Vlad Iliescu

Priză 13 pini topită

37 postări în acest subiect de discuţie despre Priză 13 pini topită

Priză 13 pini topită

Vlad Iliescu

Bună seara, am venit astăzi de la mare. Drumul a durat 4 ore, temperatura exterioară între 28 și 35 grade. Am constat la sosire că am mufa de pe mașină topită în zona pinilor de alimentare pentru frigider.

A pățit cineva așa ceva? Ce e de făcut ca să nu se repete?

Am să merg la Volvo și o să încerc să rezolv pe garanție,   am instalația originală, montată de ei. Probabil a fost un contact imperfect, care a dus la supraîcălzire, din cauza curentului mare. Ținând cont ca priza de pe rulotă are pini tată cu diametru clar, nu cred că acolo e problema.

Cum să previn că acest lucru să nu se repete?20220704_191801.jpg.829f110b490044485b02a27896c25522.jpg20220704_192421.thumb.jpg.19fa2b6f3132f66a5c3d193d425c30d4.jpg

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri

NRLaurentiu

@Vlad Iliescu , a mai fost intalnita problema. Contactul imperfect poate fi si la stecherul rulotei (intre pin si conductor), iar plasticul de la priza masinii a fost mai slab de inger si s-a topit primul. Cam trasa de par ipoteza, insa posibila. Mai degraba dupa cum ai precizat, la priza masinii conductorul a fost strans putin sau nu a facut contact cu toata suprafata pinului si de aici degajarea puternica de caldura (sectiune mult prea mica => caldura). Rezolva la garantie si apoi du-o la un electrician bun sa verifice ce au facut acolo.

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Vlad Iliescu
2 minute în urmă, NRLaurentiu a scris:

@Vlad Iliescu , a mai fost intalnita problema. Contactul imperfect poate fi si la stecherul rulotei (intre pin si conductor), iar plasticul de la priza masinii sa fie mai slab de inger si s-a topit primul. Cam trasa de par ipoteza, insa posibila. Mai degraba dupa cum ai precizat, la priza masinii conductorul a fost strans putin sau nu a facut contact cu toata suprafata pinului si de aici degajarea puternica de caldura (sectiune mult prea mica => caldura). Rezolva la garantie si apoi du-o la un electrician bun sa verifice ce au facut acolo.

Eu zic că pinul tată nu a stat bine fixat în cel mamă și acolo a fost contact imperfect. O să verific și fixarea conducătorului în pin, dar nu cred să fie acolo problema. Priza e cumva inserată în cârlig, parcă văd că se începe cu soluții de gen înlocuirea întregului cablaj, ca nu există priza separat.

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Vlad Iliescu

Am fost la Volvo, s-a înlocuit în garanție instalația electrica a cârligului. Jos pălăria pentru promptitudine și lipsa oricăror comentarii în contradictoriu.

Problema este că am desfăcut vechea mufă și am constatat că cele 2 fire aveau izolația topită și arătau groaznic pe o distanță de 5 cm de la pin înspre mașina. 

Acum pe mașină totul e nou. Din păcate, firele au cel mult 2, 5 mm2, deși s-ar putea chiar mai puțin. 

În schema electrică a rulotei, pare că aceste 2 fire merg direct la frigider, fără a trece prin panoul de siguranțe pe 12 volți. Cele 2 fire au 4 mm2 în instalația rulotei.

Fără a ne da cu presupusul, știe cineva următoarele răspunsuri:

1. Modificarea treptei de putere la frigider e valabilă și pe 12 volți sau doar pe gaz și curent alternativ? Întreb fiindcă știu că la 12 volți poți doar să menții temperatura cu care ai plecat, nicidecum să faci mai rece, de aceea mă gândesc că trage un curent standard, limitat prin priză. Adică mișcând potențiometru frigiderului pot cere mai mult sau mai puțin curent de la mașină sau trage tot timpul la fel? Adică dacă dau frigiderul la jumătate în mers trag mai puțin curent? Frigiderul are 170 W, deci vreo 12A dacă e dat la maxim, ceea ce e foarte mult.

2. Am un dubiu dacă să tai mufa capsulata a rulotei, ca să verific dacă nu s-au deteriorat firele și acolo. Vizual pare în regulă. Oare să umblu, cu riscul de a scurta firele și a pune o priză cu șuruburi?

3. Cum să masor curentul absorbit și să fac test de putere? Mă gândeam să scot siguranța și să pun ampermetrul în locul ei, dar firul nu merge în cutia de siguranțe.

