Viorel C.

Presiunea in anvelope

12 postări în acest subiect de discuţie despre Presiunea in anvelope

Presiunea in anvelope

Viorel C.

Respectarea presiunii recomandate de producator ar trebui sa fie obligatorie.
Se stie ca o anvelopa pierde presiune in mod natural, ca urmare, se recomanda verificarea presiunii anvelopelor inainte de un drum lung.

Recomandari si sfaturi de care ar trebui sa se tina cont:
Durata de viata:
Presiunea insuficienta reduce anduranta anvelopelor, conducand la deteriorarea acestora si chiar la o explozie.

Tinuta de drum:
Atunci cand anvelopele sunt umflate insuficient, precizia in abordarea virajelor este afectata.

Acvaplanare:
Daca o anvelopa are o presiune cu 30% mai mica fata de cea recomandata, riscul de acvaplanare este crescut.

Franare:
Umflarea insuficienta a anvelopelor creste distanta de franare a vehiculului

Consum de carburant
Umflarea insuficienta creste rezistenta la rularea a anvelopei si prin urmare, consumul de carburant.

Sursa

Modificat de Viorel
  • Upvote 1

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Sabau Petru

Buna ziua Viorel!

As supune atentiei un amanunt pe care eu  il consider ca nu este de neglijat :

O anvelopa de caravana sau de rulota merita umflata cu azot si nu cu aer , avand urmatoarele avantaje :

a- variatiile de presiune  nu sunt atat de mari ca la o anvelopa umflata cu aer

b- nici o data pe timp de vara nu se supraincalzeste ca si cele pe aer , deci nici pericolul de explozie nu exista ( ex la puntea fata de la o auto-caravana unde este destul de periculos )

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Marius Rotaru

Ii dau dreptate lui George la treaba cu azotul, e mai mult o chestiune comerciala.

Dar presiunea, cat e domnule presiunea recomandata? Ceea ce scrie pe anvelopa, din cate stiu, este presiunea maxima suportata de anvelopa. Deci nu cred ca trebuie sa le umflu la acea presiune mai ales daca le "incarc" la 70-80% din indicele de greutate.

Cei care aveti documentatia rulotelor sau care aveti scris pe rulota: care este presiunea recomandata de umflare? Ca am vazut si 2.5 si 4.5.

De exemplu la rulota mea de 1050 kg MMA cu anvelope 13C, care ar fi presiunea optima?

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Cristian Stoica

In primul rand recomandarea producatorului de rulote nu are legatura cu ce este inscriptionat pe cauciuc.

Pe cauciuc este inscriptionata presiunea maxima recomandata pentru anvelopa respectiva si nu pentru rulota .

Pentru rulota mea, producatorul recomanda 2.5 bari iar pe cauciuc scrie max 4.5.

Sunt cauciucuri (165/80/13) la care producatorul rulotei recomanda 2.4 bari si maxim dat de producatorul anvelopei este 2.5 bari.

Un cauciuc de genul asta  umflat la 2.4  care circula la o temperatura exterioara de 36-37 grade cu o viteza de 90-100 km/ora si cu un MMA cu circa 100-150 kg peste ce a recomandat producatorul, ajunge sigur (din experienta proprie masurata de mine) la 3 bari.

In concluzie, nu este rau de loc sa bagati azot (cu azot in cazul prezentat mai sus nu se schimba deloc presiunea in anvelopa-tot din experienta proprie).

Si zic eu cam toti avem MMA-ul depasit.

  • Upvote 1

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Mariusb11

DA, comfirm si eu ca pe anvelope este trecuta presiunea maxima acceptata de producator si nu presiunea de lucru. Punerea azotului e o chestie comerciala, acesta se foloseste la anvelopele avioanelor unde chiar se pune problema incalziri lor si ce e mai periculos, rapiditatea cu care se face aceasta incalzire. Rulotele noastre inca nu sunt avioane chiar daca ne dorim, cert e drept ca nu dauneaza azotul pus in anvelope decat buzunarului. O crestere a presiuni in timpul rulajului este reala si normala, acest lucru fiind luat in calcul de specialisti inaintea noastra in sensul ca presiunea anvelopei se face la "rece" tocmai ca anvelopa va fi corect umflata in timpul rulajului cand creste presiunea. Atentie o anvelopa desumflata creaza mult mai multe probleme decat una supraunflata (nu ca ar fi mai bine sa fie mai unflata dar daca nu ai posibilitatea sa masori presiunea ai de ales). Anvelopele nu trebui musai clasa "C", ele trebuiesc in primul rand sa fie ce e trecut in CIV ca si dimensiune dupa care marea majoritate mai au ceva cifre si litere; exemplu 103V acestea reprezinta indicile de greutate si viteza. Va incadrati in ele sunteti in siguranta. O problema des intalnita la noi rulotistii este imbatranirea anvelopelor inainte de uzura lor. Se poate creste timpul de exploatere prin intretinerea si depozitarea anvelopelor corespunzator si anume:

-sa fie ferite se soare

-sa miscam rulota cand si cand astfel sa nu stea parcata cu lunile cu anvelopa intr-o singura pozitie

-cel mai bine iarna cand sunt multi care nu ies (inclusiv eu) ar fi corect sa le dam jos sa le depozitam culcate date cu silicon si ferite de soare, umezeala dar lasate semiumflate. Grija mare o anvelopa care face explozie la o rulota, face pagube mari la portofel.Drumuri bune si fara probleme!

