Nelu Predonu

Sfaturi achizitionare campervan

59 postări în acest subiect de discuţie despre Sfaturi achizitionare campervan

Sfaturi achizitionare campervan

Nelu Predonu

Avand in vedere trecerea din ce in ce mai mare a posesorilor de rulote catre autorulote, m-am gandit ca ar fi binevenit un topic in care sa discutam despre autorulota cea mai mica ca dimensiuni, cea mai accesibila ca pret, respectiv, despre campervan.

Dupa ceva ani de experienta, ca posesor al unei astfel de autorulote, am decis ca nu ar fi rau sa dau cateva sfaturi in ceea ce priveste achizitia unui campervan. Nu va ascund faptul ca de cand mi-am vandut van-ul am tot studiat aceasta piata in dorinta de a reveni in breasla.
In urma acestor mentiuni, am ajuns si la cateva concluzii...

Nu exista autorulota perfecta ! Implicit, nu exista campervan perfect !

Cel mai bun campervan este cel care iti reduce la minim numarul de compromisuri pe care trebuie sa le faci.

Vorbind despre campervan-uri noi... exista o multitudine de configurari, de la 5, 4m la 6, 36m - lungime van.

Campervan 5, 4m

Cele mai ieftine sunt cele de 5, 4m, dar asta numai pentru configurarea clasica - pat transversal pe spate:
Ieftin: https://www.clever-mobile.de/cleverly-basic-line/
Dupa cum se poate vedea in link-ul de mai sus, exista la aceasta dimensiune si variante cu 3 sau 4 paturi.
Si alta configurare la bani mai multi: https://www.dreamer-van.de/fourgon-dreamer-d42.php

Campervan 5, 99m

Aici exista configurari clasice, deasemenea cu pat transversal, dar, deja la aceasta dimensiune isi fac loc modelele cu doua paturi individuale pe spate in lungul caroseriei.
Ieftin, cu paturi in lungul caroseriei: https://www.clever-mobile.de/roomer-classic-line/
Si alta configurare cu panou spate modificat, la bani mai multi: https://globe-traveller.eu/models/active-zs/
Tot la aceasta lungime putem gasi configurari deosebite cu 4 locuri de dormit, dar la care va recomand sa nu cautati pretul, va stricati buna dispozitie: https://globe-traveller.eu/models/pathf ... finder-xs/

Campervan 6, 36m

Datorita lungimii mari, exista cam toate configurarile posibile.
Insa, nu-i obligatoriu ca preturile sa fie peste variantele la 5, 99m.

Mai exista si ceva clase de dimensiuni intermediare, date de alti producatori de platforme in afara Fiat, Citroen, Peugeot.

Binenteles, exista o multime de producatori de campervan-uri. Exista preturi ce variaza intre 37.000 euro si 90.000 euro functie de producator, configurari, dotari, etc.

Cateva sfaturi legate de configurari.

Paturi

Pat dublu transversal:
Pe fostul campervan am avut pat dublu transversal care m-a nemultumit total.
In general, aceste paturi sunt amplasate si la o inaltime considerabila fata de podea in ideea constructorului de a oferi si un portbagaj cat mai spatios. Unele necesita chiar scarita de urcare/coborare.
Imaginati-va ce se intampla cand peste noapte partenerul de "la perete" are nevoie la baie. Trebuie efectiv sa-l sara pe cel de la margine si sa "caute" cu piciorul eventuala trapta de la scara, daca exista asa ceva, sau sa-si continuie saritura pana pe podea. Facand acest exercitiu de imaginatie banuiesc ca va dati seama de inconvenientele acestui tip de pat. Eu, sunt adeptul ideii... sa ne calarim cand vrem noi, nu cand vrea vezica partenerului. :))

Indviduale dispuse longitudinal:
Nu necesita nici un deranj al partenerului in momentul folosirii patului. Sunt adeptul acestui mod de configurare a zonei de dormit.

Pat frantuzesc:
Patul frantuzesc este un pat dublu, amplasat longitudinal in zona din spate pe unul din peretii laterali.
Coborarea din pat a partenerului de la perete este mai facila fata de coborarea dintr-un pat transversal. Coboara pe la picioare.
Insa, patul frantuzesc intr-un campervan este limitat la latimea de 1, 25m. Pentru doua persoane mai suple, mai tinere care-si doresc intrepatruderea cat mai mare :)) poate fi ok.
Avantajul oferit de acest gen de pat vine in sprijinul unei bai mai spatioase... ajungem si acolo.

In mare, cam asta putem discuta de paturi. Binenteles, exista si modelul de pat transformabil in diverse variante, in zona de living cu precadere.


Baia

Exista mai multe variante de bai disponibile pe campervan-uri. In mare, ar fi cam aceste trei modele:

1. Baie clasica
... pozitionata in zona de mijloc a van-ului, pe peretele opus intrarii.
Functie de inventivitatea constructorului, aceasta poate fi mica (cu elemente fixe) sau mica pe dinafara si mare pe dinauntru prin amplasarea unor elemente rabatabile (chiuveta), retractabile (wc) sau pivotante (cabina de dus). Nu stiu insa cat de fiabile pot fi aceste elemente in miscare.

2. Baie cu cabina de dus extinsa pe culoarul de acces.
Acest tip de baie necesita o incapere ceva mai mica decat baia clasica tinand cont de extinderea in culoar.
Nu am avut o astfel de baie, nu stiu mare lucru despre ea, insa ideea imi place. Nu stiu in ce masura usile culisabile pe raze, in mers cand sunt stranse, pot produce zgomote deranjante. Daca cineva are in dotare o astfel de baie, il rog sa ne puna cateva impresii despre exploatarea acesteia.

3. Baie laterala spate in tandem cu patul frantuzesc.
Este un model de baie care imi place foarte mult datorita spatiului in lungime pe care-l ofera, dar pentru asta este musai sa agreem latimea patului frantuzesc de 1, 25m.

Zona living

In general aceasta este formata din bancheta fixa de doua locuri echipate cu centuri, masa, si scaunele fata pivotante.

Bancheta
La modelele mai noi, aceasta este formata din doua scaune individuale alipite dar cu posibilitatea de extindere a celui dinspre culoar cu cca. 10 cm pt ca doua persoane asezate pe bancheta sa poata sta mai comod.
Masa
Mai nou, sau la modelele mai sofisticate, pentru un acces mai facil exista mese formate din mai multe blaturi (2-3) rabatabile pe lungime
Pat prin transformare
Este foarte binevenit ca un pat suplimentar chiar daca dimensiunile acestuia nu sunt foarte comode pentru un adult de dimensiuni mai mari :))

Dimensiunile living-ului sunt functie de configurarea generala a van-ului. Disconfortul apare in momentul accesului la bancheta si se regaseste fizic printr-o masa cu latime mai mica.

Bucataria.
Toate sunt cam la fel. Pot contine frigiderul sau nu, situatie in care spatiul aferent depozitarii este mai mare.

Frigiderul
Poate fi amplasat in mobilierul bucatariei sau intr-unul dintre modulele de mobilier apropiate.
Poate fi cu compresor 12v sau gaz/12/220v. Am avut cu compresor si am fost foarte multumit. As recomanda sa aiba minim 80L cu congelator pe intreaga latime a frigiderului.
Au aparut si frigidere (Dometic, parca) la care poti deschide usa si din partea stanga si din cea dreapta cum iti vine mai comod la momentul respectiv.

...

 

Detalii despre pretul de achizitie

 

Ma voi referi in special la achizitiile de afara (Germania) a autorulotelor noi.

Nu luati de baza pretul afisat !!! Acel pret este pentru necunoscatori, necunoscatori care nu de putine ori pica in capcana de a-l si achita. Negociati-l la sange ! Daca pretul afisat este sa zicem... de 70.000 euro, in mod sigur puteti obtine prin negociere o reducere de 4-6.000 euro. Am obtinut o astfel de reducere la un semi-integrat Hymer pentru o plata foarte rapida - in cateva ore au avut banii in cont. Acest argument al dvs. cu plata rapida, nu mai zic... cash, ii face sa coboare substantial pretul.

