Cristian Bednar

Baterie de litiu la rulota

12 postări în acest subiect de discuţie despre Baterie de litiu la rulota

Baterie de litiu la rulota

Cristian Bednar

Buna ziua dragi colegi.

Cum de mult nu s-au mai postat topicuri noi la instalatia electrica, ma gandesc ca ar prinde bine si o discutie despre baterii de generatie noua la rulota,  in speta cele de litiu.

 

Ce vreau sa va prezint mai jos este solutia ‘gasita’ de mine, si adaptata la electrica rulotei cu o echipa tehnica de exceptie cu care am in mod normal alte colaborari iar acum ne-am facut timp si de pasiunea noastra… rulota.

 

Asa dar, sa incepem cu structura bateriei: este un modul luat de pe Volvo, ce provine din dezmembrari auto, bazat pe module LG Chem, de 3, 7v nominal si 4, 2v incarcate la maxim. L-am ales din doua motive: 1. Pt ca celulele auto sunt supuse unor teste mult mai stricte pt siguranta si sunt proiectate sa suporte amperi multi la incarcare si descarcare, care la rulota nu se vor atinge niciodata cu un panou solar sau un charger “modest ca putere” si 2. M-am lovit de ele la un proiect caznic si sa spunem ca le-am studiat mult si bine caracteristicile de incarcare/descarcare/BMS etc.

 

Daca cu modulele de acasa m-am jucat la instalatia solara cateva luni si acum merg “la cheie”, inchipuiti-va ca pt modulul de rulota am avut toata iarna sa il tot incarc, descarc, masor, si la fel pt BMS-ului lui.

 

Iarasi, pentru partea de BMS, am ales JK BMS tot din 2 motive: 1. Pentru ca e aproximativ cel mai profi de pe piata astazi si 2. Pentru ca mai am inca doua la bateriile mari de acasa si merg excelent plus folosesc aceeasi aplicatie :OK:.

 

Ok, acum daca am bateria si stiu ce ii poate pielea (12kg si aproape 3kwh stocare), am trecut la sistemele de incarcare. Ca sa pot incarca cu 16, 4v, cel mai usor mi s-a parut solar charger de la Victron care are setari configurabile foarte usor prin bluetooth si urca si la 17v daca asta ii ceri. S-a reglat din prima pe parametrii solicitati si de atunci face treaba tare buna. Folosesc Victron Smartsolar 100/20.

 

Pentru conectarea la reteaua exterioara si generare de 220v am ales tot din familia lor, un Victron Energy Multi 12/1200/50. Adica pt baterii de “12v”, face 1200wh si poate incarca cu pana la 50ah bateria. Tot chestie misto la Victron, poate compensa din baterie daca nu primeste suficient de la priza din camping. Sau invers, consuma ce are nevoie in by-pass pe 220v in rulota si de restu’ incarca bateria. Tot asa, se seteaza usor, la o incarcare de 16, 4v si se intelege cu bateria minunat. 
 

Atentie la ce spunea la un moment dat @Ionut C. Intr-un post legat de acumulatori cu voltaj mai mare de 12v, sunt componente care nu se bucura de mai multi volti in sistem. Problema aceasta am rezolvat-o cu un DC-DC, tot de la Victron, care scoate 12, 2v (sau cat ii ceri), stabilizat si curat. Eu am optat pentru unul de 30a, care este ultra suficient pentru ce am eu nevoie. Am luat toate ‘aparatele’ din rulota si am citit voltajele acceptate. Pot sa va spun ca frigiderul primeste bucuros pana la 17v (pe compresor), ca becurile pe led … unele da,  altele nu. Fiind mici si fara loc de multa electronica,  banuiesc ca d’aia. Nu stiu, am ars 1-2 becuri la probe, si am decis ca tot ce e prin rulota consumator mic sa fie alimentat din DC-DC. Truma vent, prizele de 12v usb, lumini, pompa apa, wc, hota, totul e acum la 12v.

 

Cu ocazia instalarii celor de mai sus, am scapat si de acel Miko 35 care era usor depasit dupa 22 de ani, si am scapat de peste 90 kg din baterie agm de 200ah, transformator toroidal de 1200w, transformatorul rulotei Miko, etc.

 

Acum sa nu credeti ca asta este tot… bateriei de litiu nu ii place nici la caldura si nici la frig. 

Ei, caldura in sine nu e problema, se supara de pe la 50 de grade, dar la sub zero nu mai trebuie sa incarce. Oricum, BMS-ul taie incarcarea de pe la 2-3 grade, asa l-am setat. Ca solutie de incalzire recomand cu tarie pad-urile de incalzire oglinzi. Consuma putin si au suprafata mare (cam cat o palma).

