Adi Aloman

Schema electrica panou solar

19 postări în acest subiect de discuţie despre Schema electrica panou solar

Schema electrica panou solar

Adi Aloman

Salutare,

 

Urmeaza sa montez un sistem fotovoltaic si nu sunt sigur daca schema gandita este corecta.

 

1. Vreau sa legt alimentarea pt consumatorii de 12V din MPPT, dar sa pastrez si legatura cu transformatorul rulotei pt situatii cand sunt alimentat din 220V. Pt asta am gandit un "nod" intr-un comutator  pe "+ ul" de la consumatorii 12V si in functie de alimentare sa comut butonul.

 

2. Vreau sa leg un invertor pt boiler si prize 220V si ma gandeam sa il intercalez in alimentarea generala a rulotei, pana in transformator, cu priza si stecher sau tot un comutator. Cand vrerau sa-l folosesc il bag in priza de pe traseul de alimentare (asta e valabila cand nu sunt conectat la 220V) sau comut din comutator.

 

Trebuie sa mai pun ceva sigurante pe undeva?

 

Nelamuririle sunt in cercurile verzi.

 

Multumesc!

 

 

SCEMA1.jpg

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri

Viorel K

Daca imi aduc bine aminte s-a mai discutat subiectul si cineva recomanda sa se renunte la acel transformator.

Vezi ca exista invertoare care cu rol de back-up, folosite indeosebi la centrale termice de apartament (am si eu unul), adica sunt conectate atat la 220v cat si la o baterie de 12v. Cand nu mai ai curent la prize, comuta automat pe baterie. Cand a venit curentul la prize, trece pe prize (si incarca si bateria).  Vezi de ce putere il iei,  cam puterea boilerului si ce mai ai acolo la 220V + macar 30%. In general, dupa experienta conversiei unei dube, as recomanda sa iei totul ma mare decat cerintele actuale. Oricand iti mai  poete veni o idee de un panou sau consumatori in plus sau schimbi ceva cu altceva mai mare si o sursa mica te va tine pe loc, sau n-ai prevazut loc pentru un invertor mai mai mare, sau cabluri prea subtiri etc. Si chiar daca nu, lucrand la un amperaj sensibil mai mic decat sunt proiectate,  nu vor fi solicitate termic la extrem, mai ales pe niste calduri de vara.

 

Intre panou si invertor e bine sa ai un comutator bipolar (cica in alte tari ar fi obligatoriu). Se zice ca nu e bine sa bagi curent de la panou in controller si sa nu aibe baterie conectata. Avand comutator, daca vrei sa schimbi bateira sau sa o iei in casa etc, deconectezi panoul usor. Desi, din greseala, am intrerupt bateria si n-a fumegat nimic. Eu am pus asa ceva: https://pedavo.ro/collections/accesorii-sisteme-fotovoltaice/products/siguranta-declansatoare-pentru-panouri-solare-16a-dc-mcb?variant=43694941274338

 

Din cate vad, controllerul tau are 3 perechi de borne. Nu stiu ce amperaj duce pe iesirea de consumatori dar cred mai bine ai renunta la ea si ai merge pe varianta clasica,  legati la baterie, asa cum fac cei cu controllere cu doua perechi de borne.

 

In zona bateriei, in loc de sigurante fuzibile eu am montat automate, ca sa pot si decupla circuitele principale usor in caz de ceva. Fuzibile am la panoul unde se ramifica "marunt" consumatorii.

  • Like 1

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Adi Aloman

@Viorel K, multumesc pentru raspunsuri. Nu ma complic cu alt invertor. Imi trebie strict pt boiler (ocazional) si laptop. Boilerul consuma 300w si am luat invertor de 600w. 

O sa pun o si un comutator intre panou si controler. E bun cel de 16A pt ce am eu nevoie?

As lasa iesirea de la controler catre consumatori pt ca asa vad si consumul lor.

 

Nu am consumatori mari: ventilatorul de la frigiderul pe gaz, cateva becuri LED cu consum foarte mic si pompa de apa. Oare imi mai trebuie si alte sigurante? Transformatorul rulotei are deja o siguranta de 20A.

