Vizitator Anonim

Baterie Rulota - Montaj | Sfaturi

547 postări în acest subiect de discuţie despre Baterie Rulota - Montaj | Sfaturi

Baterie Rulota - Montaj | Sfaturi

Vizitator Anonim

Salut, sunt nou aici, nu am (inca) rulota, dar ma chinui sa fac bani sa iau una :). Insa am un prieten care are rulota, nu stiu foarte multe date despre ea, insa citind si rascitind acest forum, m-am dus aseara pe la el si mai in cunostinta de cauza m-am uitat la rulota. Ce am vazut:

Nu are baterie.
Daca se cupleaza la 220V, functioneaza tot, probat aragazul pe 12V, nu am masurat toate ledurile, functioneaza bateria la apa, si cred ca pompele sunt de 12V. Probabil exista un transformator 220V-12V dar habar nu am unde e.

Ce vrea (vrem) sa facem?
Zic vrem pentru ca el nu are cunostinte tehnice, eu sa zicem ca am facut ceva electronica pe la facultate dar nu prea mai stiu mare lucru... (din pacate), asa ca puteti sa imi dati cateva date tehnice, voi incerca (si reusi cred) sa le descifrez.

Deci: sa punem o baterie, eventual din cea cu descarcare lenta, dar pentru inceput voi pune una de masina, pana fac toate probele, caci alea sunt cam scumpe si daca nu iese, sa nu arunc banii pe baterie. Bateria sa o leg la circuitul existent de 12V al rulotei (nu am gasit absolut nici un panou electric, e posibil sa nu existe?).

Cand rulota este legata la priza masinii, functioneaza doar luminarea de drum, fara sa functioneze si cea din interior.

Se poate face o legatura (am citit undeva o legatura de la becul de ceata spate) catre circuitul de 12V a masinii, si eventul sa incarce si bateria?

De asemenea, exista posibilitatea automata (pana la urma si manuala) cuplarii unui redresor de baterie, atunci cand rulota este la 220V sa incarce bateria, cand este scoasa din 220 sa nu consume bateria (probabil pus o dioda)?

Se pot face aceste lucruri concomitent si independent automat?

Banuiesc ca manual ar merge un comutator.

Ma gandeam ca as putea sa scot (sa mut) daca exista becuri de 220V si sa trec toata lumina pe 12V (asta in cazul in care ma descurc sa gasesc panoul electric).

In viitorul mai indepartat sa puna si un panou solar, treaba asta am citit-o prin topicuri, am cam inteles-o!

Sa zicem ca asta ar fi cu bateria/partea electrica, as mai avea de aflat niste chestii dar eu incerc sa ma documentez mai intai despre un lucru, sa-l fac, dupa care sa trec la altul, ca sa nu incep doua lucruri si sa nu fac  nici unul :)

Multumesc!

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri

Eugen David

      In primul rand trebuie identificata instalatia electrica ( tablou sig 220/12v, trafo, ) si puse cateva imagini, inclusiv cu capacul de peste tablou demontat (pentru ca asa  se vad fb legaturile si contactele) . Nu poti lega oriunde bateria ( dupa trafo mai are pe acolo o punte redresoare cu dioda si o regleta cu contacte de racordare 12 v (+ si - ) dupa sig de 12 v aferente dar si 2 contacte (+ si -) ce vin de la masina tragatoare pentru functionarea frig , la 12 v in mersul masinii (circuit de min 2, 5 mm ).

      In raport cu dotarea electrica pe rulota are mai multe sau mai putine sig la 12 v implicit nr de contacte de racord. Totusi neavand din fabrica montat/instalat instalatie pt incarcare baterie implicit si baterie , cred ca este model simplu conceput pentru onn camping nu pentru off camping, dar asta nu inseamna ca nu se poate realiza montajul pentru incarcarea bateriei !

      Ar fi bine adaugat af si model/typ atat a rulotei cat si a auto tragator.

      Daca dispozitivul de imperechiere este din fabrica ( cu instalatia aferenta complecta )sau montat artizanal, cati pini sunt la priza masinii dar si la fisa rulotei . (La noi se obisnuieste unde nu exista instalatie complecta sa se lege circuitul de functionare al frigiderului  in mers, implicit si lumina la rulota tot in mers din circuitul lampii de ceata , lucru total neindicat, acest circuit fiind subdimensionat, numai de 1, 5 mm).