Nu cadeti in plasa de a le da ce ati obtinut la negociere pe diverse accesorii - markiza, camera spate, multimedia, panouri solere, etc.

Va vor prezenta niste preturi exagerat de mari fata de cele normale, atat de mari incat iti va fi jena sa incerci sa le negociezi. Dati o paine de mancat si firmelor din tara ! Nu va bazati pe vechea zicala... cand faceai o treba ok... spuneai... "am facut-o nemteste." A cazut de mult aceasta zicere, de multe ori "neamtul" de azi este turc, arab, ceh si nu de putine ori... chiar roman.

 

La achizitia unei autorulote din tara nu puteti obtine discount-uri semnificative. Aici, cu multa stradanie poate sa obtineti o alarma sau ceva presulete. :)) Si este normal sa fie asa.

Ar da si ai nostri,  dar nu au de unde. Producatorul RV-ului acorda discount-uri functie de numarul de unitati vandute/unitate de timp. Pe acest considerent, neamtul, care vinde un numar incomparabil mai mare de unitati fata de dealerul din Romania, isi permite reduceri substantiale la pret.

 

Recitind, constat ca mai sunt multe de spus. Nu am pomenit inca nimic de spatiile de depozitare, accesorizare, motorizare, etc. De tipul de incalzire :)) Dar, controversele argumentate pe aceasta tema sa le lasam pentru mai tarziu.

 

Chiar daca postarea a iesit lunga, am incercat sa tratez cat mai pe scurt tema propusa.
Traind in Romania unde banii nu ne dau afara din casa, binenteles ca putem discuta aici si despre achizitia de campervan-uri SH.

 

P.S. Am mai deschis un topic similar si pe alt forum, unde,  din pacate,  acolo lumina este mai mult stinsa decat aprinsa. Sper ca nu deranjaza acest lucru.

  • Like 15
  • Upvote 5

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri

Daniel P
44 minute în urmă, Nelu Predonu a scris:

 Am mai deschis un topic similar si pe alt forum, unde,  din pacate,  acolo lumina este mai mult stinsa decat aprinsa. Sper ca nu deranjaza acest lucru.

 

Cu siguranță nu deranjează @Nelu Predonu și mulțumesc că ai ales să impartășești cu noi câte ceva, din vasta ta experință! :salutare!:

Sunt sigur că sunt sau vor fi mulți colegi interesați de subiectul topicului, fie că sunt interesați de achiziționare, fie de conversie. :multumesc!:

  • Like 3

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Adam Adrian

Mulțumim, @Nelu Predonu .De exemplu:la mine prioritar ar fi wc și dus separat, și patul. Bucatarie...nu gătesc niciodată în rulota fiind în aceeași încăpere cu locul unde dorm. As renunța la unele locuri de depozitare (unele sunt goale tot timpul, poate că suntem doar doi).Nu știu ce criterii au producătorii dar multe lucruri sunt inutile. Poate de aceea unii au început să-și facă singuri conversie. Firmele de autorulote configurează și la comanda?

  • Like 3
  • Upvote 1

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Nelu Predonu
în urmă cu 2 ore, Adam Adrian a scris:

...nu gătesc niciodată în rulota fiind în aceeași încăpere cu locul unde dorm... Nu știu ce criterii au producătorii dar multe lucruri sunt inutile. Poate de aceea unii au început să-și facă singuri conversie...

 

Suntem atat de diferiti de la individ la individ incat este dificil sa ne multumeasca cineva pe toti.

Eu fac exact ce nu faceti dvs. Am gatit in camper in nenumarate randuri cand nu am putut face acest lucru afara. Oare de ce aceste RV-uri sunt dotate cu aragaz ? Dar absolut toate au aragaz ! Sa-l contemplam, sa ne uitam la el ca la un bibelou ? Avem trape, avem ferestre, putem rapid sa aerisim interiorul. Credeti ca eu suport sa dorm in miros de mancare ? Dar nu este cazul, in 5 minute am aerisit tot camperul. Trebuie inteles ca producatorii de campervan-uri nu fac lucruri inutile cum spuneti mai sus, ei incearca sa satisfaca cat mai multe doleante ale clientilor. Ce-i inutil pentru unul, poate fi foarte util pentru altul.

 

Va inteleg, v-ati dori o transformare minimala. Firmele de autorulote de la noi sunt in principiu niste dealeri cu posibilitati limitate in a face ceva in plan tehnic. Sunt putini cei care au conditii sa poata face o minima servisare. Nici firmele traditionale de afara  nu fac autorulote la comanda, au cateva modele standard pe care adauga sau nu diverse optionale. Intrati in sectiunea conversilor de van-uri de pe forum si veti vedea ca majoritatea executiilor sunt facute de catre proprietrii autoutilitarelor respective. Inca, la noi, acest domeniu se afla intr-o faza incipienta. Stiu cateva firme care repara rulote, dar nu stiu in ce masura se angreneaza intr-o conversie. Stiu ca firma lui Ionut Costache agreata RAR face conversii, nu mai stiu daca Gerard de la Exis mai abordeaza astfel de proiecte. Oricum, este de prospectat in aceasta privinta piata de la noi. Am auzit ca ar mai fi o firma agreata RAR la Galati si alta la Brasov.

 

A-ti face singur conversia este un lucru de apreciat. Faci economie la bani, daca ai si doua maini de dreapta poti face anumite lucruri mai bine decat producatorii consacrati. Iti dovedesti totodata ca poti face lucruri la care nu te-ai fi gandit vreaodata... si nu in ultimul rand, satisfactia lucrului implinit iti provoaca un sentiment de mandrie aparte.

Am intalnit niste tineri francezi in Alpii austrieci care-si facusera o conversie de genul celei despre care discutam. 

Personal, mi se parea de toata jena acea conversie, ceva lemne taiate si incropit la repezeala un pat,  o bancheta si o masa. Nici nu va puteti imagina cat de mandri si fericiti erau acei tineri de conversia lor. Atunci am realizat ca nu intotdeauna calitatea lucrului finit conteaza. Mai sunt si lucruri care tin de suflet... 

 

Va multumesc pentru aprecieri vis-a-vis de acest topic.

  • Like 12
  • Upvote 1

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Nelu Predonu

... in continuarea primei postari din topic

 

Spatii de depozitare in campervan

 

Sa o luam din fata spre zona de portbagaj.

 

Spatiul de deasupra locurilor - sofer si pasager...

Acest spatiu este deosebit de util. Eu spre exemplu, acolo imi pun lucrurile pe care trebuie sa le am la indemana si care nu intra lejer in spatiile de depozitare superioare amplasate pe perimetrul van-ului. imbracamintea de ploaie, rucsaci, bete de trekking, etc. in general lucruri usoare.

La modelele mai noi, spre clasa premium, acest spatiu a fost desfiintat pentru a face loc unui plafon vitrat. vezi imaginea atasata. S-a castigat la aspect si la confortul celor doi din fata. Cand te ridici de pe locurile din fata, nu mai dai cu capul de acel spatiu de depozitare, dar s-a pierdut din utilitate si izolatie (cele mai mari pierderi de caldura au loc in zona suprafetelor vitrate).

 

sfat: pentru varianta in care exista acest spatiu disponibil, nu depozitati in el obiecte cu greutate foarte mare sau recipienti cu lichide.

 

Spatiul de sub bancheta living.

Daca acest spatiu este liber si nu contine centrala termica sau rezervorul de apa proaspata, este un spatiu generos de depozitare. Acolo este un spatiu in care iti poti tine incaltarile aferente vacantei, si lucruri agabaritice fata de corpurile superioare de depozitare, lucruri la care umbli mai rar. Este un loc de depozitare cu acces nu foarte rapid sau comod.

 

Spatiul de depozitare superior din zona de living, desupra ferestrei

Acel spatiu este in general destinat gadget-urilor. Baterii, ap. foto-video, invertor mic, si multe alte maruntisuri pe care trebuie sa le ai la indemana.

