Clasament


Continut

Se afişează conţinutul cel mai apreciat din 04.10.2023 în Postări

  1. 1 punct
    Am dat peste niste materiale despre cauciucuri pe care le-am grupat si sintetizat mai jos. Am si o observatie undeva, scrisa italic. Trebuie facuta diferenta intre longevitatea anvelopei, adica potentialul kilometric, iar aici vorbim de uzura, si pe de alta parte varsta anvelopei, si aici vorbim despre modificarea chimica a structurii, crapaturi, intarirea materialului, perderea elasticitatii, a aderentei etc. O anvelopa isi epuizeaza resursa din unul dintre cele doua cauze de mai sus, care apare primul. Referitor la uzura lucrurile sunt mai clare, chiar daca nimeni nu poate spune ca o anvelopa mai poate rula x km. Ele depind de modelul benzii de rulare, obiceiurile soferului (mersul asa-zis “sportiv” si excesul de viteza), clima, conditiile de drum si ingrijirea anvelopei. Ingrijirea se refera in primul rand la presiune (data de producator si conforma cu incarcarea masinii), unghiurile rotilor, echilibrarea periodica, verificarea starii amortizoarelor si a discurilor de frana (descentrare), evitarea gropilor, bordurilor si a obiectelor ascutite, permutarea perioadica a rotilor, evitarea parcarii la soare (expunerea la uv) si nu in ultimul rand, folosirea anvelopelor corespunzatoare sezonului. Ca stil de condus, benefic din multe puncte de vedere, inclusiv pentru marirea potentialului kilometric al anvelopelor, este cel cu viteza cat mai constanta, anticipand situatiile de reducere vitezei, luand piciorul de pe acceleratie cat mai din vreme si folosind frana de motor cat se poate de mult, iar frana cu pedala constant si pe o distanta mai lunga. Daca plecati la un drum lung cu masina incarcata, nu uitati sa mariti presiunea la cea specificata, iar cand va intoarceti, sa reveniti la presiunea de masina neincarcata. Un gen de problema poate fi creat la spalarea masinii cu aparat cu presiune, lucru pe care in zilele noastre il facem mai toti. Fabricantii de astfel de aparate, chiar si in cazul modelelor mici, casnice, recomanda sa se spele anvelopele si valvele cu lancea de la mai mult de 30 cm si regland la cea mai mica presiune, fiind interzis jetul puternic si subtire. Ceea ce la spalatorii nu prea se tine cont, din graba sau necunoastere a problemei, cu atat mai mult cu cat acele aparate genereaza presiuni mult mai mari decat cele casnice. De fapt acolo tot ce conteaza e ca masina sa iasa “lacrima”. Ce urmarim cand verificam o anvelopa Valva: sa nu fie deteriorata sau cu crapaturi in partea cauciucata (se observa mai bine daca miscati putin de ea). Daca aveti capacel de metal, incercati sa il desfaceti din cand in cand pentru a evita intepenirea de la nefolosire. Nu le strangeti cu patentul pentru ca le veti desface doar cu patentul data viitoare, puteti sa striviti garnitura din interior si sa fortati valva la rasucire, mai ales la desfacere, daca s-a intepenit. La flancuri: taieturi, umflaturi, urme de strivire. La banda de rulare: adancimea santurilor din profilul de rulare, uzura uniforma pe toata circumferinta si pe latime, existenta taieturilor, umflaturilor, obiecte infipte, crapaturi la imbinarea cu flancurile, Vechimea anvelopei Este o tendinta de a ridica la rang de lege anul fabricatiei anvelopei. Pe anvelopa, dupa cuvantul DOT este o serie de 3 coduri, ultimul fiind din 4 cifre. Primele doua cifre indica saptamana din anul fabricatiei si celelalte doua anul. De exemplu, 3416 inseamna ca anvelopa a fost fabricata in saptamana 34 din anul 2016. Pot doua anvelope fabricate de exemplu la doi ani diferenta, sa aibe aceleasi performante? Raspunsul celor care au studiat problema este DA. Sunt publicatii care spun sa nu ne mai luam strict numai dupa anul fabricatiei, doatorita faptului ca o anvelopa depozitata corespunzator se invecheste mult mai incet ca una in uz. Un an de depozitare corecta echivaleaza cu 3 saptamani de utilizare. Deci o anvelopa de 4 ani nerulata si depozitata corespunzator, cumparata si montata acum, e mai buna decat una de doi ani care a si rulat in acest rastimp. O mica paranteza totusi; cu timpul, in exploatare, desi multe lucruri se inrautatesc, doua se imbunatatesc. Manevrabilitatea si rezistenta la uzura pe carosabil uscat. Deci la momentul T-zero, cauciucul folosit va avea aceste doua calitati, cel nou urmand ca in timp sa le dobandeasca si el. Iar uzura nu se produce liniar. Mai rapid la inceput si mai incet ulterior. Dupa primul un an de utilizare a unui cauciuc suntem uimiti cat s-a uzat, comparat cum era nou. Ulterior constatam ca totusi rezista si dureza. Fabricantii britanici recomanda ca o anvelopa noua, dupa 6 ani de depozitare nu mai trebuie sa fie folosita, iar Goodyear spune de 5 ani. O anvelopa in utilizare ar trebui schimbata dupa 10 ani de la data fabricatiei, indiferent de gradul de uzura. Aici afirmatiile se contrazic. Adica o anvelopa in utilizare trebuie scoasa din uz mai tarziu decat una in depozitare!? Un motiv pe care il vad