 

Multumesc!

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Adi Aloman

@Viorel K si inca ceva, daca leg consumatorii direct la baterie, nu mai am 12v cand n-am panou si sunt conectat la 220V.

 

 

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Viorel K
în urmă cu 6 ore, Adi Aloman a scris:

E bun cel de 16A pt ce am eu nevoie?

Nu stiu la care te referi si nu stiu ce panou ai, dar daca da 10A esti cam la limita, chit ca e de 16A. Rezista la 16A dar nu ca sa functioneze continuu la curent aproape de maxim, se va topi la un moment dat sau se va strica in alt fel. Eu am experienta cu un intrerupator de 25A prin care trec vreo 16A si se incalzeste binisor. Am vazut ca se merge pe bipolar (adica pe ambele fire), desi dupa mine nici mono n-ar avea nimic.

în urmă cu 6 ore, Adi Aloman a scris:

Nu ma complic cu alt invertor

Credeam ca acum cauti sa cumperi.

 

în urmă cu 6 ore, Adi Aloman a scris:

Transformatorul rulotei are deja o siguranta de 20A.

Transformatorul are siguranta lui. Trebuiesc puse sigurante pe consumatori, sa fie protejati indiferent de unde le vine curentul, transformator sau panou/baterie.

 

în urmă cu 5 ore, Adi Aloman a scris:

daca leg consumatorii direct la baterie, nu mai am 12v cand n-am panou si sunt conectat la 220V.

Daca legi consumatorii direct la baterie normal ca ai curent, atata timp cat are energie bateria. Daca te conectezi la 220v ar trebui vazut ce stie transformatorul sa faca ca sa poti merge in paralel concomitent, atat cu bateria cat si cu transformatorul. Altfel trebuie sa deconectezi consumatorii de la baterie si sa ii comuti pe transformator, varianta care cred ca e mai aproape de realitate.

  • Like 1

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Adi Aloman

Salut,

 

în urmă cu 10 ore, Viorel K a scris:

Nu stiu la care te referi si nu stiu ce panou ai, dar daca da 10A esti cam la limita, chit ca e de 16A. Rezista la 16A dar nu ca sa functioneze continuu la curent aproape de maxim, se va topi la un moment dat sau se va strica in alt fel. Eu am experienta cu un intrerupator de 25A prin care trec vreo 16A si se incalzeste binisor. Am vazut ca se merge pe bipolar (adica pe ambele fire), desi dupa mine nici mono n-ar avea nimic.

Ma refeream la siguranta dintre panou fotovoltaic si controler. Consumatorul maxim este boilerul, care are 25Ah, restul sunt foarte mici (maxim doua laptopuri, becuri LED, pompa de apa, trumavent). Inclin sa cred ca e ok cu intrerupator de 25Ah.

 

în urmă cu 10 ore, Viorel K a scris:

Transformatorul are siguranta lui. Trebuiesc puse sigurante pe consumatori, sa fie protejati indiferent de unde le vine curentul, transformator sau panou/baterie.

Cum spuneam nu am TV, antene etc, doar becuri, trumavent, ventilator, pompa de apa si poate ocazional laptop/boiler, dar se alimenteaza prin invertor. Cunsumatorii de 12V se intalnesc in doze si de aici ajung doar doua fire la transformatorul rulotei, asa ca daca pun sigurante, pot pune doua (am doua cabluri cu "+") si sunt valabile pt tot echipamentul.

 

în urmă cu 10 ore, Viorel K a scris:

Daca legi consumatorii direct la baterie normal ca ai curent, atata timp cat are energie bateria. Daca te conectezi la 220v ar trebui vazut ce stie transformatorul sa faca ca sa poti merge in paralel concomitent, atat cu bateria cat si cu transformatorul. Altfel trebuie sa deconectezi consumatorii de la baterie si sa ii comuti pe transformator, varianta care cred ca e mai aproape de realitate.

Transformatorul nu incarca bateria, am verificat, asa ca nu pot lega consumatorii direct la baterie.