 

Spatiul aferent zonei de bucatarie 

Acolo unde stabilim sa tinem vesela este obligatoriu sa punem sub aceste obiecte un material textil antiderapant.

Acest spatiu din mobilierul bucatariei poate fi foarte generos daca nu include frigiderul sau suficient in prezenta acestuia.

El este destinat veselei, accesoriilor de bucatarie si produselor alimentare neperisabile.

 

Sfat: Atentie la recipientii cu lichide gen... ulei, otet, etc. Daca mobilierul nu contine un cos jolly, va trebui ca acestor produse sa le gasiti un loc cat mai stabil atat in stationare, dar mai ales in mers.

 

Spatii de depozitare la nivel superior dispuse pe perimetrul van-ului, mai putin cele despre care am discutat anterior

Aceste spatii/dulapuri, nu sunt putine la numar. Ele sunt destinate in principal depozitarii de haine de corp sau de zi.

In general, proprietarii campervan-ului isi stabilesc de la inceput aparteneta spatiilor respective.

 

 

Sfat: nu omiteti un spatiu cu destinatie - lucruri murdare.

 

Spatii de depozitare in baie

Baile fiind reduse ca dimensiune, ofera un minim de astfel de spatii destinate in principal produselor cosmetice si de igiena zilnica.

 

Spatiul de depozitare aflat in zona de portbagaj cu aces din spatele van-ului sau din interior in anumite configurari.

Ce este foarte impotant de urmarit la achizitie in privinta acestui spatiu.

In marea majoritate a configurarilor aici vom gasi buteliile aferente sistemului de incalzire,  aragazului si frigiderului daca nu-i cu compresor.

In general, inaltimea buteliilor de 11 kg conduc la stabilirea nivelului fata de podea al patului dublu sau al paturilor individuale.

Dupa cum spuneam in prima postare, exista modele cu 4 locuri de dormit (doua paturi duble suprapuse pe spatele campervan-ului)

Constructorul, pentru a face loc etajarii, coboara cu patul de jos pana la nivelul de acces al unor butelii de 5 kg.

Exista pe piata campervan-uri cu incalzire Truma pe gaz alimentata din DOAR 2 butelii de 5 kg. Lucru pe care sub nici o forma nu va sfatuiesc sa-l acceptati. In situatia in care constructorul opteaza pentru incalzirea diesel atunci totul este ok. Buteliile de 5 kg sunt suficiente pentru o autonomie decenta a functionarii aragazului si eventual a frigiderului.

Am vazut ca exista si configurari in care pe laterala golului central al acestui spatiu exista o usa de acces la butelii. Aceasta dispunere este deosebit de incomoda in momentul scoaterii sau introducerii buteliilor. Configurarile cele mai multe si ok sunt cu acces la butelii direct din spatele campervan-ului.

Spatiul de depozitare trebuie sa aiba niste dimensiuni suficiente pentru accesul celor mai uzuale accesorii... masa si scaune. Bine ar fi ca acest spatiu sa dispuna de un sistem simplu de iluminare.

 

Sfat: In compartimentul buteliilor exista pe podea o grila ce are rol de priza de aer. Nu acoperiti sub nici o forma acea priza de aer. 

 

Binenteles, dispunerea in spatiile de depozitare si-o face fiecare cum doreste, eu am dat doar niste variante, insa, ce va sfatuiesc sa faceti... este sa pastrati pemanent destinatia acestor spatii asa cum ati gandit-o initial. Cand veti cauta un lucru, nu veti pierde timp,  el va fi intotdeauna la locul lui.

Plafon vitrat in zona din fata.jpg

  • Like 3
  • Upvote 4

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Adam Adrian

Mulțumim frumos, @Nelu Predonu chiar daca pentru mine e un vis sa am un campervan de 50-70 mii euro.Dar totusi sper că peste 50 de ani o să strâng banii ăștia(că dacă vreau mai repede trebuie sa fur sau sa fac evaziune fiscală, sau alte ilegalități, sau poate am noroc și fac ceva "legal"). Atunci o sa am 83 de ani, și poate ne întâlnim la o bere. Dar până atunci poate fac o conversie.

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Nelu Predonu

@Adrian,

Esti prea pesimist si zic asta... vazand ce varsta ai. Gandeste pozitiv ! Noi astia mai purii, am apucat sa traim si in comunism si in capitalism. Cine ar fi crezut ? Pe vremea comunistilor nici nu as fi indraznit sa visez la asa ceva. Lucrurile se schimba intr-o viata de om.

Eu sper sa faci conversia mai repede, sa apucam sa bem berea aia, ca se trezeste. Altfel, nu stiu daca mai am rabdare sa te astept inca... 50 de ani.

 

Scuze pentru off-topic. 

  • Like 2
  • Upvote 1

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Nelu Predonu

Inainte de a merge mai departe, as dori sa va prezint o modalitate de a viziona imaginile de pe YouTube subtitrate in limba romana, indiferent de limba vorbita in filmul respectiv.

Spre exemplu, doresc sa vizionez pe YouTube conversia unei dube in campervan si dau de o conversie facuta de un neamt, binenteles acesta vorbeste in limba germana.

You Tube ii ofera posibilitatea celui care vizioneaza filmul sa-l aiba subtitrat in limba sa materna. Binenteles, intr-o traducere relativa, dar acceptabila.

Va prezint mai jos modalitatea in care trebuie setat ecranul YouTube pentru a face acest lucru.

 

Imaginea 1.

In partea dreapta jos, sub cursorul filmului exista mai multe pictograme. Prima din stanga se refera la subtitrare.

 

Imaginea 2

Apasand pe pictograma de subtitrare, ne apare subtitrarea in limba originala a producatorului.

 

Imaginea 3 

Apasam pictograma de setari, "rozeta" din dreapta pictogramei de subtitrari. Se deschide o caseta peste imagine in dreapta jos.

In acea caseta apasam pe "subtitrari - germana (generata automat)" si se deschide o alta caseta (imaginea 4)

 

Imaginea 4

Aici apasam pe "Traducere automata" si trecem la imaginea 5.

 

Imaginea 5

Selectam din caseta derulanta deschisa "Romana" si avem imaginea 6 

 

Imaginea 6 

filmul subtitrat in limba romana

 

Aceasta optiune este valabila pentru filmele care au pictograma de subtitrare. Marea majoritate au acea pictograma.

Poate sunt colegi care cunosc acesta setare succesiva, dar sunt sigur ca multi nu au cunostinta de asa ceva.

 

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

6.jpg

 

PS. Mi-as fi dorit sa pot aseza imaginile in linie, cu textul intercalat, dar nu stiu cum pot face acest lucru pe aceasta platforma. Nu-mi apare sau nu vad eu butonul "asaza in linie" 

  • Like 1
  • Upvote 1

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
NRLaurentiu

Buna dimineata,  @Nelu Predonu!

 

Felicitari pentru laborioasa descriere a acestui tip de vehicul recreational!

Pentru a intercala text intre fotografii, procedezi astfel: inainte sau dupa ce termini de redactat textul,  incarci toate fotografiile necesare postarii. Apoi, in locul unde vrei sa apara o fotografie, pozitionezi cursorul si apesi. Dupa acest pas, apesi pe fotografia pe care o vrei intercalata (ea se afla deja afisata in partea de sub text). Util ar fi ca poza sa fie pe o linie fie sub text fie deasupra textului care face  referire la ea. De asemenea, ai posibilitatea sa determini si marimea fotografiei afisate. Dupa ce ai intercalat-o in text, apesi de doua ori pe ea si te pune sa alegi latimea (pastrand raportul de aspect). Toti acesti pasi sunt indicati in spatiul de editare.

 

Multumim frumos!

  • Like 3
  • Upvote 1

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Nelu Predonu

Multumesc mult, Laurentiu.

 

Platforme campervan

Incerc sa va prezint cateva informatii legate de platforma campervan-ului.

 

Intr-un procent foarte mare piata acestui tip de autorulota si nu numai, este acaparata de familia Ducato (Fiat, Citroen, Peugeot).

