Drinovan Ovidiu

Butelia incarcata cu GPL

61 postări în acest subiect de discuţie despre Butelia incarcata cu GPL

Butelia incarcata cu GPL

Drinovan Ovidiu

Am gasit un articol mai jos in legatura cu ce gaz e recomandat sa se foloseasca la butelii de aragaz(de care folosesc eu la rulota)!

Adevarul e ca gazul ce l-am incarcat in ea era GPL si flacara la aragaz imi ardea albastru cu mult rosu si cam afuma oalele! Pana la urma merge in caz de forta majora, dar nu se recomanda!

Nu stiu exact ce fel de gaz se foloseste pentru buteliile de la rulota si inplicit instalatie.Ce am vazut eu cu coada ochiului uitandu-ma repede prin instructunile de folosire ar fi GPL.Dar nu sunt sigur!

  Articolul:

    Re­prezentantii autoritatii care re­glementeaza functionarea acestor aparaturi, ISCIR, au afir­mat in repetate randuri ca astfel de practici sunt ilegale si extrem de periculoase. In mod normal, bu­telia clasica de aragaz are 11 kg amestec de butan si pro­pan, suficient cat sa asigure o vapori­zare si un consum eficient. La su­praincarcare se diminueaza aspectul de vaporizare, permitand ast­fel combustibilului sa ajunga in stare lichida la arzator, fapt ce ar putea declansa o explozie.

  Umplerea buteliilor cu gaz auto de la statiile de benzina este deosebit de periculoasa, din mai multe motive, explica un specialist in domeniu. Trebuie stiut ca difera compozitia aragazului fata de cea a autogazului. Aragazul (sub aceasta denumire se regaseste gazul din bu­telia umpluta in statia de imbuteliere) este compus din: butan - min. 98%, propan - max. 1, 5%. Acest amestec are punctul de fierbere -0 grade C. Asta inseamna trecerea din faza lichida in faza gazoasa, care permite arderea la ochiul de aragaz. Presiunea pe butelie la 40 grade C (va­ra) poate ajunge la max. 3, 5 bari. Autogazul are in compozitie un procent mare de propan, care poate trece de 50% din amestec. Propanul este un gaz petrolier care are punctul de fierbere minus 40 grade C, presiunea pe butelie la 40 grade C (vara) poate ajunge la 15 atm. Asta inseamna o presiune in butelie de pana la 5 ori mai mare in cazul autogazului de la skid. Foarte important de stiut e si modul in care se realizeaza instalatiile, adica legatura dintre butelie si aragaz. Astfel, e nevoie de un furtun de cauciuc - care in multe cazuri este inpropriu folosirii la gaze, e vechi si are microfisuri. Un element important este si reductorul (ceasul). In general, reductoarele folosite sunt de slaba ca­litate si construite pentru o presiune pe butelie de max. 4 atm. In cazul in care butelia are 10 - 15 atm., acestea nu mai pot, la un moment dat, sa regleze corect presiunea la focurile aragazului. Presiunea marita stinge flacara, iar gazele nearse creeaza mediu exploziv care, la cea mai mica scanteie, duce la explozie. Butelia incarcata la statia de imbuteliere aragaz este verificata din punct de vedere a etansarii. Acest lucru nu se face la statia autogaz. Supusa periodic suprapresiunilor determinate de umplerea repetata cu autogaz, se deformeaza si poate sa provoace aparitia unor pori in zona sudurilor, prin care poate sa iasa gaz, si se pot genera acumulari de gaz, cu mare pericol de explozie. Ventilul buteliei cedeaza rapid in cazul incarcarii la skidul de autogaz, atat din cauza presiunilor mari ale propanului, cat si din cauza cuplarii la racorduri artizanale neomologate, de proasta calitate.

  GPL-ul nu are mercaptan, iar scurgerile de gaz nu pot fi sesizabile. Gazul de la butelie are mercaptan si se simte imediat cand apare o scurgere. De asemenea, gazul de tip GPL este mult mai greu decat aerul, pierderile nu sunt volatile, se lasa la nivelul solului, iar pericolul de intoxicare este mult mai mare.

