Tana

Renault Trafic L2H1 - intentie de conversie

23 postări în acest subiect de discuţie despre Renault Trafic L2H1 - intentie de conversie

Renault Trafic L2H1 - intentie de conversie

Tana

Deschid acest topic in ideea de a primi suport ( sfaturi, pareri, diverse info tehnice) in demersul meu de a transforma duba in camper.

Mai intai va impartasesc intentiile mele pentru ca mai apoi sa vin cu intrebari, pentru ca nu stapanesc bine partea de electrica.

 

Eu si sotia am convenit sa alegem o varianta sub 3, 5t pentru ca ne dorim deplasari pe distante lungi, vizitand cu preponderenta destinatii turistice, nu cautam campari pentru mai multe nopti in zone salbatice, vream sa avem acces in orase pe majoritatea strazilor. Desigur, vor fi situatii in care va trebui sa innoptam 1- 2 nopti in zone izolate sau in camping-uri dar acestea vor fi cu caracter ocazional functie de diverse si inopinate constrangeri (ex:  oboseala acumulata peste zi si/sau necesitatea de a spala hainele, etc).

Ideea de baza e sa folosim masina pentru a diminua costurile de cazare mixand 1-2 nopti de hotel cu alte 3-4 petrecute in interior.

 

Astfel focus-ul meu va fi in principiu pe asigurarea de aer rece respectiv asigurare caldura, dupa caz, … si dotari minime la bucatarie. Nu va gati nimeni la modul traditional, un aragaz mic portabil, cu 1-2 ochiuri cat sa facem o cafea, o omleta ori sa fierbem 2 cremwursti cand conjunctura nu permite o masa in zona urbana, va fi suficent.

Layout-ul il gandesc ca fiind 95% similar cu cel din link-ul atasat mai jos, adica un pat extensibil longitudinal (pe partea cu soferul) care are vis-a-vis un corp de mobilier ce contine integrat un frigider pe amoniac 12V/220V, spatiu de depozit si o chiuveta. Atat.    https://www.youtube.com/watch?v=BxGhaSUCnyw

Diferenta la mine fata de exemplul din video consta in faptul ca, imi doresc  chiuveta catre spate sa o pot folosi inclusiv ca dus in spatiul dintre cele 2 usi.

Asta ar fi ce mi-am propus.

 

Cea mai delicata problema pentru mine este instalatia de clima, fara ea tot demersul conversei este egal cu zero ptr ca in sezonul estival in interior totul se transforma intr-o adevarata sauna si nu te poti odihni peste noapte.

Referitor la clima precizez ca voi aprecia primirea oricarui sfat, orice trimitere catre o informatie, orice sugetie ori opinie.

Din ce-am apucat sa studiez, varianta Dometic FreshJet 1700 ar fi o unitate care si raceste si incalzeste si este pretabila ptr microbuze  < 6m.

Noua costa ~2000 euro. Stie cineva un site de dezmembrari autorulote/campere unde pot cauta ceva SH? Puteti sa-mi recomandati alt brand? Unitatea trebuie sa stie si incalzire, ideea e sa bifez ambele situatii, as vrea sa nu ma mai incurc cu montajul unui incalzitor stationar diesel separat. Stiu ca sunt pe site-urile de China la preturi bune, gen 170 USD dar parca nu m-as mai incurca cu inca o instalatie separata.

 

Ca sa nu intru in conflict cu RAR-ul as prefera sa apelez la o firma autorizata in carosari care sa faca decupajul in tavan si sa efectueze montajul si culparea la instalatia masinii. Aveti vre-o recomandare ptr asa ceva? Chiar daca este din Bucuresti, e ok ptr mine.

Doresc sa renunt si la panoul despartitor, acesta fiind de asemenea un motiv sa apelez la serviciile unui carosier, daca nu am un document asumat de o firma autorizata RAR exista riscul sa nu pot face conversia din "BB furgon" in "SA Autorulota". 

Revenind la instalatia de clima,   cred ( daca gresesc va rog sa ma corectati) ca unitatea AC se alimenteaza de la o baterie separata, nu de la cea a masinii, baterie care se incarca de la alternator in timpul mersului si asigura functionarea climei in perioada de stationare. Intre baterie si AC am nevoie de un invertor care sa converteaca 12V in 230 , zic bine?

