ANDREI DRAGOS

FARA LUMINI DE ZI CAND CUPLEZ RULOTA

10 postări în acest subiect de discuţie despre FARA LUMINI DE ZI CAND CUPLEZ RULOTA

FARA LUMINI DE ZI CAND CUPLEZ RULOTA

ANDREI DRAGOS

Salut!

Am o Toyota Hilux din 2018 si, cand am achizitionat-o, i-am comandat si carlig cu priza de 13 pini. De cand am luat rulota (adica din vara 2019), am observat  ca atunci cand aceasta este cuplata, totusi camera pentru mers inapoi ramane functionala cand dau inapoi. Pe unele forumuri am citit ca la o masina care are camera pt mers inapoi montata de pe linia de fabricatie,  aceasta ar trebui sa nu se deschida cand dai inapoi si ai rulota sau remorca cuplata. Am intrebat la reprezentanta si mi-au spus ca nu e adevarat ce spun eu, ca ea trebuie sa functioneze chiar daca este ceva cuplat la spate.

Asta nu m-ar deranja prea mult, faptul ca functioneaza camera cand am rulota cuplata si dau inapoi.

O alta problema am descoperit de curand si asta e deranjant: cuplez remorca si, deocamdata, luminile  (ledurile) de zi raman aprinse (mentionez ca la Toyota Hilux aceste lumini se aprind automat cand pornesti motorul si nu se sting niciodata cat motorul functioneaza, nu au buton penttru oprire). Daca opresc motorul si pornesc din nou, aceste leduri nu se mai aprind. 

Am fost cu masina la reprezentanta, au verificat (zic ei) instalatia electrica de pe carlig si, intuiti raspunsul lor: totul e perfect si in regula, probabil ca instalatia rulotei e de vina. Nu i-am crezut in totalitate, dar, avand in vedere ca rulota o cumparasem pe 7 pini si am modificat-o pe 13, am mai facut cateva verificari: adica am legat la Hilux in ca 3 rulote diferite si, ce sa crezi? aceeasi problema... Oare toate 4 rulote or fi cu defectiune la instalatia electrica?

 

Prin urmare...

Poate cineva sa imi dea o idee, sa imi spuna ce sa le recomand celor de la service sa verifice? Tot de pe forumuri am mai citit si am inteles ca la 13 pini uita electricienii (sau nu stiu ei) sa monteze niste cabluri cu relee... Ati mai auzit de astfel de probleme? Cum se rezolva? 

 

Va multumesc!

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri

Gabi Popescu

La fel am și eu. Pe cârlig am priză cu 7 pini, iar la rulotă, priză cu 13 pini. Am adaptor. Când o mufez, deabia se aprin luminile și întrerupe. Ce să fac? 

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
A. Daniel

 Calculatoarele masinilor monitorizeaza consumul luminilor (pozitii, stopuri semnalizatoare etc). Daca depisteaza consumuri diferite fata de cele "invatate" din fabrica nu mai trimit tensiune pe circuitele respective (bec ars -> consum mai mic, scurtcircuit -> consum mai mare). Cand se comanda carlig de tractare la cumpararea masinii, in fabrica se monteaza un modul care sa-i spuna calculatorului ca uneori sunt lumini suplimentare conectate la instalatia masinii. Ai comandat carligul ca optiune la cumparare sau ulterior? Daca ulterior, e posibil sa nu se fi instalat acel modul, daca e din fabrica sa nu cumva sa fie modulul defect. Pentru ca si la alte rulote e aceeasi problema probabil ca e vreo eroare in cablarea carligului tau. Ai incercat rulota ta la alta masina?

  • Like 1

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Raul G

Camera este ok sa funcționeze este prevăzută sa funcționeze, nu au voie sa funcționeze senzori senzori de parcare din spate.
Din câte îmi dau seama cine a pus cârligul a luat curent de la becurile din spate caa facă treaba ușor și de mântuială. Mașinile au niște module legate de computerul mașinii speciale pentru cârlig.

  • Like 1

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
NRLaurentiu

Salut, @ANDREI DRAGOS!

 

Despre camera de mers inapoi: stii ceva, dar nu corect! Este vorba despre senzorii de parcare, nu despre camera. Unele autoturisme decupleaza automat senzorii atunci cand se cupleaza o remorca/rulota. Altele (precum instalatia de pe Duster) nu au aceasta optiune, ci au un buton pentru dezactivarea acestora. Camera pentru mers inapoi este utila atat pentru manevrele doar cu masina, cat si pentru cele cu remorca/rulota atasata (pentru cuplare, dar si pentru a vedea daca "forfecati" ansamblul la mersul inapoi). Nu are sens sa fie dezactivata cand aveti ceva cuplat!