  Nu exista nici un operator de distributie GPL auto autorizat sa incarce butelii de aragaz. Re­pre­zentantii ISCIR efectueaza periodic controale, dar nu au e­xistat, firme descoperi­te cu racorduri ilegale de acest gen. Pentru astfel de fapte ar trebui aplicate sanctiuni drastice. Operatorii trebuie sa fie autorizati. Daca un lucrator e prins ca incarca butelia pentru aragaz cu gaz special pentru masina, risca suspendarea autorizatiei da­te de ISCIR. Daca e la prima abatere, risca retragerea autorizati­ei pentru cateva luni. E sancyionat operatorul, pentru ca fapta ii apartine. In cazul in care o­pe­ratorul nu e autorizat, se poate aplica o amenda intre 2.000 si 15.000 lei, iar instalatia este sigilata. Nu au existat astfel de cazuri, toti operatorii aveau autorizatii. Au fost prinsi insa lucratori care incarcau butelii. Cel care in­carca butelia de aragaz la GPL e inconstient, nu a fost pro­iec­tata pentru un asemenea gaz, care este mult mai inflama­bil. GPL-ul e doar pentru masina! E adevarat, arde diferit, face o flacara mai mare, dar e foarte periculoasa.

Este interzisa folosirea flacarii pentru verificarea etansietatii buteliei, a regulatorului de presiune, a tubului de cauciuc si a aparatului con­sumator. Se fo­losesc doar apa si detergent.Butelia se transporta asezata in pozitie verticala! Mihaela Cazacu

  • Like 1
  • Upvote 1

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri

Drinovan Ovidiu

  Ideea e ca daca se intampla sa nu mai fie etansa instalatia de gaz de la rulota sau butelia incarcata cu GPL  va iesi gazul care nu poate fi sesizat la miros.

  Gazul care se recomanda pentru buteliile de rulota este LPG(Liquefied petroleum gas), adica cel

de la buteliile de aragaz in care teoretic in sezonul cald se introduce un amestec de mai mult butan cu propan, iar in sezonul rece mai mult propan cu butan.

  Ar fi util sa existe si pe la noi statii de incarcare cu LPG pentru buteliile de rulote si pentru cele de aragaz , dar pana atunci le incarcam cum putem.

  • Upvote 1

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Adiciordas

Pune te rog o poza ca sa stiu si eu ce sa caut ptg

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Fatu Narcis

  Eu folosesc de 5-6 ani la aragaz, boiler pe gaz si de 3 ani de cand am rulota, butelie incarcata cu GPL pentru masina si nu am patit nimic,   totul e sa ai grija la etanseitatea instalatiilor, duzele de la aragaz mai trebuie si ele schimbate periodic ca sa nu afume, sau macar curatate. Si am impresia ca ma tine si mai mult butelia fata de cea de la PECO.

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Sabau Petru

Salut Ovidiu !

Citind articolul tau am remarcat cateva chestii care cred ca merita sa le punctez ( NU din necunostiinta de cauza ):

1- " afuma oalele" - cred ca ar trebui sa verifici si sa ti reglezi ( de sub arzator ) amestecul de aer care vine odata cu gazul  si nu cred ca o sa mai ai oale afumate

2- regulatorul si furtunele de cauciuc care fac  legatura intre butelie si traseul de teava care duce in spate - trebuie schimbate o data la 10 ani ( chiar daca nu ai avut probleme cu ele)  - tocmai ptr a preveni imbatrinirea

3- nu degeaba se cere  o verificare a intregii instalatii o data la 2 sau 3 ani ( 20 de euro nu cred ca i o avere cand sigiuranta familiei e in joc )

cu deosebita stima

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Drinovan Ovidiu

Salutare! Eu ca nespecialist recunosc ca am incurcat borcanele, ba chiar l-am spart in legatura cu GPL si cu LPG care de fapt e acelasi lucru,

doar ca sunt in limbi diferite(RO-EN)!Pana la urma tot GPL-ul se foloseste pentru buteliile de rulota!

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Drinovan Ovidiu

  Frumos ar fi sa ai 2 butelii cu tine cand pleci, dar sunt destul de grele sa le cari dupa tine.

Cand mai ai un pic in ea si nu vrei sa o schimbi cu una noua o folosesti pana se goleste, iar apoi o inlocuesti cu a II-a plina.

  Sau cine are rabdare mai poate cantari gazul ramas(1l gaz=0.579g). Penru asta trebuie sa stie cat cantarea butelia goala respectiv plina.

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Drinovan Ovidiu

  awderas Nea George, Zise-i si eu in general! Nu cu referire  :*

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Cornelsavu

Butelia mica pe care scrie tara 6, 1 kg cat ar trebui incarcata ca sa nu fie probleme?

