are setari configurabile foarte usor prin bluetooth si urca si la 17v daca asta ii ceri. S-a reglat din prima pe parametrii solicitati si de atunci face treaba tare buna. Folosesc Victron Smartsolar 100/20. Pentru conectarea la reteaua exterioara si generare de 220v am ales tot din familia lor, un Victron Energy Multi 12/1200/50. Adica pt baterii de “12v”, face 1200wh si poate incarca cu pana la 50ah bateria. Tot chestie misto la Victron, poate compensa din baterie daca nu primeste suficient de la priza din camping. Sau invers, consuma ce are nevoie in by-pass pe 220v in rulota si de restu’ incarca bateria. Tot asa, se seteaza usor, la o incarcare de 16,4v si se intelege cu bateria minunat. Atentie la ce spunea la un moment dat @Ionut C. Intr-un post legat de acumulatori cu voltaj mai mare de 12v, sunt componente care nu se bucura de mai multi volti in sistem. Problema aceasta am rezolvat-o cu un DC-DC, tot de la Victron, care scoate 12,2v (sau cat ii ceri), stabilizat si curat. Eu am optat pentru unul de 30a, care este ultra suficient pentru ce am eu nevoie. Am luat toate ‘aparatele’ din rulota si am citit voltajele acceptate. Pot sa va spun ca frigiderul primeste bucuros pana la 17v (pe compresor), ca becurile pe led … unele da, altele nu. Fiind mici si fara loc de multa electronica, banuiesc ca d’aia. Nu stiu, am ars 1-2 becuri la probe, si am decis ca tot ce e prin rulota consumator mic sa fie alimentat din DC-DC. Truma vent, prizele de 12v usb, lumini, pompa apa, wc, hota, totul e acum la 12v. Cu ocazia instalarii celor de mai sus, am scapat si de acel Miko 35 care era usor depasit dupa 22 de ani, si am scapat de peste 90 kg din baterie agm de 200ah, transformator toroidal de 1200w, transformatorul rulotei Miko, etc. Acum sa nu credeti ca asta este tot… bateriei de litiu nu ii place nici la caldura si nici la frig. Ei, caldura in sine nu e problema, se supara de pe la 50 de grade, dar la sub zero nu mai trebuie sa incarce. Oricum, BMS-ul taie incarcarea de pe la 2-3 grade, asa l-am setat. Ca solutie de incalzire recomand cu tarie pad-urile de incalzire oglinzi. Consuma putin si au suprafata mare (cam cat o palma). Pentru racire am montat doua ventilatoare super silent care vor scoate aerul cald de sub bancheta daca este nevoie, comandate de un device luat de pe amazon cu 10 euro care comanda on/off pt ventilatie la temperaturile setate ( la mine peste 35 grade pornesc). Asemenea si pt incalzirea bateriei iarna, aceasta fiind alimentata din portul auxiliar de consumatori din controlerul solar (de ce sa le incalzesc daca nu am soare sa le incarc…?). Astfel, daca e soare afara si temperatura bateriei este sub 2-3 grade, incep padurile sa incalzeasca pana la 10 grade direct din controlerul solar. Si ultima modificare, a constat in firele de 12v originale, care erau uneori cam subtirele. Au fost inlocuite cu fire mai groase, care sa duca mai multi amperi in caz de nevoie. Singurul lucru pastrat a fost panoul solar, care la 270w este perfect si conform standardelor de azi. Stiu ca a fost o prezentare lunga insa am vrut sa si argumentez decizile din spatele pieselor si conceptului. Trebuie neaparat asa ceva? probabil nu, insa tare imi place ce a iesit si pentru mine asta conteaza cel mai mult. Un scurt centralizator si de preturi pentru cei interesati: baterie 450 euro, bms 150 euro (varianta de 150Ah), charge controller 157 euro, energy multi 738 euro, DC to DC 227 euro. Cabluri, tablou de sigurante, ventilatoare si alte nimicuri undeva in jur de 100 euro aproximaiv. Total aprox 1800 euro. Putea sa iasa si mai ieftin? Sigur da, insa asta mi-am dorit eu pentru rulota. Astept si colegii care au experienta trecerii la litiu sa ne descrie sistemul lor si sa putem invata unii de la altii solutile adoptate.
  2. 3 puncte
    Bună dimineața tuturor... vă dorim o zi de marți cât mai reușită ❗️
  3. 3 puncte
    Bună dimineața! O zi de marți frumoasă să aveți!
