Sign in to follow this  
Followers 0
Eugen David

Solutii de incarcare a acumulatorului la rulota mea

73 posts in this topic

Salutare la toata lumea!

Fiind nou in bransa rulotistilor va cer cu respect sfatul privind  instalatia electrica la rulota mea: Caravelair Palma 420 din 1995, am achizitionat aceasta rulota datorita anului si greutatii relativ usoare (proprie 650, MMA 830 kg, cu 2 spatii de dormit si baie , din constructie nu a fost prevazuta cu sistem independent de alimentare electrica, deci ea are fisa  cu 13 pini.

In prima faza pe masina am avut priza cu 7 pini si fofoseam adaptor dar nu mergea instalatia in rulota si frgiderul, am inlocuit.o cu 13 pini, am tras separat ( conductoare  10 mm) de la alternator, cu un releu cu 4 contacte si o siguranta de 25 ( pot pune si mai mare daca este nevoie) pentru incarcare si bineanteles legatura pentru frigider si lumina . Adaug ca la mine instalatia rulotei este lumina pe 12v si prizele pe 220v.

Ce vreau acum?
Sa pun o baterie, invertor, stabilizator, sigurante pentru a-mi rezolva incarcarea off camping, si nu stiu unde si cum sa ma racordez.

Pentru asta va cer sfatul, mentionez ca am un grup (cum spunea cineva pe forum, o chinezarie ) de 850 de w.  Am gasit o schema la fel ca si la mine si o postez pentru detalii. Deci ce nu stiu cum sa fac : sa alimentez din baterie prin intermediul invertorului, stabilizator in priza de afara a masinii (220v) sau la 12v, dar atunci nu-mi merg prizele. Incalzire am pe gaz Truma, nu am boiler, deci putere instalata destul de mica.

Va anexez si schema gasita.
Sper sa fi reusit!

Oricum va multumesc anticipat!

Am postat si poze cu tabloul rulotei!

2wdah3n.jpg

347tx7b.jpg

x0p74g.jpg

2zjm1if.jpg

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Buna seara!

Va recomand inlocuirea sigurantei automate bipolare de 10A cu o siguranta automata diferentiala 1P+N 10A, cu protectia diferentiala de 30mA.

Pentru instalatiile electrice improvizate din camping-urile noastre ar fi bine ca fiecare tablou electric din rulota sa fie echipat cu DPS-MN, dar acest lucru implica ca la instalatia electrica din camping nulul de lucru sa fie diferit de priza de impamantare.

Va prezint mai jos acest dispozitiv, pe care distribuitorii de energie electrica ex. CEZ il monteaza in BMP

Dispozitiv de Protecţie la Supratensiune si Monitorizarea Nulului

DPS-MN

Brevet RO 119667

DPS – MN este constituit, în esenţă, din două părţi:

- Un modul electronic pentru supravegherea tensiunii reţelei, supravegherea on-line a continuităţii nulului (prin efectele acesteia), pentru comanda de întrerupere transmisă elementelor exterioare de execuţie şi semnalizarea comenzilor şi stării nulului.

- Accesorii de protecţie constituite din cutie, capac, etc., precum şi din conductoarele de legătură prevăzute cu conectica necesară

Dispozitivul este legat permanent, într-un mod specific (vezi fig. 1), la bornele de fază şi nul ale întreruptorului şi ale bobinei de declanşare (shunt-trip), precum şi la împământarea tehnologică a imobilului, obligatorie.

La creşterea tensiunii de fază peste o valoare prestabilită, fixă, DPS – MN forţează acţionarea bobinei de declanşare iar aceasta, la rândul ei, va declanşa întreruptorul automat.

Semnalizarea poziţiei de declanşare cauzată de apariţia unei supratensiuni este asigurată de poziţia pârghiei de manevră a bobinei de declanşare (pârghia de manevră a bobinei de declanşare căzută reprezintă semnalul că DPS-MN a lucrat). Aceasta înseamnă că declanşarea întreruptorului din alte motive, de exemplu la scurtcircuit, nu va produce semnalizarea (căderea pârghiei de comandă a întreruptorului automat nu duce şi la căderea pârghiei de comandă a bobinei de declanşare).

De asemenea DPS-MN asigură declanşarea şi semnalizarea respectivă la apariţia unei tensiuni de întoarcere pe nulul de lucru, respectiv o tensiune cauzată de un nul flotant generat de ruperea firului de nul din reţeaua de transport sau de ruperea nulului de abonat (de branşament). În acest caz tensiunea maximă la care dispozitivul acţionează şi semnalizează este 50±5 V (practic în jurul valorii de 50V), tensiune măsurată între firul de nul şi priza de pământ tehnologică.

