Alin Mihaila

Alimentare 12V

17 postări în acest subiect de discuţie despre Alimentare 12V

Alimentare 12V

Alin Mihaila

Odata cu achizitionarea noii mele rulote m-am pricopsit si cu un teanc de hartii cu caracter informativ ale diverselor instalatii si acareturi montate pe rulota, adica documentatie pentru incalzire, frigider, cupla antibalans si altele. Curios fiind m-am apucat sa rasfoiesc si am citit prin cartea frigiderului ca in timpul mersului acesta poate functiona numai legat la 12v, adica la bateria masinii sau la o baterie suplimentara.

Cum bateria masinii se si incarca in timpul mersului e clar ca aceasta e si optiunea cea mai buna.

Cum fac acum? Montez o priza suplimentara cu 7 pini pe masina( legata direct pe baterie cu FYY de 4 si papuci) si una pe rulota dedicata instalatiei interioare a rulotei, adica legatura s-o fac pe bornele de alimentare la bateria suplimentara sau exista alte solutii mai bune?!

Multumesc anticipat!

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri

Cristian Stoica

Mai intai ar trebui sa te convingi ca alternatorul masinii tale suporta aceasta sarcina in plus.

Rezistenta frigiderului este de 120w, adica consuma 10A daca se alimenteaza la 12V.Numai daca ea lucreaza la parametri normali frigiderul va functiona corect.

Daca pe taseul de la baterie(se ia 12V din baterie  se trec printr-un releu care va functiona doar dupa ce pornesti masina si doar cit timp ea este pornita) la frigider ai pierderi(cablu lung si subtire) atunci frigiderul nu va functiona la parametri normali si nu va raci.

Solutia cu functionarea frigiderului la 12V este benefica doar daca ai drum lung pana la locatia unde vrei sa ajungi cu rulota (5-6 ore), sau daca pui acasa frigiderul pe 220V si il lasi sa fuctioneze 24 ore (sau pe gaz) si pe 12V, doar sa-ti mentina rece pe timpul deplasarii pina la locul de campare iar acolo sa-l treci iar pe gaz (sau pe 220).

Daca te apuci de treaba poti s-o faci schimband priza si stecherul de 7 pini cu 13 pini, sau cautand priza si stecher gri (12S) de la rulote englezesti.

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Alin Mihaila

Nu vreau ca frigigerul sa functioneze pe timp indelungat pe 12V ci doar pe drumul catre locul de campare. Frigiderul il tin o zi pe 220V de fiecare data cand ies cu rulota, nu vreau decat pe drum sa mearga pe 12V. Adica cuplez priza cand am plecat si o decuplez cand am sosit si trec pe gaz in offcamping sau 220 in camping. Nu merge cu o priza suplimentara cu 7 pini alimentata de la baterie ?

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Alin Mihaila

@Cristi-An: Cu lada frigorifica nu cred ca rezolv mare lucru pe distante mari, plus ca-mi mai ocupa loc si ea. Priza suplimentara nu-i chiar un efort asa mare, zic eu, daca rezultatul este cel scontat. Totusi, deocamdata sunt in faza de cercetare  ptg

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Eugen David

:*

Eu facut "efortul"si am alimentat frigiderul la 12 v, dar avand baterie de 105 A in rulota cu incarcare de la altenatorul masinii + incarcare de la panoul solar de 100w  pozitionat pe rulota l

Am plecat de acasa pe intuneric ,   august, ora 22, ( traseu Calan-Felix via ARAD -ORADEA, 300 km), deci panoul nu mai incarca, doar alternatorul masinii , bateria auxiliara fiind incarcata de peste zi, frigiderul fiind rece , functionand in prealabil , (acasa ) alimentat la 220 v.

Am ajuns in Oradea in jurul orei 4 dimineata, drumul fiind f aglomerat ( sambata, august, trafic intens in ambele sensuri).

In frigider a fost o temperatura optima, nu s-au dezghetat alimentele puse acolo, ( normal din frigiderul de acasa), tensiunea pe bateria rulotei cu frigiderul pornit nu a scazut sub 12 v, ( ampermetrul meu imi indica un consum de 8 A, cu frigi pornit la 12v.

Regret ca nu am pus un termometru in interiorul frigiderului, si verificat temperatura dupa valoarea lui.

