Lucian Pop

Cum sa întreții o baterie cu gel

26 postări în acest subiect de discuţie despre Cum sa întreții o baterie cu gel

Cum sa întreții o baterie cu gel

Lucian Pop

Salutare rulotisti,

Pe baza neglijenței mele am reusit sa stric o baterie cu gel in jumătate de an asa ca o sa va dau cateva sfaturi simple pentru a prelungi viata acumulatorului cu cativa ani.

 

1. Bateria ar trebui scoasă din rulota cand nu ieșiți cu rulota mai ales daca rulota sta in soare. Este valabila si reciproca, nu lasati bateria gel iarna in frig. Temperatura ideala pentru o baterie cu gel este de 15-25 grade celsius(am atasat o poza). 

Temperatura este cel mai important factor. 

Mare atentie: întâi se deconectează panoul solar, apoi se scoate acumulatorul.  

 

2. Nu alegeți cel mai ieftin tip de acumulator. Cu cat acumulatorul este mai greu, cu atat este mai bun.

 

3. Nu descarcati acumulatorul complet. Unele controlere au o protectie care "taie" curentul atunci cand tensiunea scade sub nivelul critic, altele nu. 

 

4. Daca este posibil montați acumulatorul într-un spatiu cu aerisire. Se poate monta si un ventilator micuț (2-20w). 

La 3 dolari puteti pune chiar si un controller automat cu termostat. Link aici:

http//s.aliexpress.com/VJrmy6jm

 

Sper sa va fie de folos aceste sfaturi si greselile mele sa va ajute. 

 

 

 

Screenshot_20180923-082338.jpg

download.jpeg

Screenshot_20180923-092657.jpg

  • Like 1
  • Upvote 2

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri

Batta Mihai

Am acumululator cu gel de 100 Ah si panou solar de 100w pe rulota de 5 ani. Rulota este parcata in strada si nu am demontat absolut nimica si inca acumulatorul este ok.

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Ovidiu Cica

Nu stiu de unde e tabelul acela dar 20 de ani durata de viata a unei baterii am rezerve mari pana la neincredere !

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Fejer Antal

20 de ani??? nu are cum .E  imposibil...

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Lucian Pop
în urmă cu 2 ore, Ovidiu Cica a scris:

Nu stiu de unde e tabelul acela dar 20 de ani durata de viata a unei baterii am rezerve mari pana la neincredere !

 

Ultima rubrica din tabel se refera la acumulatorii gel long life de la victronic, care sunt foarte scumpi. 

Oricum, interesant ca raspunsul tau include o singura remarca, cea cu neîncrederea.

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Lucian Pop
în urmă cu 2 ore, Batta Mihai a scris:

Am acumululator cu gel de 100 Ah si panou solar de 100w pe rulota de 5 ani. Rulota este parcata in strada si nu am demontat absolut nimica si inca acumulatorul este ok.

Salutare. Ne poti spune ce marca este acumulatorul tau? 

L-ai lasat in rulota chiar si iarna, la temperaturi negative?

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Lucian Pop

@Batta Mihai

Am auzit doar de bine despre acest acumulator. 

Eu am luat un Jarett de 120 ah pe care nu il recomand nimanui.

Mai asteptam pareri pro si contra de la voi, privitor la calitatea acumulatorilor. 

Modificat de Radu B

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Florin Dinu

Eu am un jarett de 1 an si jumatate pe rulota de 100Ah alimentat cu 2 panouri de 100w bucata cu o chinezarie de 20mppt de 20A.

Nu am avut nici cea mai mica problema cu ea, niciodată... Si chiar ma gândeam sa schimb și bateria de pe camper cu una similară ca cea de pe rulota.

Modificat de Gabriel Schuster
  • Upvote 1

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Lucian Pop

@Florin Dinu eu am un singur consumator de 150w si dupa o vara de lasat rulota in soare mai pot tine acelasi consumator doar jumatate din timp. 

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Drinovan Ovidiu

Probabil la un asa consumator ai descarcat-o sub 10, 5V de cateva ori si sa stricat!

