Gorea Adrian

Fir 12V permanent și fir 12V pe contact

19 postări în acest subiect de discuţie despre Fir 12V permanent și fir 12V pe contact

Fir 12V permanent și fir 12V pe contact

Gorea Adrian

Dupa cum spuneam în topicul de prezentare, am achiziționat acum 2 luni un Duster nou, pentru a tracta o rulotă. Am solicitat la reprezentanță montarea unui cârlig de remorcare detașabil și a instalației electrice aferente, cu priză cu 13 pini. După ce a sosit mașina, s-a montat în reprezentanță cârligul și instalația electrică. Totul roz până acum. Tot citind pe forumuri despre rulote, aflu că pe lângă pinii standard pentru lumini trebuie tras un fir cu 12V permanent și unul cu 12V pe contact. Verific cu voltmetrul cei 2 pini, evident că nu funcționează. După multe lupte și timp pierdut si nervi, îmi fac cei de la reprezentanță lucrarea (trasul celor 2 fire, unul direct de pe acumulator și unul din tabloul de siguranțe). Trecând peste faptul că lucrarea a fost făcută în scârbă, numai să fie făcută, cu toate plasticele demontate în stil de animal cu toate clipsurile rupte și puse așa înapoi, la o mașină nouă de 21.000 EUR, văzând cât de subțiri sunt firele trase și știind că trebuie să ducă consumatori serioși gen frigiderul rulotei, acum sincer mi-e frică să mai conectez vreo rulotă la mașină, să nu ia foc mașina.

Teoretic aș putea să fac reclamație la Vocea Clientului de la Dacia, dar nu mai am nervi să mă cert cu cei de la reprezentanță. De menționat că super electricianul auto al reprezentanței nici nu avea habar că trebuie trase firele astea, nu a mai tras niciodată fire din astea, susținea că ei au mai legat doar prize cu 7 pini, că acesta e standardul, degeaba i-am spus că din 2008 standardul prizelor de rulotă este cu 13 pini.

Acum vin întrebările:

1. Știți vreun service auto specializat care montează instalații electrice de cârlig, prin Mureș sau împrejurimi, care ar putea să verifice firele respective? Degeaba mă duc la orice electrician auto, dacă n-a mai montat așa ceva. Măcar să-mi dea un sfat ce să fac...

2. Există rulote care atunci când nu sunt conectate la 220V în camping, să își tragă alimentarea necesară pt. frigider direct de pe acumulatorul rulotei? În felul acesta, să zicem că ar funcționa așa doar pe perioada deplasării și acumulatorul s-ar încărca de la 220V seara în camping. Atunci aș scoate cele 2 siguranțe de pe cele 2 fire trase și practic nu ar mai fi risc de topire a firelor, pur si simplu nu ar mai fi folosite...

Sau frigiderul ar funcționa tot timpul pe gaz în timpul deplasării - știu, nu este recomandat, dar la autorulota pe care am închiriat-o câțiva ani proprietarul a zis sa nu oprim robinetul de la butelia de gaz în  timpul mersului, că nu are nimic.

Ce recomandări ați putea să-mi dați?

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri

Raul G

1 din pacate nu, nefiind din zona
2 nu, când este legata la mașină folosește bateria acesteia. Mai sunt alții ce au făcut tot felul de instalații, dar eu fug ca cel rău de taneie de ei .
Nu, nu este voie și este extrem de periculos sa lași frigiderul pe gaz, iar acel nene ce ți-a spus asa ceva ar trebui denunțat. Știu ca în România merge cu "lasă ma că merge așa, știm noi mai bine, etc"
Eu unul am lăsat frigiderul cum a venit din fabrica de la mama Knaus, nu merge la 12 camd este legat la mașină.

  • Upvote 1

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Metoni Cristian

@Gorea Adrian ai Truma Mono sau Duo Control ? ( ca sa poti merge legal pe gaz in timpul mersului );

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Gorea Adrian

@Metoni CristianHabar nu am ce era pe autorulota închiriată. Atât știu doar că proprietarul a zis că putem să mergem liniștiți cu robinetul de gaz deschis. Și rulotă încă nu am, așa că...

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Metoni Cristian

@Gorea Adrian .....asa ca ,   dc vrei sa mergi cu gazul deschis  , rulota trb sa aiba sau sa o dotezi tu cu Mono/Duo Control ; 

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Raul G

Cristian din câte știu gazul deschis în timpul mersului este strict interzis, dacă ai notiție despre o lege ce permite asa ceva am fii bucuroși sa ne-o spui și nouă.