Cum procedez cu bateria ca sa pot sa o leg la incarcare alternator? Presupun ca cineva trebuie sa faca managemetul incarcarii bateriei respectiv sa o opreasca cand e nu mai necesara, ce aparat imi trebuie pentru asta?

De cat trebuie sa fie bateria ca sa sustina  consumul unitatii , stiind ca la incalzire consuma 800W si 600W la racire? 

https://www.dometic.com/en-gb/tw/products/climate/air-conditioners/motorhome-and-caravan-air-conditioners/dometic-freshjet-1700-_-20694?at=rv#specifications

 

Modificat de Tana

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri

Ionut C.

Dupa parerea mea nu este nevoie de aer conditionat la o astfel de masina, fiind suficient Ac-ul din bord. Volumul acestu campervan va fi mic, iar cu o izolatie buna, nu veti simti nevoia climatizarii pe timp de vara. Ar fi bine sa alegeti o masina de culoare alba, sau cat mai deschisa, care refleta mai mult din radiatiile solare.

Instalatia de aer conditionat dedicata rulotelor este grea, voluminoasa (in afara de faptul ca se vede urat, adauga la inaltimea masinii peste 25 cm). Apoi, este foarte zgomotoasa, nu se poate dormi cu ea in functiune. Daca totusi treceti peste dezavantajele astea, trebuie sa stiti ca nu poate fi alimentata decat in camping, la retea de 230V. Pentru alimentare din baterii v-ar trebui minim 1000Ah capacitate, plus solutie de incarcare (solara sau alt generator). Putere solara nu aveti unde sa intindeti pe acoperisul unui campervan, iar un generator ar fi la fel, ineficient energetic, cel putin in comparatie cu un incalzitor suplimentar Webasto sau Eberspächer.

Frigiderul cu amoniac are putere de racire mica, si nu functioneaza pe baterie decat in timpul mersului, cand, de fapt, este alimentat de alternatorul masinii. Ca sa functioneze pe gaz, mai e nevoie de o gaura in caroserie (evacuarea gazelor arse) si o butelie de gaz. Mai eficiente sunt frigiderele cu compresor, mai ales lazile cu capac, accesul pe deasupra marind eficienta (aerul rece se lasa la fund si nu iese la deschiderea usii, cum se intampla la frigiderele normale). Gasiti lazi frigorifice cu compresor noi incepand cu 2000 de lei, poate si mai jos. Recomand cumpararea uneia noi, diferenta fata de un SH nu merita riscul.

Va invit sa ma vizitati cand ajungeti in Bucuresti, pot sa va ajut cu mai multe informatii privind transformarea unui van.

  • Like 4
  • Upvote 1

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Tana

@Ionut C, Multumesc frumos pentru informatii si pentru inviatie. 

Am uitat sa mentinez ca eu sunt deja proprietarul unui Renault Trafic L2H1 (de culoare alba) :).

 

Gandul ca as putea renunta la instalatia de clima de pe acoperis, pentru mine suna linistitor dar eu visez sa ajung pana la Gibraltar (daca o sa reusesc ramane de vazut) iar excursia pana acolo trece prin zone recunoscute ca fiind calde , sudul Frantei, sudul Spaniei, toata coasta Mediteranei este scaldata in soare vara deci intentia mea era si este sa ma pregatesc pentru a face fata unor nopti fierbinti sub invelitoarea din tabla, fie ea si alba.

Inteleg ca masina nu e mare ca volum, accept ca pe drum se poate crea un confort termic foarte bun doar cu clima din board, recunosc de asemenea ca nu am vazut (desi am cautat) un Renault Trafic cu AC pe acoperis (doar cazul - izoterma)  DAR  temerea mea e de fapt perioada de stationare, noaptea cand vreau sa ma odihnesc.

 

Scenariul de care incerc sa ma feresc este urmatorul:  ... venim seara la masina obositi franti dupa o zi de mers pe jos in stanga si-n dreapta,   timp in care masina a stat parcata undeva, posibil si in soare,   in interior caldura va fi ori considerabila ori insuportabila si lipsa unui aer conditionat stationar va fi foarte regretata ... Nu stiu la altii cum e , dar in cazul meu, oboseala in combinatie cu slaba rezistenta la temperaturi relativ inalte conduce la avalanse de lamentari si reprosuri din partea consoartei astfel ca, de la dorinta unei excursii relaxante la o amintire numa buna de reprimat vor fi doar cateva grade Celsius ... ma-ntelegeti !?