4. Să se fi întâmplat acest lucru doar dintr-un contact imperfect în priză?

 

Vreau să găsesc o soluție de utilizare a frigiderului că să nu mai ajung în această situație 

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
NRLaurentiu

1. atat la 12 V, cat si la 230 V puterea rezistentei este fixa! Nu este variabila. La 230 V exista termostat in circuit si actioneaza de tipul ON/OFF. La 12 V este continuu, atat tip cat este alimentata rulota de masina. Puterea rezistentei la 12 V este ceva mai mica decat cea de la 230 V si de aici impresia ca "mentine". La mine chiar a racit frigiderul pana am ajuns la locatia de campare.

2. probabil stecherul rulotei nu are nimic, mai ales ca are conductorii dimensionati corect.

3. la mine exista acea siguranta pe circuitul de 12 V. Ma indoiesc ca ar fi circuitul pe direct la tine. Poate nu au figurat pe schema, nu stiu ce sa presupun. In schimb, in circuitul prizei masinii ai cu siguranta o siguranta si poti face masuratoarea acolo.

4. la modificarea sectiunii, adica acolo unde se "gatuie" se va incalzi cel mai mult circuitul. Contactul mama (din priza masinii) are la capatul dinspre firele instalatiei masinii o portiune mai ingusta (asemanator unul papuc auto - portiunea dintre inel/fișă si locul unde se prinde conductorul). Acolo sectiunea este si mai mica. Desi initial am presupus ca ar fi putut fi contact imperfect, acum nu mai sustin asta, ci pur si simplu sectiunea mica produce incalzirea excesiva (ambii pini fiind topiti la priza veche).

 

Solutia ar fi sa pui o siguranta de 10 A la masina, in locul celei de 15 A si sa le scrii celor de la Volvo sa faca instalatia de 4 mmp ca sa nu-si dea foc la valiza!

Dezavantajul este ca siguranta va "sari" imediat ce pornesti. Asa cum este circuitul acum, nu ai ce face. Fie faci modificarea conductorilor la 4 mmp, fie iei o rezistenta de putere mai mica pentru frigider (presupun ca are aceleasi dimensiuni pentru a putea fi schimbata). In acel moment va fi ceva mai subdimensionata racirea pe 12 V, dar nu vei mai trece de 10 A in circuitul frigiderului.

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Vlad Iliescu

Puterea frigiderului, atat la 12, cat si la 220V este data in manual la valoarea de 170W. Imi spui ca potentiometrul de frigider nu influenteaza intensitatea curentului, ci doar timpul de functionare. Adica orice treapta de putere as selecta, atunci cand functioneaza, prin cablu trece acelasi curent.

Nu neg acest lucru, dar am hotarat sa fac un test: am comandat o priza mama cu 13 pini sii o sa leg pinii 10 si 11 direct la o baterie, prin cablu de 2, 5 mm2, cu un ampermetru inseriat. Daca nu se modifica intensitatea curentului atunci cand umblu la potentiometrul frigiderului, teoria se verifica.

In orice caz, ca principiu de functionare mi s-ar parea aiurea, deoarece riscul de a praji orice instalatie este maxim. Toate cablurile cu 13 fire care se gasesc la metru (Exis, Motorhome) au conductorii pentru 10 si 11 de 2, 5 mm2. deduc ca acesta e standardul.

Un frigider aflat intr-o rulota super incalzita va functiona in draci, tragand 13 - 14 amperi, iin conditii de 30-35 grade afara, soare pe priza de culoare neagra, deci se poate repeta oricand.

Greseala mi se pare mai degraba la Fendt, care a luat in calcul fire de 4 mm2 in situatia in care standardul la priza e de 2, 5 mm2 si contactul este mecanic intre 2 pini.

Daca, pe de alta parte, curentul este influentat de potentiometru, pot alege o treapta inferioara, ca sa nu trec de 7-8 amperi, cu riscul de a creste temperatura in frigider pe durata deplasarii.

Oricum, mi se pare absurd ca ajung utilizatorii sa faca astfel de calcule si nu producatorii. Nu-mi vine sa cred ca Volvo si Fendt (Dometic) nu si-au facut toate calculele inainte de a norma niste instalatii electrice

O sa fac testul la baterie si mai vedem.

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
NRLaurentiu

Rezistenta de 12 V e diferita de cea de 230 V si, probabil - dupa cum spui - au aceeasi putere la tine. La mine, cea de 12 V e de putere mai mica decat cealalta. La mine termostatul este mecanic, deci rotita de care vorbesti nu este un potentiometru in cazul meu. Ma indoiesc ca la tine (panoul banuiesc ca este electronic) au facut sa ai putere variabila printr-un tiristor de mare putere, comandat - dupa cum scrii - de un potentiometru. In cazul tau, presupun ca este fix amperajul si variaza doar timpul de functionare - determinat de un senzor de temperatura din interiorul frigiderului si comutat de un releu mecanic sau electronic. Din tot ceea ce am vazut pana acum, la 12 V este pe direct (fara temporizare, fara senzori, fara nimic). Nu exclud ca la modelele noi sa se fi imbunatatit sistemul, dar sincer ma indoiesc.