  4. 3 puncte
    @NRLaurentiu multumesc de apreciere. Teoretic toate au mers fara probleme. Doar 2 becuri pe LED au facut poc, si culmea… erau mai multe din acelasi tip, restul nu. Am decis cu echipa de montaj sa scadem totusi la 12,2v pentru elementele POSIBIL sensibile, gen pompa de apa generala sau de la WC. Si uite asa… le-am trecut pe toate mai putin frigiderul, mouver-ul si inca ceva ce imi scapa acum. Toate pt care am verificat si aveau precizat CLAR ca duc pana la 17v. Oricum acum am tablou cu 10 sigurante, fiecare dedicate pentru o categorie de consumatori, vis. Daca cineva are nevoie de mai multe detalii, de la fisierul de incarcare baterii cu curentii de float, absorb si bulk pana la setari de BMS sau orice alt detaliu sau schita, dati-mi de veste si cu drag le pun la dispozitie.
  5. 1 punct
    am instalat si eu o baterie LifePO4 cu BMS, convertor sinus pur si incarcator MPPT. mie mi-a iesit mult mai ieftin deoarece am executat singur lucrarea si am vanat preturile cele mai bune. monitorizarea e pe bluetooth. celulele sunt de 60ah, mai mult nu am nevoie. e comparabila cu un agm de 120ah (chiar mai mult)
  6. 1 punct
    @G.Janos FELICITARI , asa arata o vacanta adevarata (cu peripetii dar si cu multe, multe momente frumoase). Multumim pentru prezentarea detaliata, dar si pentru poze! Multumim! Stimati colegi rulotisti, asa arata o prezentare! Impartasiti cu noi (colegi rulotisti) din experienta voastra, NU stati tacuti, ascunsi in fata monitorului (asteptand sa-si expuna alti vacanta pentru a va inspira si voi).
  7. 1 punct
    Va salut. A trecut concediul de vara, a sosit timpul sa va impartasesc experientele noastre din vara anului 2022, cu evenimente placute si mai putin placute. Concediul debuteaza cu stangul, la aproximativ 200 m de punctul de pornire cedeaza arborele cotit al masini echipajului @Szilagyi Zsolt. Na belea frumoasa pornire. Asa am scos masina noastra de naveta din garaj, un Logan an 2007, 1.5 dci de 65 cp . Dimineata devreme dupa un popas de cateva ore pentru somn la o benzinarie din Bulgaria: Destinatia aleasa a fost Meadow Camp dar drumul de acces este extraordinar de rau, noroc cu recenziile de pe google maps, am ales sa vizualizam locul doar cu masina, rulota fiind lasata intr-o parcare. Ne-am reorientat catre Camping Atliman pentru cateva zile, acesta fiind cunoscut de noi din anul 2021, gasiti si o prezentare pe forum. Comparativ cu anul trecut, s-au mai construit terase pentru rulote fixe, s-au mai adaugat containere de locuit si s-a marit pretul, daca in 2021 am platit 40 leva/echipaj cu totul inclus, anul acesta s-a ajuns la 50 leva/echipaj. Desigur, nu putem sa stam mult intr-un loc si asa am schimbat locatia. Noua locatia este Kamping Kavatsite. Ca si dotari la grup sanitar este muuult sub alte campinguri. Apa calda este in permanenta dar dusurile sunt vechi, cu robineti lipsa, faianta crepata si miros ciudat. La wc la fel, folosit doar pentru golire caseta wc de la rulota. In camping erau si cabanute din lemn vechi, putrezite...pe jumatate in paragina, poze nu am facut, gasiti in linkul atasat destule ca sa va faceti idee. Dar curios...in camping erau rulote si autorulote care mai de care noi si moderne. Care sa fie motivul...am aflat cu prima vizita la strand. Apa de o culoare ametitoare, nisip foarte fin...numa bun de plaja. La pretul de 50 leva/echipaj, curent inclus, a fost compensat campingul neglijat cu plaja superba. In rest plimbari, gatit, activitati de plaja. Dupa 9 zile am plecat de la mare. Din cauza caldurii sufocante si a nivelului scazut de la Dunare am amanat partida de pescuit programata langa Plaja Gostinu, inclusiv Loganul a ajuns acasa cu bine. Dar concediu mai este, am montat suportii de bicicleta, am luat bocancii si am plecat in Parcu National Retezat. Aici am parcat rulota la Camping Countryside Retezat, un camping nou, abia deschis. Prezentarea o puteti viziona aici!!! Cateva ture frumoase in retezat, cu o maxima de traseu de 22.4 km pana la Saua Pelegii, vremea schimbatoare si vantul nu ne a permis sa urcam pe varful Peleaga. Seara, obositi infometati si insetati am pregatit cate ceva Si cum niciodata fara pescuit...am mai facut o oprire de cateva zile la o balta care era pe traseul catre casa: Balta Ben Incet isi facea simtita prezenta noul val de canicula, daca in ziua sosirii pe balta a fost chiar placut, pe zi ce trece era tot mai cald. In ultima zi a aparut o fantoma sa ne goneasca acasa, concediul a luat sfarsit. Spre final, dupa peste 2000 de km parcursi cu rulota in spate si peste 200 litri motorina consumati, (noroc cu ajutorul primit de la stat "ȘI 50 DE BANI SUNT 50 DE BANI PE CARE NU- I DAI") am incheiat povestea cu o ciorba de fasole senzationala la Hanul Domnesc Călan, va sugerez sa nu ratati preparatele din meniu daca sunteti in zona. Va multumesc ca ati vizionat pana la final.