La relantiu clima din board nu da randamentul din mers, in mers racirea se face mai bine beneficiind de fluxul de aerul care patrunde in radiator, ventilatorul electric de clima de la motor  se va stradui sa faca ceva,   dar niciodata nu va raci suficient in repaos. La diesel nici nu e prea indicat sa stai mult la relantiu, se colmateaza evacuarea. 

 

Solutia cu AC pe acoperis m-am lamurit, e un drum inchis pentru mine.

Ce alte alternative mai sunt pentru a face rece in interior?

Varianta clima stationara portabila ar putea fi o solutie fezabila? Are cineva, imi poate spune niste impresii ?

https://www.reimo.com/en/495022-evaporator_cooling_system_ebercool_portable/

 

La prima vedere observ 2 posibile neajunsuri (cel putin teoretice):

1 . nu usuca aerul ci produce aer rece prin vaporizarea unei cantitati de apa - intre 0, 5 -1, 5 litrii /ora ...conform exemplu din link    

2.  este necesara o evacuare pentru caldura rezultata din lucru mecanic.  

Punctul doi ar putea fi rezolvabil, evacuarea as putea-o face in zona inferioara a uneia din usile din spate.

Intrebarea este : exista  riscul sa te trezesti dimineata cu tavanul plin de condens ?   

 

 

Modificat de Tana

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Ionut C.

Orice instalatie de racire ati alege, va avea nevoie de energie electrica. Din acumulatori este exclus, v-ar trebui o capacitate foarte mare, ar fi nevoie de cateva sute de kg de acumulatori cu Pb sau cateva mii de euro pentru acumulatori Li-ion, In plus, apare probelema sursei de incarcare a acestora, o combinatoe intre panouri solare si alternator marit si poate un generator auxiliar, cu motor termic. Toate astea ocupa totusi destul de mult spatiu si ingreuneaza serios masina.

Repet: o izolatie corecta si o trapa in plafon, eventual ventilata, cred ca rezolva problema climatizarii. Sa fim totusi rezonabili, turismul cu camperul (mai ales cu unul compact) nu poate oferi conditiile unei camere de hotel, in schimb are cu totul alte avantaje!

  • Like 1
  • Upvote 2

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Tana

Adaug doar un mic pas facut in demersul meu, am schimbat usa culisanta existenta cu una cu geam mobil. Am avut geamuri doar la usile din spate dar chiar si asa simteam ca fiind insuficienta lumina naturala in interior. A trebuit sa rezolv acest aspect.

Actiunea nu a fost doar un schimb simplu de tipul da usa veche jos, monteaza usa noua.In primul rand am pierdut o multime de timp cautand perechea:  usa alba & geam mobil.

Judecand dupa multitudinea de rezultate dupa primele search-uri am zis in sinea mea ca rezolv rapid, va fi doar chestie de filtrare anunturi si mai apoi de negociere pret.

Da de unde!!

Pe parcursul a 5 saptamani am avut, nu mai putin de 38 de dialoguri cu diversi care vindeau piese din dezmembrari, ~60% din anunturile online nu au mai fost de actualitate dar ele se mentineau inca postate ca find valabile, ca deh si asta este un aspect care spune ceva despre noi romanii in legatura cu modul cum procedam dupa ce ne vedem cu sacii in caruta.

Intr-un final am gasit ce cautam dar .... "pe argintiu" , deci a fost necesara inclusiv  o "vizita" la vopsitorie.

Dupa toata tevatura ma bucur ca pot sa trec la" bifate" acest mic pas.

Mergem inainte!

IMG_20190805_073404a.jpg

  • Like 3

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Tana

Salutare tuturor, revin cu mici noutati si totodata cu intrebari.

Nu am abandonat proiectul (un deces in familie m-a indepartat de ... multe din jurul meu, acum incerc sa ma readun si sa merg inainte).

Am reusit sa adaug la achizitii un geam mobil pentru zona opusa usii culisante si am procurat inclusiv ancadramentul de plastic din interior pentru acest geam.

Nu sunt montate inca, sunt in stand-by cu actiunile fizice. Am reluat partea de documentare online, despre cum evolueaza alte proiecte similare, materialele folosite, incerc sa-mi definesc o structura clara pe care sa o urmez filtrand si/sau imprumutand idei de la alti pasionati ca mine.

