Viorel Vilcu

Acumulator litiu 14.4v 3kWh

27 postări în acest subiect de discuţie despre Acumulator litiu 14.4v 3kWh

Acumulator litiu 14.4v 3kWh

Viorel Vilcu

Buna ziua

 

M-am apucat de ceva timp de asamblat acumulatori din celule cu litiu, diverse tipuri printre care si unii ce pot fi folositi pentru stocare energie electrica (deci si pentru rulote):

 

Acumulatori Li-ion Enerdel 14.4v  210Ah  =  3kWh   / celule Enerdel, made in U.S.A ( https://enerdel.com/ce175-360-moxie-prismatic-cell/ )

Specificatii tehnice:


Energie utilizabila = 2, 7kWh (comparativ este echivalentul unei baterii VRLA de aproximativ 450Ah sau a unei baterii normale auto de 650Ah)
Tehnologie Li-ion = NMC/Hard Carbon
Contine ciurcuit balansare activa (1A)

Tensiune nominala = 14.4v
Tensiune baterie plina - 100% = 16.4v
Tensiune baterie goala - 0% = 10v
Curent maxim debitat in mod constant = 420A
Curent maxim debitat puls de 10 secunde = 620A
Curent maxim de incarcare in mod constant = 420A
Temperatura functionare : -25...+55 grade Celsius
Durata de viata   >3000 cicluri la 100% DOD si 30 grade celsius

Fiecare element are radiator de racire pt o mai buna disipare a caldurii
Dimensiuni in cm (Lxlxh) = 41 x 18.5 x 29.5
Greutate = 30Kg

Fiecare acumulator este testat de mine si se incadreaza in parametrii de mai sus.

Pret / buc = 4000 lei

 

P.S. la cerere se pot manufactura si acumulatori de 14.4v 105Ah

 

Multumesc pentru atentie, o zi faina !

14v.jpeg

  • Like 4
  • Upvote 1

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri

Ovidiu Cica

Uau !

Iata ceva interesant!

30 kg numai pt 190 A utilizabili ! vs 3 baterii de 220 A cu Pb adica vreo 120kg!!!!

3000 cicluri ! vs max 400 cicluri un AGM !!!!

 

Succes!

 

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Viorel Vilcu

Multumesc.

 

Iata si cateva poze cu versiunea de 100Ah:

 

EEBF723D-ABF3-4766-B87C-DCA4F8DCB4A3.jpeg

524715CF-EF55-4665-B6FD-226E201EE10A.jpeg

7FD5075A-FFE2-4782-AEC1-721D282B8D81.jpeg

6B520023-34AB-4BC2-AFFA-4CB17684D883.jpeg

864DC941-54E2-40D3-A411-FEF89E031774.jpeg

 

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Ovidiu Cica

UAU !!!

Sa tragi 97 de amperi dintr-o baterie de 100 de amperi si sa aiba 10 volti dupa asta !!!!

ASA DA BATERIE !

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Ionut C.

Dupa parerea mea, nu se pot folosi la autovehicule baterii cu Li-ion din cauza tensiunii pe element (3, 7 V). 3 elementi scot 11.1V, prea putin pentru consumatori importanti (compresor frigider, incalzitoare Webasto sau Truma etc), iar 4 elementi (14, 8 V) nu pot fi incarcati la capacitate nominala decat cu redresor, alternatorul furnizand maximum 14, 4 V. In plus, necesita circuite de incarcare dedicate, nu se pot incarca la fel ca un acumulator cu plumb.

La cicluri de descarcare sunt cam la fel cu tehnologia AGM (400-1200 Li-Ion vs 500-1300 AGM - conform wikipedia). E drept, Li-Ion suporta descarcari profunde fara a se defecta, insa in practica nu ai de ce sa descarci o baterie sub 10V, nu va mai fuctiona mare lucru pe rulota... Dupa mine, un acumulator potrivit intr-o instalatie bine gandita e suficient pentru aplicatia noastra (rulota). Pretul unui acumulator Li-Ion nu s-ar justifica decat din punctul de vedere al volumului si al masei, mult reduse fata de cele cu plumb.

  • Like 3
  • Upvote 1

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Viorel Vilcu

Salut Ionut, multumesc pt comentariu.

Da-mi voie te rog sa fac cateva precizari :

Sunt mai multe tipuri de "chimii" Li-ion, in cazul de fata vorbim de tipul "NMC".