  8. 1 punct
    @Cristian Bednar Multumim ! Apreciez faptul ca impartasesti cu noi detalii despre modificari aduse instalatiei electrice la o rulota (de ce nu, si la o autorulota). Numai cu astfel de "up-date uri" poti tine pasul cu prezentul (baterii din noua generatie), bineinteles, ... cu mina bagata adanc in buzunar.
  9. 1 punct
    @Dragos I salutare. La tine e usor pt ca LiFePo4 are voltaj fff apropiat de 12v, asa ca nu ai nevoie de DC-DC. Am citit si eu pe youtube mult de aceste celule, dada nu eram “agatat” acasa de LG Chem probabil ca pe aceasta solutie mergeam si eu. La incarcare se recomanda: 1. Varianta MEGA precauta 3,4V 2. Varianta de utilizare normala 3,5V 3. Varianta de stors toata puterea 3,6V Adica, la final ai: 1. precaut Bulk la 13,6v, absorption 13,4v si float 13,4 cu offset de 0,1V 2. normal Bulk 14v, absorption 13,8v si float 13,8v 3. Max power in/out cu Bulk la 14,4v, absorption la 14,2 sau chiar 14,3v si float cu aceeasi valoare. Toate astea sunt ‘invatate’ din Youtube, nu pe teste, nu am astfel de celule cu care sa ma joc. Si din pacate nici nu o sa am in viitorul apropiat, pentru ca avand voltaje de lucru diferite, nu sunt ‘conectabile’ cu bateriile mele care trebuie sa isi scoata banii in urmatorii 3-5-8 ani. Cat or tine, vedem. Legat de diferente de tensiune la incarcare, tot mii de filme sunt pe Youtube cu balancer, cu punerea lor in paralel si incarcate usor la cativa amperi, cu BMS-uri mult mai bune gen JK BMS care poate balansa cate 2a nu miliamperi ca alte BMS-uri etc. Eu am luat o sursa de incarcare gen laborator de pe ebay sau amazon cu aprox 60 euro si cu ea am incarcar majoritatea bateriilor cu care ma joc in ultimele 6-8 luni. Cand un element era prea departe de balansare in timp util, puneam sursa doar pe el si il aduceam ‘la zi’ fata de colegii lui din baterie. Dar asta o singura data, dupa care JK BMS nu a mai lasat diferente mai mari de 0,006v intre celule. Caut si atasez poza cu incarcatorul, un print screen sa vezi cum arata raportul BMS-ului live pe baterie/celule/rezistenta fire/temperaturi. Tot pentru cei interesati atasez graficul de incarcare/descarcare a celulelor de la LG Chem (atentie, total diferit de LiFePo4). Sper ca info de la mine sa te ajute.
  10. 1 punct
    Am trecut si eu la litiu si am ales o baterie LifePo4 de 200Ah de la Ultimatron. Dupa prima incarcare am constatat ca diferentele de tensiune intre elementi sunt mai mari decat in stare descarcata, iar BMS-ul bateriei a si decuplat la un moment dat incarcarea. Incerc sa fac o egalizare dar nu reusesc, de aceea mi-ar prinde bine daca mi-ai putea trimite tensiunile de incarcare, float etc ca sa ma orientez. Multumesc anticipat. Exista un filmulet care se spune ca aceste baterii nu ar avea nevoie de float, si mi se pare destul de corect ce spune respectivul. Va trimit si voua un link spre filmulet, dar pe canalul sau, dar are mai multe discutii pe aceasta tema.