Cum s-a ajuns aici,  in patria Mercedes si VW - Germania, tara cu cei mai importanti producatori de RV-uri din Europa ?

Citeam intr-un material publicat in Auto Bild ca pe parcursul ultimelor decenii cei de la Fiat au fost cei mai deschisi in colaborarea cu producatorii de RV-uri.

La doleantele producatorilor de RV-uri, Fiat a raspuns cel mai prompt in materie de modificari legate de platforme, accesorizari, gadget-uri si nu numai, la costuri de bun simt.

 

La momentul actual familia Ducato vine pe piata cu cea mai potrivita caroserie pentru conversii de campervan-uri, cea mai lata la interior, cu cca, 10 cm fata de concurenta.

Dar, nu numai acest aspect este primordial. Pe parcursul timpului Fiat si-a mentinut standardul in privinta calitatii legate de tabla si caroserie in general.

Sprinter-ul, duba de la Mercedes, la modelele de dupa 2005 a pierdut mult la acest capitol. Nu de putine ori vedem pe strada acest tip de masina cu tabla impuscata de rugina si ma refer la masini cu vechime de pana-n 5 ani. Foarte multi se plang in ultimi ani de calitatea tablei de la Sprinter. Zic "calitatea tablei" in mod generic, acolo este vorba de grosime, tratamente si binenteles, de acoperiri.

 

Un alt motiv care duce familia Ducato pe primul loc in acest top, este dat de pretul platformei. Acest pret este deosebit de important pentru producatorii de autorulote, astfel, reusindu-se mentinerea preturilor finale la RV-uri in limite de bun simt.

Sa nu care cumva sa credeti ca sunt fan Fiat, ba din contra, dar in acest segment trebuie sa recunosc suprematia ocupata de aceasta marca.

Pentru campervan-uri exista doua modele de platforme: cu MMA  de 3.300 kg si MMA de 3.500 kg.

Mai exista platforme utilizate in conversii de la: Renault (in acest an Masterul a primit o noua fata), Ford,  Hyundai H350 (destul de rar), MAN (spre clasa premium), etc.

 

Motorizari Campervan 

 

Motorizarile de ultima generatie trebuie sa satisfaca standardul euro 6d-Temp.

Ducato are disponibila aceasta motorizare, ba mai mult, de curand, la salonul de la Dusseldorf incheiat ieri, a venit si cu o cutie automata in 9 trepte de viteza:

 

 

Dar, sa revenim cu picioarele pe pamant, mai aproape de spatiul in care traim.

Ideal ar fi ca motorizarea unui campervan sa fie cat mai mare, insa, acest lucru costa ceva bani in plus.

In oferta de campervan-uri actuala puterea motoarelor porneste de la 120 cp in sus.

Trebuie tinut cont ca aceste vehicule nu vor fi niciodata goale, la greutatea unei dube goale. Ele din start au greutatea proprie cam de pe la 2.700 kg in sus.

Avand in vedere ca aici discutam de van-uri (aerodinamica buna) cred ca si motoarele de 120 cp pot fi multumitoare, insa, daca va permiteti va recomand de la 130 cp in sus. 

 

Chiar daca familia Ducato beneficiaza de aceleasi caroserii, in cazul motoarelor, acestea vin pentru fiecare-n parte de la Fiat (Iveco), Citroen si Peugeot.

Aici parerile sunt impartite, fanii marcilor respective se vor indrepta spre ce le este lor mai drag.

 

Fiabilitatea motoarelor

In ceea ce priveste aceasta caracteristica va sfatuiesc sa nu va faceti probleme. Sunt motoare facute sa duca multe sute de mii de km.

Ca-i de la Renault, Fiat, Ford, Citroen, Peugeot, etc. nu va vor dezamagi pentru distantele mici parcurse de o autorulota.

Poate aici conteaza mai mult performantele legate de consum si norma euro.

 

Cateva cuvinte despre motorizarile compervan-urilor achizitionate la mana a doua (SH).

 

Dupa parerea mea, aceste motorizari ar trebui sa porneasca de la 100 cp in sus. Asta, pantru a nu avea probleme la drumurile in rampa lungi sau cu vantul din fata pe autostrada, masina sa fie vioaie, nu sa ajungi sa te rogi de ea.

Cel mai important lucru la achizitia unui van sh este sa mergi cu el, si cand zic sa mergi, sa nu-i mangai pedala de acceleratie, sa-l conduci agresiv, sa vezi cu adevarat ce poate.

Sunt situatii in care acei cai mentionati scriptic arata in realitate ca niste martoage, sau pot fi cu adevarat niste cai naravasi. Sigur, aici lucrurile tin si de modul in care este acordat motorul cu cutia de viteze, dar acest lucru tine de ce a urmarit cu precadere constructorul platformei, forta sau agilitatea imprimata acesteia.

Eu spre exemplu, la van-ul Ford Transit pe care l-am avut, in treptele I-II simteam forta degajata de masina, iar de la treapta III in sus aveam senzatia conducerii unui autoturism. Am fost foarte multumit de acest comportament, masina avea 140 cp.

 

Din ce in ce mai mult, pe langa aceste caracteristici ale motoarelor, la achizitia SH va trebui sa luam in calcul si norma de poluare.

Accesul in marile orase deja incepe sa fie restrictionat pentru motoarele de generatie mai veche, norme euro mai mici. Ori, unul dintre marile avantaje ale campervan-ului este ca iti permite sa ajungi in "buricul targului."

Personal, nu cred ca-i dracul atat de negru pe cat pare legat de moatoarele diesel atata timp cat acestea figureaza inca in ofertele celor mai numerosi producatori auto. Consider ca apusul acestor motorizari va fi sigur, dar facut treptat in muti ani de acum incolo. Mai ales in cazul RV-urilor folosite cu precadere de turisti. Noi aici chiar nu avem alternative viabile  pentru alt tip de motorizare.

Anul acesta, la salonul amintit mai sus,  de la Dusseldorf, palid si timid si-a facut aparitia un hibrid parca de la Mercedes si o electrica 100% de la Ducato.

Dar, mai e mult pana departe.

  • Like 2
  • Upvote 2

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Klaudiu B

Nu stiu daca o sa ajungeti sa discutați despre transportul bicicletelor a scuterelor, etc. 

Eu am un semintegrat, dar cu pat frantuzesc,   deci garaj mic ca înălțime.. L as schimba , sa mi iau cu garaj mare, sa încapă un scuter sau 2 biciclete ( cu toate că am suport de biciclete).Am simtit nevoia , uneori , sa am scuter cu mine......dar nu este cazul sa dezvolt aici.

Multumesc !

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Nelu Predonu
în urmă cu 2 ore, Klaudiu B a scris:

Nu stiu daca o sa ajungeti sa discutați despre transportul bicicletelor a scuterelor, etc. ...

 

Legat de acest aspect, am deschis un topic ce are ca subiect "bicicleta versus trotineta electrica la autorulota":

 

 

Este posibil ca doua trotinete electrice sa incapa in camperul actual, pe care deja il aveti. Asta sigur, daca vi se pare ok un astfel de mijloc de locomotie.

Mie personal, imi place configurarea pe care o aveti la camperul actual, mai ales daca il folositi doar 2-3 persoane.

Daca schimbati camperul doar pe acest motiv, este posibil ca cele cu garaj mare sa nu va convina din alte puncte de vedere. Posibil, lungime totala a RV-ului mai mare, acces la zona de dormit mai dificil (scarita), pat mai apropiat de tavan, etc. Depinde de ce compromis sunteti dispus sa faceti.

  • Upvote 1

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Klaudiu B

@Nelu Predonu 

Am citit si acel topic. Da, e poate cea mai așezată,   ca sa zic asa, configurație.Plus ca e un camper ediție aniversară.

Sa stiti ca ideea cu trotinetele electrice e super, dar nu peste tot sunt acceptate. Si nu neaparat ca mijloc de transport.....pari de pe alta planeta.Scuterul îl vedeam necesar pentru a nu depinde de transportul în comun, nu peste tot vine la timp sau e accesibil.