De asemenea sunt mai multi producatori de baterii si fiecare "garanteaza un anume nr de cicli /viata. 

In cazul de fata vorbim de 3, 6V tensiune medie si > 3000 cicluri.

In pracica acumulatorii AGM nu depasesc 400 cicluri iar Li-ion variaza intre 500 (chinezariile) si 5000 cicluri (celule fabricate in korea, japan si alte tari civilizate)

Tot de pe wikipedia de la sectiunea "acumulatori li-ion" :

"Variability

A 2015 study by Andreas Gutsch of the Karlsruhe Institute of Technology found that lithium-ion battery lifespan could vary by a factor of five, with some Li-ion cells losing 30% of their capacity after 1, 000 cycles, and others having better capacity after 5, 000 cycles. The study also found that safety standards for some batteries were not met. For stationary energy storage it was estimated that batteries with lifespans of at least 3, 000 cycles were needed for profitable operation."

In plus aia 400 cicluri de la AGM sunt de intre 50% si 100% adica : consumi constant bateria sub 50% din capacitate -> se reduce nr de cicli cu un factor de multiplicare de 3...10 (adica drastic)

Acum ca am lamurit asta cu cicli de viata sa mergem mai departe :)

Nu stiu exact ce ai vrut sa spui aici : In plus, necesita circuite de incarcare dedicate.

Daca te referi la necesitatea unui circuit de balansare astfel incat celulele sa se incarce/descarce in mod egal atunci ai dreptate, tocmai de aceea acumulatorii pe care ii vand eu au astfel de circuite ;)

AGM pe partea de incarcare are 2 mari dezavantaje comparativ cu litiu : 

1) curentul de incarcare nu ar trebui sa depaseasca 1/10 din capacitatea acumulatorului ( ex: 10 A pentru o baterie de 100Ah)

2) nu se pot incarca pana la 100% cu curentul de la pt 1 ci doar pana pe la 80-90%  apoi tensiunea trebuie mentinuta constanta (asa numita zona de "float")

 

Corect, sub 10V nu vor mai functiona multe dintre accesoriile rulotelor, in cazul acumulatoriilor vanduti de mine 10v = 0%= "baterie goala"

Acum referitor la costuri avem cele 2 optiuni "clasice"

1- buy cheap buy twice - adica iei "Plumb" cu toate limitarile si "greutatile" sale dar cu un pret initial sensibil mai mic.

2- iei litiu , platesti mai mult dar o singura data si ai toate avantajele legate de incarcare/descarcare/autodescarcare etc. 

(3000 cicli cat spune producatorul celulelor Enerdel folosite de mine inseamna 33 ani de viata daca in fiecare an pleci in excurie 3 luni si in alea 3 luni faci cate un ciclu incarcare descarcare in fiecare zi ;)

 

Cred ar fi bine ca aceste ultime 2 posturi sa fie mutate pe o arie tehnica, ma gandesc ca multa lumea ar vrea sa stie aceste detalii.

 

  • Like 1
  • Upvote 1

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Ionut C.

Treaba cu CICLURILE (NU CICLI) nu e nici pe departe lamurita. Toti producatorii invoca multitudinea de factori care determina durata de viata a unui acumulator si flutura numarul de cicluri in conditii ideale sau de laborator. In pracica e de multe ori diferit..
Deocamdata nu stiu sa existe in piata acumulatori pe litiu NMC folositi 10 ani macar, pentru ca e o tehnologie scumpa si relativ noua (dpdv al accesibilitatii) pentru public. Acumulatori cu plumb, in special tehnologie GEL am vazut dupa 8-10 ani de folosinta, inca in stare de functionare (minim 60-70% din capacitateea initiala). La telefon nu m-a tinut vreodata un acumulator mai mult de 3 ani, cu toate ca nu l-am descarcat frecvent sub 30% si incarcandu-l complet in fiecare noapte. Probabil la telefoane este alta tehnologie, dar asta am simtit eu la bateriile LI-Ion. Am vorbit despre bateriile telefoanelor de calitate (samsung), nu despre alte dispozitive la care acumulatorii au cedat mai repede. 
Nu sunt impotriva noului, totusi viata m-a invatat sa fiu mai retinut in fata tehnologiilor scumpe. Prefer un acumulator cu GEL sau AGM verificat si dovedit fiabil, la 15-20% din pretul unuia cu litiu, despre care nu stiu decat ca e mult mai usor, insa pentru mine, restul sunt promisiuni ale producatorilor.