 

Multumesc foarte mult pentru toate raspunsurile!

 

 

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Adi Aloman

Salutare din nou!

 

Tot mai am cateva nelamuriri.

 

1. Inca nu-mi este clar ce intrerupator (1) si comutator(2) sa aleg pt pozitia 1 si 2 din schema. Daca sa fie bipolare sau nu. Din ce imi amintesc,  @NRLaurentiu (parca mai erau si altii) scria intr-un topic, ca pe instalatie de 12V nu e bine sa folosesti intrerupatoare de 220V. Imi puteti recomanda concret ceva? 

 

2. Ce grosime sa aiba firele dintre baterie si controler?

 

3. Panourile o sa le fixez de rulota cu suporti din ABS cu Sika 554 (e succesorul lui 252 si 552) care se poate aplica fara primer si activator. Am luat si un degresant tot de la Sika (S+P). Oare sa lipesc direct pe tabla vopsita sau sa slefuiesc pana la aluminiu?

 

Promit sa revin cu detalii despre tot procesul.

 

Multumesc!

schema 2.jpg

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
NRLaurentiu

@Adi Aloman , in dreapta lui 2 nici nu ai nevoie de traseu! In plus, intreruperea circuitului o faci din controler (majoritatea au releu/MOSFET).

 

Comutator 1, nu stiu ce sa recomand, cauta dupa comutator bipolar c.c./DC. In jargon, "perleaza" contactele daca intrerupatorul e pentru c.a./AC. Eu nu am pus, am panoul mobil si-l deconectez daca am ceva de depanat in camping.

 

PS: intrebarea 2 - de regula iesirea "tine" maxim 10 A. Un conductor de 2, 5 mmp e suficient, daca traseul e scurt. Daca e mai lung de circa 1 m, atunci pune de 4 mmp. LE: scuze, m-am referit la traseul regulator-instalatia rulotei.

Intre bateria de acumulatori si regulator --> in functie de amperaj (nu stiu ce ai acolo).

  • Like 1

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Adi Aloman

@NRLaurentiu, multumesc foarte mult! Comutatorul 2 e pt atunci cand din nu stiu ce motiv n.am panoul functional si ma leg la 220v cu rulota. 

 

Intre baterie si controler am cca 1 m, asa ca o sa pun cablu de 4mm. N.am consumatori mari, dar vreau sa fiu sigur. 

 

Ramane intrebarea: daca slefuiesc pana la aluminiu sau lipesc direct? Poate a  mai folosit cineva Sika 554.

 

Mulțumesc!

 

 

 

 

 

 

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
NRLaurentiu
36 minute în urmă, Adi Aloman a scris:

Comutatorul 2 e pt atunci cand din nu stiu ce motiv n.am panoul functional si ma leg la 220v cu rulota.

 

Nu are ce cauta acolo! Circuitul din dreapta lui e inutil! Ai doar circuit direct controler-instalatie!

Cand nu ai "panou", ai alimentare din bateria de acumulatori. Cand ai 230 V de la retea, ai si 13, 8 V spre bateria de acumulatori de la traful rulotei, implicit si spre controler si instalatie. Vrei sa izolezi de tot bateria de acumulatori? Ii pui la minus un comutator si o elimini din circuit. In acest caz o sa ai 230 V --> 13, 8 V --> MPPT --> instalatie (panoul decuplat!)

 

39 minute în urmă, Adi Aloman a scris:

Intre baterie si controler am cca 1 m, asa ca o sa pun cablu de 4mm. N.am consumatori mari, dar vreau sa fiu sigur. 

 

4 sau 6 mm in functie de amperajul cu care controlerul MPPT incarca bateria de acumulatori (valoare pe care nu ai precizat-o). Nu face confuzia facuta de mine mai devreme. Pe acolo trece intr-adevar si tot consumul instalatiilor rulotei, dar acela e de maxim 10 sau 15 A (limitat de MPPT). MPPT-ul poate incarca si cu 30 A, in functie si de ce putere (W) de la panori fotovoltaice suporta el maxim, de aceea dimensionezi suprafata sectiunii conductorului in functie de care valoare este mai mare.

