Cazacu11 1 Semnalează Publicat 15 Martie (modificat) Salutare tuturor! Urmeaza sa instalez un sistem fotovoltaic la rulota- Kip Grey Line EK 44- si as vrea sa stiu daca sunt pe drumul cel bun, poate ma puteti ajuta. Am luat pana acum: panou solar de VDS Power de 410W, suporti panou, controller Victron Smart Solar 75/15, invertor de 1800W, cabluri, adeziv Dekasyl MS5, cabluri de 4mm. As vrea sa conectez invertorul la reteaua 220V a rulotei. Ce ar trebui sa mai pun in plus? Multumesc de raspunsuri Modificat 15 Martie de Cazacu11 Distribuie această postare Link către postare Distribuie pe alte siteuri
Cosmin B 165 Semnalează Publicat 16 Martie Victron Smart Solar 75/15 nu poate inghiti decat 220 W pe 12V de la PV. Distribuie această postare Link către postare Distribuie pe alte siteuri
Cazacu11 1 Semnalează Publicat 17 Martie La 16/03/2023 la 13:03, Cosmin B a scris: Victron Smart Solar 75/15 nu poate inghiti decat 220 W pe 12V de la PV. Multumesc frumos de raspuns! Am schimbat controllerul cu unul 100/30. Am luat si un comutator de transfer automat. Distribuie această postare Link către postare Distribuie pe alte siteuri
Viorel K 258 Semnalează Publicat 17 Martie Depinde cat vrei sa mai bagi in sistem. Un smart shunt, il gasesc extrem de util ca sa echilibrezi consumul in functie de cat da panoul, asta ziua, iar dimineata urmatoare sa stii cat ai papat noaptea din baterie si cum stai, in functie si de cat de senin e cerul. Daca urmeaza sa fie f intunecat toata ziua, trebuie sa mai ai o varianta gen incarcat de la alternator sau un incarcator de baterie la 230v si te conectezi la camping (daca nu are invertorul intrare de 230V). Un intrerupator bipolar (disjunctor) intre solar in controller, ca sa decuplezi panourile in caz de ceva, de ex daca deconectezi bateria din cine stie ce motiv. O siguranta (preferabil automata) intre baterie si invertor, marimea depinde de cat vrei sa tragi din baterie. La 1500w probabil undeva la 120A, dar trebuie sa ai si baterie pe masura si cabluri macar de 35mmp, papuci de calitate si sertizare ca lumea. O siguranta de 6-10A pe iesirea din invertor, pt rulota preferabil clasa B (e vorba de intarzierea la declansare in caz de depasire a amperajului, la clasa B declanseaza repede fata de clasa C). Cablurile presupun ca sunt de solar. Eu am mers pe 6mmp la un panou de 455w. 1 Distribuie această postare Link către postare Distribuie pe alte siteuri
Marius Viorel 62 Semnalează Publicat 22 Martie La 15/03/2023 la 14:53, Cazacu11 a scris: Salutare tuturor! Urmeaza sa instalez un sistem fotovoltaic la rulota- Kip Grey Line EK 44- si as vrea sa stiu daca sunt pe drumul cel bun, poate ma puteti ajuta. Am luat pana acum: panou solar de VDS Power de 410W, suporti panou, controller Victron Smart Solar 75/15, invertor de 1800W, cabluri, adeziv Dekasyl MS5, cabluri de 4mm. As vrea sa conectez invertorul la reteaua 220V a rulotei. Ce ar trebui sa mai pun in plus? Multumesc de raspunsuri Asa am facut si eu ca tine la inceput. Mi-a parut rau dupa aceea pentru ca nu am luat un Victron Multiplus in loc la invertor. Asa puteai lega Multiplus la rulota si totul trecea prin el, inclusiv alimentarea 220V exterior a rulotei. Asa face singur trecerea si incarca bateria din 220V la 12V cand nu este extern. Distribuie această postare Link către postare Distribuie pe alte siteuri
Cosmin B 165 Semnalează Publicat 22 Martie Cum se combina Multiplusul cu incarcatorul solar? Amandoua in paralel pe baterie? Distribuie această postare Link către postare Distribuie pe alte siteuri