Normal in Felix am ajuns dumineca in jurul orei 12, dupa ce am fost prin targul auto din Oradea, pana ce ne-am cazat si alimentat la 22o v, nemontand al doile-a panou ce-l detin( tot de 100 W) a scazut tensiunea pe bateria rulotei la 11, 5 v, nemai functionand incarcarea de la masina, nefiind pornita ( sunt 5 km), doar panoul de pe rulota , ziua!

Am mai fost off-camping si pe perioada unei zile in soare cu ambele panouri , frigiderul a functionat ireprosabil, dar tot racit inainte de a pleca de acasa la 220 v, si alimentele, bere, apa, etc ...transferate din frigiderul casnic !

Am dorit si vrut in mod intentionat sa testez capacitatea de producere a en electrice a panourilor si batariei !

Frigiderul meu are o putere 100w alimentat la 12 v si 105 w la 220v.

Mentionez ca am montate 3 colere la 12v, 2 pe refulare aer cald pe grila de aierisire superioara si unul pe grila inferioara montat pe absortie aer rece inspre frigider de afara. Inca am si grila de absortie aer rece sub frigider in podeaua rulotei( aierisirea inferioara pe rulota fiind montata suplimentar de mine).

Cele 3 ventilatoare(colere) au functionat non stop.

Ce am mai modificat eu la alimentarea rulotei : circuitul de la rulota destinat alimentarii frigiderului la 12v,   de 2, 5 mm ( fisa de la protap spre rulota) l-am intregit spre bateria masinii cu un circuit alimentat direct (prin intermediul montajului aferent+dioda) sectiune  2x6 mm , deci + si - separate.

Iar la rulota acest circuit "l-am deturnat "de la alimentarea directa a frigiderului la alimentarea pentru incarcare in mers a bateriei rulote, apoi de la bateria rulotei la alimentarea frigiderului.

Intentionez a mai achizitiona o baterie dedicata pentru rulota, pentru ai creste capacitatea.

La intoarcere circuland ziua cu soare, deci incarca si panoul de pe rulota, parametrii pe baterie au fost mai buni , tot cu frigiderul pornit.

                                          :-)

  • Like 1

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Alin Mihaila

Deci se poate :) Multumesc!

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Cornelsavu

Si eu l-am avut legat pe lampa de ceata cand am luat rulota dar nu l-am putut folosi caci masina simtea consumul anormal si taia alimentarea.

Am luat cablu cu 13 fire si am recablat rulota.

Acum frigiderul merge pe 12v si fara ceata.

Nu raceste extraordinar pe 12v,   dar macar mentine temperatura cu care plec de acasa.

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Alin Mihaila

Asta vrea si eu

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Cornelsavu

Si mai este ceva de spus. Cumparati cablu dedicat rulotelor cu 13 fire. In el veti gasi fire mai groase si mai subtiri. Eu am folosit firele subtiri pentru semnalizare, stopuri, pozitii si cele mai groase pentru frigider.

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Alin Mihaila

Multumesc pentru ajutor!  :-)

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Alin Mihaila

Gata, lucrarea a fost executata!

Am montat o priza suplimentara cu 7 pini pe masina cu plusul (de 6) luat direct din baterie pe care am montat o siguranta de 40A, montata in tabloul de sigurante al masinii.

Am legat firele direct de bornele de alimentare ale bateriei suplimentare(montata pe rulota), pentru a putea incarca bateria auxiliara si pentru a putea folosi frigiderul pe 12V in timpul mersului.

Dar... pe traseu am montat un COUPLEUR SEPARATEUR DE BATTERIES, adica cel din poza, ceva de genul celui din link http://www.campingcarsaccessoires.com/c ... , 3106B.cfm

25rcu4y.jpg

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Petrevaleriu

Am achizitionat de curand o rulota Elddis Wissp 300/2 si din sfaturile de pe forum am achizitionat o priza si stecher pentru 13 pini. Toate bune si frumoase pana am ajuns sa conectez rulota de la cablul/priza 12s, unde am gasit 7 fire si anume 1 galben/ liber , 2 albastru/ + baterie rulota, cu tensiune permanenta de curent, 3 alb / masa pentru rulota, 4 verde merge prin siguranta de 25 A la comutatorul din panoul de comanda, 5 maron/liber, 6 rosu- merge la frigider, 7 negru/liber.Respectand codul culorilor din priza cu 13 pini, avem corespondenta urmatoare:

rulota                            masina

1 galben  = 8 galben

2 albastru de 1mm = 9 verde alimentare 12V permanent, (este corect?)