În plus, dispozitivul asigură declanşarea instantanee, dar fără semnalizare, la încercarea de fraudă prin schimbarea poziţiilor de pe stâlp a fazei cu nulul.

DPS-MN este compus din:

Cutie pentru cicuitele electronice si buton TEST

Circuite electronice împreună cu cablajul imprimat aferent

Conductoare de legătură împreună cu conectica aferentă

Cutia este realizata din material termoplast electroizolant tip ABS, aditivat pentru protecţie mărită la propagarea flăcării şi cu autostingere în lipsa acesteia si pentru rezistenţă la radiaţia solara, rezistent la şocuri mecanice şi intemperii.

Caracteristici tehnice:

Tensiunea nominală de izolare: 660 V c.a.

Intervalul garantat al pragului minim de tensiune la care DPS-MN acţionează: 260 V ÷ 280 V

Curentul maxim (Imax) prin DPS – MN: 1 A

Timpul de răspuns al întreruptorului la apariţia unei supratensiuni: t = 0,2 sec.

Timpul maxim de funcţionare al DPS – MN la Imax : 1 sec.

Consumul maxim propriu de curent al DPS – MN la o tensiune normală de reţea U = 250 V : 1 mA

Tensiunea de declanşare de întoarcere (măsurată între nulul de lucru abonat şi pământ): 50V±5V

Rigiditatea dielectrica: > 4kV

 

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Buna seara Valentin!

Multumesc pentru recomandare, dar cred ca este prea mult pentru o rulota, nu este ce am intrebat eu!

Un coleg mi-a modificat si a scris imbunatatire , de fapt eu cerusem ajutor  infomativ despre cum si ce sa montez pentru incarcarea bateriei  cu un generator, invertor, stabilizator... in regim de off-camping!

Oricum multumesc!

Numai de bine!

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Devys eu ti-am modificat postul, dar nu am modificat esenta.

Pentru colegii care il pot ajuta Devys vrea sa stie unde se poate lega cu generatorul la schema de mai sus.

Unde poate lega invertorul dupa baterie pe schema.

Stabilizatorul Devys il poti lega imediat dupa generator, dupa intri in rulota unde o sa recomande un electronist.

In plus ce vrei tu sa faci este o imbunatatire a instalatie fata de fabrica.

Corect?

Spor la treaba.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Salutare din nou !

In nestiinta mea am facut o schema " scuze  asa babeasca " cum am stiut eu si va cer sfatul daca e bine  sau ce si cum sa leg sau sa inlocuiesc , ca putere instalata la rulota am asa : 3 becuri x15 w(12v),,,+ 2x(2)x 5w...+ 2 pompite la 12 w...+ frigiderul 12V (22 v) si GPL... + radiocasetofon auto cu 4 boxe si un tv care merge si la 12 si la 220v, DVD,  prizele  4 la 220v pentru diferite necesitati, . ..leptop, incarcatoare telefon, aparat barbierit,  am in vedere sa inlocuiesc  becurile cu benzi cu leduri ( am citit pe forum ca au un consum f mic), apoi invertorul de 850w, redresorul de 35w ( 4A) care cred ca este destul de mic( poate imi trebuie unul mai mare ?) si stabilizatorul de tensiune ( care nu-l am, va trebuii cumparat, astept sa-mi spuneti de ce putere ) si in principiu cam atat, merg pe principiul ies in natura sa ma relaxez nu sa stau in fata tv-ului, destul stau acasa ...atasez si schema facuta .

Va multumesc pentru colaborare !

Apropo, poate imi dati o alta solutie sa alimentez in alta parte s-au direct la 12v ? nu stiu cum e mai  bine!

2q18ozo.jpg

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ai o problema acolo.

La un moment dat bateria alimenteaza invertorul, care alimenteaza redresorul, care alimenteaza.... bateria. Nu merge.

Incearca varianta din atasament.

"Piesa de rezistenta" este un contactor cu bobina de 220V care face toate comutarile necesare. Acolo unde se leaga panoul fotovoltaic te poti conecta si cu un plus de la alternator.

Dioda trebuie sa suporte un curent destul de mare. Recomand 25A.

In alta ordine de idei, la ce-ti trebuie stabilizator?

Ai consumatori pretentiosi?

P.S. Sper sa intelegi scrisul.

Nu-s doctor, dar si inginerii pot scrie urat.

