Dragos M

Montaj baterie pe rulota (Fendt 2016)

42 postări în acest subiect de discuţie despre Montaj baterie pe rulota (Fendt 2016)

Montaj baterie pe rulota (Fendt 2016)

Dragos M

Salutare,

De curand am cumparat o rulota, este vorba de un Fendt Opal 520 din 2016 (voi reveni cu un topic dedicat pentru aceasta)

Acest model de rulota nu are baterie proprie din fabrica (ca cele mai multe modele noi) insa pe ea a avut montata o baterie care alimenta antena de satelit (antena automata) si reciverul acesteia, plus o banda led exterioara pusa pe omnistor, insa aceasta nu este legata la circuitul rulotei, avea doar un incarcator de la 220 v pur si simplu bagat intr-o priza...(de ce a fost montata asa nu-mi pot da seama...)

Mai are inca o baterie doar pentru mover care la fel ca si cealalta se incarca de la un incarcator legat la o priza de 220 v, de ce a montat o alta baterie doar pentru mover iar nu stiu...

Practic in rulota nu functioneaza nimic pe baterie, decat daca este cuplata la masina merge absolut tot sau daca este conectata la 220 v, in tarile din EU nu prea se merge offcamping si de aceea cred ca si fabricantul le face fara baterie..

Ce ma intereseaza pe mine este sa leg acea baterie la instalatia rulotei sa functioneze in ea tot ce poate functiona pe 12 v, nu stiu daca trebuie sa mentin ambele baterii, una pentru mover iar cealalta pentru restul consumatorilor, nu stiu daca are rost..., cand conectez rulota la masina bateria sa o incarce masina, iar cand o conectez la 220 v la fel bateria sa se incarce...

Am cautat putin pe internet panoul care gestioneaza instalatia rulotei si care are si sigurantele pe el (acolo cred ca trebuie legata bateria (bateriile) dar nu am gasit mare lucru si nici nu ma pricep..., modelul este Dometic SMP 301-3,

Daca cineva este priceput la aceste modele de rulote mai noi sau s-a lovit de aceste probleme, poate ma ajuta si pe mine...

Solutia optima ar fi un electrician priceput care se poate deplasa la Ploiesti (pana in primavara nu am numere la rulota sa ma pot deplasa cu ea) care sa se ocupe de problemele mentionate de mine (contra cost, bineinteles)

Multumesc !

 

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri

Alin Opran

Felicitari pentru achizitie @Dragos M!

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Flavius Ivan

Asteptam cu interes topicul de prezentare @Dragos M :OK:

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Sorin S

Salut , suna-ma sa iti spun ce si cum...

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Dragos M

Da..., am gasit si eu acel PDF dar nu prea ma pricep...

@Mihnea Stoenescu te pricepi la asa ceva ? :default_big_grin:

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Mihnea Stoenescu

Sigur ca ma pricep.   PDF-ul nu ne prezinta prea multe date. Este si firesc, fiind un manual de intrebuintare.

Oricum, ceea ce doresti se poate realiza.

Eu as pastra numai bateria moverului (in ideea ca este cea cu capacitatea cea mai mare, probabil are cca. 100Ah).

Prima sursa de incarcare va fi de la reteaua 230V AC. Inverterul original AC - 12, 7V DC cred ca este de tipul in comutatie (data fiind fabricatia recenta a rulotei). Tensiunea de iesire trebuie modificata si adusa la 13, 8 - 14, 4 V DC pentru a face posibila incarcarea bateriei (modificarea nu este dificila; s-ar putea chiar sa fie nevoie numai de actionarea unui trimer).

A doua sursa va fi generatorul masinii tractoare.

A treia va fi (daca doresti) panoul fotovoltaic.

   Toate cele 3 cai vor fi separate galvanic, adica distributia se va face unisens, prin diode adecvate.

 Trebuie sa te gandesti si daca vei folosi un invertor 12 V DC - 230 V AC.

Putem sa-i "venim de hac" dar mai spre primavara, cand este mai caldut si nu ingheata mainile (asta este problema mea). :) Pana atunci va trebui mai intai sa o vizionez pentru a vedea exact ce trebuie, care sunt punctele mai "delicate" de acces in rulota.

  Cred ca este o bijuterie.  Sa o stapanesti sanatos !

 

  • Like 2

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Dragos M

Multumesc pentru raspunsuri !

Dar ca si baterii credeti ca merita 2 baterii ? una pentru mover (dedicata) iar alta pentru ceilalti consumatori ?