  11. 1 punct
    Bravo, daca nu treceam la camper, faceam si eu acelasi lucru la rulota, poate nu chiar asa complicat si luam direct o baterie cu BMS si bluetooth incorporat. La camper se complica lucrurile. Parca ai zis ca ai trecut si ventul pe 12.2V, daca e rulota mai mare s-ar putea sa pierzi un pic din debitul de aer la 12.2V.
  12. 1 punct
    Sa va fie de bine concediul, v-ati distrat frumos si ati impartasit asta si cu noi, multumim!
  13. 1 punct
    Sigur,când termin'update':)
  14. 1 punct
    La Mulți Ani și sănătate vă dorim @Raul G și tuturor colegilor care astăzi 09 August își serbează ziua de naștere!
  15. 1 punct
    @NRLaurentiu momentan au 2 tablouri disponibile.
  16. 1 punct
    @Cristian Bednar excelenta prezentarea! N-am experienta cu astfel de baterii de acumulatori, dar confirm ca Victronul poate fi particularizat foarte usor. De asemenea, in sistemul meu am inclus o varianta mult mai ieftina de stabilizare la 12 V pentru aparatura sensibila, care suporta, teoretic, 25 A. Luminile interioare raman alimentate direct, oricum le aprind seara cand nu mai am productie de curent. De asemenea, si prizele 12 V de putere. Nu stiu daca ai vazut topicul deschis pe tema stabilizarii, insa am primit raspunsuri ca merge si fara. TV-ul merge perfect si in ziua de azi si cred ca si datorita protectiei oferita de stabilizator. Asadar recomand si eu inserarea in sistem a unui astfel de aparat.
  17. 1 punct
    Mulțumim pentru prezentare Janos... e un loc frumos care merită "călcat"❗️
  18. 1 punct
    Felicitări Janos pentru concediul... până la urmă reușit și mulțumim de prezentarea locațiilor "călcate" de voi❗️
  19. 1 punct
  20. 1 punct
    Super prezentare @G.Janos ! Imi pare rău pentru debutul cu stângul dar e bine că ai avut o rezervă. Nu ai fost singurul cu evenimente neplăcute stai linistit, eu era să nu mai plec din cauză că nu mai funcționau luminile la rulotă. De la ora 22 la ora 01 m-am chinuit și abia am reusit să le repar , iar la ora 4 am plecat spre Grecia împreună cu încă un echipaj.
  21. 1 punct
    Sa aveti parte de ea!
  22. 1 punct
    Bună dimineața și de la noi, o zi de luni frumoasă vă dorim și o săptămână fix așa cum v-o doriți❗️
  23. 1 punct
    Felicitari pentru iesire @Fejer Antal ! Sa nu uitam de unde am plecat majoritatea...de la cort mic din tinerete, au trecut anii si au aparut copii au crescut corturile, au aparut rulotele si asa a aparut forumrulote.ro
  24. 1 punct
    Să te bucuri cât mai mult de ea Nicule, dar să ști că așteptăm și ceva fotografii că prea ai lăudat-o așa de mult ❗️
  25. 1 punct
    Bună dimineața vă spunem de la barajul din Zetea. De când avem rulotă, e prima dată când ieșim cu cortul.
  26. 1 punct
    Astăzl seara stam în Salonic, mâine dimineață plecam spre Sithonia pentru o săptămână
  27. 1 punct
    Tare mi-ar place sa reusesc sa ajung si eu la varsta dumneavoastra si sa fie si sa arate asa totul, adica SIMPLU. Sa nu trebuiasca sa car milioane de lucruri dupa mine doar sa pot pleca de acasa. Abea astept...
  28. 1 punct
    Eu de maine sunt la pestera Muierilor.
  29. 1 punct
    zilele stea am mesterit putin. am trecut becurile pe led 12v, instalat panou solar, baterie lifepo4 si modificat putin instalatia electrica. mai urmeaza un convertorsinus pur de 500w si cam atat. la baterie am pus si un bluetooth sa vad pe telefon toti parametrii. am terminat si cu inmatriculat-ul. 800 goala si 1000 plina scrie pe talon. am pr
  30. 1 punct
    Domnul Cristian eu propun sa fiți blocat, măcar sa nu va mai lase sa puneți poze, mie unul îmi curg balele și lacrimile în același timp când vad pozele dumneavoastră, aceia sunt mulții copilăriei mele împreună cu cei din munții Zarandului. Încă o data felicitări pentru ieșirile dumneavoastră , aveți o familie minunata.