2qv75tf.jpg

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

In off road nu ai 220v ca sa iti incarci tu bateriia asadar renunta la schemele acelea si iti cumperi un panou solar 50- 100w un regulator de incarcare le montezi si ai inchis subiectul, cu problema rezolvata. nu mai ai nevoie de redresor mai ales ca ai aproape toti consumatorii la 12v, ai si invertor si gata.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites
:-) super solutia!  mqq numai ca  la pensia mea )(| nu cam merge  nyo ! Hai  xll si la  mai mare ! merg pe ceia ce am , numai ca nu prea stiu  cum sa o fac, am cerut consiliere pe forum dar fb pot apela la un " meserias "nb ... ptg .
0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Silviu !  salve am eu o problema nu doar cea din schema dar lamureste-ma te rog! Pun contactor intre generator si priza existenta a rulotei, spui tu! Nu e suficient sa pun un cablu in priza generatorului care oricum nu merge incontinu ? Care are sper, protectie pe el , lamureste-ma ce face contactorul in afara de a intrerupe si apoi de a intregii circuitul de alimentare, de unde ii dau comanda ? Nu mi-ai spus cam ce tip, cu protectie au ba ) , stabilizator ? Am considerat necesar citind tot pe aici pe forum ca este indicat in regim de camping unde tensiunile sunt si mici si pulsatorii ( am patit la fosta rulota ca mi-a terminat un tv cu dvd , poi redresorul nu-l pun  decat cu generatorul in functiune , nu incontinuu prin invertor( ce-i drept nu reiese din "schema" mea, iar lamureste-ma pt ce sa pun dioda pe 12v, cand eu nu am panou fotovolatic, se incarca acumulatorul rulotei  de la alternatorul masinii cu un circuit separat in care am intercalat un releu cu comanda din cheia de contact pentru a nu-mi consuma si bateria masinii in stationare , daca trebuie voi pune dar exemplifica te rog ? O duminica faina ! Hai xll  :-).

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Salve, Devys

Ce am pus acolo este construit la rulota mea. Toata schema aia este intr-o cutie separata, nu am modificat nimic la instalatia rulotei. Functionarea este simpla: atunci cand ai de undeva 220V (generator, de ex), este alimentata bobina contactorului, care tine inchise contactele normal-deschise (ND) astfel incat se alimenteaza redresorul care incarca bateria. In momentul in care dispare tensiunea de 220V de acolo (de ex. s-a terminat benzina), bobina contactorului nu mai e alimentata, invertorul este pus in functiune si ai in continuare 220 la rulota. Fara sa mai iesi noaptea sa schimbi cabluri, sa injuri, etc.

Intrarea pentru panou solar este optionala.

Contactorul... habar n-am de care poti pune. Eu am pus unul pe care l-am gasit prin cutia cu maimute. Banuiesc ca provine de la un strung. Important este sa aiba bobina pe 220V si contactele sa suporte cativa amperi pe care-i ai pe acolo.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites
hi Am inteles Silviu, deci cu contactorul trebuie sa fie permenent deschis, nu conteaza daca are sau nu protectie legata, doar bobina alimentata pe direct sa se cupleze atunci cand are tensiune de la sursa, cazul nostru generatorul!( banuiesc ca ajunge unul de 10A  s-au  mai mare ? E ok, si cu dioda pe alimentarea de la masina la 12v ?  se preteaza ? vb  de cazul meu nu de ce ai tu montat, ca eu sa-mi pot rezolva si eu alimentarea , :-) .Te rog sa nu te superi  nyo  ca sunt asa de insistent,  nervos, dar trebuie sa merg cu ia in Italia,  ()|  unde am sa stau ceva mai mult si am nevoie ! pa-pa !  : :*  dar nu stiam ce reprezinta ND si NI.  Acum m-am prins , normal inchis si invers, chiar pot folosii acelasi contactor( sunt cu  duble contacte  s-au poate un RI ) mai ramane sa ma lamuresti dìcu dioda !Grazie mille ! vb italianului ! nay nay
0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dioda... depinde de unde iei cei 12V. La mine ii iau de pe lumina de ceata, fara dioda ar sta tot timpul aprinsa. Oricum nu strica.

RI-urile n-au decat 3 perechi de contacte, eventual poti folosi doua.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Salut ! e clar, la mine nu necesita dioda deoarece iau cei 12v (cum spui tu )de la bateria masinii iar in circuit are si  un releu de 35 A cu 4 contacte ( 2 intregire circuit  si 2 bobina ) cu contact din cheia de contact a  auto , nu am gasit mai mare dar pot sa-l schimb daca e cazul, ce spui ? :-)  O seara faina !

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu-l schimba, 35A e suficient. De unde iei plusul?

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Direct de pe baterie cu sectiune de 6 mm, si am si siguranta in circuit de 25 A ( am cumparat un kit de cabluri pentru statie auto,si am avut de toate acolo) , dar doar +,si am continuat cu  inca un + de la fisa de pe protap pana la bateria rulotei, ce sfat imi dai ? sa vin si cu inca un - de la bateria masinii?,  La priza cu 13 pini este liber pin 9 si 11, oricum in schema de instalare  ce am gasit pe net pentru priza cu 13 pini este si + si - atat pentru circuitul de incarcare a acumulatorului  cat si pentru cel al frigiderului  si pentru semnalizarile  rutiere. Eu nu am avut legat decat un fir  la pin 3 , pin 9 si 11 liber. Ce-mi sugerezi ? sa le trag si pe celelalte 2 . Normal ca ele sunt legate la sasiul masinii in schema.