3 alb = 11 rosu , masa frigider/rulota

4 verde = ?? cablu de 2, 5mm care nu stiu unde sa-l leg pe masina

5 liber

6 rosu/frigider = 10 albastru / alimentare frigider prin comanda releu de la contactul masinii

7 liber

De la bateria masinii am tras 3 fire de 2, 5 mm din care 2 fire + si unul masa. Ambele +, sunt prin sigurante de protectie 15-20A, si circuitul ptr. frigider cu inchiderea circuitului prin releu comandat de contactul cu cheie. mai trebuia sa am un fir + pentru conexiunea 4 verde/ rulota?

Am atasat si schema circuitului de pe rulota pentru mai multe explicatii.

Fac apel la electricienii de profesie sau cunoscatori sa ma indrumati pentru realizarea conexiunii complete.

7 liber

27y7610.jpg

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Petrevaleriu

Multumesc pentru sfat. Problema este ca in afara instalatiei pentru semnalizare marcate de la bornele 1 la 7, pentru alimentarea rulotei respectiv circuitul marcat pe schema culoare green/verde (+)care trece prin intrerupator, l-am conectat la pinul 9,   circuitul frigiderului la pinul 10, marcat pe schema culoare red/rosu (+), si (-) la pinul 10, pe schema mai am un (+) pe firul blue/albastru, care este conectat direct la bateria rulotei de grosime 1, 5mm, pe care am curent permanent. In situatia in care cuplez cele doua fire albastru cu verde la pinul 9, elimina din schema intrerupatorul pentru pozitia "CAR BATTERY" care are rolul de a cupla bateria masinii cand bateria rulotei este descarcata. In esenta, am 3 fire de (+) pe schema si doar 2 pini (+) in priza de 13 pini. Unde trebuie sa leg firul albastru astfel incat sa functioneze comutatorul pe bateria masinii, sa incarc bateria rulotei in timpul mersului si cea de pe masina cand alimentez rulota la 220V?

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Ionut C.

N-a incurcat nimic. Luminile de semnalizare a rulotei sunt pe cealalta priza. Schema prezerntata e pentru a doua priza de 7 poli (rulota englezeasca).

Albastru si rosu sunt legate la +12V prin contact, circuite separate. Nu trebuie sa se atinga intre ele dupa deconectarea contactului. Separatia se face cu relee pentru fiecare in parte sau cu diode.

Albastru este incarcarea bateriei rulotei de la alternatorul masinii, iar rosu este alimentarea frigiderului, doar cat e pus contactul.

Verde este plus permanent din bateria masinii, alimenteaza consumatorii rulotei, mai putin frigiderul, cand actionezi CAR BATTERY.

Incarcarea bateriei masinii din redresorul rulotei nu cred ca e o idee buna, cel putin nu simultan cu bateria rulotei. Redresorul e mic, nu suporta doua baterii in paralel. Asta e motivul pentru care nu au prevazut-o in schema rulotei.

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Ionut C.

Schemele pentru doua prize cu 7 pini si priza cu 13 pini pentru a intelege mai usor:

7pin_13pin_trailer_caravan_wiring_diagramR.jpg

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Petrevaleriu

Ionut C. multumesc pentru sfat.

Incarcarea bateriei de pe rulota (fir albastru din schema), asa cum ai precizat circuit separat prin releu la contact cheie,   fiindca nu are alocat nici un pin este corect sa-i aloc pinul 12(nealocat)din priza cu 13 pini?

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Petrevaleriu

Sau, leg firul albastru (alimentarea permanenta a bateriei pe rulota, din schema electrica de mai sus ) ce va trece printr-o dioda, la pinul10, adica la (+) circuit alimentare frigider. Ambele circuite vor functiona la contact cheie, siguranta15A, releu protectie ( circuit pe masina) si pe rulota prin pinul 10(+) si pinul 12(-), circuit 1- functionarea frigiderului la comutarea intrerupator frigider pe 12V si circuit 2- alimentare baterie prin dioda, fir albastru.

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri

Pentru a adăuga comentarii este necesară înregistrarea sau autentificarea

Trebuie să detii un cont de membru pentru a adăuga comentarii

Înregistrare membru

Creaza un cont de membru. Este foarte uşor!

Înregistrare cont nou

Autentificare

Ai deja un cont de membru? Conecteaza-te aici.

Autentificare în cont

  • Activi pe această pagină   0 membri

    Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează această pagină acum.