Scoate siguranta din masina si masoara acolo, nu te complica. Cred ca am pe acasa o priza cu 13 pini, daca insisti sa vezi separat. Oricum iti trebuie ampermetru de putere, cele uzuale pot doar pana la 10 A.

 

PS: normarea instalatiilor este facuta conform standardului in vigoare. Dupa cum ai spus, Fendt a gresit marind puterea rezistentei de 12 V peste limita data de sectiunea conductorilor din standard!

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Dragos M

Salutare,

Si la mine dupa cum am scris acum ceva timp, se incalzeste mufa..., chiar frig pinii, dar din cand in cand am oprit si am mai verificat..., insa pana acum Doamne Fereste, nu am ajuns sa se topeasca...

Totusi stau si ma gandesc ce fac sutele de utilizatori de rulote Fendt cu aceasta problema ? cred ca ar trebui cautat putin pe forumurile din Germania..., poate a gasit cineva o rezolvare...

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Vlad Iliescu

Am comandat priza la exis, împreună cu alte consumabile, a fost doar 25 lei. Prefer sa fac măsurătorile direct decât să încep să răscolesc și la Volvo, unde totul e pe magistrale, module, 3 baterii etc. Adică pentru 25 lei nu stau să caut siguranța la mașină. 

Ampermetru de 20 găsesc la un amic.

 

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Vlad Iliescu
26 minute în urmă, Dragos M a scris:

Salutare,

Si la mine dupa cum am scris acum ceva timp, se incalzeste mufa..., chiar frig pinii, dar din cand in cand am oprit si am mai verificat..., insa pana acum Doamne Fereste, nu am ajuns sa se topeasca...

Totusi stau si ma gandesc ce fac sutele de utilizatori de rulote Fendt cu aceasta problema ? cred ca ar trebui cautat putin pe forumurile din Germania..., poate a gasit cineva o rezolvare...

Și eu am testat ieri, timp de 15 minute, cu frigiderul la jumătate. Pinii frig, însă poți ține degetul pe ei, probabil au în jur de 50 - 60 grade. Adică treaba e nasoală în continuare, dacă iei în calcul că mergi o zi întreagă pe caniculă. 

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
NRLaurentiu
în urmă cu 1 oră, Vlad Iliescu a scris:

nu stau să caut siguranța la mașină. 

Daca se arde, ai s-o cauti! 😁 Mai bine o cauti acum sa stii unde e, decat in camping.

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Vlad Iliescu

Am făcut niște teste legate de curentul absorbit de rulotă. 
Am cuplat o priză de tipul celei de pe mașină, cu 13 pini mamă, pe care am cuplat-o la priză rulotei. 
Apoi am legat fire de 2, 5 mm2 pe pinii 10 și 11, cei care s-au topit. Pe acei 2 pini trage curent frigiderul.
Am cuplat firele la o baterie auto, prin intermediul unui ampermetru. Valoarea indicată este de 10, 6 amperi. Părerea mea este că real sunt vreo 12 amperi, deoarece sondele ampermetrului au pierderi.
Frigiderul are în specificație 170 W, adică 170 W : 14 V = 12 A.
Ca principiu de funcționare, indiferent de treapta de răcire selectată, curentul tras este același. Adică dacă se ajunge la temperatura dorită se oprește, însă cât funcționează trage curent constant.
În condițiile în care am determinat această valoare de 12 amperi de care am nevoie, trebuie să aflu cât zice Volvo că poate furniza mașina pe firele respective. Dacă, de exemplu, ei spun maxim 10 amperi, atunci avem o problemă. Dacă în schimb ar fi vorba de 15 amperi, atunci mă gândesc că a fost vorba de un contact imperfect, o legătură proastă etc și defectul nu ar trebui să se repete.

20220709_130024.jpg

  • Like 2

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
NRLaurentiu

Deci ai ajuns la ceea ce am scris. Nu ai decat sa pui o rezistenta mai mica la frigider daca nu poti modifica circuitul de la Volvo. Bineinteles, daca nu e in garantie si Fendt-ul, nu-mi amintesc exact situatia ta.

  • Like 1

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Cornelsavu
în urmă cu 4 ore, NRLaurentiu a scris:

Deci ai ajuns la ceea ce am scris. Nu ai decat sa pui o rezistenta mai mica la frigider daca nu poti modifica circuitul de la Volvo. Bineinteles, daca nu e in garantie si Fendt-ul, nu-mi amintesc exact situatia ta.