Viorel K 258 Semnalează Publicat 22 Martie în urmă cu 4 ore, Cosmin B a scris: Cum se combina Multiplusul cu incarcatorul solar? Amandoua in paralel pe baterie? In cazul cel mai simplu da. Trebuiesc configurate ambele la tipul de baterie si trebuie ceva atentie sa nu dai curent mare in baterie. Daca ai si smart shunt, minusul ambelor la iesirea din smart shunt (minusul doar, ca smart shuntul se conecteaza in serie pe minus). Daca ai lifepo4 ar fi bun si un bms extern, cu atat mai mult daca ai doua sau mai multe baterii, sau daca intra in joc si alternatorul, si atunci conectarea se face la/prin bms. Distribuie această postare Link către postare Distribuie pe alte siteuri
Viorel K 258 Semnalează Publicat 22 Martie în urmă cu 6 ore, Marius Viorel a scris: Mi-a parut rau dupa aceea pentru ca nu am luat un Victron Multiplus in loc la invertor. Exista si de alte marci care fac doar asta, la pret mult mai mic. Nu ca multiplusul nu merita, insa doar daca folosesti cate stie sa faca, sau macar o parte. Daca ai lifepo4 sau vrei un sistem mai complicat bazat pe victroane, atunci da. Am un multiplus la duba si inca unul chinezesc pe centrala termica cu o baterie auto. Daca l-as conecta la o baterie lifepo4 n-as avea cum sa-l configurez. Sau il las asa, bazat pe "larghetea" bateriilor lifepo4 in ce priveste tensiunea de incarcare, ca in ce priveste curentul, litiul accepta curenti de nu prea ai sa ii dai cat ar vrea ele. Distribuie această postare Link către postare Distribuie pe alte siteuri
Cosmin B 165 Semnalează Publicat 22 Martie 34 minute în urmă, Viorel K a scris: In cazul cel mai simplu da. Trebuiesc configurate ambele la tipul de baterie si trebuie ceva atentie sa nu dai curent mare in baterie. Daca ai si smart shunt, minusul ambelor la iesirea din smart shunt (minusul doar, ca smart shuntul se conecteaza in serie pe minus). Daca ai lifepo4 ar fi bun si un bms extern, cu atat mai mult daca ai doua sau mai multe baterii, sau daca intra in joc si alternatorul, si atunci conectarea se face la/prin bms. Cand sunt ambele pe incarcare (PV produce, grid prezent) nu-si faulteaza reciproc profilele de incarcare? Distribuie această postare Link către postare Distribuie pe alte siteuri
Cazacu11 1 Semnalează Publicat 22 Martie Am montat sistemul pe rulota si e totul ok pana acum. Am pus un comutator automat monofazat- ATS- la care am legat intrarea de retea 220V si invertorul. In functie de inputul prezent, acesta comuta automat pe sursa respectiva. Nu am apucat sa testez foarte mult cat produce panoul, am vazut doar ca la ora 10 dimineata, cand soarele inca nu era sus, a bagat in jur de 240-250W, pun aici un screenshot din aplicatie. Apoi, a intrat in modul Float si nu a mai bagat. O sa ies in weekend vreo 3 zile si o sa testez atunci mai intens. Nu stiu cum sa imi dau seama cat curent mai am disponibil in baterie pana sa ajung la 50%, de exemplu. O sa pun o protectie pentru baterie, sa nu scada mai mult decat i-ar fi bine. Dar pana acolo, cum stiu cat curent s-a dus din baterie? Distribuie această postare Link către postare Distribuie pe alte siteuri
Viorel K 258 Semnalează Publicat 23 Martie în urmă cu 17 ore, Cosmin B a scris: Cand sunt ambele pe incarcare (PV produce, grid prezent) nu-si faulteaza reciproc profilele de incarcare? In folclor parerile sunt impartite. Cei de la victron nu interzic sau contraindica incarcarea de acest fel. în urmă cu 14 ore, Cazacu11 a scris: Nu stiu cum sa imi dau seama cat curent mai am disponibil in baterie pana sa ajung la 50%, de exemplu. Ti-am raspuns mai sus ca iti recomand un smart shunt. El iti spune (cu aplicatie pe telefon) starea bateriei, cand a fost incarcata full ultima data, cat te mai tine cu consumul momentan etc. Trebuie doar configurat la inceput. Distribuie această postare Link către postare Distribuie pe alte siteuri