M-am decis sa mai cumpar materiale intre timp dar m-am blocat destul de rapid si explic cum imediat:

 

Imi place foarte mult acest capitonaj textil numit "van lining carpet" de culoare argintie (sau gri deschis) care in decembrie anul trecut il gaseam fara efort pe orice site britanic de profil  si .. surpriza acum il vad "out of stock" pe  majoritatea site-urilor. ex: https://www.vandemon.co.uk/category/conversion/trimming/ 

L-am gasit atat pe Amazon cat si pe eBay insa nici unul dintre furnizori nu livreaza in Romania!

https://www.ebay.de/itm/20-sqm-Camper-Van-Lining-Carpet-Kit-Super-Stretch-Inc-10-Cans-Trimfix-Adhesive/332543373069?_trkparms=aid%3D111001%26algo%3DREC.SEED%26ao%3D1%26asc%3D225116%26meid%3Da3979c9f94684d8bb5e9fbf242af8657%26pid%3D100675%26rk%3D1%26rkt%3D15%26mehot%3Dpp%26sd%3D332543373069%26itm%3D332543373069%26pmt%3D1%26noa%3D1%26pg%3D2380057&_trksid=p2380057.c100675.m4236&_trkparms=pageci%3Ab63edf2f-6711-11ea-a4bb-74dbd180cbe1|parentrq%3Ae073938b1700a9cd2133a2ebffd6dbe4|iid%3A1

Aveti ideee unde as putea gasi acea pasla ( sliver sau grey) pentru capitonare panel-uri la interior?

Are o denumire speciala in limba romana ... cum sa definesc  ca sa o caut ?

Am incercat cu "material capitonari interioare auto" si am gasit tot altceva decat ce am nevoie.

 

Orice informatie va fi foarte apreciata.

  • Like 1

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Gabriel I

La asta te referi? 

 

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Alin Opran
în urmă cu 6 ore, Tana a scris:

Aveti ideee unde as putea gasi acea pasla ( sliver sau grey) pentru capitonare panel-uri la interior?

Are o denumire speciala in limba romana ... cum sa definesc  ca sa o caut ?

Am incercat cu "material capitonari interioare auto" si am gasit tot altceva decat ce am nevoie.

 

Orice informatie va fi foarte apreciata.

 

 Acest material se gaseste pe ebay sub denumirea de "4 way stretch carpet". Eu am folosit acest material la conversia mea, la 2 mp cumparati se da si un tub de spray adeziv. Iti cumperi cati mp iti sunt necesari.

 

Un exeplu gasesti aici, trebuie doar sa cauti furnizorul care livreaza si in Romania.

 

Succes! :noroc:

  • Like 1

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Tana

@Alin Opran  Da, intr-adevar acesta este materialul care ma interesa " 4 way stretch carpet" . Va strig de la Arad cu bratele deschise un mare : Multumesc! :)

Intre timp am dialogat real time cu unul din site-urile de profil si mi-au raspuns ca stocurile se vor reface cel mai tarziu in prima jumatate din aprilie,   o sa tin varianta asta ca backup daca nu gasesc zilele acestea o livrare catre Romania pe eBay. 

 

@ Gabriel I,   multumesc pentru suport, mi-ai dat o idee cu materialul indicat :) De-asta gasesc eu ca ... forumul e un lucru foarte bun!

 

 

  • Like 2
  • Upvote 2

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Bogdan C.

Salut. Daca te referi la capitonarea panelurilor si spalpilor laterali, e mai pretabila imitatia de piele(piele ecologica).

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Tana

@ Bogadn C , pielea ecologica ...sincer...nu stiu cum se monteaza si ce adeziv s-ar preta combinatiei, asa ca o sa ma rezum doar la "pasla" aceasta care se muleaza intr-un mod absolut extraordinar dupa parerea mea.

Am gasit pe youtube cum se capitoneaza cu acest material "4 way stretch carpet" , sunt 2 variante, fie acoperi tot cei vertical de sus pana jos, fie o iei pe bucati element cu element, panel cu panel , stalp cu stalp, etc. Presupun ca o sa merg pe varianta piece by piece desi arata incredibil de elegant capitonajul dintr-o bucata (nu se mai vad prinderile).Cine are curiozitatea sa vizioneze filmuletul din primul link de mai jos o sa-si poata face singur o parere.