      Inca o data spun , urmariti atenti , identificati instalatia electrica existenta si puneti imagini, pentru a putea primii informatii exacte nu generalitati.

    Si studiati/cititi si biblioteca tehnica referitoare la acest lucru, exista suficienta !

    Nimeni nu sa nascut invatat . Bafta si spor la treaba !

    App la Ploiesti sunt colegi amabili si de meserie ce va pot ajuta la nevoie !

    Topicul,   http://www.forum-rulote.com/index.php/topic, 697.0.html  , ar trebuii sa va fie de ajutor, si nu numai "

  • Upvote 1

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Eugen David

  Cum spuneam cauta exact in dreptul prizei de racordare la 12 v, de obicei este cam in dreptul dulapului si poate fi mascata de " oarece placaj " etc...

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Eugen David

Ce vrei tu sa faci impune niste chestii destul de serioase, nu este usor.In primul rand ai nevoie de un redresor de incarcare rapid, adica de amperaj mare nu ca ala normal care incarca bateria la masina acasa.Apoi trebuie panou de sigurante, buton de comutare circuit electric suplimentar.Sa nu mai spunem ca normal bateria se pune intr-o cutie cu acces din afara de obicei sa poti umbla usor si sa nu faca gaze in rulota daca este pe acid.

[/quote

:*

Chiar nu sunt de acord cu ceiia ce ai scris aici !

Ce vrea colegul si ce ai spus tu ?

Noroc bun !

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Eugen David

In ciuda a tot ce se spune aici, tot asa se face!

Adeca se leaga pe circuitul de ceata, lumina si circuitul frigiderului pe circuitul de ceata al masinii, atunci cand este o priza cu 7 pini .

Se rezolva foarte repede, bineanteles atunci cand proprietarul este cam "pe dinafara " de astfel de probleme .

Asa am avut si eu la " sculele " mele.

Bineanteles ca am schimbat problema .

App, chiar si  incarcarea bateriei pentru rulota de la masina dar cu relee normale " nu super inteligente", am postat pe aici pe undeva , schema montajului!

Cine spune ca incarcarea celei de-a doua baterii afecteaza alternatorul masinii , posibil sa fie si rau intentionat nu doar "prost informat".

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Ionut C.

Sper sa ajute schema alaturata.

PRIZA_13_pini.png

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Eugen David

Ai dreptate!

Asa este , numai ca daca urmarim trebuie  3 poli pentru "-".

Nu prea se obisnuieste .

La "noi " inca functioneaza " sloganul , merge si asa "!

Dar este necesar MINUSUL .

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Ionut C.

Frigiderul primește (+) doar cu contactul pus la mașină, protejând astfel bateria.

Trebuie minusuri separate pentru că acelaÈ™i curent ce trece prin cablurile de plus se va întoarce prin minus*. Folosind un singur cablu de minus, chiar È™i de 2.5 mmp,   ar putea fi insuficient pentru frigider È™i iluminatul rulotei.

*dacă îmi amintesc bine, electronii se deplasează de la minus spre plus în circuitele de curent continuu, dar și eu îmi imaginez curentul plecând de la plus spre minus... :)

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Ionut C.

Releul trebuie montat pe masina, astfel incat sa trimita acel (+) 12V doar cu contactul pus, iar celelalte functii ale prizei sa ramana functionale (de exemplu, lumina de ceata). Eu sunt foarte pretentios la lumini, ma streseaza lipsa unui bec, ca sa nu mai vorbesc de nefunctionarea unui circuit...

Pentru cine nu se pricepe sau nu are timp, ofer in Bucuresti service la instalatii electrice (verificari, modificari, reparatii, "descurcãturi", etc.)

Pentru cei care au doar o mana de stanga, sunt deschis la discutii si (ofer gratuit) sprijin logistic (informatii, scule, etc).

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Vizitator Niky Radu

Eu nu sunt de acord cu punerea acestui releu care sa dea 12v cu contactul pus, este o idee home made si nu are legatura in nici un fel cu instalatia originala proiectata cu a 2-a mufa 12S puse pe rulote englezesti, lucru pe care unii doresc sa-l adapteze si la europene doar la mufa 12N, instalatia electrica cu 13 pini este proiectata ca sa functioneze si frigiderul in timpul mersului iar producatorul masinii agreeaza acest lucru si nu am nici o problema cu aceasta, dar ma amuza experimentele unora!!!...nu mai zic ca aceasta interventie pe contactul masinii , producatorul nu ar fi de acord.