Nu e chiar asa simplu. Frigiderele mai noi masoara valoarea rezistentei si dau eroare daca valoarea nu este in anumite limite. Ma refer aici la frigiderele care trec automat intre gaz, 220v sau 12v in functie de sursa existenta.

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
NRLaurentiu
12 minute în urmă, Cornelsavu a scris:

Frigiderele mai noi masoara valoarea rezistentei si dau eroare daca valoarea nu este in anumite limite.

In acest caz ramane doar optiunea schimbarii traseului electric dintre priza si bateria de acumulatori. Mai ramane de vazut daca legatura dintre pinul de la priza masinii si conductor suporta un curent mai mare, insa avand in vedere standardul ISO si economia in productie, posibil sa nu reziste la curent mai mare decat cel proiectat.

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Cornelsavu

In principiu un cablu de 2.5mm ar trebui sa nu faca probleme la 12A, eu tind sa dau vina pe un contact imperfect.

Vlad Iliescu, priza cu care ai facut proba s-a incalzit catusi de putin?

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Vlad Iliescu
12 minute în urmă, Cornelsavu a scris:

In principiu un cablu de 2.5mm ar trebui sa nu faca probleme la 12A, eu tind sa dau vina pe un contact imperfect.

Vlad Iliescu, priza cu care ai facut proba s-a incalzit catusi de putin?

Nu am ținut alimentarea decât un minut, deoarece firele de la sondele ampermetrului sunt subțiri și n-am vrut să le prăjesc. 1 mm2 tine la maxim 8A, deci 2, 5 mm2 ar trebui să fie suficienți pentru 12A. 

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Costin Lipan

Sau poti incerca sa imparti curentul in doua prin folosirea pinului 12 care ar trebui sa fie neconectat.

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Vlad Iliescu
La 7/10/2022 la 9:07, Costin Lipan a scris:

Sau poti incerca sa imparti curentul in doua prin folosirea pinului 12 care ar trebui sa fie neconectat.

Ideea nu e rea, dar ce fac cu firul de masa 11? Pe acesta cu cine sa il impart?

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Cornelsavu

Oare masa nu ar putea sa fie luata si un pic de pe sasiul rulotei? Nu mai am pe acasa nici o pastila de antibalans sa vad daca materialul este conductor electric sau nu. Dar puteti incerca dvs cu un ohmetru.

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Fejer Antal

Pastila antibalans nu este conductor electric! 

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Cornelsavu

Atunci nu merge. Scuze.

  • Like 1

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
NRLaurentiu
în urmă cu 5 ore, Vlad Iliescu a scris:

Ideea nu e rea, dar ce fac cu firul de masa 11? Pe acesta cu cine sa il impart?

Il inlocuiesti cu unul cu sectiunea de 4 mmp. Are traseu scurt (pana la o masa de pe caroserie) si nu cred ca intra in cutia magica.

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Vlad Iliescu

Am mers astăzi cam 40 minute la o temperatura exterioară de 32 grade. Am oprit să verific, pinii frigeau tare, puteam ține degetul foarte câteva secunde pe ei.

Am luat decizia să continui drumul cu frigiderul pe gaz, mai ales că temperatura a crescut la 36 grade. Totul a fost în regulă până la destinație. Probabil că această vă fi soluția pe caniculă.

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
NRLaurentiu
15 minute în urmă, Vlad Iliescu a scris:

Probabil că această vă fi soluția pe caniculă.

Din pacate solutia nu va fi doar pentru vreme caniculara... :-(

Totodata un pic cam periculoasa daca nu ai dotarile necesare la regulatorul/furtunul buteliei pentru a opri gazul in caz de accident.

Singurul dezavantaj la ultima solutie pe care ti-am propus-o este ca nu vei putea trage conductorul de 4 mmp prin izolatia originala, ci paralel cu manunchiul original. Dar nu este nici un pericol mecanic/electric, este "minus"/masa, nu face scurt in caz de deteriorare. In plus, entru linistea ta/dpdv estetic, il poti matisa si nu o sa se vada deloc. Oricum, nu cred ca s-ar vedea, fiind in spatele prizei.

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri

Pentru a adăuga comentarii este necesară înregistrarea sau autentificarea

Trebuie să detii un cont de membru pentru a adăuga comentarii

Înregistrare membru

Creaza un cont de membru. Este foarte uşor!

Înregistrare cont nou

Autentificare

Ai deja un cont de membru? Conecteaza-te aici.

Autentificare în cont

  • Activi pe această pagină   0 membri

    Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează această pagină acum.