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Sorin S

Salut , ti am zis si ieri cel mai bine este sa le pui in paralel si montezi un singur incarcator de baterii , tu oricum ai antena automata , mover etc si iti trebuie curent mai mult . Antena la cautarea satelitului are un consum destul de mare undeva la 10 - 15ah , moverul ia si el undeva la 20-30ah cu ce mai ai prin rulota , lumini , tv , pompe , un laptop poate un inverter sigur va fi nevoie de curent mai mult ...

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Traian M

Arata chiar in pdf care sunt pinii catre baterie, atasez screenshot, trebuie doar sa vezi care e plusul care e minusul sa le pui corect.

Trebuie sa folosesti niste cabluri groase de cel putin 10mm2 sectiune conductor, eu am folosit cabluri pt panouri fotovoltaice, unul rosu pt + si unul negru pt -.

Iti va trebui sa montezi un tablou rezidential cu sigurante bipolare de 32A,

Eu am asa sistemul:

 

1. Din baterie plec cu cele 2 cabluri catre conectorii pt baterie ai regulatorul panoului fotovoltaic, o siguranta bipolara e montata pe acest traseu in caz ca vreau sa deconectez bateria.

2. Panourile fotovoltaice sunt legate la regulatorul fotovoltaic in conectorii specifici lor din regulator, alta siguranta e montata pe acest traseu.

3. Din regulatorul fotovoltaic de la conectorii pt consumatori mai faci un traseu catre pinii de baterie ai tabloului Dometic al rulotei, pe acest traseu este a treia siguranta bipolara.

 

Cu aceasta schema vei avea curent de la baterie catre la toti consumatorii din rulota pe 12v si bateria se va incarca de la panourile fotovoltaice.

 

4. Mover, invertor, antena satelit care sunt consumatori de putere nu ii alimentezi din panoul Dometic al rulotei si nici din iesirea de consumatori ai regulatorului fotovoltaic, ca risti sa le arzi, pe ei ii legi direct pe baterie si pe traseul dintre baterie si ei pui de asemenea cate o siguranta bipolara, ca sa poti sa ii dezactivezi cand doresti.

 

5. tot direct pe baterie poti monta un redresor auto inteligent pt incarcarea bateriei de la 220 cand nu e soare afara sau noaptea, nu recomand sa il folosesti in paralel cu panourile fotovoltaice, daca il folosesti pe el noaptea, opresti panourile din siguranta lor catre regulator, cand folosesti panourile, scoti redresorul din priza.

 

Daca iti vei monta baterie de capacitate mare gen 250A sau mai mult nu vei avea nevoie de redresor caci panourile solare vor tine bateria full toata ziua iar seara si noaptea nu vei consuma mai mult de 15% din ea pt chestiile banale casnice. Eu cel putin nu am avut nevoie, am bateria de 150A sta toata ziua full , iar seara consum pana inainte de culcare undeva 5 - 7 % din ea, dimineata cand ma trezesc o gasesc iar full de la soare, cei drept nu am TV si antena si nici nu ma interseaza, inafara de consumatorii rulotei mai incarc telefoane si tablete.

 

Capture.JPG

  • Like 1

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Dragos M

Multumesc  @Traian M  !

Revin cu o intrebare, cum credeti ca este mai bine: o baterie pentru mover (80AH) si inca una pentru ceilalti consumatori (90AH), sau sa cumpar una singura de 150 AH...? , as cam vrea sa scap si de montarea unui panou solar avand in vedere ca eu nu ies offcamping mai mult de un week-end...

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Eugen David

Evident o baterie de 150 Ah, are prioritate in fata a doua baterii de valori mai mici!

Ca sa le inseriezi, se pare ca n-au aceleasi valori si nu este indicat!

Eu  avut baterii inseriate dar am renuntat, am si topic despre cu acest subiect, dar cine le mai citeste?

Apropo, actualmente cu o baterie auto de 80 Ah ma descurc foarte bine,   (tot am zis ca-mi cumpar una dedicata de 150 Ah dar pana a mesr si asa am cam lasat-o balta, si am si mover si televizor si tot, tot, tot ce e nevoie, încărcare cu panoul de pe rulota de 100 w dar pot suplimenta daca este nevoie cu cel mobil tot de 100w si el, încărcare cu redresor fiind alimentată rulota la 220v, dar si de la masina, fiind motorul pornit si conectat cablul/stecherul/mufa rulotei!

Nu urmăresc niciodată sa incarc bateria doar de la o singura sursa, dimpotriva in mers ziua avand frigiderul alimentat la 12v încarcă si panoul de pe rulota in condiții cu soare, beneficiez de asta! Pe fiecare sursa sunt montate diode dedicate pentru a împiedica alimentare inversă!