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Lucian Pop

@Drinovan Ovidiu Garantat nu. Nici controllerul nu ma lasa, taie curentul sub 11.3v. Calitatea proasta a bateriei si caldura

  • Like 1

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
George B

In tabelul prezentat, temperaturile sunt mediile anuale. In utilizarea normala la RV-uri nu ajungi niciodata la 30-40 grade (media), astfel incat nu temperatura a "stricat" acumulutatorul, ci alt factor.

Poate a fost defect din fabricatie. Dar garantie nu ai la el?

  • Upvote 1

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Batta Mihai
în urmă cu 12 ore, Lucian Pop a scris:

@Florin Dinu eu am un singur consumator de 150w si dupa o vara de lasat rulota in soare mai pot tine acelasi consumator doar jumatate din timp. 

Un consumator de 150w la 12v este foarte mare ( 12, 5 A ).

  • Upvote 2

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Ionut C.

Este importanta temperatura acumulatorului, dar cel mai important este sa mentii acumulatorul incarcat cat mai mult timp, sa descarci cat mai lent si, cel mai important, sa nu descarci des in profunzime un acumulator. 
O instalatie cu panouri fotovoltaice va lungi foarte mult viata unui acumulator. O folosire optima a instalatiei, adica alegerea unui acumulator pe masura consumului, astfel incat sa nu consumam mai mult decat putem pune la loc. Asta inseamna o capacitate a acumulatorului suficient de mare incat sa nu scada tensiunea sub 11.9V dimineata, cand va incepe din nou incarcarea. Daca se descarca des sub 11.9V, ceea ce reprezinta 30% din capacitatea unei baterii, sunt sanse foarte mari sa distrugi un acumulator foarte repede. Spun asta deoarece majoritatea producatorilor "umfla" datele despre acumulatorii vanduti, fara sa explica si parametrii. 
Deci, daca se intampla des sa intre un convertor de tensiune in protectie, inseamna ca instalatia e subdimensionata, respectiv capacitatea acumulatorului este prea mica.

In lipsa panourilor solare se folosesc redresoare pentru incarcarea acumulatorlor. Atentie la curentul de incarcare. Cu cat este mai mare, cu atat scurteaza viata acumulatorului. Se va incarca cu un curent maxim de 10% din valoarea capacitatii acumulatorului. De exemplu, un acumulator de 55 Ah va putea fi incarcat cu maximum 5, 5 A. Ideal este sa folositi un curent mai mic, chiar daca timpul de incarcare va creste pe masura. Astfel, veti evita si incalzirea acumulatorului.
 

  • Like 1
  • Upvote 3

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Alin Opran

Pot confirma si eu ca acumulatorii Jarrett au o calitate slaba. Spun din experienta.

Am avut achizitionati 4 buc de 100Ah noi montati in serie la "mosia" de la Letca Noua. Instalatie fotovoltaica cu controler mppt, invertor sinus. In comparatie cu alt tip de acumulatori m-au "tinut" la jumatate, adica si-au pierdut capacitatea de stocare in cca 1 an.

  • Like 1
  • Upvote 1

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Tony T

Multumim de sfaturi, sunt de folos !!!:OK:

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Florin Zob

Am si eu un acumulator de 100Ah pe care am montat un panou de 100W cu controller pwm.
Rulota nu o voi misca pana in martie, am doua variante si va rog sa ma sfatuiti.

1 - Scot acumulatorul si-l pun in casa pana in martie
2 - Il las conectat la panou , in rulota, rulota sta afara.

Cum este mai bine?

Multumesc.

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Daniel P

Pentru acumulator, cel mai bine ar fi să il bagi in casă, unde e o temperatura constantă și să îl menții incarcat permanent cu ajutorul unui redresor dedicat.

Daca e prea mare deranjul, o îl poti lăsa și la rulotă, conectat la panou, cu condiția că vă trebui sa dai zăpada de pe panou la iarnă, când va fi cazul. :salutare!:

  • Like 1
  • Downvote 1

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Marius Rotaru

Nu am avut, dar din mai multe experimente ale cunoscutilor am aflat si eu ca acumulatorii Jarrett sunt slabi spre foarte slabi.