 

Nu uita de recomandarea lui @Viorel K de a pune sigurante la paritate cu consumatorii!

  • Like 1

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Adi Aloman
în urmă cu 3 ore, NRLaurentiu a scris:

 

Nu are ce cauta acolo! Circuitul din dreapta lui e inutil! Ai doar circuit direct controler-instalatie!

Cand nu ai "panou", ai alimentare din bateria de acumulatori. Cand ai 230 V de la retea, ai si 13, 8 V spre bateria de acumulatori de la traful rulotei, implicit si spre controler si instalatie. Vrei sa izolezi de tot bateria de acumulatori? Ii pui la minus un comutator si o elimini din circuit. In acest caz o sa ai 230 V --> 13, 8 V --> MPPT --> instalatie (panoul decuplat!)

Traful rulotei nu incarca bateria, face doar conversia din 220v in 12v, de aceea vreau sa pastrez si acel circuit. E gresit sa pun comutatorul 2?

Totodata comutatorul 2 anuleaza bucla pt cand folosesc 220v din invertor si 12v din panoul fotovoltaic. Sper sa nu gresesc.

 

în urmă cu 3 ore, NRLaurentiu a scris:

4 sau 6 mm in functie de amperajul cu care controlerul MPPT incarca bateria de acumulatori (valoare pe care nu ai precizat-o). Nu face confuzia facuta de mine mai devreme. Pe acolo trece intr-adevar si tot consumul instalatiilor rulotei, dar acela e de maxim 10 sau 15 A (limitat de MPPT). MPPT-ul poate incarca si cu 30 A, in functie si de ce putere (W) de la panori fotovoltaice suporta el maxim, de aceea dimensionezi suprafata sectiunii conductorului in functie de care valoare este mai mare.

 

Nu uita de recomandarea lui @Viorel K de a pune sigurante la paritate cu consumatorii!

Pun cabluri de 6mm, am gresit cand am scris 4mm.

 

O sa vad cum fac si cu sigurantele consumatorilor. Din fabrica rulota i-a separat doar in doua trasee: pompa de spa si restul (aici am becuri LED, trumavent si ventilator, detector de gaze).

 

Asta e controlerul https://utb-shop.ro/Controler-Regulator-solar-MPPT-40A-12-24V-Breckner-Germany-BK92981/PD/12475

Asta e panoul https://utb-shop.ro/Panou-solar-fotovoltaic-300W-monocristalin-1645x880x35mm-Breckner-Germany-BK77004N/PD/15692 

 

Multumesc!

 

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
NRLaurentiu
acum o oră, Adi Aloman a scris:

Asta e controlerul

numit "Breckner Germany" :)

 

Cu parere de rau te informez ca acel MPPT este o chinezarie, la propriu! Nu are nici o legatura cu Büttner, dar e pe aproape (suna la fel, nu?) Ma indoiesc ca stie sa faca MPPT real...

 

Sa nu faci prostia sa-l iei! Daca l-ai luat, da-l inapoi, daca se mai poate! MPPT de 40 A la un pret de sub 300 lei? Cum oare n-a dat faliment toata gasca de MPPT-uri "serioase"?

 

Despre panou... e tot cu B! Si este cu doar 0, 17 mp mai mare decat panoul meu de 200 W (1580x808 mm) care e tot o chinezarie, dar o chinezarie sincera! :P Crezi ca acea diferenta aduce inca 100 W? Ca sa nu crezi ca te pacalesc, cauta un panou solar monocristalin de la o firma "serioasa" si compara marimea fizica a aceluia cu cea a panoului acesta de la firma B si vezi daca-ti da cu virgula. Pentru tine si pentru orcine altcineva, cauta panouri cu 72 celule, nu cu 32, nu cu 36. Daca are musai 36, ia doua si conecteaza-le in serie.

 

Daca acel site pune in vanzare astfel de produse... eu unul n-as lua nimic de la ei! Vad ca si-au insusit si ceva istorie a tractoarelor comuniste.