:* :-)

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

[list type=decimal]

[*]

[*]


  • [table]
    [tr]
    [td][/td]
    [/tr]
    [/table]

    1 -semnalizare stanga
0

Share this post


Link to post
Share on other sites

:*, ptg , Nu le cam am cu PC-ul si nu stiu ce sa intamplat ? dar perseverenta am auzit ca este mama succesului, asa ca sa continuui cu " oile " mele, am facut oarece corecturi la text si nu a mai aparut continuarea ! cred ca am zbaliat-o ? deci,  pin 1- semnalizare stanga/,    2- ceata/,    3-masa pini 1- 8/,    4 semnalizare dreapta/,  5-pozitie dreapta/,    6-frana/,    7-pozitie stanga/,  8-mers inapoi/, 9-fir de (+) direct de pe baterie masinii (pentru bateria rulotei) avand in circuit o sig 25A si releul cu 4 contacte cu comanda din cheia de contact a masinii/,  10-fir de (+) prin contactul masinii pentru frigiderul si lumina rulotei in mers/,  11- masa pentru pin 10/,  12-liber/,    13-masa pentru pin 9/.Schema am luat-o de pe aici si este aceiasi cu ce este acum pe rulota , mai putin cele 2 fire de masa  de la 11 si 13 si plusul de la9/.  Sper sa fie bine ! Revin cu informatii, numai de bine , noapte linistita va doresc !!! :-)  pa-pa

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Devys, din cate spuneai mai devreme ai un releu care conecteaza bateria rulotei in momentul in care pui contactul (daca am inteles eu bine). In felul asta, in momentul in care vei porni masina ai deja bateria rulotei in circuit si aceasta va furniza (si ea) curent de pornire pentru electromotor. Nu-i bine, nu vor rezista firele. In plus ai si un risc de incendiu. Nu te juca.

De aia e pusa dioda aia in schema mea. Curentul nu merge decat spre bateria rulotei, nu si invers.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Asta daca este legata cum trebuie toata instalatia si fara interventii asupra ei.

Daca si priza la masina are facute toate legaturile confor schemei.

Dar dupa cum stiti nu prea se respecta la noi legarea corecta, fiecare isi face legaturile in spatele blocului si trage fire de unde ii vine la-ndemana.

Ce inteleg ca daca fac asta ii va afecta la prima iesire si le va da dureri si batai de cap.

Orice improvizatie facuta azi te costa mai mult maine.

De aceea inainte de a face ceva mai bine te documentezi temeinic inainte.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dar cat stii ca valoreaza un panou cu un regulator de zici ca nu iti ajunge pensia?

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Silviu, am inteles, si e logic, pun contactul si se intregeste circuitul  intre cele 2 baterii! poi asa am sa pun si dioda de 25 A cum spui tu, s-au pot suprima releul sa ramana doar dioda?

Ce varianta ar fi de ales?

Ma gandesc unde ar fi optim de pus dioda?

Si cred ca aproape de acumulatorul rulotei!

Ce spui ? Am o  punte de la un robot pentru pornire, am sa pun o poza cu o dioda sa cer parerea , o fi buna , o fi prea mare?

Nu stiu... referitor la ce spui tu Bogdan stiu ca o instalatie ( panou , regulator ) costa in jur de 1000 ron si asta de 90...100 w,  mai putin evident de putere mai mica.

Va multumesc de ajutor si va astept in continuare !

zof0jb.jpg

[img width=300 height=400]http://i58.tinypic.com/mhu3kg.jpg

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Salut!

Am gasit  ceva  date depre dioda , este foarte mare 300 A, nu are ce cauta acolo. 
Scuze! :*

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eram sigur. Un regulator incarcare e aprox 100 lei iar un panou de 50 w (cum am eu) e suficient si costa aprox 400 lei. Nu mai intreba de diode, relee si altele. Asta e solutia.

0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Salut Bogdan ! Poti sa-mi spui cate ceva despre panouri  j;[ , mono sau  poli cristalin ?  tip , de unde se poate achizitiona , (vb de unul de putere mica 50 sau de ce nu doar 30 w  pentru o putere instalata redusa asa la limita) , ceva de genul asta , avantaje , una e sa citesti alta sa-ti spuna cineva care-i in tema ! :-) Este intradevar o solutie mai comoda , ca sa zic asa ! bsb

0

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sign in to follow this  
Followers 0

  • Linkuri sponsorizate

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.