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
NRLaurentiu

@Gorea Adrian, aceeasi patanie am avut-o si eu cu Meridian Vest! Initial au tras doar unul din cele doua fire (cel pentru iluminatul rulotei - 12 V permanent, nu si cel pentru frigider/incarcare baterie de acumulatori rulota) in ciuda faptului ca am insistat sa fie montate inca de cand am dat comanda pentru masina. Asa ca au desfacut si a doua oara masina, ca sa faca treaba cum trebuia inca de la inceput. Si, bineinteles pe banii mei, deoarece am platit din nou manopera pentru a pune firul "uitat"! De asemenea, cred ca au facut si la mine aceeasi treaba de mantuiala pentru ca acum am greieri in masina pe partea soferului... Pentru remediere eu am comandat din China clipsuri de diferite marimi, precum si un cheder foarte subtire pentru intercalat intre plastice si elementele de caroserie si astept sa vina atat coletele, cat si vara sa fac o treaba buna in privinta asta.

Firul (unul si acelasi in codificarea Dacia/Renault, atat pentru 12 V permanent, cat si celalalt pentru frigider), este un accesoriu de doar 58 lei! Adica un conductor de circa 4 m cu sectiunea de 2, 5 mmp, cu papuci si cu o siguranta la un capat. Atat! De la bateria de acumulatori a fost montat din prima acest conductor, altfel nu are cum sa functioneze asa zisa cutiuta pentru CAN-BUS care de fapt este doar o cutie cu relee care desparte fizic instalatia de semnalizare a masinii de cea a rulotei. La alte marci este posibil ca ea sa faca si altele, precum modificarea comportamentului ABS/ESP/TC etc. Ceea ce nu-mi place nici mie este faptul ca acest traseu de putere incepe de la acea cutiuta montata in spate, in portbagaj si nu direct de la borna bateriei auto printr-o siguranta si printr-un releu comandat de 12 V pentru accesorii. Practic pe traseul primului fir sunt si consumatorii permanenti (in fine, cand mergi cu rulota nu tii lumina aprinsa in interior), frigiderul, incarcarea acumulatorului rulotei, dar si semnalizarile rutiere ale rulotei! Stiu, este o tiganie, dar la mine cel putin, nu s-a concretizat in incalzirea acelui fir la drum lung. Am verificat expres acest fapt la ultimele iesiri. Probabil cei 8-9 A "trasi" de frigider se incadreaza in limitele sectiunii conductorului. In plus, sistemul de semnalizare de la rulota este complet schimbat pe tehnologia LED si consumul este infim din acest punct de vedere, iar eu am suprimat incarcarea acumulatorului rulotei de la masina (alta tehnologie fata de cel auto si nu vreau s-o nimicesc). Practic, cu acest consum "personalizat" se incadreaza in "standardul Renault/Dacia". Insa daca nu ar fi asa cum e la mine, cred ca inginerul de la ei are de dat niste explicatii!

In concluzie, nu-ti face griji, doar pentru semnalizare si frigider, nu sunt sanse sa iei foc!

  • Like 1

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Gabriel I

La frigiderul rulotei ai 3 pozitii ( de regula) alimentarea pe gaz, 220v si 12v.

In functie de ce selectezi tu aia consuma el.

Pe 12 v ar trebui alimentat in mers de la bateria masinii iar in camping pe gaz sau 220.

Nici eu nu am reusit sa alimentez frigiderul in mers de la bateria masinii ( probabil nu am nici eu instalatia corespunzatoare)dar, in mers, folosesc o lada frigorifica de 40 L bagata in bena.

E destul de mare riscul sa creezi o situatie periculoasa daca mergi cu gazul deschis la rulota chiar daca unii o mai fac 

La unele rulote sunt atentionari explicite cu privire la situatia asta.

 

  • Like 1

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Gorea Adrian

@NRLaurentiuLa mine la fel a fost desfăcut totul de 2 ori, tot din cauza incompetenței "meseriașului". Degeaba le-am tot arătat la început schema pinilor și am încercat să le explic, că au tras inițial un singur fir de pe acumulator, apoi au înnădit cei doi pini ai prizei la el. După ce le-am zis iarăși că nu e ok așa, au băgat iarăși mașina în service, iarăși au desfăcut toate plasticele și au tras și al doilea fir de pe contact.

La tine e cazul fericit, mie mi-au tras fir simplu de pe o rolă, deci nu ceva gata făcut, de origine Renault, cu secțiunea de 1mm2. De aceea am dubii că o să reziste, fiind atât de subțire.