 

acum o oră, Adi Aloman a scris:

E gresit sa pun comutatorul 2?

 

In acest caz (12 V la iesire traf rulota) nu e gresit. Dar nu vad rostul sa legi si la baterie traful care nu da decat 12 V, adica acel traseu spre baterie e inutil.

 

 

Off topic: nu inteleg cum pune lumea botul la astfel de oferte de tip "too good to be true", nici S-H nu iei MPPT de 40 A la acel pret...

 

Iata ce tara de provenienta are o anvelopa de tractor a aceleiasi firme B din Germania, vanduta prin intermediul aceluiasi site: https://utbshop.b-cdn.net/poze/5780/4.jpg?v=1

 

TGTT.jpg.c02d7841ecac3b539763d1b6b1b0afd4.jpg

 

Am cautat sa vad ce stie sa faca firma B, daca are site in domeniul german (.de), dar nu am gasit. Nu m-ar mira ca firma B sa aiba in portofoliu si chiloti, doar e priceputa la toate.

  • Like 3

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Adi Aloman
21 minute în urmă, NRLaurentiu a scris:

In acest caz (12 V la iesire traf rulota) nu e gresit. Dar nu vad rostul sa legi si la baterie traful care nu da decat 12 V, adica acel traseu spre baterie e inutil.

Ai dreptate, o sa anulez traseul de la baterie la trafo.

 

Nu le-am luat pentru ca sunt "made in Germany", ma asteptam sa fie chinezesti. Am vazut mai multe recomandari ca sunt ok, si nu la ei pe site. Chiar am si vorbit cu o gasca de rulotisti care aveau sisteme fotovoltaice tot de la UTB si erau multumiti. 

Singura mea temere e sa nu iau foc, nu ca sunt chinezarii. :) Sa-mi fac griji?

 

Multumesc!

  • Like 1

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
NRLaurentiu
5 minute în urmă, Adi Aloman a scris:

Singura mea temere e sa nu iau foc, nu ca sunt chinezarii.

S-o luam altfel: dai 266 lei pentru un amarat de PWM pe care-l poti comanda direct din PRC cu 50 lei? E o vorba prin maidan: asta inseamna sa fii mafiot!

Nu cred sa ia foc daca plezneste, poate doar daca materialele (ma refer la plastic, condensatorii electrolitici) sunt combustibile si nu ignifuge.

 

9 minute în urmă, Adi Aloman a scris:

o gasca de rulotisti care aveau sisteme fotovoltaice tot de la UTB

Da-mi voie sa ma indoiesc de experienta lor. Daca voi sunteti multumiti sa dati o gramada de bani pe produse care nu fac ce promit si aveti incredere ca nu iau foc, atunci... go for it!

  • Like 3

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Adi Aloman
în urmă cu 15 ore, NRLaurentiu a scris:

Da-mi voie sa ma indoiesc de experienta lor. Daca voi sunteti multumiti sa dati o gramada de bani pe produse care nu fac ce promit si aveti incredere ca nu iau foc, atunci... go for it!

Eu n-am zis ca sunt mari electricieni. Am vazut ca au produsele astea ieftine, Breckner, si stau off camping fara griji, cu consumatori mai mari decat ai mei. Sunt si aici cativa colegi care  au Breckner si nu s-au plans. Cum spuneam, nu am sperante ca mi-am luat Mercedesul sistemelor.

 

Multumesc!

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Adi Aloman

Salutare din nou!

 

Am mai studiat problema si am ajuns la urmatoarea schema. 

Trafo-ul rulotei nu incarca bateria, asa ca am eliminat acel traseu.

Iesirea de la controler am legat-o cu intrarea de pe trafo unde era bateria - si de aici pleaca mai departe consumatorii 12v. Trafo-ul decupleaza automat 12V daca il leg la reteaua 220V, si face el 12V din 220V.

 

Pentru cand sunt oofcamping: vreau sa intercalez invertorul in instalatia rulotei. Daca il pun intre priza exterioara de alimentare rulota si trafo, imi anuleaza automat intrarea de 12V de la panou, iar cei 12V ii obtin tot din invertor si nu cred ca e bine pt consum (12V ->220V -> 12V). Oare e mai bine sa pun invertorul pe iesirea de 220v din trafo si acolo sa pun un comutator (on/off/on).