Acum din experienta personala:

Folosesc acumulatori deep cycle gel de 5 ani. Atat timp cat acumulatorul are incarcare poate sta peste iarna in rulota fara probleme. Iarna trecuta acumulatorul a ramas pe rulota. Am avut grija doar sa nu stea panoul acoperit de zapada mai multe zile ( nu crapa in 2-3 zile fara incarcare ). Pe masina am AGM gel, te asigur ca nu il iau in casa chiar daca pornesc masina pe perioada iernii o data la o saptamana, chiar doua. Si am acumulatorul asta de cativa ani. Normal ca daca ii asiguri temperaturi "de casa locuita" si incarcare iti multumeste. :) 

Gandeste-te si ce setare are controllerul. Dupa cunostintele mele gelului nu ii prieste o tensiune de incarcare asa mare ca a acumulatorilor plumb - acid. De exemplu producatorul acumulatorului meu zice sa nu bag in el mai mult de 13.1 - 13.2V. Daca oi fi bagat in el 14.5V sau poate chiar mai mult este o foarte posibila cauza de defectare.

Pentru asta mi-am luat un controller MPPT. Care pe langa eficienta crescuta imi ofera si posibilitatea setarii multor parametri cum ar fi pragul la care sa se opreasca incarcarea.

Cu ce pot fi categoric de acord este punctul 2. Greutatea mare inseamna calitate in cazul acumulatorilor.

  • Like 1

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Laszlo Zsolt

Salutare! Va rog frumos, sa nu-mi taiati capul, ca imi exprim experienta, dar poate prinde bine, pentru careva, dintre noi. Camperul meu are doua panouri solare de 250 W, bucata (1.6 m X1 m), legate in serie si un controller Victron MPPT 30 A, folosesc doua baterii de 100 Ah pentru "uz casnic" si una de 80 Ah pentru motor. Toate cel 3 baterii sunt incarcate de panoauri solare, legate paralel, bineinteles, la controlerul MPPT. Astfel, si cand ploua, la amiaz, de exemplu, am un curent de incarcare de 4 amperi, la 14 V. Consumatorul ce mai mare, ce am in camper, este compresorul de la frigider, care mananca maxim 65 W, adica 4-5 A. Mai am un televizor, pe 12 V, restul leduri, pompa de apa, incarcatoare de telefoane, USB si cam atat. Am un invertor simplu, de 1000 W, care cuplez doar ocazional, cand e cazul. In rest, e deconectat.

Acest sistem este conceput si construit de mine personal, stiu totul despre tot ce se intampla.

Toate cele 3 baterii sunt baterii normale, cu plumb. Nimic special. Sunt tare multumit de acest sistem, lucreaza perfect, de 3 ani de zile. Bateriile nu au fost noi, nu stiu istoria lor, fiindca am de la un prieten, habar n-am cati ani au. Ce stiu, ca indiferent, ca e vara, ca e iarna, daca le incarc (cu controlerul panourilor solare), cu 14 V, complet, dupa deconectare totala, timp de doua saptamani (indiferent de temperatura de afara), tensiunea lor nu scade sub 12.5 V. Nu scot nici odata din masina. Am grija, cind nu le folosesc, deconectez total si din doua in doua saptamani le incarc pana la maxim, fie cu panouri, fie cu un incarcator de priza. Atat vara, cat si iarna, aplic aceasta metoda.

Si in viitor, daca trebuie sa-mi schimb vreo baterie, o sa cumpar tot de plumb, cu capace, ca sa pot verifica eu electrolitul, sa completez eu cu apa distilata si asa evit imbatrinirea prematura, descrisa de colegi, din cauza ca temperaturile ridicate ususca electrolitul din gel. Am un control direct asupra fenomenelor, ce se intampla si asfel nu am surprize.