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Vizitator Niky Radu

Marius, eu am pusa pe masina mea o instalatie originala din Anglia si nu are nici o legatura cu contactul masinii, se alimenteaza direct la bateria masinii, modelul releului e toata smecheria...repet, e o instalatie dedicata pentru asa ceva!!!

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Vizitator Niky Radu
http://www.forum-rulote.com/index.php/topic, 948.0.html    asta e kit-ul, e original si are schema de montaj, releul meu sesizeaza diferenta de 1.5 volti, cand masina e stationata curentul pe instalatie este de 12v, daca pornesti masina curentul se mareste la 13.5v si alimenteaza frigiderul la aceasta tensiune...poate nu inteleg eu, dar ce face releul tau daca e pus pe contact?

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Ionut C.

Alimentarea frigiderului în timpul mersului se face doar cu motorul pornit. La fel si incarcarea bateriei rulotei. Nu se ia plus din contact, se ia comanda pentru un releu. Mufa cu 13 pini nu are plus permanent. Orice plus permanent oxidează.

Pentru protecția bateriei la descărcare este un modul separat. Oprește alimentarea consumatorilor când tensiunea pe bornele bateriile sub un prag. Acest modul este pe rulota. Mașinile mai noi au și ele acest modul (economy mode), opresc radioul, luminile interioare și alți consumatori pentru a proteja bateria. Nu opresc luminile de semnalizare.

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Vizitator Niky Radu

@Marius...Nu vorbim de mufa cu 13 pini ci de cum punem bateria pe mufa 12N si alimentam frigiderul ?....cum zici tu ca se ia comanda prin releu eu inteleg ca atunci cand pui contactul la masina si astepti sa se stinga orga de lumini din bord ai deja curent pe frigider, este exact ca si cum ai porni masina cu faza lunga aprinsa....de aceea te mai intreb o data, ce face si cum lucreaza acel releu pus pe contact?

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Vizitator Niky Radu

Ai pus punctul pe i , Adi...eu nu am invatat asta la scoala , sa pornesc masina cu farurile aprinse, dar constat ca e o diferenta majora intre cele 2 sisteme din punct de vedere al protectiei de orice natura!

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Ionut C.

Acum am inteles. KIT-ul propus de Niki Radu ar putea fi numit "home made", ca sa-l parafrazez  xll .

Adica nu are nici o treaba cu schema prizei cu 13 poli. este o solutie alternativa pentru alimentarea frigiderelor montate in rulote FARA BATERIE, luand curent din bateria masinii. De aceea are si modul de protectie la descarcare. Nu e o solutie rea, insa pentru rulote cu baterie proprie nu este cea mai buna. Priza cu 13 poli a fost gandita pentru a acoperi toate nevoile rulotei, de aceea cred ca e cea mai buna solutie. Cea englezeasca, cu doua prize cu cate 7 poli e la fel de buna, singurul dezavantaj ar fi doua prize in loc de una.

Inca ceva: ideal este sa iei comanda releului de la alternator, sa trimiti 12V spre bateria rulotei si spre frigider, doar cand alternatorul incarca, astfel eviti sa descarci bateria sau sa iei din puterea starterului daca pui contactul si uiti sa pornesti motorul. Se poate face la orice masina.

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Vizitator Niky Radu

Am savurat gluma Ionut...cand englezii aveau pe piata rulote la care mergeau frigiderele in timpul mersului, mufa de 13 pini a gemanilor nu fusese inventata!...incarca si bateria rulotei totodata cu functionarea frigiderului...apropo

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Ionut C.

Ca veni vorba de germani, uite ce mai zic unii:

"Ca o abatere de la standard se obisnuieste ın Germania sa se lege la priza cu 13 pini a autovehiculului un fir de curent permanent la pinul nr 2, care este lampa de ceata. Dezavantajul acestei metode: cand legam o remorca obisnuita se va aprinde permanent becul de ceata al remorcii (inclusiv in timpul parcarii, fara sa fie pus contactul la autovehicul)".

Eu respect standardul ISO, singurul lucru pe care nu-l recomand este (+) permanent pe priza.

Cui vrea sa ma asculte, i-l montez prin releu comandat de pozitia accesorii, cui nu, i-l pun permanent.

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Sorin S

Salut , eu unul am statie pe masina si am alimentare direct din bateria masini , de la statie m-am legat cu firul de( + ) cu un contact de amperaj mare si cand cuplez rulota deschid frumos portbagajul si pun contactul pe ON si gata am curent la frigider , restul nu ma intereseaza ca am panoul solar care incarca bateria si in timpul mersului si stationar .