Am văzut asta chiar in vacanta ce tocmai am terminat o.In fine, is off topic.

Interesante observații faceti, is  utile pentru cei ce vor deveni camperisti. Si nu numai.

Poate ar trebui ceva informații despre ce inseamna un camper, de la achiziție, întreținere,   depozitare, călătorii,   etc.

Am intalnit muuulti care efectiv nu stiu mai nimic despre aceasta pasiune, care după părerea mea este destul de scumpa financiar si nu numai.

Multumesc ! 

  • Like 2

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Raul G

Nu este VR-ul pentru noi, cred ca ar fi undeva pe penultimul loc înainte de cort într-un ipotetic clasament al nostru, dar jos pălăria pentru descrierea făcută, dea dreptul remarcabilă......felicitări

  • Like 1

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Nelu Predonu

Achizitie campervan... nou sau SH ?

 

In primul rand, ma vad nevoit sa atrag atentia celor ce doresc o astfel de achizitie sa aiba in vedere timpul disponibil de peste an aferent iesirilor cu RV-ul.

Daca va veti rezuma doar la a face un concediu/an, NU va sfatuiesc sa faceti o astfel de achizitie. Daca in schimb, dispuneti de timp mai mult,  multe weekend-uri libere si mancarimi in talpa :) atunci se va justifica achizitia.

Daca pentru un autoturism, cu care mergeti zi de zi, sunteti dispusi sa dati 10-15.000 de euro, aici discutam de alte sume, substantial mai mari in cazul achizitiilor de autorulote noi.

Ganditi-va bine inainte de a lua decizia !

 

Nou sau SH ?

Raspunsul la aceasta intrebare poate avea cauze pur obiective ce tin de suma disponibila achizitiei, dar nu numai.

 

Pentru cei mai stramtorati cu banii...

Dupa cum va mentionam intr-o postare anterioara, pretul cv (prescurtare la campervan pe care o voi folosi de acum in colo) nou, porneste de la 37.000 euro. Sunt rare posibilitatile in care puteti face o achizitie sub acest pret, sau sub pretul de pornire din lista producatorului. Totusi, aceasta posibilitate exista prin acceptarea unor compromisuri.

In ce constau aceste compromisuri:

- achizitia unei autorulote (zero km) dintr-un stoc mai vechi, produsa in urma cu doi-trei ani. In aceste cazuri se fac discount-uri ce pot fi semnificative;

- achizitia unei autorulote folosita la drive test, cu un numar de km sub 5.000. Acea autorulota este ca noua. Nu vorbesc aici de autorulotele care au fost inchiriate.

 

Pentru cei ce dispun fara probleme de suma de achizitie...

In general, oamenii care dispun de suma necesara achizitiei de autorulote noi, isi doresc achizitia si dintr-un alt punct de vedere... "vreau sa miroasa a nou"... "sa fiu primul"

Acesta este un pdv. care nu trebuie blamat, este de inteles si de multe ori justificat.

Si ca o paranteza... de cate ori, mai ales noi, barbatii, nu ne-am dorit si-n alte ipostaze... "sa fiu primul" :amuzat:

Insa, acest "miros de nou" costa scump. Dupa cum se stie, in general, primul proprietar pierde cea mai mare parte din pretul de achizitie la revanzare, chiar daca, deprecierea autorulotelor in timp este mult mai mica decat in cazul autoturismelor.

Cumparatorul lucrului nou trebuie sa-si asume din start o astfel de pierdere.

 

Pentru cei ce numarul banilor chiar nu conteaza...

Mai exista si o categorie restransa a cumparatorilor de autorulote noi si foarte scumpe,  este cea a oamenilor ce pur si simplu doresc sa epateze. In cazul cv nu-i vom intalni, ei merg cu preponderenta spre autorulotele integrate - gama premium. 

 

Acest filmulet, cunoscut de altfel mai ales in mediul nostru, este cat se poate de sugestiv pentru ultima categorie la care m-am referit:

 

 

Achizitie campervan SH

 

Din pacate, pretul pentru achizitia unui cv intr-o stare foarte buna, vechi de 10 ani, este destul de mare, in multe situatii este in jurul valorii de 20.000 de euro.

Astfel, cine are acesti bani, de multe ori prefera sa mai stranga ceva murmurei si sa se apropie de un cv mai tinerel ca varsta,  sa urce suma investita spre 30.000  euro, SAU,  sa recurga la conversia unui van clasic. Conversia totusi nu este la indemana tuturor, mai ales in Romania.

Totusi, piata este destul de vasta in materie de achizitii sh. Se poate achizitiona un cv. pentru buzunarul fiecaruia.

 

Cateva sfaturi legate de achizitiile cv sh:

- nu va grabiti;

- cautati perioada optima din an cand pretul coboara in punctul cel mai de jos: noiembrie - decembrie (valabil si pt. achizitiile de nou);

- accesati cat mai multe site-uri de vanzari, comparati preturile intre acestea.

- atentie mare la pozele ce insotesc anuntul de vanzare. In multe situatii una-i poza si alta-i realitatea. Incercati sa salvati aceste poze, sa le puteti mari. In multe situatii la marire apar si lucrurile negative. Cereti vanzatorului poze suplimentare cu zonele care va intereseaza. In foarte multe situatii s-a facut deplasarea doar pe baza pozelor iar la fata locului cumparatorul a fost deceptionat;

- luati in calcul costurile aferente deplasarii si binenteles costurile necesare aducerii cv acasa (taxe, numere, etc.) Pentru siguranta, majorati cu 20-30% aceste costuri in estimarile dvs.

 

Cost conversie...

 

Acest pret este compus din:

- pret achizitie van - cautati in special un van cu o parte mecanica buna. Bine ar fi ca van-ul sa aiba motorizare de minim 110 - 116 cp. Nu va speriati de numarul mai mare de km. Odata conversia facuta, numarul de km parcursi ca autorulota va fi mult mai mic. Evitati caroseriile cu probleme... pete de rugina. Incercati ca van-ul sa nu fie mai vechi de 2006, sa dispuna macar de penultimul tip de caroserie. Familia Ducato este cea mai potrivita conversiei - cea mai mare latime interioara. Pretul de achizitie al van-ului poate fi functie de pretentiile investitorului, de la 4.500 euro in sus;

 

- pret materiale necesare conversiei - Acest pret este functie de buzunarul proprietarului, functie de ce tip de subansambluri prefera - noi sau sh. In varianta sh acest pret ar trebui sa fie in jurul valorii de 3000 euro, iar in varianta "noi" undeva intre 5.000 - 7.000 euro functie de nivelul de accesorizare dorit.

 

- pret manopera conversie - In situatia in care proprietarul decide sa-si faca singur conversia, aceasta suma scade drastic, ea fiind reprezentata doar de cheltuielile aferente diverselor executii in colaborare. In cazul executiei in regie proprie, sfatul meu este sa nu faceti lucrurile dupa ureche, sa va documentati foarte bine, sa apelati in particular la specialisti in domeniile ce stau la baza conversiei. In cazul in care se apeleaza la o firma de conversii... nu pot sa mai emit vreo estimare de pret.

 

- pret cheltuieli necesare actualizare/modificare CIV - In situatia in care doriti inscrierea conversiei in cartea masinii - Transformarea din "Autovehicul N1" in "Autovehicul special M1 - autorulota" atunci trebuie sa apelati la o firma agreata RAR. Conversia se poate face numai pe baza unui proiect al firmei respective avizat de RAR. Daca se doreste modificarea numarului de locuri intr-o alta dispunere... lucrurile devin mai complicate... numarul firmelor agreate RAR pentru astfel de modificari (nr. locuri) sunt mult mai putine si implica costuri mai mari. Un pret estimativ pentru proiectul conversiei, depus la RAR de firma respectiva spre aprobare - 500 euro. Pret omologare RAR 200 - 250 euro. Aceste preturi mi-au fost aduse la cunostinta de o firma din domeniu. 