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
NRLaurentiu

1 mmp este foarte putin! :)

 

La mine, de la bateria de acumulatori a masinii este un singur conductor tras spre spate, la cutiuta. Chiar dupa conexiunea la platoul bornei plus (sub chestia aia mare rosie) este montata o siguranta de 20-25 A cred,  o sa verific. Din cutiuta montata in lateral in portbagaj,  printr-o siguranta de 10-15 A (din nou nu sunt sigur, o sa verific) pleaca spre priza remorcii conductorul pentru 12 V comandat de pozitia accesorii de la contact. Banuiesc ca in cutiuta cu minuni este un releu dedicat (sper!) pentru acest traseu. La priza remorcii, la pinii specifici si cu doua trasee separate, am 12 V permanent si 12 V dupa ce pun cheia cel putin in pozitia accesorii. 12 V permanent este util pentru cei care nu au montata o baterie de acumulatori in rulota.

 

La mine a fost mare mirarea ca nu am 12 V de putere pentru ca le-am cerut din start asta. Explicatia lor a fost ca de vina a fost agentul de vanzari cu care am incheiat contractul, pentru ca el ar fi trebuit sa comande doua fire suplimentare si nu unul cum facuse... El s-a aparat spunand ca cei de la service trebuiau sa stie asta, nu e treaba lui... Adevarul e ca eu sunt de vina ca nu am specificat in scris dolaenta mea nemaiauzita... Asa am facut inca doua drumuri la service (primul sa constate ca nu am montat acel traseu (!) - cand puteau foarte bine sa vada in sistem ce au montat la livrare (!) si al doilea drum sa monteze efectiv conductorul respectiv). In plus am platit de doua ori manopera pentru demontare-montare... Daca dadeam in scris ce vreau, puteam sa-i trag la raspundere, asa... au aruncat pisica de la unii la altii, iar eu am ramas cu paguba!

 

Daca te descurci, poti verifica ceea ce au facut in zona bateriei de acumulatori si in portbagaj. Verifica in special sertizarile de la papuci si existenta sigurantelor la inceput de traseu. De asemenea, cauta si marcajele de pe conductori pentru a fi sigur cati mmp au in sectiune. Faptul ca au tras ei un fir, nu este o problema, pe mine m-au costat traseele cate 58 lei fiecare si tot un conductor ordinar este, dar cu cate o siguranta montata la un capat. Insa daca este de 1 mmp, asta nu e bine! Tin minte ca la circuitul pentru priza cu 7 pini de la Corsa, aveam conductorii pentru semnalizare fiecare de cate 0, 75 mmp, iar masa era de 1, 5 mmp. La fisa de la rulota am conductori de cate 2, 5 mmp la masele pentru semnalizari, + 12 V permanent si + 12 V contact (bineinteles ca si acestea sunt de 2, 5 mmp in sectiune), iar restul traseelor pentru semnalizari sunt de 1, 5 mmp. Cablul cu 13 conductori in sine este foarte gros si rigid si asa pare a fi din fabrica (1997).

 

Spor!

  • Like 1

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Metoni Cristian

@Raul G Stiu ca Truma Mono/Duo este agrementat in acest sens si stiu ca este permis peste tot ; 

  • Like 1

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Raul G

Este permis de către cine? Legislație nu cred în UE, dar poate sa greșesc

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Metoni Cristian

@Raul G si eu pot sa gresesc,   dar din ce apare pe site Truma si in fisa produsului face referiri si la legislatie; cand am timp le mai parcurg o data;

  • Like 2

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Raul G

Mulțumesc, intéressant deoarece eu rămăsesem în urma cu informațiile și știam ca este complet interzis.

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Metoni Cristian

@Raul G 

 

More details about the Truma MonoControl CS gas pressure regulator

The new generation Truma MonoControl CS is a gas pressure regulator with integrated crash sensor, which is suitable for a single gas cylinder. The sensor ensures that you can also heat your caravan or motor home safely while you’re on the road. Should you be involved in an accident with a collision speed of about 15 to 20 km/h against a solid object, the crash sensor stops the gas flow immediately. If the gas system is damaged, no gas can escape. The MonoControl CS gas pressure regulator is also ideal for stationary operation at campsites.

If the crash sensor has been triggered, it can be easily reset. Simply press the yellow reset button on the MonoControl CS gas pressure regulator and the gas pressure regulator is ready to use again. The regulator output is 1.5 kg/h, which is suitable for maximum consumption. You don't have to calculate appliance consumption or the flow rate of the gas system.