Pe ea scrie un 12.1 L dar ma gandesc ca se refera la propan. 10L e ok?

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Cornelsavu

Am fost acum cu butelia goala si am bagat 10L am deschis acasa robinetul si iese gaz nu lichid.

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Drinovan Ovidiu

Revenii cu rezolvarea in legatura cu afumatul oalelor !

Am desfacut plita sa vad, daca se poate regla aerul sau gazul si spre surprinderea mea nu se poate!

Nu are nici un fel de surub de reglaj sau altceva!

Problema nu era aragazul, ci gazul din butelie!

Am schimbat butelia si acum am flacara albastra, deci nu mai se afuma nimic, fata de cum era inainte albastru cu rosu.

post-496-14355621739683_thumb.png

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Emil Naghi

Intreb si eu asa, daca nu este bine sa bagi GPL in butelie, ce gaz poti sa bagi ???

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Emil Naghi

Da Adrian, asta este valabil pentru buteliile alea mari, STAS, dar alea mici de rulota, alea poloneze, sau cine mai stie care, eu de alea intrebam.

Pe vremea impuscatului erau centre de umplere, acum unde le putem umple inafara de GPL?

La asta ma gandeam.

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Drinovan Ovidiu

Emil, acum am tot cu GPL incarcata si arde flacara bine nu mai afuma, cine stie ce o fi avut in ea vechea

butelie!?

  Dupa incarcare sau schimbare (daca e butelie normala) e bine sa verificati cu apa si sapun, daca nu exista scurgeri de gaz pentru o oarecare siguranta in cazul depozitarii in locuri inchise!!!

  • Upvote 1

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Alin Mihaila

Din cunostintele mele de russian english LPG means Liquefied Petroleum Gas adica Gaz Petrolier Lichefiat prescurtat GPL, de unde rezulta ca LPG=GPL... So care-i problema cu gazul GPL din butelia rulotei?  ptg

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Sorin S

GPL - gaz petrolier lichefiat  pana la max 15 bari , amestecul este 40 butan si 60 propan pentru iarna , 40 propan si 60 butan pentru vara .

Propan ul in amestec cu butanul devine gaz impingator si butanul arzator , nu se foloseste propan simplu decat pentru stivuitoare sau rulote campere doar in amestec 90 %p - 10% b , pentru turisme nu se poate folosii simplu , risc mare de autoaprindere la turatii mari.

Legat de poza cu afumatul oalei , acolo este problema de amestec

1 regulatorul de la butelie are o gaurica si poate fi infundata

2 la aragaz are un surubel pentru reglarea oxigenului la flacara

3 apa in butelie , necesita inlocuire

4 presiune de alimentare la pompa sub 6 bari ..

Bafta !

  • Like 1

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Drinovan Ovidiu

Din cunostintele mele de russian english LPG means Liquefied Petroleum Gas adica Gaz Petrolier Lichefiat prescurtat GPL, de unde rezulta ca LPG=GPL... So care-i problema cu gazul GPL din butelia rulotei?  ptg

Nu-i nici o problema!Tot aia e!

Mario, bine zici!Sigur ca poate influenta si presiunea prin deteriorarea regulatorului sau daca acesta e pentru alt tip de intrebuintare!Ma gandesc ca in locuinta avem in retea gaz metan la o alta presiune si la butelii avem butan sau gpl la alta presiune!

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Draghiciu Dumitru

Domule George 

 

Gazul din butelii senumeste GPL (gaz petrolier lichefiat) si eate un amestec de propan si butan in functie de anotimp.

 

GPL vara sau tehnic +10

GPL de iarna sau tehnic -10

 

Propanu se evapora la -41 grade iar butanul la -2 grade

 

fiind in amestec temperatura de fierbere poate varia de la -5 pana la -15 grade in funtie de amestec

 

daca nu santeti multumit cautati pe internet si gasiti ce va intereseaza

 

Cu respect pentru cei ce citesc si iau de bune ce afiseza cei care cred ca detin adevarul

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
George B

Ceea ce afirmi, nu este in contradictie cu ceea ce am scris eu. Faptul ca incarcam buteliile cu GPL, nu inseamna ca este si normal. Eu spun doar cum este bine, nu cum facem noi. De ce nu este ok sa incarcam cu GPL, banuiesc ca stiti, dar daca nu, putem relua discutiile intr-un topic dedicat.