 

Preturile comunicate mai sus, depind in mare parte de sursele de achizitie. Pentru piesele noi exista variatii extrem de mari de pret intre comerciantii traditionali si alte surse.

ex. La un modul cu capace de protectie din sticla - aragaz cu doua ochiuri + chiuveta am gasit preturi intre 290 si 450 euro, pentru acelasi produs. 

Deci, incercati ca inainte de inceperea conversiei sa studiati bine ofertele accesoriilor necesare conversiei. Poate veti gasi chiar posibilitatea achizitionarii mai multor accesorii de la acelasi furnizor cu obtinerea implicit a unui discount per total care sa va avantajeze.

 

...

  • Like 5
  • Upvote 4

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Nelu Predonu

Achizitie campervan... nou sau SH ?

 

In primul rand, ma vad nevoit sa atrag atentia celor ce doresc o astfel de achizitie sa aiba in vedere timpul disponibil de peste an aferent iesirilor cu RV-ul.

Daca va veti rezuma doar la a face un concediu/an, NU va sfatuiesc sa faceti o astfel de achizitie. Daca in schimb, dispuneti de timp mai mult,  multe weekend-uri libere si mancarimi in talpa :) atunci se va justifica achizitia.

Daca pentru un autoturism, cu care mergeti zi de zi, sunteti dispusi sa dati 10-15.000 de euro, aici discutam de alte sume, substantial mai mari in cazul achizitiilor de autorulote noi.

Ganditi-va bine inainte de a lua decizia !

 

Nou sau SH ?

Raspunsul la aceasta intrebare poate avea cauze pur obiective ce tin de suma disponibila achizitiei, dar nu numai.

 

Pentru cei mai stramtorati cu banii...

Dupa cum va mentionam intr-o postare anterioara, pretul cv (prescurtare la campervan pe care o voi folosi de acum in colo) nou, porneste de la 37.000 euro. Sunt rare posibilitatile in care puteti face o achizitie sub acest pret, sau sub pretul de pornire din lista producatorului. Totusi, aceasta posibilitate exista prin acceptarea unor compromisuri.

In ce constau aceste compromisuri:

- achizitia unei autorulote (zero km) dintr-un stoc mai vechi, produsa in urma cu doi-trei ani. In aceste cazuri se fac discount-uri ce pot fi semnificative;

- achizitia unei autorulote folosita la drive test, cu un numar de km sub 5.000. Acea autorulota este ca noua. Nu vorbesc aici de autorulotele care au fost inchiriate.

 

Pentru cei ce dispun fara probleme de suma de achizitie...

In general, oamenii care dispun de suma necesara achizitiei de autorulote noi, isi doresc achizitia si dintr-un alt punct de vedere... "vreau sa miroasa a nou"... "sa fiu primul"

Acesta este un pdv. care nu trebuie blamat, este de inteles si de multe ori justificat.

Si ca o paranteza... de cate ori, mai ales noi, barbatii, nu ne-am dorit si-n alte ipostaze... "sa fiu primul" :amuzat:

Insa, acest "miros de nou" costa scump. Dupa cum se stie, in general, primul proprietar pierde cea mai mare parte din pretul de achizitie la revanzare, chiar daca, deprecierea autorulotelor in timp este mult mai mica decat in cazul autoturismelor.

Cumparatorul lucrului nou trebuie sa-si asume din start o astfel de pierdere.

 

Pentru cei ce numarul banilor chiar nu conteaza...

Mai exista si o categorie restransa a cumparatorilor de autorulote noi si foarte scumpe,  este cea a oamenilor ce pur si simplu doresc sa epateze. In cazul cv nu-i vom intalni, ei merg cu preponderenta spre autorulotele integrate - gama premium. 

 

Acest filmulet, cunoscut de altfel mai ales in mediul nostru, este cat se poate de sugestiv pentru ultima categorie la care m-am referit:

 

 

Achizitie campervan SH

 

Din pacate, pretul pentru achizitia unui cv intr-o stare foarte buna, vechi de 10 ani, este destul de mare, in multe situatii este in jurul valorii de 20.000 de euro.

Astfel, cine are acesti bani, de multe ori prefera sa mai stranga ceva murmurei si sa se apropie de un cv mai tinerel ca varsta,  sa urce suma investita spre 30.000  euro, SAU,  sa recurga la conversia unui van clasic. Conversia totusi nu este la indemana tuturor, mai ales in Romania.

Totusi, piata este destul de vasta in materie de achizitii sh. Se poate achizitiona un cv. pentru buzunarul fiecaruia.

 

Cateva sfaturi legate de achizitiile cv sh:

- nu va grabiti;

- cautati perioada optima din an cand pretul coboara in punctul cel mai de jos: noiembrie - decembrie (valabil si pt. achizitiile de nou);

- accesati cat mai multe site-uri de vanzari, comparati preturile intre acestea.  

- atentie mare la pozele ce insotesc anuntul de vanzare. In multe situatii una-i poza si alta-i realitatea. Incercati sa salvati aceste poze, sa le puteti mari. In multe situatii la marire apar si lucrurile negative. Cereti vanzatorului poze suplimentare cu zonele care va intereseaza. In foarte multe situatii s-a facut deplasarea doar pe baza pozelor iar la fata locului cumparatorul a fost deceptionat;

- luati in calcul costurile aferente deplasarii si binenteles costurile necesare aducerii cv acasa (taxe, numere, etc.) Pentru siguranta, majorati cu 20-30% aceste costuri in estimarile dvs.

 

Atentie ! Exista firme fantoma pe site-urile de vanzari. 

In urma cu doua luni, am fost contactat de un viitor posesor de autorulota.

Acesta a decis achizitionarea  unei autorulote ce avea un pret foarte mic (chilipir). A contactat firma respectiva, i s-a emis o factura proforma pentru plata unui avans de 30% din valoarea autorulotei (4.350 euro). Omul a solicitat copii dupa certificatul de conformitate si actele autorulotei , dupa atestatul firmei, a verificat on-line existenta acesteia si a decis achizitia.

Masina trebuia ridicata din Scotia. A plecat omul bine mersi in Scotia la adresa comunicata pentru ridicare. Acolo, nici urma de firma respectiva. A fost vorba de o teapa in toata regula ! A deschis actiune la politia din Scotia.

 

Deci atentie ! Nu dati nici un ban avans indiferent de motivarea vanzatorului - pentru rezervare, etc.

Stiu ca pe "mobile" sunt rapid depistate firmele fantoma si sterse anunturile respective, insa, sunt foarte multe alte site-uri unde isi fac loc astfel de excroci.

 

Cost conversie...

 

Acest pret este compus din:

- pret achizitie van - cautati in special un van cu o parte mecanica buna. Bine ar fi ca van-ul sa aiba motorizare de minim 110 - 116 cp. Nu va speriati de numarul mai mare de km. Odata conversia facuta, numarul de km parcursi ca autorulota va fi mult mai mic. Evitati caroseriile cu probleme... pete de rugina. Incercati ca van-ul sa nu fie mai vechi de 2006, sa dispuna macar de penultimul tip de caroserie. Familia Ducato este cea mai potrivita conversiei - cea mai mare latime interioara. Pretul de achizitie al van-ului poate fi functie de pretentiile investitorului, de la 4.500 euro in sus;

 

- pret materiale necesare conversiei - Acest pret este functie de buzunarul proprietarului, functie de ce tip de subansambluri prefera - noi sau sh. In varianta sh acest pret ar trebui sa fie in jurul valorii de 3000 euro, iar in varianta "noi" undeva intre 5.000 - 7.000 euro functie de nivelul de accesorizare dorit.

 

- pret manopera conversie - In situatia in care proprietarul decide sa-si faca singur conversia, aceasta suma scade drastic, ea fiind reprezentata doar de cheltuielile aferente diverselor executii in colaborare. In cazul executiei in regie proprie, sfatul meu este sa nu faceti lucrurile dupa ureche, sa va documentati foarte bine, sa apelati in particular la specialisti in domeniile ce stau la baza conversiei. In cazul in care se apeleaza la o firma de conversii... nu pot sa mai emit vreo estimare de pret.