  • Like 2
  • Upvote 1

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Viorel Vilcu

Salut Ionut

Corect, ciclurile, scuze.

Partea cu pretul la 15-20% nu e nici pe departe adevarata in cazul nostru :) daca luam si comparam pretul unei baterii AGM de 220Ah nu o gasim la 2000/5= 400 lei

Iar chestia cu noul nu poate fi descoperita decat de cei care vor folosi astfel de baterii nu si de cei ce se tem de ele ;)

Acumulatorii tip Li-ion NMC sunt folositi la masini electrice, de peste 10 ani.

Ah, si la telefoane sunt folositi acumulatorii Li-po care au cea mai mare densitate de energie pe volum dar si cel mai mic numar de cicluri.

 

 

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Viorel Vilcu

Salut

 

M-am gandit ca ar fi buna o comparatie intre acumulatorul de mai sus versiunea 100Ah si o baterie AGM 220AH , ambele cu o energie utilizabila de aprox 1, 3kWh  :

 

pret : 400 eur  versus 300...670 eur (Monbat..Victron)

greutate : 15kg  versus   >60kg

cicluri incarcare/descarcare :  >3000 (descarcare 100%)   versus  200....1500 (descarcare 100%....30%)

curent maxim incarcare (constant) : 210A  versus  38A

curent/putere maxim(a) descarcare pt perioade scurte (cateva minute)  : 420A/6kW  versus 100A/2, 2kW pt Victron AGM

 

Este un produs "de nisa" mai ales datorita reticentei oamenilor care, pe buna dreptate, s-au saturat sa testeze "pe pielea lor" tot felul de "ultime tehnologii" cu magneziu marin si ioni de argint :) , eu doar incerc sa vand acest produs celor ce au nevoie de el.

 

Daca aveti intrebari va rog sa le postati aici deoarece numai asa ne largim bagajul de cunostinte si, in fond, pentru asta sunt forumurile, nu ? :)

Multumesc Ionut C.

 

 

Va multumesc.

 

 

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Ionut C.

Revin cu intrebarea: cum se incarca acumulatorul tau la (auto)rulota? Alternatorul si regulatorul panourilor fotovoltaice furnizeaza maximum 14.4 V iar tensiunea de incarcare este de 16.4 V, asa cum scrie in prezentarea de mai sus.

 

  • Upvote 1

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
NRLaurentiu
acum o oră, Ionut C. a scris:

Revin cu intrebarea: cum se incarca acumulatorul tau la (auto)rulota? Alternatorul si regulatorul panourilor fotovoltaice furnizeaza maximum 14.4 V iar tensiunea de incarcare este de 16.4 V, asa cum scrie in prezentarea de mai sus.

@Ionut C., un MPPT mai rasarit stie sa incarce si baterii de acumulatori cu tehnologie litiu. Au setari atat predefinite, cat si personalizate pentru incarcare. Al meu stie (Victron 75/15), insa nu voi cumpara o astfel de sursa de energie pentru ca este cu mult peste nevoile unei rulote (chiar si cu mover).

 

@Viorel Vilcu, bafta la vanzare (banuiesc ca sunt elemente de la acumulatorii unei masini electrice la care ai adaugat un modul BMS).

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Viorel Vilcu

Buna seara

 

Multumesc pentru urari/postari

Referitor la incarcare - cum bine spunea D-ul Laurentiu un charger solar mai rasarit poate fi setat sa opreasca incarcarea la 16.4, la fel si o sursa AC/DC pentru incarcarea bateriei de la priza.

Incarcarea de la alternatorul masinii este si ea posibila folosind un modul DC/DC ridicator de tensiune (pana in 100 lei) insa personal nu recomand sa va bazati pe acest mod de incarcare din mai multe motive:

-puteti incarca bateria rulotei acasa inainte de plecare.

-in camping aveti priza sau daca nu doriti/aveti atunci veti incarca de la panoul solar.

-este de evitat conectarea firelor de curent de la baterie pana la mufa de remorca.

-durata calatoriei este de obicei mult mai mica comparativ cu cea a camparii.