 

In link-ul atasat un exemplu  despre cum se capitoneaza dintr-o bucata peretii inclusiv contra aripile spate, e senzatie materialul ... plus adezivul care rezista pana la 120 grd C.  

 "4 way stretch carpet" este exact ce-mi doresc!    https://www.youtube.com/watch?v=TON7xuJkQs8  ;   https://www.youtube.com/watch?v=YI2t5iNY95I&t=739s

Oricum..zic..sa le dea D-zeu sanatate la oamenii astia (ca cel din link) care nu doar iti arata ce mesteresc ei in diverse situatii ci ... efectiv te invata pas cu pas cum sa faci ceva profi !

Inca nu gasesc pe eBay.uk un furnizor care sa trimita in Romania, nu livreaza nici sa-i pici cu ceara ... nu stiu care-i faza! ... :default_doh:No, uite ... asta ar putea fi un business de nisa.

  • Like 3

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Ionut C.

Cauta in magazinele de bricolaj sau la furnizorii de mocheta. Este o mocheta ieftina, poate cea mai ieftina, care are proprietati asemanatoare cu materialul pe care ti-l doresti. Nu se intinde chiar ca textilul din film, dar se poate lucra destul de bine, cu putina atentie.

  • Like 1

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Tana

Nu am abandonat ideea de conversie, intre timp am mai achizitionat cateva materiale cum ar fi:  

- sound deadning;

- termoizolatie 6mm (spuma cu celula inchisa si folie de aluminiu);

- 4 way stretch carpet + adezivul spray aferent ( acestea sunt inca in tranzit); 

- incalzitor stationar 5kW;

- lumini LED, panaou de comanda cu 5 butoane cu  priza tip bricheta si USB ( inca in tranzit);

- ansamblu pivotant pentru scaun pasager;

- pompa de apa ( inca in tranzit);

- lada frigorifica ;

- plita cu inductie, mobila (un singur ochi);

- toaleta mobila ecologica Campa Poti.

 

In tot acest timp mi-am construit in afara orasului, un spatiu ( un garaj/atelier unde sa ma pot ocupa de conversie deci intentiile sunt clare si serioase).

Lucrul efectiv la masina inca nu l-am inceput, sunt impotmolit in partea de curent electric.

Aici am nevoie de ajutor pentru dimensioanrea capacitatilor bateriei si a panoului solar si de asemenea sectiunile de fire ptr fiecare consumator.

Mentionez mai jos consumatorii atat  pe 12V cat si pe 220V in speranta ca cineva cu experienta ma poate sustine cu sfaturi/informatii:

12V:

Lada frigorifica : 72W= 12Vx 6 A

LED-uri 10buc:   20W = 12Vx 1.67 A

Pompa apa : 72W= 12Vx 6 A

Diesel Heater : 180W= 12v x 20 A ( consumul l-am luat de pe Youtube, a facut o demonstratie un nemt , ptr 5kW caldura)

Prize USB 4 buc : aici nu stiu consumul, daca scriu prostii corectati-ma! : 240W =12V x 4x 5A  

Total consum pe 12 V:  48.67A ( ~50A)

 

220V: (Watii i-am masurat cu priza cu contor energetic TROTEC BX09)

Plita inductie: 2000W = 220V x 9A ( consum maxim masurat cu priza mentionata , la treapta minima am 1400W = 220v x 6.36A)

Laptop : 30W = 220V x 0.136 A

Fierbator : 920 W= 220V x 4.18 A

Total consum 220V :  13.4 A ( ~ 14A)

Cum stabilesc capacitatea  panoului solar respectiv a bateriei/bateriilor ? As opta ptr panou flexibil din considerente de greutate

Modificat de Tana

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Tana

Nu am mai putut corecta mai sus...la 12V consumurile sunt urmatoarele:

12V:

Lada frigorifica : 72W= 12Vx 6 A

LED-uri 10buc:   20W = 12Vx 1.67 A

Pompa apa : 72W= 12Vx 6 A

Diesel Heater : 180W= 12v x 20 A ( consumul l-am luat de pe Youtube, a facut o demonstratie un tip, ptr vers de 5kW caldura)

Incarcare 2 telefoane: 40W = 12V x 1.6A x2 pcs

Tableta :  12W = 12V x 1A  

Total consum pe 12 V: 37.87 ( ~40A)

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Tana

Am avansat cu calculele, pe 220V am un necesar minim de 640Wh si pe 12V de 600Wh.