 

- pret cheltuieli necesare actualizare/modificare CIV - In situatia in care doriti inscrierea conversiei in cartea masinii - Transformarea din "Autovehicul N1" in "Autovehicul special M1 - autorulota" atunci trebuie sa apelati la o firma agreata RAR. Conversia se poate face numai pe baza unui proiect al firmei respective avizat de RAR. Daca se doreste modificarea numarului de locuri intr-o alta dispunere... lucrurile devin mai complicate... numarul firmelor agreate RAR pentru astfel de modificari (nr. locuri) sunt mult mai putine si implica costuri mai mari. Un pret estimativ pentru proiectul conversiei, depus la RAR de firma respectiva spre aprobare - 500 euro. Pret omologare RAR 200 - 250 euro. Aceste preturi mi-au fost aduse la cunostinta de o firma din domeniu. 

 

Preturile comunicate mai sus, depind in mare parte de sursele de achizitie. Pentru piesele noi exista variatii extrem de mari de pret intre comerciantii traditionali si alte surse.

ex. La un modul cu capace de protectie din sticla - aragaz cu doua ochiuri + chiuveta am gasit preturi intre 290 si 450 euro, pentru acelasi produs. 

Deci, incercati ca inainte de inceperea conversiei sa studiati bine ofertele accesoriilor necesare conversiei. Poate veti gasi chiar posibilitatea achizitionarii mai multor accesorii de la acelasi furnizor cu obtinerea implicit a unui discount per total care sa va avantajeze.

 

...

P.S. Am mai adaugat un text foarte important (bolduit) in postare.

  • Like 1

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Nelu Predonu

Am mai adus o complectare foarte importanta (bolduita) in postarea anterioara.

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Gabriel I
în urmă cu 7 ore, Nelu Predonu a scris:

"...Pentru cei ce numarul banilor chiar nu conteaza...

Mai exista si o categorie restransa a cumparatorilor de autorulote noi si foarte scumpe,  este cea a oamenilor ce pur si simplu doresc sa epateze. In cazul cv nu-i vom intalni, ei merg cu preponderenta spre autorulotele integrate - gama premium. ..."

 

 

Aici ati fost chiar rautacios!:) Banii sunt o chestiune f. relativa, ceea ce pt unul e extrem de scump, poate fi pentru altul ieftin, diferenta cred ca o face atitudinea...

Revenind la subiect , parca mai degraba as plati 30-40.000 eur pt un cv nou , in garantie, decat 20.000 pe unul vechi de 10 ani, asta daca , bineinteles . mi-as permite cheltuiala.

Si asta , bineinteles daca as trece de la rulota la autorulota, cel putin deocamdata.:nedecis:

In alta ordine de idei frumoasa initiativa dvs de a impartasi din cunostiintele din domeniu intr-un mod clar si articulat.

Felicitari!

  • Like 1

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Nelu Predonu

Multumesc, Gabriel ! Ai dreptate, poate in acel caz am fost un pic rautacios. Ce sa fac ? La varsta mea se intampla sa o mai iau si pe aratura, sa scap in decor.

Imi cer scuze !

  • Like 4
  • Upvote 2

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Gabriel Schuster

@Nelu Predonu

Multumesc mult pentru acest topic. Vad ca sunt multi colegi care, dupa cativa ani de rulotit vor sa faca pasul  urmator catre campervan/ camper. Informatiile prezentate sigur vor fi citite si recitite de toti colegii si vor sta la  baza viitoarelor achizitii. Dupa cum stii, eu am ales varianta unei conversii, poate si pentru faptul ca nu ma satisfaceau configuratiile aflate la vanzare.  Acum ma aflu la final, dupa un an si jumatate de munca. Imi place ce a iesit si abia astept sa plec in primul voiaj. Am creat un topic dedicat pentru toti cei care cocheteaza cu ideea unei conversii. Acolo sunt toate informatiile, inclusiv cele financiare. Deci, dragi colegi, adunati toate informatiile din forum si cumpaniti bine inainte de a face primul pas. Dupa aceea, sunteti porniti pe un drum care obligatoriu merge inainte ( nu-mi place sa spun “ fata intoarcere” ) ! 

  • Like 6

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Nelu Predonu

Sistem de incalzire - campervan.

 

Daca in urma cu ceva ani Truma pe gaz reprezenta singura varianta de incalzire de luat in calcul, in prezent, putem discuta si de noua varianta Diesel.

Din capul locului vreau sa va spun ca ambele sunt foarte ok dupa parerea mea. Stiu ca lumea este impartita vis-a-vis de aceste doua alternative si pe multe forumuri din lume acest versus este amplu dezbatut.

Despre incazirea pe gaz este mai putin de discutat, aceasta, fiind arhicunoscuta in randul posesorilor de RV-uri.

Nu-mi doresc sa nasc controverese.

Doresc doar sa prezint mai in detaliu variantele diesel, variante mai putin cunoscute.

Centralele Diesel de ultima generatie, sunt in mare parte necunoscute, multi asimilandu-le cu incalzitoarele diesel din circuitul de racire al motoarelor de pe autoturisme, dube, etc... din urma cu ceva ani,  pe care multi le considera adevarate "pocnitori" urat mirositoare.

 

Pentru ca oferta este mai bogata in modele la Webasto, am sa discut despre acestea.

 

1. Air Top 40 / 55 Evo (Air Top 2000 STC)

 

5d7fdf16e4273_Air-Top2kw.jpg.fb175e7e2c8493e9283b7dfacc60e16e.jpg

 

Acest tip de incazitor diesel, este un incalzitor de aer disponibil in trei variante de putere de incalzire:

- Air Top 2000 STC (diesel) - 0, 9 - 2 kw - consum: 0, 12 - 0, 24 l/h - sufucient campervan-urilor cu caroseria foarte bine izolata (pt. amatorii de conversii);

- Air Top Evo 40 - 1, 5 - 3, 5/4 kw - consum: 0, 18 - 0, 43/0, 49 l/h;

- Air Top Evo 55 - 1, 5 - 5/5, 5 kw - consum: 0, 18 - 0, 61/0, 67 l/h.

Pot fi montate: in exterior, in podeaua dubla sau in interiorul autorulotei.

Poate fi programat prin aplicatia ThermoCall App. de pe smartphone.

 

2. Dual Top Evo 6/8

 

Dual-Top-Evo-6.jpg.8f3856cf9520737873918cacf58b4165.jpg

 

Acest tip de incalzitor diesel, este un incalzitor de aer + apa calda menajera dedicat RV-urilor (autorulote, barci),  disponibil in doua variante de putere de incalzire de pana la 8 kw; apa calda - pana la 70 de grade. Performanță eficientă la altitudini de până la 2, 200 de metri.

 

3. Thermo Top Evo:

 

Thermo-Top-Evo.jpg.fc1260de15a2e43dd6645a6d8c377ef9.jpg

 

Acest tip de incalzitor de apa poate fi montat suplimentar pe o autorulota in compartimentul motorului fiind integrat in circuitul de apa al vehiculului.

Incalzitorul are ca scop preincalzirea motorului in sezonul rece inainte de pornire... poate fi si o încălzire dedicată compartimentului șoferului prin intermediul prizelor de aer din bordul autovehiculului.

Putere de incalzire variabila intre 2, 5 si 5 kw.

Incalzitorul din imaginea de mai sus este un optional des intalnit si la autovehicule normale: autoturisme, dube, etc. Deci, acesta stie sa incalzeasca DOAR apa si functioneaza pe timp limitat in sezonul rece, doar inainte de pornirea motorului. Pe acest considerent, producatorul nu a urmarit o izolare fonica deosebita a acestuia.

Acesta-i modelul pe care multi il confunda cu incazitorul de aer necesar la interiorul RV-ului.

 

Faptul ca incalzitoarele diesel sunt o solutie viabila de incalzire in autorulote, vine si din faptul ca... cel mai important producator de instalatii de incalzire pe gaz - Truma, are in oferta si doua variante de incalzitoare diesel - Truma Combi 4D si Truma Combi 6D.