Pentru racire am montat doua ventilatoare super silent care vor scoate aerul cald de sub bancheta daca este nevoie, comandate de un device luat de pe amazon cu 10 euro care comanda on/off pt ventilatie la temperaturile setate ( la mine peste 35 grade pornesc). Asemenea si pt incalzirea bateriei iarna, aceasta fiind alimentata din portul auxiliar de consumatori din controlerul solar (de ce sa le incalzesc daca nu am soare sa le incarc…?). Astfel, daca e soare afara si temperatura bateriei este sub 2-3 grade, incep padurile sa incalzeasca pana la 10 grade direct din controlerul solar.

 

Si ultima modificare, a constat in firele de 12v originale, care erau uneori cam subtirele. Au fost inlocuite cu fire mai groase, care sa duca mai multi amperi in caz de nevoie.

 

Singurul lucru pastrat a fost panoul solar, care la 270w este perfect si conform standardelor de azi.
 

Stiu ca a fost o prezentare lunga insa am vrut sa si argumentez decizile din spatele pieselor si conceptului. Trebuie neaparat asa ceva? probabil nu, insa tare imi place ce a iesit si pentru mine asta conteaza cel mai mult.

 

Un scurt centralizator si de preturi pentru cei interesati: baterie 450 euro, bms 150 euro (varianta de 150Ah), charge controller 157 euro, energy multi 738 euro, DC to DC 227 euro. Cabluri, tablou de sigurante, ventilatoare si alte nimicuri undeva in jur de 100 euro aproximaiv. Total aprox 1800 euro. Putea sa iasa si mai ieftin? Sigur da, insa asta mi-am dorit eu pentru rulota. 
 

Astept si colegii care au experienta trecerii la litiu sa ne descrie sistemul lor si sa putem invata unii de la altii solutile adoptate.

E4F17B1C-BC3B-4CB3-9F8B-94B0C0D2B7A9.jpeg

092B0234-0354-4BE7-8AC1-2C740E955A60.jpeg

B61DBB65-7277-4A8A-9AEB-40A7F45AA039.jpeg

1D7AA2E0-ECBF-4259-9E90-22AA060220CD.jpeg

B7878F4B-7010-4882-B660-65E4A86F5A91.jpeg

  • Like 6

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri

NRLaurentiu

@Cristian Bednar excelenta prezentarea!

N-am experienta cu astfel de baterii de acumulatori, dar confirm ca Victronul poate fi particularizat foarte usor.

De asemenea, in sistemul meu am inclus o varianta mult mai ieftina de stabilizare la 12 V pentru aparatura sensibila, care suporta, teoretic, 25 A. Luminile interioare raman alimentate direct, oricum le aprind seara cand nu mai am productie de curent. De asemenea, si prizele 12 V de putere.

Nu stiu daca ai vazut topicul deschis pe tema stabilizarii, insa am primit raspunsuri ca merge si fara. TV-ul merge perfect si in ziua de azi si cred ca si datorita protectiei oferita de stabilizator. Asadar recomand si eu inserarea in sistem a unui astfel de aparat.

  • Like 1
  • Upvote 1

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Cristian Bednar

@NRLaurentiu multumesc de apreciere. Teoretic toate au mers fara probleme. Doar 2 becuri pe LED au facut poc, si culmea… erau mai multe din acelasi tip, restul nu. Am decis cu echipa de montaj sa scadem totusi la 12, 2v pentru elementele POSIBIL sensibile, gen pompa de apa generala sau de la WC. Si uite asa… le-am trecut pe toate mai putin frigiderul, mouver-ul si inca ceva ce imi scapa acum. Toate pt care am verificat si aveau precizat CLAR ca duc pana la 17v. Oricum acum am tablou cu 10 sigurante, fiecare dedicate pentru o categorie de consumatori, vis.

Daca cineva are nevoie de mai multe detalii, de la fisierul de incarcare baterii cu curentii de float, absorb si bulk pana la setari de BMS sau orice alt detaliu sau schita, dati-mi de veste si cu drag le pun la dispozitie.

  • Like 3

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Cornelsavu

Bravo, daca nu treceam la camper, faceam si eu acelasi lucru la rulota, poate nu chiar asa complicat si luam direct o baterie cu BMS si bluetooth incorporat. La camper se complica lucrurile.

Parca ai zis ca ai trecut si ventul pe 12.2V, daca e rulota mai mare s-ar putea sa pierzi un pic din debitul de aer la 12.2V.