-pentru confortul Dvs si a celor din jur este de evitat pornirea masinii in locul de campare (pentru a reincarca bateria)

 

Cu un sistem bine calculat putem avea confortul "electric" dorit, in liniste  - nu ascud faptul ca ii consider pe cei cu generatoare pornite in locul de campare, niste cocalari.

 

 

  • Upvote 1

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Adam Adrian
La 10/29/2019 la 18:36, Viorel Vilcu a scris:

consider pe cei cu generatoare pornite in locul de campare, niste cocalari.

Dar de ce, că generatorul nu poluează nici aerul și nici fonic. Cu el poți să ții și tu o boxa de 500w non stop.:default_big_grin:

  • Upvote 1

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Radu R.

ce pret are un acumulator de 200 A si ce greutate si dimensiuni?

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Mihai K

Salutare. Nu vreau sa supar pe nimeni. Viorel informatia nu este chiar reala. Producatorul minte grav, vezi https://batteryuniversity.com/

Nu am auzit NICIODATA ca un VRLA, AGM sau orice altceva deep cycle sa aiba doar 300 de cicluri de incarcare!!!

Poate 3000 sau 6000  sau 10000 de cicli ....

Acumulatorii prezentati au 14.4 nominal (litiu 3.6/celula) dar 16.8v incarcati la maxim!!

Pt litiu ai nevoie de incarcatoare dedicate, da se pot folosi cele pt plumb numai ca nu ajung la aceasi tensiune nominala 16.8v, trebuie reconfigurate (modificate piesele din incarcator) sau schimbate.

Acumulatorii cu Litiu sunt slabi, nu au Optiunea de jdemii de cicluri!!

Cei mai buni acumulatori Litiu din lume sunt produsi de Enerland (Corea) care ajung la 90C descarcare (de 90 de ori capacitatea) si pot fi incarcati cu max 6C, adica in 10 min, si sunt in tehnologie (Silicon-Graphene infused Dual-Voltage LiPo). Astia au nominal 45C continuu si 90C burst, si ii garanteaza pt 45C la 500 cicli dar nu cu incarcarea de 5/6C!

Un LI daca il descarci la tensiunea aia (2.5v) in max 200 de cicli e mort!!! vezi https://batteryuniversity.com/

 

Vezi A123 care produce acumulatori litiu extrem de buni pt stocare!!!

 

Inca o data nu vreau sa supar pe nimeni dar cand apare un producator care scrie ca are xxxx cicli cu litiu si ca VRLA, AGM, Gel ... are 300 de cicli e dubios!!!

  • Like 2

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Sorin S

Salut , din câte știu bateriile litiu se incarca cu încărcător special , nu știu dacă un regulator solar știe să încarce litiu.

In alta ordine de idei , la noi iarna temperatura poate ajunge și la -20 g , oare litiu rezista ?. Exemplu , bateria gel nu este indicată sa o folosești la temperaturi mai mici de de 5 g , toate staționarele gel mai ales în UPS de antene GSM au încălzire , așa știu....

Eu unul nu as pune litiu pe rulota , o semitractiune cred că este ajuns ...

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Viorel Vilcu

Salut Dl. Sorin si multumesc ca ati postat la anuntul meu de vanzare ca sa ne spuneti ca nu o sa va montati asa ceva pe rulota :multumesc!:

Referitor la nelamuririle Dvs,

Bateriile cu litiu sunt mult mai putin pretentioase cand vine vorba de incarcatorul/incarcatul lor, comparativ cu cele pe baza de plumb. Ele nu necesita incarcator special, cele cu plumb da, toata treaba e sa nu se depaseasca valorile maxime data de producator, care in cazul litiului sunt mult mai permisive.

Pe piata acum sunt 3 mari "tehnologii" de baterii cu litiu, fiecare cu cateva sub-ramuri, acestea sunt (denumite impropriu/folclor)

-li-ion (-25...50 grade)

-lifepo4 sau pe scurt LFP  (descarcare -10....50 grade, incarcare 0....50 grade)

-litiu oxid de titan sau pe scurt LTO (-40....50 grade)

Mai sus in paranteza am detaliat domeniul temperaturii de functionare.

 

o seara faina!

  • Like 2

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Viorel Vilcu
în urmă cu 3 ore, George M. a scris:

Corecta si replica ptr Sorin, corecte si datele. Cum ramane cu pericolul de autoaprindere/ explozie ? Carcasa in care asamblezi celulele reduce acest risc ?