Cum spunea si colegul de mai-nainte, consumatorii mari, mover, statie audio, frigider la 12v sunt alimentati direct de pe baterie, mai putin tv-ul la 12v si receiverul tot la 12v ce sunt alimentati impreuna cu alte circuite ( lumina, prize la 12 v) din bornele dedicate de pe regulatorul solar! Am mai scris despre acest lucru, am avut legat cam totul direct de pe baterie, nepotelul de 3 anișori a apăsat butonul de pornire frigider la 12v, tv-ul era oprit dar receiverul nu, a scazut tensiunea mult de tot, abia se rosea filamentul la becurile normale la 12v, cele led nu se mai aprindeau deloc, circa 7...8v, asa ca in aceste condiții receiverul s-a "cam prajit"! Cand am plecat dimineata de la rulota n-am oservat ''nazdravania nepotelului" am revenit abia seara! A trebuit altul! S-au mai ars încă câteva incarcatoare de telefon ce erau conectate la 12v!

Asa ca dd atunci am trecut totul prin regulatorul solar, mai putin consumatorii mari si am sporit atentia atunci cand "am musafiri" si nu numai!

Regulatorul deconectează alimentarea consumatorilor in condiții de tensiune minima indicata si te scuteste " de dureri de cap"!

 

Felicitări pentru achiziție!

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Radu Ghita

@Dragos M Sunt de parere ca ar trebui sa pastrezi baterii dedicate, una pentru mover si cealalta pentru restul instalatiei.

Doua sunt intotdeauna mai bune decat  una singura, pe principiul ca daca te lasa una te poti baza pe cealalta!

 

De aia au nevoie barbatii de o amanta! :laughing::amuzat:

  • Like 1

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Eugen David

Aiurea! Vorbe-n vânt doar!:tamp:

Principiul,   :nedecis:,   nu-si are rostul!!!

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Dragos M

@Eugen David fiecare cu parerea lui..., nu cred ca ti-ar conveni ca cineva sa zica despre postarea ta “aiurea vorbe-n vant”

Iar pe mine ma intereseaza cat mai multe pareri !

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Dragos M

Imi poate spune cineva ce sectiune trebuie sa aiba cablul de la baterie la panoul care gestioneaza instalatia rulotei ? (avand in vedere ca din el nu pleaca consumatori mari..., moverul, antena, le leg direct la baterie...) insa nu stiu daca frigiderul este legat la acel panou sau este legat sa mearga doar cand rulota este cuplata la masina)

Distanta de la baterie la panoul de genstionare a instalatiei este de aproximativ 1, 5 - 2 metri...

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Traian M

Eu am folosit cablu de panouri solare negru si rosu de 6mm peste tot, mai putin la mover unde am pus de 10mm din dedeman.

Frigiderul e legat la panoul central al rulotei.

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Dragos M

Cautand solutii pentru alimentarea rulotei cu baterie proprie pe internet am gasit acest topic http://wohnwagen-forum.de/index.php?thread/65767-dometic-smp-301-1-batterie-anschließen/ pe un forum din Germania (am foslosit google translate pentru a intelege), in care se discuta fix aceeasi problema care o am si eu... cu acelasi tip de panou (dometic SMP 301)

 

Intr-adevar ceea ce spuneau unii colegi mai sus, pinii pentru baterie sunt 11 si 12, ca si plus si minus se vede clar ca unul este rosu si altul negru, insa acestia sunt comuni cu cei care vin de la bateria masinii cand este legata la rulota, deci nu se poate lega bateria rulotei direct la acesti pini ci printr-un releu de comutare..., aici deja sunt in ceata, nu ma pricep la relee..., imi poate spune un coleg care se pricepe ce releu trebuie (un exemplu)

 

Apoi referitor la incarcarea bateriei rulotei in mers (de la auto tragator), in fata rulotei am ca o doza unde se fac lagaturile rulotei la cablul care vine de la masina... (cel cu 13 pini), acolo cred ca tot asa trebuie un releu ceva care sa stie sa nu lase curentul de la bateria rulotei sa se intoarca la masina..., iar calculatorul masinii sa nu dea vreo eroare atunci cand incarca bateria rulotei...

 

Referitor la grosimea cablurilor de la baterie la panoul rulotei, nu cred ca trebuie vreun cablu prea gros..., cel care alimenteaza panoul (atunci cand masina este conectata la rulota) este de maxim 2, 5 mm, din acel panou nu pleaca consumatori de putere, decat luminile..., frigiderul este legat sa functioneze in mers dar de la bateria masinii (asa este legat de fabrica...) practic din acel panou sunt alimentate doar luminile care sunt toate pe led si pompa de apa, in rest nimic de putere...