 

In legatura cu luminile de zi: acestea nu au nici o legatura cu priza pentru remorca. Ele pur si simplu se aprind la maxim ziua si se micsoreaza intensitatea (concomitent cu aprinderea pozitiilor la stopuri si numar inmatriculare) atunci cand este seara (daca masina este prevazuta cu senzor de lumina si maneta este in pozitia AUTO). Cand se aprind pozitiile (automat sau nu), luminile de zi se micsoreaza in intensitate si se aprind atat cele ale masinii, cat si cele de la rulota (luminile albe din fata, cele de la stopuri si numar si - daca exista - si cele de gabarit din lateral jos). Aici ar fi trebuit sa fie probleme cu luminile de zi (sa se stinga daca exista probleme pe circuit, dupa cum s-a spus mai sus). Ziua, fara a pune maneta pe luminile de pozitie, ci lasand-o pe pozitia OFF sau AUTO, luminile de zi trebuie sa functioneze, indiferent de conditia instalatiei de semnalizare a rulotei.

 

Nu-mi pot da cu parerea despre ce s-a facut la masina ta, pentru ca am propria experienta (negativa) cu cei de la Meridian cand mi-au pus mie carligul. Este o eroare in sistem si ramane de vazut daca este umana sau a cedat ceva.

  • Like 3

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Ene Bogdan
în urmă cu 6 ore, ANDREI DRAGOS a scris:

Salut!

Am o Toyota Hilux din 2018 si, cand am achizitionat-o, i-am comandat si carlig cu priza de 13 pini. De cand am luat rulota (adica din vara 2019), am observat  ca atunci cand aceasta este cuplata, totusi camera pentru mers inapoi ramane functionala cand dau inapoi. Pe unele forumuri am citit ca la o masina care are camera pt mers inapoi montata de pe linia de fabricatie,  aceasta ar trebui sa nu se deschida cand dai inapoi si ai rulota sau remorca cuplata. Am intrebat la reprezentanta si mi-au spus ca nu e adevarat ce spun eu, ca ea trebuie sa functioneze chiar daca este ceva cuplat la spate.

Asta nu m-ar deranja prea mult, faptul ca functioneaza camera cand am rulota cuplata si dau inapoi.

O alta problema am descoperit de curand si asta e deranjant: cuplez remorca si, deocamdata, luminile  (ledurile) de zi raman aprinse (mentionez ca la Toyota Hilux aceste lumini se aprind automat cand pornesti motorul si nu se sting niciodata cat motorul functioneaza, nu au buton penttru oprire). Daca opresc motorul si pornesc din nou, aceste leduri nu se mai aprind. 

Am fost cu masina la reprezentanta, au verificat (zic ei) instalatia electrica de pe carlig si, intuiti raspunsul lor: totul e perfect si in regula, probabil ca instalatia rulotei e de vina. Nu i-am crezut in totalitate, dar, avand in vedere ca rulota o cumparasem pe 7 pini si am modificat-o pe 13, am mai facut cateva verificari: adica am legat la Hilux in ca 3 rulote diferite si, ce sa crezi? aceeasi problema... Oare toate 4 rulote or fi cu defectiune la instalatia electrica?

 

Prin urmare...

Poate cineva sa imi dea o idee, sa imi spuna ce sa le recomand celor de la service sa verifice? Tot de pe forumuri am mai citit si am inteles ca la 13 pini uita electricienii (sau nu stiu ei) sa monteze niste cabluri cu relee... Ati mai auzit de astfel de probleme? Cum se rezolva? 

 

Va multumesc!

 

 

Salut ,  

 

Sint un detinator de Toyota Hilux , fabricatie 2015 , si am montat in 2018 instalatie cu 13 pini . Initial am avut cu 7 pini , comandata de noua dar rulota pe care am luat-o are 13 pini si deci a tebuit sa schimb toata instalatia . Cea de 7 pini este legata de la triplele din spate pe cind cea de 13 este mult mai complexa , Are 3 fire direct pe borna plus a bateriei iar celelalte se leaga la tabloul de sigurante . Cred ca sint conexiuni care au legatura cu CAN BUS - ul masini si de aici pot aparea surprizele . In momentul cuplarii unei rulote , este posibil sa ajunga o informatie eronata la calculator de unde rezulta aceasta anomalie . Tu trebuie sa mergi cu rulota cuplata si sa gasesti problema , care poate fi desigur de la montajul instalatiei cu 13 pini . Instalatia vine cu o schema de montaj bine stabilita , pe care electricianul trebuie sa o respecte ca sa poti beneficia de garantie in continuare . Sigur ca ei nu au putut gasi problema deoarece , fara rulota , problema nu exista . Mergi inapoi la Toyota , cu rulota ta , nu cu alta si cere o noua verificare a instalatiei electrice cu rulota cuplata . Toyota nu este o masina cu calculatoare foarte sofisticate , cu tot felul de senzori si softuri avansate . Ea este facuta mai pe varianta spartana , fara prea multa  inteligenta artificiala  dar care merge la fel si pe autostrada , pe cimp , pe nisip sau pe noroi . Deci , parerea mea este sa mergi cu rulota inapoi la electrician si problema se poate rezolva , daca nu , incearca la alt dealer , in alt oras  , deoarece daca vei incerca tu sau pe la diversi meseriasi , vei pierde garantia masini . 

 

Cu respect

Bogdan

  • Like 2

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
NRLaurentiu

Salut,  @Ene Bogdan!

