Viorel K 318 Semnalează Publicat 23 Septembrie, 2020 Pe un site strain de specialitate am mai gasit un material despre conducerea cu rulota, l-am tradus si adaptat pe ici-colo. Nu e ceva extraordinar, mai ales pentru cei cu vechime, dar cred ca si ei gasesc macar mici chestii utile. Daca sunt si completari, cu atat mai bine. VIRAJELE La sensurile giratorii si la colturile intersectiilor, rolota nu va urmari traiectoria rotilor masinii ci mai pe la interior, cu cat mai lung ansamblul si cu cat mai strans virajul, cu atat mai mult. Va trebui sa va inscrieti mai larg, sufficient de mutl cat rulota sa se mentina pe banda de circulatie. VITEZA Urmariti viteza, mai ales pe coborari. Instabilitatea in astfel de situatii este mult mai greu de controlat la viteze mari, cand rulota vine peste masina, spre deosebire de cazul opus, cand urcati un deal. Viteza mai mica sau adecvata situatiilor de traffic este benefica si consumului de carburant. Depasirile vor lua mai mult timp datorita lungimii ansamblului si a scaderii capacitatilor vehiculului tragator fata de cazul solo, asa ca asigurati-va ca aveti timp pentru a efectua depasirile si a reveni in siguranta pe banda. Rabdarea e cuvandul de ordine si obisnuiti-va cu gandul ca durata calatoriilor va fi considerabil mai mare decat in cazul solo. Luati-va timp suficient pentru drum, inclsiv pauzele. Pe langa risc, graba e stresanta pentru toti cei din masina si ar trebui sa fie incompatibila cu vacantele. PORNIREA IN DEAL Pornirile in deal necesita mai mult “gaz” si debreierea delicata, astfel incat sa nu vi se opreasca motorul. Evitati opririle in deal schimband la timp vitezele catre in jos si mentinand o distanta mai mare fata de vehiculul din fata pentru cazul cand acesta ar opri momentan pentru a depasi ceva care urca foarte incet, caruta, biciclist, o masina defecta, iar pe banda opusa vin alte vehicule. FRANAREA Tineti cont ca distanta de franare creste cu aproximativ 20%. Anticipati situatiile de traffic si evitati franarea violenta. INSTABILITATEA Balansul este cea mai comuna forma de instabilitate si de cele mai multe ori se petrece ca urmare a incarcarii defectuaose a rulotei, greutate pe carlig incorecta, viteza excesiva, presiune in cauciucuri neconforma sau o combinatie de factori care luati fiecare in parte nu ar fi cauzat mari neplaceri. Chiar cu totul in regula, la trecerea pe langa autotrenurii sau autocare se poate produce balans. La depasirea unor astfel de vehicule, mentineti o distanta laterala cat puteti de mare. Ceea ce produce dezechilibrarea rulotei in astfel de cazuri este viteza diferita a aerului de pe un perete lateral al rulotei fata de celalalt. Si la turism este acelasi lucru, doar ca efectul este resimtit mai slab datorita formei si marimii mai mici. Instabilitatea pe verticala se produce indeosebi cand rulota trece cu o roata print-o groapa sau peste o ridicatura din carosabil. In oricare caz, nu franati cu pedala ci doar reduceti acceleratia partial sau total, intrand in frana de motor. Un stabilizator poate ajuta in aceste situatii, dar nu poate corecta in totalitate greselile pe care le-ati facut in pregatirea rulotei sau in conducerea hazardata. Pentru autovehiculul tragator exista sisteme electronice ca ESP (electronic stability program) sau TSP (trailer stability program), cel din urma fiind o optiune mai buna. In lipsa TSP pe autovehicul, exista sisteme pentru rulote, cum este AL-KO ATC and BPW iDC. OBOSEALA Desi cu rulota faceti depasiri mai putine si in general viteza mai mica este mai putin obositoare, totusi un anumit gen de incordare si stres exista, iar euforia de vacanta a dv si a familiei, desi intitial va este benefica la condus, in timp poate contribui la acumularea mai rapida a oboselii. Revenind la Incordare si stress, s-a constatat ca ele duc involuntar la o respiratie mai rara si mai superficiala, ceea ce in timp genereaza somnolenta. Regula generala este o pauza de 20 de minuta la fiecare 2 ore. Poate prima pauza sa o faceti mai devreme si mai scurta, si doar de verificare a bagajelor in rulota, daca stau cuminti unde le-ati pus, plus o privire rapida la protap, daca e totul in regula, PARTICIPANTII LA TRAFIC In cazul tractarii rulotei, conducand cu viteza mai mica decat ceilalti participanti la traffic, evident ca sunt momente cand stanjeniti, indeosebi pe portiunile unde nu puteti fi depasiti si unde se poate forma coloana in urma dv, Daca puteti face ceva in sprijinul lor, facet-o, dar in limitele regulilor de circulatie si