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Radu Ionescu

La mine:

Anvelope: 165R13C

MMA = 1000 kg

Presiune (scrie pe rulota)= 2, 9

 

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Mihai Ene

La mine, cu MMA 1050kg si anvelope 165R13C, presiunea din tabelul rulotei este de 2, 7bari.

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Radu Ionescu

Eu personal, ma feresc cat se poate sa ma apropii de MMA, prefer sa bag lucrurile grele in masina, iar in rulota pe cele usoare si voluminoase.

  • Upvote 1

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Cornelsavu

A venit timpul sa schimb si eu cauciucurile. Pe rulota aveam 195/70/r14 96n reinforced. Presiunea comform cartii rulotei era 2, 7 bar. Fiindca am vrut C-uri am luat 195/70/r14101/104. Le-am montat si umflat la 2, 7bar dar stau foarte balonate. 

Am cautat in cartea rulotei si am intrat in dileme:

155 r13C          4.5 bar 

185r14C 6pr     3.8 bar

185r14C 8 pr    4.5 bar

175/70r13         2.7 bar

195/70r14         2.7bar

205/70r14         2.7bar.

Deci tot ce nu sunt cargo sunt cu 2.7 bar. Astea ale mele fiind C-uri eu zic ca ar trebui sa le bag 3.8 bar sau 4.5 bar. Dar si la numarul de pliuri iarasi sunt intre (adica 7, 5 tradewear si 2 sidewalk). Tot in instructiuni scrie ca daca se ajunge la MMA presiunea poate creste cu 0.3 bar. Momentan le-am umflat la 3.8 si nu mai stau asa balonate . Este corecta judecata mea de a le incadra la presiunile celor cu C?

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Cornelsavu

Si la c-uri fac o medie ? fiindca la numarul de pliuri sunt la mijloc.

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Marinescu Ion

Dragi colegi, deoarece am achizitionat ''incaltari'' noi, am inceput sa cercetez mai in detaliu subiectul ''anvelope'' cu tot ce reprezinta el (indice de sarcina, presiune in anvelope, etc). Din pacate am urmat idicatiile din cartea rulotei pentru achizitionarea anvelopelor (cu privire la indicele de sarcina) si am constata ca sunt foarte la limita cu ce am luattamp. Am achizitionat anvelope 195/70 R14 91T (conform specificatiilor de producator pentru Swift Toscane 410), unde 91 reprezentand indicele de sarcina maxima pentru anvelopa si corespunde valorii de 615 kg. In conditiile in care MMA-ul rulotei este de 1200, raportul sarcinilor sunt la peste 90% (mai precis chiar 97, 6%) :ascratch:. Din literatura de specialitate, se spune ca raportul trebuie sa fie mai mic sau egal cu 90% (MMA vs. MMA anvelopa x 2). Am atasat un fisier excel cu verificarea anvelopelor (indice de sarcina) versus MMA-ul rulotei. Aviz amatorilor!
Doresc sa impartasesc cu voi ce am gasit in materie de presiune in anvelope. Mai jos gasiti algoritmul de calcul a presiunii (corecte) in anvelopa:
MMA x ( Pmax / (MMA anvelopa x nr. de axe x 2)) = P anvelopa, unde:
MMA - masa maxima autorizata rulota (in Kg);
Pmax - presiunea maxima a anvelopei scrisa pe lateralul anvelopei (in PSI);
MMA anvelopa - sarcina maxima a anvelopei inscrisa pe lateralul anvelopei (in PSI)
Exemplul meu:
O axa cu 2 anvelope
Presiune maxima anvelopa
= 44 psi (de pe anvelopa)
Sarcina maxima anvelopa
= 615 Kg (de pe anvelopa)
MMA rulota = 1200 Kg (de pe placuta rulotei)

1200 x (44 / (615 x 1 x 2)) = 42, 82 PSI = 2, 96 bar
Sper ca postul sa fie de folos pentru cine doreste o selectie de cauciucuri!hi
 

caravan tyres.xlsx

Modificat de Marinescu Ion
  • Upvote 1

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Marinescu Ion

Eu cred ca trebuie sa plecam de la teorie si calcule teoretice, dupa care, luam experienta colegilor si dupa aceea tragem concluzia. @Adrian V. ai dreptate! Multi dintre colegi depasesc MMA-ul, dar asta nu inseamna intodeauna ca este bine si corect. Si eu cred ca ma numar printre eibiggrin! Noroc cu proiectantii care adauga un factor de siguranta si supra-dimensioneaza putin proiectulbiggrin!
Daca ar fi sa continuam cu teoria, exista si un algoritm de determinare a presiunii in functie de temperatura...asta ca sa puna capac.biggrin Asta se poate rezolva mai usor folosind azot!
Altii au mers si mai departe, au instalat senzori de monitorizare a presiunii in pneurile rulotei (genul celor din dotarea masinilor moderne).)|(

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri

Pentru a adăuga comentarii este necesară înregistrarea sau autentificarea

Trebuie să detii un cont de membru pentru a adăuga comentarii

Înregistrare membru

Creaza un cont de membru. Este foarte uşor!

Înregistrare cont nou

Autentificare

Ai deja un cont de membru? Conecteaza-te aici.

Autentificare în cont

  • Activi pe această pagină   0 membri

    Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează această pagină acum.