  • Upvote 1

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Dragos I
în urmă cu 13 ore, Cristian Bednar a scris:

 

Daca cineva are nevoie de mai multe detalii, de la fisierul de incarcare baterii cu curentii de float, absorb si bulk pana la setari de BMS sau orice alt detaliu sau schita, dati-mi de veste si cu drag le pun la dispozitie.

Am trecut si eu la litiu si am ales o baterie LifePo4 de 200Ah de la Ultimatron. Dupa prima incarcare am constatat ca diferentele de tensiune intre elementi sunt mai mari decat in stare descarcata, iar BMS-ul bateriei a si decuplat la un moment dat incarcarea. Incerc sa fac o egalizare dar nu reusesc, de aceea mi-ar prinde bine daca mi-ai putea trimite tensiunile de incarcare, float etc ca sa ma orientez. Multumesc anticipat. 

Exista un filmulet care se spune ca aceste baterii nu ar avea nevoie de float, si mi se pare destul de corect ce spune respectivul. Va trimit si voua un link spre filmulet, dar pe canalul sau, dar are mai multe discutii pe aceasta tema.

 

  • Upvote 1

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Cristian Bednar

@Dragos I salutare. La tine e usor pt ca LiFePo4 are voltaj fff apropiat de 12v, asa ca nu ai nevoie de DC-DC. Am citit si eu pe youtube mult de aceste celule, dada nu eram “agatat” acasa de LG Chem probabil ca pe aceasta solutie mergeam si eu. La incarcare se recomanda:

1. Varianta MEGA precauta 3, 4V

2. Varianta de utilizare normala 3, 5V

3. Varianta de stors toata puterea 3, 6V

Adica, la final ai:

1. precaut Bulk la 13, 6v, absorption 13, 4v si float 13, 4 cu offset de 0, 1V

2. normal Bulk 14v, absorption 13, 8v si float 13, 8v

3. Max power in/out cu Bulk la 14, 4v, absorption la 14, 2 sau chiar 14, 3v si float cu aceeasi valoare.

 

Toate astea sunt ‘invatate’ din Youtube, nu pe teste, nu am astfel de celule cu care sa ma joc.

Si din pacate nici nu o sa am in viitorul apropiat, pentru ca avand voltaje de lucru diferite, nu sunt ‘conectabile’ cu bateriile mele care trebuie sa isi scoata banii in urmatorii 3-5-8 ani. Cat or tine, vedem.

 

Legat de diferente de tensiune la incarcare, tot mii de filme sunt pe Youtube cu balancer, cu punerea lor in paralel si incarcate usor la cativa amperi, cu BMS-uri mult mai bune gen JK BMS care poate balansa cate 2a nu miliamperi ca alte BMS-uri etc. Eu am luat o sursa de incarcare gen laborator de pe ebay sau amazon cu aprox 60 euro si cu ea am incarcar majoritatea bateriilor cu care ma joc in ultimele 6-8 luni. Cand un element era prea departe de balansare in timp util, puneam sursa doar pe el si il aduceam ‘la zi’ fata de colegii lui din baterie. Dar asta o singura data, dupa care JK BMS nu a mai lasat diferente mai mari de 0, 006v intre celule.

 

Caut si atasez poza cu incarcatorul, un print screen sa vezi cum arata raportul BMS-ului live pe baterie/celule/rezistenta fire/temperaturi. Tot pentru cei interesati atasez graficul de incarcare/descarcare a celulelor de la LG Chem (atentie, total diferit de LiFePo4). 
 

Sper ca info de la mine sa te ajute.

ECB644C3-868F-4181-B25B-BAF00C78B488.jpeg

3939CF7B-0067-466D-AB86-946E264FE249.jpeg

B0CF4966-1154-401C-8D06-CC7A1CBC2F42.png

AC2919BE-C1CD-4BBA-828B-18AE4F3D37BD.png

FC7676EA-BB47-4090-9FBA-7F44D98F3533.png

  • Like 1

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Cristian Bednar

@Cornelsavu din Dc-Dc ii pot seta iesirea la orice voltaj doresc. L-am lasat asa “modest” pentru siguranta, stiu ca bateria de 12v statea pe la 13v…

Multumesc de sfat.

PS. Cred ca thruma vent-ul ar fi tinut si la 16, 4v insa din precautie si lipsa date tehnice clare l-am mutat la 12v stabilizat.

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Mihai-Arad

@Cristian Bednar Multumim !