Astfel ca pentru a sta off-grid 2 zile cu descarare baterii de maxim 75% ( asta inseamna achizitie de baterii cu gel, ptr ca am inteles ca la AGM limiat de descarcare este max 50%) trebuie sa am un necesar de 3305Wh (275A). Deci am nevoie de 2 baterii de  140Ah ca a acoperi cei 275A necesari.

Ce brand sau tip de baterii ma sfatuiti sa cumpar? AGM-urile au preturi mai pamantene decat GEL sau Cristale de Plumb sau LiFPo4, dar am citit ca au lifetime-ul redus plus rata de descarcare de max jumaatte din capacitate. Ce ma sfatuiti sa cumpar? 

Pentru panouri , am considerat scenariul cel mai trist ca fiind acela in care am soare doar 3 ore pe zi si eficienta panouri de 75% ( am inteles ca si acestea nu merg la capacitate maxima din varii motive: unghi NOK fata de soare, strat de praf deasupra, etc). Deci cei 600 Wh necesari pe 12V am zis sa-i aduc din panouri astfel : 600/3/75%=267 W voi putea produce in cea mai defavorabila situatie, adica 2 panouri de 160W.  Cu aceste 2 panouri daca am soare  sa zicem 7 ore/zi incarc 623W ( 52A)   adica aprox cat ziceam ca am nevoie pe 12V, zic bine? Ma poate sustine cineva in gandirea asta sau bat campii? Orice opine e bine venita. 

Aceeasi intrebare si ptr panouri...ce ma sfatuiti sa achizitionez Monocristaline compacte sau policristaline compacte sau flexibile monocristaline? Care sunt mai eficiente? Le voi inseria asta e clar pentru mine dar as aprecia f mult un sfat de la cineva care a folosit si este multumit de alegerea facuta.

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Tana

Revin cu info si totodata cu intrebari , mi-as dori sa gasesc suport aici pe forum.

Am Instalat in interiorul toturor usilor, pe pereti, tavan si pardoseala inclusiv pe contra aripi material anti vibratie respectiv un start de arma flex de 6mm pe tavan si laterale iar pe podea armaflex de 9mm. Pest Armaflex am adugat un start de vatelina de 4cm care va fi inchis cu o folie de aluminu anticondens. Pe podea peste Armalex am pus placaj de TEGO de mesteacan de 15mm, debitat dupa forma profilelor tip prag/treapta de la usi (spate/culisanta).Am avut de furca cu tabla de pe podea a avut zone cu rugina care a trebuit sa le tratez cu atentie. De asemenea am dat cu vopsea Hammerite ( zice ca este anume de dat peste rugina) peste tot unde m-i s-a parut ca ar putea fi un inceput de rugina, din acest motiv sunt spot-uri argintii pe tot locul. Si unde nu era nimic serios am dat , sa fie bine! , cum sa zic  :)

Am montat pe portbagaj panou solar 640W care urmeaza a fi conectat la un MPPT de 60A + baterie LiFePO4 12V de 200Ah. Pentru situatia de incarcare in mers am luat un DC DC charger Smart de la Victron 12-12/30A. Urmeaza sa le pun laolalta insa nu sunt in clar cu tipul de cablu necesar pentru conexiune dintre ele.Acum vin intrebarile.

Ce tip de cablu de 16mm este indicat pentru legatura intre bateria masinii si cea auxiliara? Am vazut ca suntcabluri de tip MYF si /sau MSUDC... la ce parametrii sa fiu atent ce sa caut ?     

Aceeasi intrebare pentru cablul dintre bateria auxiliara si controller-ul MMPT de 60A?

Stiu ca trebuie sa fie de cupru, flexibil si litat dar pe baza a ce stabilesc ce tip de cablu e mai potrivit?