este ca un utilizator care cumpara o anvelopa depozitata anterior 6 ani, o va utiliza pe masina lejer peste 4 ani, adica va depasi cei 10 ani recomandati in afirmatia a doua, din motive economice, aspect, opinia personala ca a rulat putin etc, ajungand in zona de risc. Fabricantii de anvelope japonezi atentioneaza soferii sa verifice dacă mai pot fi utilizate anvelopele montate pe vehiculele lor la cinci ani de la începerea exploatării (si nu la cinci ani de la data fabricaţiei). In același timp s-a recomandat înlocuirea anvelopelor la șase ani de la începerea exploatării, precum și că toate anvelopele, inclusiv cea de rezervă, care au mai mult de zece ani de la data fabricaţiei să fie înlocuite cu unele noi. Ultima recomandare, cu inlocuirea la 10 ani este facuta si de producatorul Continental, care mai adauga, ca prag de uzura, 3mm pentru anvelopele de vara si 4mm pentru cele de iarna, chiar daca legea permite o uzura mai mare. Desi anvelopele au in compozitie agenti antiimbatranire, totusi sunt predispuse la acest fenomen, factorii care duc la aceasta sunt: expunerea la radiaţia solară, efectele atmosferice (ozon, îngheţ, căldură, umiditate), calitatea întreţinerii atât a anvelopelor cât și a vehiculului; in plus, clima din zonele de coasta nu e benefica anvelopelor. Modificari ale presiunii anvelopei. Se stie ca diferenta de temperatura a anvelopei determina si o diferenta de presiune, exceptand anvelopele umflate cu azot. Este vorba de aproximativ 0.15 bari pentru 20 de grade diferenta de temperatura, presiunea crescand cu cresterea temperaturii si invers. De exemplu, un cauciuc umflat la 2 bari la 20 de grade, racit la 0 grade va avea 1,85 bari, si incalzit la 40 de grade 2,15. De asemenea, lunar, o anvelopa pierde aproximativ 0,06 bari, mai mult in sezonul cald si mai putin in cel rece. Cel mai bine este ca presiunea sa fie masurata dimineata, cand anvelopa nu a fost expusa la soare si nu a rulat. Referitor la depozitare. Se vorbeste despre depozitarea pe termen scurt (cateva saptamani) si lung (peste 6 luni). In depozitare, anvelopele pot fi montate pe jante sau nu, dar se depoziteaza diferit. Depozitarea pe termen scurt Anvelopele nemontate pe jante pot fi depozitate culcate, suprapuse, de preferinta pe paleti. Inaltimea stivei nu trebuie sa depaseasca 1,20 metri. Dupa 4 saptamani, stivele trebuie rearanjate prin inversarea ordinii anvelopelor. Daca sunt montate pe jante, acestea trebuie depozitate umflate undeva la 1,5 bari si in pozitie verticala pe un singur rand. Periodic, la cel mult 4 saptamani, se vor roti putin pentru a schimba partea pe care se sprijina. Depozitarea pe termen lung Cauciucurile trebuie depozitate vertical pe rafturi situate la cel putin 10 cm deasupra solului. Pentru a evita deformarea acestora, se recomanda rotirea cate putin a anvelopelor o data pe luna. Conditii de depozitare: in spatii interioare constant racoroase, uscate si cu ventilatie naturala. In exterior trebuie sa fie acoperite cu o prelata opaca si perfect etansa. Se vor feri de lumina razelor solare sau de lumina artificiala bogata in uv. Se prefera lampile cu incandescenta in dauna tuburilor fluorescente. Temperatura sa fie sub 35 grade, fara contact cu conducte calde sau radiatoare.. Schimbul de anvelope vara/iarna Dupa demontarea fiecarei roti de pe masina, se va nota pe fiecare anvelopa pozitia unde a rulat. La remontare se va alege daca se vor monta in acelasi loc sau se vor permuta, in functie de cat au rulat, uzura, mici probleme depistate etc. Intr-o anumita masura e buna ideea cu roti complete de iarna si vara, desi initial este un cost mai mare, dar in timp, pretul montatului/demontatului anvelopelor pe jante si echilibratul vor compensa, plus timpul de schimbare mult mai scurt. Ca dezavantaje sunt imbatranirea valvelor, in caz ca nu se produc intre timp pene sau alte probleme care necesita demontarea anvelopei, pentru ca se stie ca la orice montare se foloseste o valva noua, si ca dupa un timp, 2-3 ani, totusi va fi necesara o reechilibrare a rotilor. La apropierea momentului de inlocuire a anvelopelor uzate cu unele noi pentru intreaga masina, ideal ar fi sa se inlocuiasca intai anvelopele de pe spate, iar dupa ce se parcurg circa 1-2 mii km sa se treaca pe fata, evenual cu reechilibrare, si sa se inlocuiasca si celelalte doua care vor veni pe spate. Dar exista si opinii cum ca nu conteaza acest lucru.
  2. 1 punct
    Nu influenteaza cu nimic o inclinare... decenta, este extrem de mica diferenta (fata de pozitia cu zero inclinare pe oricare axa) de greutate pe anumite portiuni din circuitul amoniacului, cred ca de ordinul miligramelor, daca nu microgramelor! Pozitia perfect orizontala este de dorit pentru oameni! De asemenea, si pentru cei care au doua sau mai multe zone de dormit, cu diferite orientari. In cazul meu, tinem oleaca ridicat la protap pentru a fi cu capul mai sus fata de corp.
  3. 1 punct
  4. 1 punct
    Bună dimineața! O zi de sâmbătă excelentă să aveți!