Negut Cosmin 21 Semnalează Publicat 23 Martie în urmă cu 2 ore, Viorel K a scris: In folclor parerile sunt impartite. Cei de la victron nu interzic sau contraindica incarcarea de acest fel. Ti-am raspuns mai sus ca iti recomand un smart shunt. El iti spune (cu aplicatie pe telefon) starea bateriei, cand a fost incarcata full ultima data, cat te mai tine cu consumul momentan etc. Trebuie doar configurat la inceput. Salutare, Viorel, Sambata ma apuc sa imi montez sistemul solar si as vrea sa includ un shunt. Ai vreo recomandare in acest sens? Exista vreo alternativa la Victron? Multumesc. Distribuie această postare Link către postare Distribuie pe alte siteuri
Viorel K 258 Semnalează Publicat 23 Martie în urmă cu 7 ore, Negut Cosmin a scris: Sambata ma apuc sa imi montez sistemul solar si as vrea sa includ un shunt. Ai vreo recomandare in acest sens? Exista vreo alternativa la Victron? Imi pare rau dar nu am studiat piata in ce priveste alte marci. Am mers pe Victron, sistem destul de "bogat", pe lifepo4. Am avut noroc cu o reducere de 30% de Craciun la un dealer Victron, dar si asa era gata sa imi vand un rinichi. De la Victron presupun ca iti e suficient smart shuntul de 500A/50mV (in "traducere", daca trec prin el 500A, care e si maximul suportat, o sa fie o cadere de tensiune pe el de 50mV, asta insemnand de fapt o pierdere, dar e totusi mica). Succes. Distribuie această postare Link către postare Distribuie pe alte siteuri
Marius Viorel 62 Semnalează Publicat luni la 06:25 La 22/03/2023 la 19:02, Cazacu11 a scris: Am montat sistemul pe rulota si e totul ok pana acum. Am pus un comutator automat monofazat- ATS- la care am legat intrarea de retea 220V si invertorul. In functie de inputul prezent, acesta comuta automat pe sursa respectiva. Nu am apucat sa testez foarte mult cat produce panoul, am vazut doar ca la ora 10 dimineata, cand soarele inca nu era sus, a bagat in jur de 240-250W, pun aici un screenshot din aplicatie. Apoi, a intrat in modul Float si nu a mai bagat. O sa ies in weekend vreo 3 zile si o sa testez atunci mai intens. Nu stiu cum sa imi dau seama cat curent mai am disponibil in baterie pana sa ajung la 50%, de exemplu. O sa pun o protectie pentru baterie, sa nu scada mai mult decat i-ar fi bine. Dar pana acolo, cum stiu cat curent s-a dus din baterie? Ori SmartShunt de la Victron care iti spune cat mai ai in baterie, ori o protectie de baterie care nu lasa sa descarci sub un anumit voltaj ales de tine. In cazul asta n-o descarci mai mult de 50%. Dar grija mare conteaza tipul de baterie. Daca ai LiFePo4 atunci iti trebuie SmartShunt musai, fara ala nu-ti poti da seama niciodata cata capacitate mai ai in ea ca voltajul in 90% din capacitate e la fel aprox. La restul de baterii cu plumb acid de orice fel ajunge protectia de baterie de la Victron care e mult mai ieftina, dar merge doar la acel tip de baterii. Astora le scade voltajul odata cu capacitatea si asa protectia isi da seama cand sa taie curentul. https://www.victronenergy.com/battery-monitors/smart-battery-shunt https://www.victronenergy.com/battery_protect/smart-battery-protect Distribuie această postare Link către postare Distribuie pe alte siteuri
Veste buna pentru toti rulotistii de pe ForumRulote.ro. De acum, toti membrii acestui forum beneficiaza in 2022 de o reducere de 10% la toate accesoriile de rulote si autorulote comandate de pe www.xgocamping.ro. COD REDUCERE: FORUMRULOTE10 . Comanda acum !