 

PXL_20220611_084841742.MP.jpg

PXL_20220611_084849964.MP.jpg

PXL_20220611_084857698.MP.jpg

PXL_20220611_120846217.MP.jpg

PXL_20220614_145456312.MP.jpg

PXL_20220618_141637230.MP.jpg

PXL_20220802_113833071.MP.jpg

PXL_20220808_054954160.MP.jpg

PXL_20220809_161913294.MP.jpg

PXL_20220809_164135526.MP.jpg

PXL_20220910_160724290.MP.jpg

PXL_20220914_174034482.MP.jpg

PXL_20221015_135036768.MP (1).jpg

PXL_20221022_085259681.MP.jpg

PXL_20221022_085719600.MP.jpg

PXL_084834292.jpg

  • Like 1

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Viorel K

Eu am folosit din ambele, fara sa ma uit la alte specificatii.  Am tinut doar sa fie litate si de grosimea necesara. Am pus papucii lipiti cu cositor cu o lampita cu gaz, n-am avut cleste de sertizat si am zis ca lipiti e mai bine. Cu ocazia asta am observat ca la cei MSUDC rezista mai bine izolatia la foc. La ceilalti a trebuit musai sa le infasor la capat cate o carpita uda in jurul izolatiei, sa o protejez de flacara. De asemenea, izolatia la MSUDC e mai flexibila. In rest, curentul cred ca trece la fel.

  • Like 1

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Tana
16 minute în urmă, Viorel K a scris:

Eu am folosit din ambele, fara sa ma uit la alte specificatii.  Am tinut doar sa fie litate si de grosimea necesara. Am pus papucii lipiti cu cositor cu o lampita cu gaz, n-am avut cleste de sertizat si am zis ca lipiti e mai bine. Cu ocazia asta am observat ca la cei MSUDC rezista mai bine izolatia la foc. La ceilalti a trebuit musai sa le infasor la capat cate o carpita uda in jurul izolatiei, sa o protejez de flacara. De asemenea, izolatia la MSUDC e mai flexibila. In rest, curentul cred ca trece la fel.

 

:) zambesc pentru mi-ati scris exact cand va citeam posturile, inca nu am ajuns la partea cu sertizarile. Multumesc pentru info. Va urmaresc! 

MSUDC inteleg ca se preteaza mai mult pentru cabluri de sudura si poate de aceea rezista mai bina la temperatura. MYF pare ar fi  un cablu de interior destul de comun. Inca nu sunt hotarat , de-asta astept sugestii, sfaturi. 

Sa aveti spor in tot ce intreprindeti si sa ne vedem cu proiectele finalizate gata pentru generat noi amintiri frumoase!  

Modificat de Tana
  • Like 1

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
NRLaurentiu

Nu cunosc specificatiile cablurilor mentionate, dar sa fie cu dubla izolatie si mare atentie la treceri.

Referitor la postul anterior, ati facut varza calculele! :) Doar ca exemplu: obtineti 230 V / 640 Wh in off-grid din 12 V / 600 Wh!

 

Arata bine ce ati facut pana acum.

Spor in continuare!

  • Like 1

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Tana
4 minute în urmă, NRLaurentiu a scris:

Nu cunosc specificatiile cablurilor mentionate, dar sa fie cu dubla izolatie.

Cum cu dubla izolatie? Va referiti la cele de tip multicore? adica intr-o manta exterioara se regasesc in interior alte 2 sau mai multe cabluri izolate ? La acestea va referiti?

 

 

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
NRLaurentiu
41 minute în urmă, Tana a scris:

La acestea va referiti?

Da.

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Viorel K
în urmă cu 7 ore, Tana a scris:

Sa aveti spor in tot ce intreprindeti si sa ne vedem cu proiectele finalizate gata pentru generat noi amintiri frumoase!

Multumesc, asemenea si voua!

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Bogdan C.

@Tana Conform cursului si specificatiilor celor de la Victron ci nu numai, intalatia fotovoltaica se executa de la A la Z cu conductor solar. Panou, regulator, incarcator auxiliar, acumulator.

Legaturile trebuie sertizare serios, pentru a elimina riscul de scurtcircuitare. Intre panou si regulator se recomanda o siguranta cu rupere multipunct pe firul de plus.

Este scumpa, dar se poate recurge la o solutie mai ieftina, daca studiezi putin parametrii.

Traseele conductorilor este recomandat sa fie cat mai scurti cu putinta.

 

Bafta!

 

  • Like 1

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri

Pentru a adăuga comentarii este necesară înregistrarea sau autentificarea

Trebuie să detii un cont de membru pentru a adăuga comentarii

Înregistrare membru

Creaza un cont de membru. Este foarte uşor!

Înregistrare cont nou

Autentificare

Ai deja un cont de membru? Conecteaza-te aici.

Autentificare în cont

  • Activi pe această pagină   0 membri

    Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează această pagină acum.