 

Multumesc!

 

 

SCEMA3.jpg

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Negut Cosmin
în urmă cu 7 ore, Adi Aloman a scris:

Salutare din nou!

 

Am mai studiat problema si am ajuns la urmatoarea schema. 

Trafo-ul rulotei nu incarca bateria, asa ca am eliminat acel traseu.

Iesirea de la controler am legat-o cu intrarea de pe trafo unde era bateria - si de aici pleaca mai departe consumatorii 12v. Trafo-ul decupleaza automat 12V daca il leg la reteaua 220V, si face el 12V din 220V.

 

Pentru cand sunt oofcamping: vreau sa intercalez invertorul in instalatia rulotei. Daca il pun intre priza exterioara de alimentare rulota si trafo, imi anuleaza automat intrarea de 12V de la panou, iar cei 12V ii obtin tot din invertor si nu cred ca e bine pt consum (12V ->220V -> 12V). Oare e mai bine sa pun invertorul pe iesirea de 220v din trafo si acolo sa pun un comutator (on/off/on).

 

Multumesc!

 

 

SCEMA3.jpg

Salutare,

 

La aceeasi intrebare am ajuns si eu cand mi-am facut instalatia pentru rulota si am ales sa conectez inverter-ul intre priza exterioara si trafo-ul rulotei din urmatoarele considerente:

- evident ca o sa ai niste pierderi la transformarea din 12V in 220V apoi iar in 220V insa, in cazul meu, aceste pierderi nu sunt semnificative intrucat nu am foarte multi consumatori la 12V. Inafara de pompele de apa, iluminat (partial), ventilatoarele de la aerisirea frigiderului nu cred ca am alti consumatori la 12V; Ca sa-ti faci o idee de consum, la apusul soarelui aveam bateria incarcata 100% (LiFePo4 de 200 de Ah) cand am inceput sa consum exclusiv din baterie, fara aportul panourilor. Consumatori: iluminat - 3-4 ore, pompe apa - utilizare normala, undeva la 15 minute, cuptor cu microunde 1200W - 10 minute, aspirator 650W - 5 minute, laptop cred ca undeva la 65W - 1 ora, frigider cu compresor 90W - cateva ore, n-as putea sa estimez cat a functionat continuu ca decupleaza termostatul in functie de temperatura. Dimineata, cand au inceput sa incarce panourile din nou aveam bateria la 70%.

- un alt considerent ar fi ca am vrut sa am 220V in afara rulotei fara fire scoase pe geam sau usa si fara alte improvizatii si decupaje in pereti, doar prin conectarea unei prize CEE la stecherul (priza) rulotei la care am pus un bloc cu 3 prize.

Trebuie doar sa ai in vedere sa nu conectezi o sursa externa de curent atata timp cat e si inverter-ul conectat, daca ai un comutator automat cu atat mai bine.

 

Nu stiu daca este cea mai buna configuratie dar la mine functioneaza ok, poate colegii cu o experienta mai mare au solutii mai bune.

 

Succes!

  • Like 1

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Adi Aloman

@Negut Cosmin, eu la consumatori stau mai bine decat tine :) am doar becuri LED cu consum foarte mic, trumaventul cand e frig, ventilator frigider cu termostat, detector de gaze (doar noaptea), si pompa de apa. Asa ca da, e o varianta si asta, dar intrebarea ramane daca pot conecta invertorul la iesirea din trafo.

 

Multumesc!

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri

Pentru a adăuga comentarii este necesară înregistrarea sau autentificarea

Trebuie să detii un cont de membru pentru a adăuga comentarii

Înregistrare membru

Creaza un cont de membru. Este foarte uşor!

Înregistrare cont nou

Autentificare

Ai deja un cont de membru? Conecteaza-te aici.

Autentificare în cont

  • Activi pe această pagină   0 membri

    Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează această pagină acum.