  • Like 1

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Mihnea Stoenescu

O schema simpla (fara a avea pretentii exclusiviste) ar fi aceasta:

Functii:

   1   realizeaza incarcarea bateriei rulotei atata timp cat motorul functioneaza

   2   dupa oprirea motorului, bateria masinii este deconectata de la instalatia rulotei

   3   nu permite descarcarea bateriei rulotei spre masina, la pornirea motorului (supraincarcarea conductorului ce trece prin pinul 9 al prizei) = dioda

*) Aceasta varianta nu furnizeaza optiunea alimentarii consumatorilor rulotei la alegere (din bateria acesteia sau bateria masinii), singura baterie care debiteaza in stationare fiind exclusiv cea din rulota.

 

 Este o propunere...

instalatie auto-rulota.jpg

  • Like 4

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Mihai-Arad

schematrennrelais.png.16ada115c01048da656ea6b2022f3ab8.png

 

 

în urmă cu 14 ore, Dragos M a scris:

Cautand solutii pentru alimentarea rulotei cu baterie proprie pe internet am gasit acest topic http://wohnwagen-forum.de/index.php?thread/65767-dometic-smp-301-1-batterie-anschließen/ pe un forum din Germania (am foslosit google translate pentru a intelege), in care se discuta fix aceeasi problema care o am si eu... cu acelasi tip de panou (dometic SMP 301)

 

Intr-adevar ceea ce spuneau unii colegi mai sus, pinii pentru baterie sunt 11 si 12, ca si plus si minus se vede clar ca unul este rosu si altul negru, insa acestia sunt comuni cu cei care vin de la bateria masinii cand este legata la rulota, deci nu se poate lega bateria rulotei direct la acesti pini ci printr-un releu de comutare..., aici deja sunt in ceata, nu ma pricep la relee..., imi poate spune un coleg care se pricepe ce releu trebuie (un exemplu)

 

Apoi referitor la incarcarea bateriei rulotei in mers (de la auto tragator), in fata rulotei am ca o doza unde se fac lagaturile rulotei la cablul care vine de la masina... (cel cu 13 pini), acolo cred ca tot asa trebuie un releu ceva care sa stie sa nu lase curentul de la bateria rulotei sa se intoarca la masina..., iar calculatorul masinii sa nu dea vreo eroare atunci cand incarca bateria rulotei...

 

Referitor la grosimea cablurilor de la baterie la panoul rulotei, nu cred ca trebuie vreun cablu prea gros..., cel care alimenteaza panoul (atunci cand masina este conectata la rulota) este de maxim 2, 5 mm, din acel panou nu pleaca consumatori de putere, decat luminile..., frigiderul este legat sa functioneze in mers dar de la bateria masinii (asa este legat de fabrica...) practic din acel panou sunt alimentate doar luminile care sunt toate pe led si pompa de apa, in rest nimic de putere...

 

 

Caut si eu solutii din cand in cand pe acest forum profesionist !

La fel ca si pe "alte" forum-uri trebuie sa fi logat / ptr a putea comunica , sa ceri sfaturi !

Chiar  si-n lb. engleza / olandeza pe langa lb. germana poti obtine informati utile.

Desi n-am inca auto/rulota , gasesc sfaturi utile despre legislatie, despre trasee, despre "felul de-a economisi" intr-o vacanta departe de casa ....

 

 

 

 

  • Like 1

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Dragos M

Multumesc pentru raspunsuri...!, oricat m-as chinui nu ma pricep la aceste relee/diode..., ramane sa caut pe cineva care sa faca aceasta lucrare..., am firele trase decat trebuiesc puse acele relee si legate unde trebuie...

Din ce am mai citit exista si niste relee mai "inteligente" dar nu am idee cat ar costa un asemenea releu... si daca e mai indicat decat unul clasic...

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Mihnea Stoenescu
în urmă cu 19 ore, George M. a scris:

 

DAR asigura "curgerea" curentului catre rulota imediat dupa punerea contactului ("fura" din curentul destinat demarorului)

 

De obicei, atunci cand te deplasezi (timp in care se incarca bateria rulotei) este indicat sa opresti toti consumatorii din rulota. Incarcarea bateriei rulotei nu va incepe imediat la punerea contactului intrucat tensiunea este insuficienta cu generatorul in repaus. Daca mai socotim si caderea de tensiune de cca. 0, 3V pe dioda Schottky vom deduce ca acest lucru nu se va intampla (in conditiile unei exploatari judicioase a bateriei rulotei).