 

Salut, referitor la carcasa - nici o carcasa "normala" nu poate stapani focul daca niste celule li-ion se autoaprind, ele ard precum magneziu.

In comunitatea europeana s-au introdus teste specifice pentru cei ce produc/comercializeaza acumulatori li-ion destinati masinilor electrice (cum este cazul de fata).

Aceste teste includ strapungere mecanica, scurt-circuit, supratensiune etc. Celulele din anunt au trecut aceste teste cu succes asa cum se specifica in pdf cu specificatii de la producator.

Din pacate pe piata EU sunt si foarte multe celule chinezesti care nu au fost supuse acestor teste.

Anumite celule li-ion se pot autoaprinde in cazul unui scurt-circuit sau al unei incarcari cu tensiune peste cea specificata de producator (care in general este 4, 2v pe celula)

deci mare atentie pt cei ce folosesc celule mai "dubioase" cum sunt cele de la multe biciclete si trotinete electrice.

Si la plumb exista riscul unui incendiu in cazul incarcarii cu tensiune peste cea specificata de producator - se degaja hidrogen intrun ritm alert si daca o scanteie este prin preajma....

 

Pana in prezent in cazul celulelor de tipul LFP si LTO nu s-au raportat auto-incendieri dar nici nu sunt folosite (si deci testate) pe masinile electrice  (doar LFP e folosit dar foarte rar de catre cativa producatori mici : Tazzari , Stromos, Mia electric)

 

bafta!

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Viorel Vilcu
La 30/11/2019 la 20:05, Radu R. a scris:

ce pret are un acumulator de 200 A si ce greutate si dimensiuni?

Datele sunt afisate in primul post.

 

Pentru acumulatorul de 105Ah   lungimea , greutatea, curentul maxim incarcare/descarcare precum si pretul se reduc la jumatate

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Viorel Vilcu
La 01/12/2019 la 0:31, Mihai K a scris:

Salutare. Nu vreau sa supar pe nimeni. Viorel informatia nu este chiar reala. Producatorul minte grav, vezi https://batteryuniversity.com/

Nu am auzit NICIODATA ca un VRLA, AGM sau orice altceva deep cycle sa aiba doar 300 de cicluri de incarcare!!!

Poate 3000 sau 6000  sau 10000 de cicli ....

Acumulatorii prezentati au 14.4 nominal (litiu 3.6/celula) dar 16.8v incarcati la maxim!!

Pt litiu ai nevoie de incarcatoare dedicate, da se pot folosi cele pt plumb numai ca nu ajung la aceasi tensiune nominala 16.8v, trebuie reconfigurate (modificate piesele din incarcator) sau schimbate.

Acumulatorii cu Litiu sunt slabi, nu au Optiunea de jdemii de cicluri!!

Cei mai buni acumulatori Litiu din lume sunt produsi de Enerland (Corea) care ajung la 90C descarcare (de 90 de ori capacitatea) si pot fi incarcati cu max 6C, adica in 10 min, si sunt in tehnologie (Silicon-Graphene infused Dual-Voltage LiPo). Astia au nominal 45C continuu si 90C burst, si ii garanteaza pt 45C la 500 cicli dar nu cu incarcarea de 5/6C!

Un LI daca il descarci la tensiunea aia (2.5v) in max 200 de cicli e mort!!! vezi https://batteryuniversity.com/

 

Vezi A123 care produce acumulatori litiu extrem de buni pt stocare!!!

 

Inca o data nu vreau sa supar pe nimeni dar cand apare un producator care scrie ca are xxxx cicli cu litiu si ca VRLA, AGM, Gel ... are 300 de cicli e dubios!!!

Salut vecine, te astept oricand pe la mine sa-ti explic "treaba" cu litiu si sa-ti arat/sa testam mai multe tipuri de acumulatori (am aproape toate tipurile)

bafta!

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Radu Ghita

@Viorel Vilcu      Te somez sa ceri scuze public  "cocalarilor" cu generator!

 

Printre noi sunt destui rulotisti care poseda un generator, pe care il cara dupa ei si il pun in functiune zile intregi pentru binele tuturor celor prezenti la o intalnire.

De altfel, contributia ta la acest forum este minima (35 de postari pana in acest moment) si nu ai, nici din acest punct de vedere, vreun drept sa jignesti pe cineva de aici!

Vad ca te intereseaza sa-ti  faci doar reclama!