 

Apreciez faptul ca impartasesti cu noi detalii despre modificari aduse instalatiei electrice la o rulota (de ce nu, si la o autorulota).

Numai cu astfel de "up-date uri" poti tine pasul cu prezentul (baterii din noua generatie), bineinteles, ... cu mina bagata adanc in buzunar.

:salutare!:

  • Upvote 1

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Bilti

am instalat si eu o baterie LifePO4 cu BMS, convertor sinus pur si incarcator MPPT. mie mi-a iesit mult mai ieftin deoarece am executat singur lucrarea si am vanat preturile cele mai bune.

monitorizarea e pe bluetooth. celulele sunt de 60ah, mai mult nu am nevoie. e comparabila cu un agm de 120ah (chiar mai mult)

 

 

  • Upvote 1

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Cristian Bednar

@Bilti buuuun asa. Deci mai avem colegi cu litiu pe rulota dar stau ascunisi in prezentare rulota si nu in topic dedicat. D’aia nu am dat de asta la cautare. Felicitari pentru realizare, pare practica si fff eficienta. Jos palaria.

Exact asta e motivul pentru care am initiat topicul, sa avem centralizat realizarile colegilor si sa invatam unii de la altii.

  • Like 1

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Cristian Bednar

@Mihai-Arad adevarat ca bagi mana in buzunar dar nici instalatiile de acum 20 de ani nu erau pentru atatia consumatori. Eu iti dau exemplul meu: am espresor fara de care nu pot trai la rulota, am pastile de tantari fara de care sotia nu poate dormi sau cei mici (da cu aparat la 12v), am frigider pe compresor, am lada frigorifica de spritz in exterior sa nu tot intru seara cand dorm cei mici…, multe incarcatoare de tablete, telefoane, gps, etc. instalatia initiala avea 3 sigurante si cateva circuite. Plus tot felul de lumini noi in portbagaj, exterior, ambientale etc. Ma simteam tare limitat si cu “improvizatii” nu vreau sa lucrez. Nici nu iti inchipui cat de bucuros sunt pt panoul nou de sigurante de 12 bucati, cu schema clara si cu alimentarea lor pe categorii si echilibrat ca si consum pe fiecare circuit. Si mie mi-a stat inima cand am facut totalul mai sus, dar piesele le strang de peste 1 an, luand una-alta de pe amazon sau ebay cand bugetul o permite sau cand gasesc ceva greu de refuzat. 4 ani m-am tot codit sa iau frigiderul… dar si cand am rupt pisica… ce bine sta el la 4 grade FIX cu temperatura in el. Culmea noi in concedii stam numai in camping. In off camping sta insa rulota restul anului in fata casei si este centru’ de comanda pentru spritz si voie buna si joaca copiilor. Acasa nu e legata la nimic, merge pe regenerabile non-stop, vara-iarna si nu mai intru in casa tot timpul pentru o bere, pentru un cutit, pentru o farfurie, pt un pahar etc. Asa arata frigiderul din ea in regim de stat in curte:

703CC67C-FA5D-47A8-AC9F-441152A86877.jpeg

5AE35D33-326B-44B2-BEC4-5572E40FF42B.jpeg

E440D2E4-B0EC-4CFA-8612-B01920ED6B04.jpeg

  • Like 3

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
NRLaurentiu

@Cristian Bednar concluzia: ce bine e sa ai curte! :)

 

On topic: am luat si eu alta cutie cu sigurante, 12, dar pe doua circuite diferite, cate 6. 6 vor avea plusul din ceea ce iese din Victron, iar celelalte vor avea plusul direct de la bateria de acumulatori. Mai ramane sa o montez...

  • Upvote 1

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri

Pentru a adăuga comentarii este necesară înregistrarea sau autentificarea

Trebuie să detii un cont de membru pentru a adăuga comentarii

Înregistrare membru

Creaza un cont de membru. Este foarte uşor!

Înregistrare cont nou

Autentificare

Ai deja un cont de membru? Conecteaza-te aici.

Autentificare în cont

  • Conţinut similar

    • Marius Viorel
      de Marius Viorel
      Salutare!
       
      Am o baterie de la EXIDE ca noua de 140Ah. Este dual purpose. Are descarcare lenta si poate sa si porneasca motor daca trebuie. Practic e ft buna pt o autorulota sa fie folosita in mod dual si pt pornit motor si pt necesar de curent al autorulotei cand stationeaza.
      A fost achizitionata de vreo 3-4 luni max. A fost tinuta sub tensiune tot timpul de un incarcator Victron setat pe AGM, deci de calitate.
      Stare perfecta, ca noua. Niciodata descarcata sub 70%.
      Desi abea am luat-o nu de mult si a functionat excelent vreau sa investesc mai mult sa trec la LiFePo4 cu capacitate mai mare. Stiu ca e mai scumpa dar e si mai usoara si capacitate mare.
       