 

Pentru amatorii de conversii van... 

... in situatia in care izolatia caroseriei este "beton", va recomand incalzitorul de aer Air Top 2000 STC diesel (atentie cand il comandati... exista acelasi model si pe benzina), Acesta pentru aer cald (incalzire), iar pentru apa calda puteti opta pentru un boiler pe gaz, sau, pentru incalzitorul de apa Thermo Top Evo in circuitul unui boiler.

Ideal ar fi... Dual Top Evo 6 care rezolva si incazirea aerului, dar si a apei menajere, insa, pretul acestuia este destul de mare, iar pe langa acesta,  mai trebuie acceptat compromisul legat de altitudine. 

Exista numeroase oferte de incalzitoare Air Top 2000 de ocazie, SH. Nu va recomand achizitia de  SH-uri in acest caz. Aici discutam de un intreg kit, nu-i vorba doar de incalzitorul propriuzis. Sunt cateva puncte in care nu va sfatuiesc sa aveti prioritara economia de bani, acesta este unul dintre ele. Mai bine decat SH, mergeti pe varianta nou - Aliexpres.

Sau, poate pe o Truma Combi 4D SH. 

 

Revenind la achizitia unui cv nou. 

Cum aminteam intr-o postare anterioara, exista configurari de cv in care producatorul prevede 2 butelii de 5 kg, din lipsa de spatiu. In aceste situatii este obligatoriu ca cv sa dispuna de incalzire diesel. Doar doua butelii de 5 kg aferente unei incalziri pe gaz scade mult autonomia centralei si faceti poteca spre statia GPL.

 

Incalzire pe gaz - Truma Combi 4 - singura centrala existenta pe campervan-uri.

Cateva concluzii personale...

 

GAZ (Truma):

Avantaje:

- fiabilitate foarte buna, dovedita in timp;

- zgomot redus in functionare;

- nu exista miros de gaz in exteriorul RV-ului;

- consum mai mare, dar pret de cost ceva mai mic fata diesel.

 

Dezavantaje:

- procurarea dificila a propanului in Romania - gazul cel mai indicat functionarii centralelor Truma;

- recipienti voluminosi, reduc spatiul de depozitare;

- genereaza un surplus de greutate cv-ului;

- genereaza probleme vis-a-vis de alimentarea buteliilor in alte tari europene;

- disconfort in manevrarea recipientilor de gaz.

- probleme aparute in ultimul timp vis-a-vis de umplerea buteliilor in statiile GPL. 

 

DIESEL(Webasto)

Avantaje:

- autonomie mare comparativ cu gazul in situatia in care avem doua baterii in dotarea cv;

- ofera un surplus in spatiul de depozitare;

- greutate proprie mai mica a cv;

- elimina disconfortul creat de manevrarea recipientilor de gaz;

 

Dezavantaje:

- zgomot ceva mai mare in functionare, dat in special de tacanitul pompei de alimentare diesel;

- miros perceptibil in exterior, in apropierea evacuarii. Poate fi deranjant pentru vecini;

- consum electric mai mare. Autonomia poate fi diminuata, nu de carburant, ci de acest consum electric... mai ales in situatia unei singure baterii disponibile in partea de rulota. 

 

In concluzie, oricare dintre cele doua variante este foarte buna. Functie de configurarea autorulotei, constructorul decide pe ce varianta sa mearga, Dar,   in situatiile in care configurarea ii permite, majoritatea au in lista de optionale si cealalta alternativa fata de cea din echiparea standard.

 

In situatia unui cv dotat cu frigider cu compresor si incalzire diesel (ambele cu consum ridicat de energie electrica), va recomand adaugarea unei baterii in plus, langa cea existenta si inlocuirea alternatorului cu unul de putere majorata in situatia in care acesta nu exista deja.

In situatia unui cv dotat cu frigider cu absorbtie si incalzire diesel, consumul de curent electric este mai echilibrat.

In situatia unui cv dotat cu frigider cu compresor si incalzire pe gaz, consumul de curent electric este mai echilibrat.

In situatia unui cv dotat cu frigider cu absorbtie si incalzire pe gaz, consumul de curent electric este la minim, in schimb se inregistreaza o crestere totusi nesemnificativa la consumul de gaz.

 

Accesorii  

Consumatori electrici... voi reveni.

 

P.S. @Gabriel Schuster, am urmarit cu interes conversia. Felicitari !!!

  • Like 4
  • Upvote 2

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Gabriel Schuster

O frumoasa analiza a diferitelor optiuni.

PS @Nelu PredonuEu am ales un incalzitor de 5 kW diesel ( masina are rezervor de 125 litri). L-am comandat de pe ebay.de, produs in China. Pretul a fost 250 euro, inclus kit-ul de montaj si transportul. L - am vazut folosit in multe conversii si am decis sa-l incerc, mai ales ca este la un sfert de pret fata de Webasto.

  • Like 2

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Nelu Predonu

@Gabriel Schuster 

La acest pret (250 euro) un incalzitor de 5 Kw, nou, reprezinta... big deal. 

In aceasta situatie, cred ca amatorii de conversii ar fi bine sa mearga pe o varianta mai puternica (4 - 5 Kw). Air Top 2000 STC pe care l-am recomandat anterior (pe considerente de pret mai mic), este la limita, necesitand o foarte buna izolatie a caroseriei. Nu-i rau sa ai totusi o rezerva de putere de incalzire, sa n-ajungi ca in zilele foarte reci sa tremuri... precum cateaua la vaccinat.

 

As mai reveni cu cateva precizari legate de incalzitorul de apa diesel Thermo Top Evo prezentat in postarea mea anterioara la pct. 3.

 

Acest tip de incazitor vine cu lucruri extrem de benefice atat pentru motorul masinii, cat si pentru confortul pasagerilor pe timp de iarna.

Dupa cum stim, motoarele diesel,  iarna, ajung la regimul optim de functionare intr-un timp destul de indelungat in functie de cilindreea acestuia.

Pana la intrarea motorului in regimul optim de functionare (temperatura lichidului de racire 80 grade) acesta genereaza un consum foarte mare de carburant. 

Incalzitorul Thermo Top Evo elimina acest neajuns, creste fiabilitatea motorului... si nu numai.

Pornit cu  20 de minute inainte de plecarea la drum in sezonul rece, acesta incalzeste motorul prin intermediul lichidului de racire in circuitul caruia se afla. 

Pe aceasta perioada de functionare, la maxim (4 kw), incalzitorul consuma cca. 0, 17 litri de motorina.

In momentul pornirii motorului, acesta porneste rapid, exact ca in sezonul cald indiferent de cate grade cu minus sunt afara. Din primul moment pasagerii vor beneficia de o temperatura decenta in interiorul masinii, parbriz dezghetat, sistemul de incalzire livrand din prima aer cald.

Creste fiabilitatea motorului datorita faptului ca acesta va fi cald la pornire (ulei cald si subtiat in blocul motor). 

Modelul Thermo Top Evo se preteaza mai mult masinilor echipate cu moatoare diesel, motoare subturate fata de benzinare, la care timpul de intrare in regimul normal de functionare este mai indelungat.

  • Like 3
  • Upvote 3

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Dragos M

@Nelu Predonu nu pot spune decat “jos palaria” pentru acest topic..., foarte complex si de ajutor !

Multumim ! :salutare!:

 

 

  • Like 1

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Ionut S

Nu m-am gandit ca pot exista atatea variabile.

Multumesc pt info!

  • Like 1

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri

Pentru a adăuga comentarii este necesară înregistrarea sau autentificarea

Trebuie să detii un cont de membru pentru a adăuga comentarii

Înregistrare membru

Creaza un cont de membru. Este foarte uşor!

Înregistrare cont nou

Autentificare

Ai deja un cont de membru? Conecteaza-te aici.

Autentificare în cont

  • Activi pe această pagină   0 membri

    Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează această pagină acum.