 

Repet, astept ca in urmatoarea postare sa ceri scuze public celor pe care i-ai jignit!

  • Like 3
  • Upvote 4

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Ninel

Salut!

Sunt un cocalar cu generator... cei care ma cunosc sa spuna daca deranjez cu generatorul la intâlnirile la care particip si ofer curent tuturor...Adevar ai spus @Radu Ghita!:OK:

  • Like 4
  • Upvote 2

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Radu Ghita

In primul rand acest forum nu-i doar un loc pentru discutii tehnice interesante. E mult mai mult!

E locul in care ne punem sufletul pe masa. Deci nu trebuie sa permitem nimanui sa arunce cu jigniri.

 

In al doilea rand, postarea ta are scopul sa inflameze! Eu astept un raspuns de la Viorel Vilcu. 

Poti continua linistit discutia, nu te impiedica nimeni, nici macar de la Ploiesti. Si daca ai dubii in ceea ce priveste ce pot sau ce nu pot sa fac in calitate de moderator ai la indemana butonul  "Semnaleaza". Altii sunt cei ce au dreptul sa analizeze activitatea mea aici!

 

In ceea ce priveste scuzele, le asteptam in continuare!  Nu doare pe nimeni sa ceara scuze atunci cand greseste, asa-i civilizat. Eu insumi am facut-o atunci cand a fost cazul!

  • Like 4
  • Upvote 1

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Adam Adrian

Dar ce înseamnă cocalar? Ninel pare mândru de chestia asta. Poate e de bine.

  • Downvote 1

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri

  • Conţinut similar

    • Marius Viorel
      de Marius Viorel
      Salutare!
       
      Am o baterie de la EXIDE ca noua de 140Ah. Este dual purpose. Are descarcare lenta si poate sa si porneasca motor daca trebuie. Practic e ft buna pt o autorulota sa fie folosita in mod dual si pt pornit motor si pt necesar de curent al autorulotei cand stationeaza.
      A fost achizitionata de vreo 3-4 luni max. A fost tinuta sub tensiune tot timpul de un incarcator Victron setat pe AGM, deci de calitate.
      Stare perfecta, ca noua. Niciodata descarcata sub 70%.
      Desi abea am luat-o nu de mult si a functionat excelent vreau sa investesc mai mult sa trec la LiFePo4 cu capacitate mai mare. Stiu ca e mai scumpa dar e si mai usoara si capacitate mare.
       
      Recomand ridicare personala din Mures pentru ca pe curier cu siguranta va fi ft scump transportul. Daca aveti drum prin Mures va astept
       
      Pret fix: 1500ron
       

       

    • Cristian Bednar
      de Cristian Bednar
      Buna ziua dragi colegi.
      Cum de mult nu s-au mai postat topicuri noi la instalatia electrica, ma gandesc ca ar prinde bine si o discutie despre baterii de generatie noua la rulota,  in speta cele de litiu.
       
      Ce vreau sa va prezint mai jos este solutia ‘gasita’ de mine, si adaptata la electrica rulotei cu o echipa tehnica de exceptie cu care am in mod normal alte colaborari iar acum ne-am facut timp si de pasiunea noastra… rulota.
       
      Asa dar, sa incepem cu structura bateriei: este un modul luat de pe Volvo, ce provine din dezmembrari auto, bazat pe module LG Chem, de 3, 7v nominal si 4, 2v incarcate la maxim. L-am ales din doua motive: 1. Pt ca celulele auto sunt supuse unor teste mult mai stricte pt siguranta si sunt proiectate sa suporte amperi multi la incarcare si descarcare, care la rulota nu se vor atinge niciodata cu un panou solar sau un charger “modest ca putere” si 2. M-am lovit de ele la un proiect caznic si sa spunem ca le-am studiat mult si bine caracteristicile de incarcare/descarcare/BMS etc.
       
      Daca cu modulele de acasa m-am jucat la instalatia solara cateva luni si acum merg “la cheie”, inchipuiti-va ca pt modulul de rulota am avut toata iarna sa il tot incarc, descarc, masor, si la fel pt BMS-ului lui.
       
      Iarasi, pentru partea de BMS, am ales JK BMS tot din 2 motive: 1. Pentru ca e aproximativ cel mai profi de pe piata astazi si 2. Pentru ca mai am inca doua la bateriile mari de acasa si merg excelent plus folosesc aceeasi aplicatie .
       