Daca vrei o incarcare buna pe bateria rulotei leaga firul de incarcare direct pe bateria masini cu releu prin contact (este o treaba simpla ). De ce ? daca alternatorul simte bateria masini incarcata decupleaza normal, dar daca alimentarea rulotei este pe bateria masini atunci aceasta devine tampon si curentul care pleaca din ea la bateria rulotei este recuperat de alternator.

ATENTIE daca alternatorul nu are minim 100 Ah la incarcare exista riscul sa prajiti puntea de diode (redresoare ) aceasta se supra-solicita la incarcare si  temp inalta , iar daca rezista pica releul de incarcare, daca si acesta rezista pica alternatorul si nu este ieftin ....

MARE ATENTIE...

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Ionut C.

Mare atentie (  ptg  ) sa nu uiti butonul din portbagaj cuplat... Rezistenta frigiderului consuma mult peste puterea panourilor solare si s-ar putea sa te trezesti cu ambele baterii (masina si rulota) descarcate.

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Ionut C.

Comutatorul este altceva, ceea ce vrei sa montezi este un intrerupator. Cred ca este inutil. Poti sa lasi instalatia rulotei asa cum este (doar o siguranta pe baterie), deoarece curentul din baterie nu se va duce in redresor (puntea redresoare nu permite). Ar fi bine de montat un regulator de incarcare, altfel redresorul va "fierbe" bateria.

Succes!

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Cristian Popa

Salutare la toata lumea,

Din ce aveti montat pe rulota si din ce ati folosit, ce acumulator recomandati pentru folosirea impreuna cu instalatia fotovoltaica? Dintre acumulatorii cu gel ce marci ar fi mai ok si ce ar fi de evitat?
Ce face diferenta intre acumulatorii cu gel (exceptand capacitatea de stocare  biggrin) ?

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Cornelsavu

Eu am avut experiente cu 3 tipuri de acumulatori pana acum, folositi in aceleasi conditii (incarcare din panouri fotovoltaice si consum non stop pentru camere video)

Rombat tempest - varza nu a rezistat la cicluri de incarcare zilnice

Jarett - absorbea mai putin curent decat produceau panourile si ii cobora foarte repede tensiunea pana a doua zi dimineata , de multe ori o gaseam la 11, 8 V

Sunlight - foarte multumit, parca este un sac fara fund, incarca tot scot panourile si fff rar am gasit-o dimineata sub 12, 2 V

Ce am mai observat: la aceasi capacitate Jarett era mai usoara cu 10kg decat sunlight, desi carcasa era mai mare.

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Vizitator

Eu am pe rulota un sistem format din:

Panou Fotovoltaic 245 W ;Incarcator solar MPPT 20A;Baterie BSB Solar 12-120, de tip AGM, 120 Ah si un Monitor de energie Victron Energy BMV-600(asta inca nu l-am montat).

Sunt foarte multumit de acest sistem.

Despre baterie:

Bateriile BSB Solar 12-120 realizate pe baza de plumb-acid, sunt de tip AGM, sunt prevazute cu supapa regulatoare din seria Solar si pot fi utilizate in diverse medii, putind functiona inclusiv la temperaturi ridicate sau scazute. Bateriile din seria BSB Solar asigura stocarea si convertirea optima a energiei fotovoltaice si a celei eoliene pentru a fi utilizata ulterior, au electrolitul din acid sulfuric diluat in nanogel si retinut prin efectul capilar in separatoare din fibra de sticla. Separatoarele AGM sunt montate rigid in interiorul bateriei, rezista foarte bine la socuri si vibratii, iar electrolitul nu se varsa nici daca bateriile sunt rasturnate. Pentru ca nu contin elemente care ingheata pot fi utilizate si la temperaturi extrem de scazute. In functie de temperatura de lucru si adincimea de descarcare au o durata de viata cuprinsa intre 5 si 10 ani.

  • Upvote 1

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri

Pentru a adăuga comentarii este necesară înregistrarea sau autentificarea

Trebuie să detii un cont de membru pentru a adăuga comentarii

Înregistrare membru

Creaza un cont de membru. Este foarte uşor!

Înregistrare cont nou

Autentificare

Ai deja un cont de membru? Conecteaza-te aici.

Autentificare în cont

  • Conţinut similar

  • Activi pe această pagină   0 membri

    Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează această pagină acum.