 

Nu te gandi ca acea cutiuta este ceva fenomenal! Este o cutiuta cu relee. Ea preia semnalul de la stopuri si actioneaza niste relee care trimit 12 V catre semnalizarile de la remorca/rulota. Acesta este primul fir legat la plusul bateriei de acumulatori. Celelalte doua sunt pentru plus permanent la rulota si pentru plus prin contact. Cel de-al doilea este actionat tot de un releu din cutiuta care la randul sau este comandat de 12 V pe linia de accesorii a autoturismului.

Unele autoturisme au fost gandite din fabrica sa aiba carlig de remorcare (oare de ce nu s-au gandit toti?!) si au prevazut o mufa speciala langa BCM (Body Control Module) sau cablate chiar pana in spate pentru aceste cutiute "speciale". Aceasta mufa inlocuieste practic "tigania" cu mufe intercalate la stopuri pentru preluarea semnalului. Eu asa consider - o tiganie...

 

Referitor la problema lui @ANDREI DRAGOS, ar mai fi o cauza, desi tot nu vad legatura cu comanda luminilor de zi: unele instalatii de la rulote nu mai au separat semnal pentru pozitii stanga fata de cele din dreapta si au unite plusurile. Fie ca asa se facea pe vremuri, fie ca asa a vazut un "artist" la un moment dat! Stiu ca probabilitatea ca 3 rulote sa aiba aceeasi problema, este mica, dar nu este exclusa! :) Deci, Andrei, verifica la stecherul rulotei sa ai separat pozitiile de pe stanga de cele de pe dreapta. Gasesti destule scheme cu functiile pinilor, chiar si pe forum.

 

Spor si asteptam sa ne spui ca ai rezolvat, Andrei!

 

PS: masinile care au acea mufa de care vorbeam, "simt" cand legi o remorca, iar calculatorul masinii ajusteaza harta de injectie si, dupa cum spunea cineva pe un alt subiect de discutie, modifica si comportamentul ESP-ului. Acele masinute iti afiseaza chiar si in bord un carlig cand tragi ceva dupa tine! :)

@A. Daniel, cutiuta cu relee e o chestie simpla, nu comunica (de regula) cu BCM-ul masinii ca sa influenteze in vreun fel CAN-BUS-ul.

  • Like 1

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Ion Barbu

Salutare,

 

Eu am un Mitsubishi Outlander 2.2 si aceeasi problema am avut si eu cu luminile, respectiv se aprindeau instant cand cuplam rulota si farurile stateau aprinse tot timpul. Aceasta problema a disparut dupa ce am schimbat bateria masinii, am aprindere automata a farurilor in functie de luminozitate si luminile de la rulota se aprind doar atunci cand se aprind farurile.

Sa nu fie o problema cu bateria.

 

Bafta.

  • Like 1

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
A. Daniel

@NRLaurentiu cutiuta cu relee ( e vorba de cea din fabrica sau producatori AM seriosi) e o uzina intreaga plina de switch-uri cu semiconductori (de ex. optocuploare), un microprocesor si, odata conectata la BCM, comunica exact cu sistemul CAN-BUS (Control Area Network) prin diferite protocoale de comunicare. Asa este posibila si codarea modulului iar calculatorul masinii va sti sa deconecteze senzorii de parcare, lumina de ceata si marsarier, si asa cum ai mentionat, sa ajusteze harta de injectie, ESP etc etc atunci cand remorca este cuplata. Cat despre alimentarea rulotei, relee sau nu, prin ce pini si de la ce terminale ale masinii e o alta discutie (poate ca ar merita un topic dedicat care sa cuprinda si electrica masinii si a rulotei) pe care as purta-o cu placere daca vreodata ne vom intalni prin peregrinarile noastre.

  • Like 1

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
NRLaurentiu

@A. Daniel, tu vorbesti de masini serioase... :) Astea mai asa... de consum, n-as fi departe cand as zice ca sunt precum cele pentru instalatia pomului de Craciun!

La mine, cel putin, nu e uzina cutia aceea! S-au calicit si au pus siguranta pentru 12 V frigider tot in zona ei si nu la sursa, adica la bateria de acumulatori... Nu m-ar mira sa nu mai fi tras fir separat de la bateria de acumulatori, n-am avut timp sa studiez daca pleaca de acolo sau se bazeaza tot pe cel de la plus permanent pentru rulota.

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri

XGO Camping - peste 20.000 de repere pentru rulotisti, disponibile din stoc sau la comanda.
NOU !
- Acum gasiti la noi si corturi auto. Pot fi montate pe orice tip de autoturism, inclusiv Dacia Logan si Sandero - www.xgocamping.ro
- Vreti o autorulota noua la cel mai bun raport pret/calitate? www.xgoautorulote.ro

Pentru a adăuga comentarii este necesară înregistrarea sau autentificarea

Trebuie să detii un cont de membru pentru a adăuga comentarii

Înregistrare membru

Creaza un cont de membru. Este foarte uşor!

Înregistrare cont nou

Autentificare

Ai deja un cont de membru? Conecteaza-te aici.

Autentificare în cont

  • Activi pe această pagină   0 membri

    Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează această pagină acum.