      Ok, acum daca am bateria si stiu ce ii poate pielea (12kg si aproape 3kwh stocare), am trecut la sistemele de incarcare. Ca sa pot incarca cu 16, 4v, cel mai usor mi s-a parut solar charger de la Victron care are setari configurabile foarte usor prin bluetooth si urca si la 17v daca asta ii ceri. S-a reglat din prima pe parametrii solicitati si de atunci face treaba tare buna. Folosesc Victron Smartsolar 100/20.
       
      Pentru conectarea la reteaua exterioara si generare de 220v am ales tot din familia lor, un Victron Energy Multi 12/1200/50. Adica pt baterii de “12v”, face 1200wh si poate incarca cu pana la 50ah bateria. Tot chestie misto la Victron, poate compensa din baterie daca nu primeste suficient de la priza din camping. Sau invers, consuma ce are nevoie in by-pass pe 220v in rulota si de restu’ incarca bateria. Tot asa, se seteaza usor, la o incarcare de 16, 4v si se intelege cu bateria minunat. 
       
      Atentie la ce spunea la un moment dat @Ionut C. Intr-un post legat de acumulatori cu voltaj mai mare de 12v, sunt componente care nu se bucura de mai multi volti in sistem. Problema aceasta am rezolvat-o cu un DC-DC, tot de la Victron, care scoate 12, 2v (sau cat ii ceri), stabilizat si curat. Eu am optat pentru unul de 30a, care este ultra suficient pentru ce am eu nevoie. Am luat toate ‘aparatele’ din rulota si am citit voltajele acceptate. Pot sa va spun ca frigiderul primeste bucuros pana la 17v (pe compresor), ca becurile pe led … unele da,  altele nu. Fiind mici si fara loc de multa electronica,  banuiesc ca d’aia. Nu stiu, am ars 1-2 becuri la probe, si am decis ca tot ce e prin rulota consumator mic sa fie alimentat din DC-DC. Truma vent, prizele de 12v usb, lumini, pompa apa, wc, hota, totul e acum la 12v.
       
      Cu ocazia instalarii celor de mai sus, am scapat si de acel Miko 35 care era usor depasit dupa 22 de ani, si am scapat de peste 90 kg din baterie agm de 200ah, transformator toroidal de 1200w, transformatorul rulotei Miko, etc.
       
      Acum sa nu credeti ca asta este tot… bateriei de litiu nu ii place nici la caldura si nici la frig. 
      Ei, caldura in sine nu e problema, se supara de pe la 50 de grade, dar la sub zero nu mai trebuie sa incarce. Oricum, BMS-ul taie incarcarea de pe la 2-3 grade, asa l-am setat. Ca solutie de incalzire recomand cu tarie pad-urile de incalzire oglinzi. Consuma putin si au suprafata mare (cam cat o palma).
      Pentru racire am montat doua ventilatoare super silent care vor scoate aerul cald de sub bancheta daca este nevoie, comandate de un device luat de pe amazon cu 10 euro care comanda on/off pt ventilatie la temperaturile setate ( la mine peste 35 grade pornesc). Asemenea si pt incalzirea bateriei iarna, aceasta fiind alimentata din portul auxiliar de consumatori din controlerul solar (de ce sa le incalzesc daca nu am soare sa le incarc…?). Astfel, daca e soare afara si temperatura bateriei este sub 2-3 grade, incep padurile sa incalzeasca pana la 10 grade direct din controlerul solar.
       
      Si ultima modificare, a constat in firele de 12v originale, care erau uneori cam subtirele. Au fost inlocuite cu fire mai groase, care sa duca mai multi amperi in caz de nevoie.
       
      Singurul lucru pastrat a fost panoul solar, care la 270w este perfect si conform standardelor de azi.
       
      Stiu ca a fost o prezentare lunga insa am vrut sa si argumentez decizile din spatele pieselor si conceptului. Trebuie neaparat asa ceva? probabil nu, insa tare imi place ce a iesit si pentru mine asta conteaza cel mai mult.
       
      Un scurt centralizator si de preturi pentru cei interesati: baterie 450 euro, bms 150 euro (varianta de 150Ah), charge controller 157 euro, energy multi 738 euro, DC to DC 227 euro. Cabluri, tablou de sigurante, ventilatoare si alte nimicuri undeva in jur de 100 euro aproximaiv. Total aprox 1800 euro. Putea sa iasa si mai ieftin? Sigur da, insa asta mi-am dorit eu pentru rulota. 
       