 

Butanul are punctul de evaporare intre -1 si 1 grad celsius, propanul intre -42, 25 si -42, 04.

Tinand cont de faptul ca nu avem voie sa incarcam cu GPL auto, pe care din aceste doua le-ati folosi iarma?

  • Upvote 1

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Draghiciu Dumitru

Pentru cei interesati fisa GPL

GPL.pdf

  • Like 1
  • Upvote 1

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Draghiciu Dumitru

Daca sti spune-mi si mie ce este intr-o butelie de casa folosite la aragaz

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Draghiciu Dumitru

Buna seara 

 

Celor interesati de incarcare buteliilor de la rulota cu GPL le pot explica de ce nu se incarca buteliile la statiile PECO. Butelia de la aragaz se incarca in statie speciala care le cantareste sa aiba 12-13 kg. La o statie PECO nu exista cantar si legal nu le poate incarca. Dar gazul de la PECO si de la statia de incarcare este acelasi in functie de sezon.(vezi fisa PDF).Sant persoane care nu au iesit odata cu rulota vara sau iarna si dau sfaturi luate de pe internet si postate pe site.

Eu am fost de mai multe ori iarna cu rulota si cu GPL in butelii la -15 grade pe Valea Cerbului timp de 2 saptamani si nu am avut probleme cu GPL. Dupa parerea mea este bine sa folosesti butelie sau butelii mai mari ca sa asigure debitul de gaz necesar tuturor consumatorilor de la rulota. Butelia functioneza ca un schimbator de caldura evaporand lichidul din butelie.

Daca butelia este mica schimbul de caldura este mic si gazul produs scade.Eu folosesc iarna 2 butelii normale. Sant mai usor de schimbat la PECO daca nu gasesc pe cineva sa-mi le incarce cu GPL.

 

Nu uitati butelia nu ingheata niciodata ,  scade temperatura in ea si nu mai produce gaz. Gheata de pe butelie este apa din atmosfera care ingheta din cauza temperaturii scazute a buteliei.

 

Sper ca am lamurit niste aspecte legate de butelii si GPL

GPL.pdf

  • Like 3

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
George B

GPL-ul, gazul, folosit pentru alimentarea masinilor NU este identic din punct de vedere al compozitiei cu cel de la statiile PECO (cum le numesti tu) folosite in general in gospodarii pentru alimentarea aragazului! (Ca o informatie suplimentara, PECO este prescurterea de la Produse Etilate cu Cifra Octanica si s-a folosit in Romania intre anii 1954 - 1990.)

Repet, faptul ca alimentam buteliile cu GPL auto, inclusiv eu fac acest lucru, nu inseamna ca este si normal. Daca totusi o facem/ti nu uitati sa puneti pe traseu, imediat dupa regulator, un FILTRU GPL. Vezi de ce aici, postarea lui @Daniel C..

 

In tarile civilizate, nu in Romania unde am fost invatati datorita comunismului sa facem din nimic orice, pentru rulote si autorulote se folosesc inclusiv butelii diferite pentru butan si propan, marcate corespunzator.

 

butelie.jpg

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Draghiciu Dumitru

Daca folosesti astfel de butelii spune-le colegilor din toata tara unde sa schimbe sau sa incarce aceste butelii.

  • Like 1

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
George B

Recunosc faptul ca intr-adevar folosesc astfel de butelii, dar cum am mentionat anterior le incarc cu GPL auto ca si tine si banuiesc majoritatea colegilor. 

 

Voi raspunde doar la intrebari pertinente, iar postarile de genul: "Sant persoane care nu au iesit odata cu rulota vara sau iarna si dau sfaturi luate de pe internet si postate pe site", "Daca sti spune-mi si mie ce este intr-o butelie de casa folosite la aragaz" sau "Daca folosesti astfel de butelii spune-le colegilor din toata tara unde sa schimbe sau sa incarce aceste butelii.", le voi ignora.

 

Multa sanatate va doresc!

  • Like 3

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri

Pentru a adăuga comentarii este necesară înregistrarea sau autentificarea

Trebuie să detii un cont de membru pentru a adăuga comentarii

Înregistrare membru

Creaza un cont de membru. Este foarte uşor!

Înregistrare cont nou

Autentificare

Ai deja un cont de membru? Conecteaza-te aici.

Autentificare în cont

  • Activi pe această pagină   0 membri

    Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează această pagină acum.