 

1. What do I have to consider if I want to use my gas-operated appliances while driving?

With motor homes as of construction year 01/2007, in accordance with the heating equipment directive 2001/56/EC with annexes 2004/78/EC and 2006/119/EC for the operation of a liquid gas heater while driving, a safety shut-off device must be provided that prevents gas from inadvertently escaping if a line breaks in the event of an accident.

In combination with high-pressure gas hoses with integrated hose rupture protection (HRP), the Truma MonoControl CS and DuoControl CS gas pressure regulators (with integrated crash sensor) comply with all of the relevant standards, regulations and directives and therefore allow the gas system to be used throughout Europe, also while driving. We recommend that you use a safety device also in caravans for heating while driving.

For vehicles manufactured before 01/2007 there are no restrictions for operating the gas system while driving. This does not apply in France where operation of a gas system while driving is only permitted in type-tested vehicles with initial registration from 1/1/2007. In older vehicles, operation of a gas system while driving is not permitted, even in combination with a safety shut-off device.

 

 

2. May gas cylinders be connected while driving?

Yes, gas cylinders may be connected while driving. They are then considered to be equipment and not hazardous materials (ADR exemption in accordance with sections 1.1.3.1 and 1.1.3.2 e). Gas cylinders that are not connected to the gas installation must be closed at all times and have protection caps.

  • Like 1

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Raul G

Merci Cristian, nu cunoșteam acest produs.

  • Like 2

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Gorea Adrian

@NRLaurentiu: [Offtopic] Știu că e tardivă chestia, dar de ce a trebuit să plătești pentru intervenție? La mine nici nu a fost vorba de așa ceva, le-am spus că am plătit instalarea unei prize cu 13 pini, le-am arătat cum se leagă conform standardului ISO și că trebuie să lege toți pinii și atât.

 

În zona unde este vizibil firul nu scrie nimic pe el, deci probabil că va trebui să desfac iarăși plasticele să văd dacă găsesc ceva. Poate între timp tot găsesc vreun electrician priceput la așa ceva și dacă desfac iarăși totul, ar trebui să verifice întregul circuit. Mă gândesc că la primăvară când se mai încălzește vremea să sun și la reprezentanțele din județele învecinate și poate găsesc vreun meseriaș mai destupat care a mai montat așa ceva să merg acolo să se uite (și atunci nici nu poate comenta nimeni de garanție). Oricum va trebui să desfac iarăși totul să pun clipsuri noi în locul celor rupte.

 

  • Like 1

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
NRLaurentiu

@Gorea Adrian  Au sugerat ca si daca ar fi fost montat de prima oara, tot ar fi fost un pret pentru manopera... Am renuntat sa ma cert cu ei, ma trimiteau sa fac reclamatie la seful service-ului... In plus, pentru garantie au indicat (cu act scris!) sa merg doar la reprezentantele lor din Bucuresti! Vezi sa nu ai asa ceva printre acte. Eu am fost constrans de situatie sa accept pentru ca am luat in leasing masina, altfel ma luam de guler cu ei pentru fiecare magarie pe care au facut-o!

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Gorea Adrian

@NRLaurentiu: Mie mi-au zis doar verbal că dacă am probleme cu instalația, trebuie să vin tot la ei. Culmea e că am cerut insistent o hârtie cum că am fost la ei și s-au tras firele suplimentare dar au refuzat categoric să-mi dea (nici măcar o fișă de intrare în service nu s-a făcut). Au zis că oficial firele s-au tras de prima dată, când s-a montat cârligul, deci vizitele mele suplimentare în service au fost doar în imaginația mea :default_doh:

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri

XGO Camping - peste 20.000 de repere pentru rulotisti, disponibile din stoc sau la comanda.
NOU !
- Acum gasiti la noi si corturi auto. Pot fi montate pe orice tip de autoturism, inclusiv Dacia Logan si Sandero - www.xgocamping.ro
- Vreti o autorulota noua la cel mai bun raport pret/calitate? www.xgoautorulote.ro

Pentru a adăuga comentarii este necesară înregistrarea sau autentificarea

Trebuie să detii un cont de membru pentru a adăuga comentarii

Înregistrare membru

Creaza un cont de membru. Este foarte uşor!

Înregistrare cont nou

Autentificare

Ai deja un cont de membru? Conecteaza-te aici.

Autentificare în cont

  • Activi pe această pagină   0 membri

    Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează această pagină acum.