      Astept si colegii care au experienta trecerii la litiu sa ne descrie sistemul lor si sa putem invata unii de la altii solutile adoptate.





    • Marius LTN
      de Marius LTN
      Rulota Adria Altea model 462PS
      an fabricatie 2009, prima inmatriculare septembrie 2011

      Masa proprie 938 Kg, MMA 1150 Kg
      Poate fi tractata cu categoria B (in functie de masa autovehiculului tragator)

      Rulota poate acomoda 1 cuplu cu 1-2 copii si este pregatita pentru off-camping:
      -2 spatii de dormit
      -panou fotovoltaic 170W cu charger MPPT 30A
      -baterie 200Ah Litiu (LiFePo4)
      -invertor 12V->230V 2000W, prize 230V
      -frigider cu congelator Dometic pe 3 cai: gaz, 12V, 230V
      -rezervor de apa 150L cu buson de umplere din exterior
      -boiler pe gaz pentru apa calda
      -incalzitor Trumatic pe gaz cu ventilatie

      Dotari:
      -pat matrimonial 140 x 200 cm cu somiera pe arc si spatiu de depozitare
      -zona de servit masa care se poate transforma in pat 140 x 200 cm
      -bucatarie cu plita pe gaz (3 ochiuri) si chiuveta
      -baie cu dus si WC cu golire exterioara
      -paravan tip armonica care separa rulota in doua zone pentru asigurarea intimitatii
      -2 trape pentru ventilatie
      -cort pe toata lungimea rulotei cu banda LED pentru iluminat
      -iluminat pe LED
      -plase de insecte si jaluzele atermice la toate ferestrele
      -plasa de insecte tip armonica la usa
      -cupla antibalans AL-CO cu antifurt
      -mover cu telecomanda
      -butelie gaz
      -senzor de gaz
      -rezervor de apa gri
      -mocheta noua
      -anvelope noi
      -pompe de apa noi
      -roata de rezerva
      -manivela pentru cale
      -priza 7 pini

      BONUS:
      -2 bidoane de 60 litri fiecare pentru aprovizionare cu apa
      -pompa electrica 12V pentru transfer apa
      -oglinzi suplimentare pentru autoturism
      -cablu conectare la 230V in camping/ la generator
      -adaptor priza 13/ 7 pini
       
      PRET: 12.000 EURO
      Rulota poate fi vazuta in Brasov
       
      Poze in topicul de prezentare
       

    • Mircea Oprea
      de Mircea Oprea
      Buna, am cautat prin subiecte insa nu sunt foarte lamurit, daca ma puteti ajuta. Rulota mea KIP are baterie VDC31M e dotata cu un mover. Rulota o am de anul trecut deci sunt mega incepator. Am fost iesit 4 zile intr-un camping, stiu ca am facut o prostie si am conectat un consumator direct pe baterie, binenteles ca desi era alimentata la 220V bateria s-a descarcat, am constatat cand am cuplat mouver-ul. OK, am ajuns acasa, aprox 180Km parcurisi si bateria era cat de cat reincarcata, adica am putut folosi mouverul cam 4 minute apoi s-a oprit. Am zis ca nu e o problema, il pun la incarcat, asa am crezut, ca se intampla daca conectez 220V. A doua zi aveam 11.11V in baterie deci complect descarcata.
      Acum am 2 intrebari:
      1. ar trebui sa se incarce daca rulota e conectata la 220V, daca da in cat timp?
      2. pot folosi un redresor sa o incarc, daca da, ce fel de redresor?
      Multumesc.
    • Cristian Bednar
      de Cristian Bednar
      Buna ziua,
      Azi am schimbat bateria de la Touareg-ul meu. Inca mergea, inca pornea si dupa o saptamana iarna, dar am simtit-o ca invartea mai greu motorul dupa 7-10 zile de nepornit. Am facut test de baterie la mine la service, are peste 50% capacitate pornire, deci este inca buna de folosit la rulota.
      O donez cu drag oricarui coleg rulotist care are nevoie. Trebuie ridicata din Otopeni azi sau de marti. Bateria este mare, grea, are 105 Ah.
      Sa ne auzim cu bine.
      PS. Primul venit primul servit.


  • Activi pe această pagină   0 membri

    Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează această pagină acum.