      Recomand ridicare personala din Mures pentru ca pe curier cu siguranta va fi ft scump transportul. Daca aveti drum prin Mures va astept
       
      Pret fix: 1500ron
       

       

    • Marius LTN
      de Marius LTN
      Rulota Adria Altea model 462PS
      an fabricatie 2009, prima inmatriculare septembrie 2011

      Masa proprie 938 Kg, MMA 1150 Kg
      Poate fi tractata cu categoria B (in functie de masa autovehiculului tragator)

      Rulota poate acomoda 1 cuplu cu 1-2 copii si este pregatita pentru off-camping:
      -2 spatii de dormit
      -panou fotovoltaic 170W cu charger MPPT 30A
      -baterie 200Ah Litiu (LiFePo4)
      -invertor 12V->230V 2000W, prize 230V
      -frigider cu congelator Dometic pe 3 cai: gaz, 12V, 230V
      -rezervor de apa 150L cu buson de umplere din exterior
      -boiler pe gaz pentru apa calda
      -incalzitor Trumatic pe gaz cu ventilatie

      Dotari:
      -pat matrimonial 140 x 200 cm cu somiera pe arc si spatiu de depozitare
      -zona de servit masa care se poate transforma in pat 140 x 200 cm
      -bucatarie cu plita pe gaz (3 ochiuri) si chiuveta
      -baie cu dus si WC cu golire exterioara
      -paravan tip armonica care separa rulota in doua zone pentru asigurarea intimitatii
      -2 trape pentru ventilatie
      -cort pe toata lungimea rulotei cu banda LED pentru iluminat
      -iluminat pe LED
      -plase de insecte si jaluzele atermice la toate ferestrele
      -plasa de insecte tip armonica la usa
      -cupla antibalans AL-CO cu antifurt
      -mover cu telecomanda
      -butelie gaz
      -senzor de gaz
      -rezervor de apa gri
      -mocheta noua
      -anvelope noi
      -pompe de apa noi
      -roata de rezerva
      -manivela pentru cale
      -priza 7 pini

      BONUS:
      -2 bidoane de 60 litri fiecare pentru aprovizionare cu apa
      -pompa electrica 12V pentru transfer apa
      -oglinzi suplimentare pentru autoturism
      -cablu conectare la 230V in camping/ la generator
      -adaptor priza 13/ 7 pini
       
      PRET: 12.000 EURO
      Rulota poate fi vazuta in Brasov
       
      Poze in topicul de prezentare
       

    • Mircea Oprea
      de Mircea Oprea
      Buna, am cautat prin subiecte insa nu sunt foarte lamurit, daca ma puteti ajuta. Rulota mea KIP are baterie VDC31M e dotata cu un mover. Rulota o am de anul trecut deci sunt mega incepator. Am fost iesit 4 zile intr-un camping, stiu ca am facut o prostie si am conectat un consumator direct pe baterie, binenteles ca desi era alimentata la 220V bateria s-a descarcat, am constatat cand am cuplat mouver-ul. OK, am ajuns acasa, aprox 180Km parcurisi si bateria era cat de cat reincarcata, adica am putut folosi mouverul cam 4 minute apoi s-a oprit. Am zis ca nu e o problema, il pun la incarcat, asa am crezut, ca se intampla daca conectez 220V. A doua zi aveam 11.11V in baterie deci complect descarcata.
      Acum am 2 intrebari:
      1. ar trebui sa se incarce daca rulota e conectata la 220V, daca da in cat timp?
      2. pot folosi un redresor sa o incarc, daca da, ce fel de redresor?
      Multumesc.
    • Cristian Bednar
      de Cristian Bednar
      Buna ziua,
      Azi am schimbat bateria de la Touareg-ul meu. Inca mergea, inca pornea si dupa o saptamana iarna, dar am simtit-o ca invartea mai greu motorul dupa 7-10 zile de nepornit. Am facut test de baterie la mine la service, are peste 50% capacitate pornire, deci este inca buna de folosit la rulota.
      O donez cu drag oricarui coleg rulotist care are nevoie. Trebuie ridicata din Otopeni azi sau de marti. Bateria este mare, grea, are 105 Ah.
      Sa ne auzim cu bine.
      PS. Primul venit primul servit.


  • Activi pe această pagină   0 membri

    Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează această pagină acum.