ale sigurantei. Uneori prea mult bun simt strica si nu foarte multi il merita, cel putin la noi. Nu dv sunteti de vina, de exemplu, ca pe un drum lung si sinuos, cu depasirea interzisa, nu s-au creat macar din loc in loc benzi pentru cei cu viteza mai mica. Nu mergeti in convoi. Din nou, la urcarea dealurilor, atentie sa nu fiti nevoiti sa opriti. Pastrati o anumita distanta fata de cel din fata, in caz ca opreste sau incetineste foarte mult dar pentru scurt timp, sa nu fiti nevoit sa faceti si dv la fel. Este o greseala pe care o fac majoritatea soferilor care merg in coloana, nu neparat cei cu rulote si nu neaparat la deal, generand in lant efectul de armonica, efect de care “beneficiaza”, pe rand, toti cei din spate care merg bara la bara, si care nu dispare pana ce un sofer nu a pastrat o distanta suficient de mare ca sa nu fie nevoit sa franeze dupa cel din fata. Semnalizati din timp virajele si intentiile de depasire si asigurati-va din nou chiar in momentul cand incepeti manevra. Faptul ca nu vedeti exact in spatele dv sa nu ascunda o masina care vine cu viteza si tocmai atunci se angajeaza intr-o menevra pe care nu ati anticipat-o. Priviti la masinile din fata si anticipati din timp ce au de gand sa faca, adaptandu-va mersul preventiv si evitand franarile sau manevrele bruste. 8 3 Distribuie această postare Link către postare Distribuie pe alte siteuri
NRLaurentiu 1.882 Semnalează Publicat 23 Septembrie, 2020 Adaug: verificarea cu mana a temperaturii jantelor. Mi-a intrat de mult in reflex ca atunci cand fac pauza de la condus sa ma invart in jurul masinii si sa pun un deget pe fiecare janta sa vad daca exista diferente de temperatura pe aceeasi axa. Daca pauza este dupa o coborare (in care nu ati folosit frana de motor!) si ati pus piciorul copios pe frana, jantele sunt fierbinti si va parliti la degete, deci atentie! Asadar, daca sesizati o diferenta (mai les la jantele din spate) atunci aveti un sabot/placuta de frana care atinge tamburul/discul. Cauza cea mai frecventa este cablul de la frana de mana este dereglat stg/dr. Daca jantele din spate sunt fierbinti, cablul de frana este prea strans. In mod normal jantele din fata sunt mai calde decat cele din spate. Mai sunt si alte cauze, dar nu este cazul sa intru in amanunte. Si tot in mod normal, la condus normal fara franari bruste/dese, jantele sunt cel mult calde, nu fierbinti. 5 1 Distribuie această postare Link către postare Distribuie pe alte siteuri
Fejer Antal 10.223 Semnalează Publicat 24 Septembrie, 2020 Salutare @Viorel K și felicitări pentru descrierea detaliată! Sunt sigur că pentru mulți o să fie de mare ajutor! Distribuie această postare Link către postare Distribuie pe alte siteuri
Fejer Antal 10.223 Semnalează Publicat 24 Septembrie, 2020 @NRLaurentiu verificarea temperaturi jantelor cred că la majoritatea mare a șoferilor care au un pic de simți technic, o fac din instinct la fiecare pauză. Însă pentru cei fără experiență este o informație folositoare! Distribuie această postare Link către postare Distribuie pe alte siteuri
Daniel P 12.569 Semnalează Publicat 24 Septembrie, 2020 Multumim pentru inițiativa deschiderii acestui topic @Viorel K și pentru recomandările respective! Distribuie această postare Link către postare Distribuie pe alte siteuri
Viorel K 318 Semnalează Publicat 26 Octombrie, 2020 Mai am un material despre oboseala la volan. Este cam lung, nu stiu daca merge postat aici sau in sectiunea de blog. Distribuie această postare Link către postare Distribuie pe alte siteuri
Raul G 2.897 Semnalează Publicat 26 Octombrie, 2020 Aci cred ca este mai vizibil, mulți folosim Tapatalk și secțiunea de blog nu o vedem, din păcate Distribuie această postare Link către postare Distribuie pe alte siteuri
Viorel K 318 Semnalează Publicat 27 Octombrie, 2020 Ok, dar as dori o confirmare si de la un moderator. Distribuie această postare Link către postare Distribuie pe alte siteuri
Anghelescu Anton 2.176 Semnalează Publicat 27 Octombrie, 2020 Bună ziua. Dacă îmi este permis as adauga câte ceva.Verifica presiunea in cauciucuri, atenție deosebită la vântul din lateral mai ales când depășești tirurile.Adapteza viteza in așa fel încât Rulota sa nu intre in balans, nu frâna cu rulota în balans pune frâna de motor. Dispozitivul anti balans nu te ajuta prea mult. Atentie la franare pe udatura. Foloseste cât mai mult oglinzile suplimentarea. Mai sunt si altele. Să ai numai drumuri bune. Distribuie această postare Link către postare Distribuie pe alte siteuri