 

în urmă cu 19 ore, George M. a scris:

 si neasigurarea incarcarii maxime a bateriei rulotei- datorita caderii de tensiune pe dioda

 

Acei cca. 0, 3V reprezinta ceva infim in comparatie cu neajunsul cel mai important:  regulatorul de tensiune al automobilului este compensat cu temperatura incintei (motorului) unde se afla si bateria. Compartimentul motor fiind mai cald decat compartimentul din rulota, va determina oricum incarcarea la o tensiune mai mica decat cea necesara bateriei rulotei.      Remediul l-ai expus mai demult = completarea schemei cu un up converter care va rezolva aceasta a doua problema.:)

  • Like 1

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Mihnea Stoenescu

Revin:     Am mai "pieptanat" putin schema:

Am considerat ca ar trebui un boost up converter care sa functioneze mai "lejer" (fara a fi nevoie de ventilatie fortata), precum acesta (nu este limitativ): 

https://www.aliexpress.com/item/1200W-20A-DC-Converter-Boost-Step-up-Power-Supply-Module-IN-8-60V-OUT-12-83V/32767522358.html?spm=2114.10010108.1000013.4.66705255YmNOMu&traffic_analysisId=recommend_2088_2_90158_iswistore&scm=1007.13339.90158.0&pvid=aab0f454-457b-493d-af57-d0fa9d6e4ec9&tpp=1

Restul componentelor sunt banale. Schema nu este deloc complicata.

     Comanda releului (tip auto, 5 lei/buc) se face cu un circuit simplu care il aclanseaza cu intarziere atunci cand tensiunea la bornele bateriei masinii atinge un anumit prag (reglabil din potentiometrul de 100K) - sa zicem 13, 2 V.  La intreruperea contactului cu cheie (oprirea motorului), contactele releului se vor desface.

    Ca varianta, sursa DC-DC step up poate fi pozitionata si intre siguranta si papucul 30 al releului.

    Tensiunea si curentul de incarcare se regleaza din modulul-sursa de mai sus.

    Dioda are principalul rol de a proteja priza rulotei de eventuale scurt-circuite (se poate juca cineva cu o sarma).

 

Repet, este o propunere. Ca orice lucru, este perfectibila, deci orice idee este binevenita.

instalatie auto-rulota_002.jpg

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
George Stanescu

Cred ca schema aceasta simpla poate fi de folos. este fara circuitul de 220v

caravan-wiring-13-pin.jpg

  • Like 1

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Dragos M

Am mai studiat putin firele care vin de la mufa de 13 pini si din fabrica este asa: pinul 9 si 13 sunt legate la frigider, iar pinul 10 si 11 este lasat liber (are deja un cablu atasat cu 2 papuci, ma gandesc ca este special lasat pentru incarcarea bateriei...un fel de pregatire), acum intrebarea mea este daca ei au pus asa din fabrica iar in toate schemele gasite pe net este invers 9 si 13 pentru incarcare si 10 si 11 pentru frigider, oare atat de prosti sa fie cei de la fabrica Fendt ? :default_big_grin:

Pentru incarcare la sugestia unui coleg am ales sa pun acest separator:  https://www.e-acumulatori.ro/cabluri-de-pornire-si-accesorii-acumulatori/separator-automat-de-incarcare-baterii-samlex-cod-bs-140-dual.html  din el plec cu conductor de 4 mm (oricum pana acolo este conductor de 2, 5 mm), apoi intre el si baterie credeti ca mai trebuie vreo siguranta ? sau are deja masina in instalatia ei de fabrica o protectie ?

Legatura intre baterie si panoul rulotei (cel de care vorbeam mai sus Dometic 301-03) o fac anuland firele care acum vin de la masina (ea functiona numai cand era cuplata la masina) si in locul acelor fire leg direct bateria, astfel toata instalatia din rulota va merge pe baterie, iar la cuplarea masinii se va incarca bateria....

Intre baterie si panoul rulotei trebuie vreo siguranta ceva ? sau o avea panoul pe el ? acum firele vin direct de la priza masinii si nu are nicio siguranta vizibila in plus...

Va rog sa-mi spuneti cum vi se par aceasta solutie descrisa mai sus.

Multumesc !

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri

Pentru a adăuga comentarii este necesară înregistrarea sau autentificarea

Trebuie să detii un cont de membru pentru a adăuga comentarii

Înregistrare membru

Creaza un cont de membru. Este foarte uşor!

Înregistrare cont nou

Autentificare

Ai deja un cont de membru? Conecteaza-te aici.

Autentificare în cont

  • Activi pe această pagină   0 membri

    Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează această pagină acum.