Varianta cea mai ieftina este de baterii normale de100 Ah, este de la Rombat: https://www.ebat.ro/baterii-auto/baterii-auto-100ah/baterii-auto-rombat-100ah/baterie-auto-rombat-tornada-asia-12v-100ah-750a-borna-normala-dreapta-2500.html

317 de lei. Doi ani garantie.

450 de lei, mai este o varianta, de la marca Macht, tot de 100 Ah. Se acorda 5 (!) ani garantie, cu condita ca din 6 in 6 luni de zile, trebuie mers la comerciant, de la care a fost cumparat bateria si a verifica tensiunea de incarcare, ce trebuie sa fie intre 13.6 si 14.6 V. Asta este singura conditie acestei garantii. Numai, ca aici vorbim de o baterie sigilata, adica nu se poate verifica nivelul electrolitului.

Concluzii: daca este mult supra dimensionat capacitatea de incarcare si stocare, vizavi de consum, se poate bucura de energia solara si cu baterii normale de plumb, fara efecte negative. Intr-adevar, nu este ideal pentru blonde, fiindca trebuie sa fim atenti permanent, ca nici o baterie sa nu fie descarcata sub un nivel de 11.5 V si atunci sunt convins, ca nu o sa avem dureri de cap. Nu uitati, vorbesc, din experienta! :) 

  • Like 5
  • Upvote 1

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Adi Aloman

Salutare!

 

Cu scuzele de rigoare, pun intrebarea in topicul asta sa nu mai deschid altul. Am o baterie din Decathlon https://www.decathlon.ro/baterie-energie-marine-110ah-id_8512946.html si nu stiu pana la ce voltaj pot sa stau offcamping fara sa o afectez. Ea nu este nici agm, nici gel, dar este inchisa etans si nu necesita intretinere. Oare tabelul cu nivelul de incarcare de la inceput e valabil si pt mine?

 

Multumesc anticipat!

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Daniel P
7 minute în urmă, Adi Aloman a scris:

Ea nu este nici agm, nici gel, dar este inchisa etans si nu necesita intretinere. Oare tabelul cu nivelul de incarcare de la inceput e valabil si pt mine?

 

Multumesc anticipat!

 

E in foarte mare măsură valabil și pentru tipul tău de acumulator. Ideea e că, cu cât o păstrezi cu tensiunea mai sus și cu cât descărcările la 50% sunt mai putine, cu atât îi prelungești durata de viață. Eu de exemplu încerc să o mențin cât pot de mult peste 12 Volti, dar îmi mai scapă uneori ( foarte rar) si la 11.8 V . Dar repet, atunci sa fie o intâmplare. Baftă! :salutare!:

  • Like 2

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Adi Aloman

@Daniel P, mulțumesc foarte mult! :salutare!:

  • Like 1

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Ionut C.

image.png.a5dd8cc6da5f98dac5e2dcde365e5f1d.png

 

 

 

Modificat de Gabriel Schuster
dublare fisiere
  • Like 2

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri

Pentru a adăuga comentarii este necesară înregistrarea sau autentificarea

Trebuie să detii un cont de membru pentru a adăuga comentarii

Înregistrare membru

Creaza un cont de membru. Este foarte uşor!

Înregistrare cont nou

Autentificare

Ai deja un cont de membru? Conecteaza-te aici.

Autentificare în cont

  • Conţinut similar

    • Damian Bogdan
      de Damian Bogdan
      Din pacate nu am apucat sa ma bucur de ea si imi doresc sa gasesc pe cineva care sa o faca...
       
      Hymer Nova, an 2005, inmatriculata în România, proprietar în acte.
      Echipare ptr offcamping!!
      Panou solar și baterie de 100A
      Cupla rapida de gaz ptr exterior
      Priza exterioara 220v
      Mufa tv externa, ptr cort.
      Mufa rapida externa ptr conectare la rețeau de apa sau bazin suplimentar + mufa si pompa apa externa si pompa apa exterior noua
      Bazin de apa curata la interior cu umplere din exterior BOILER apa calda pe GAZ si curent 220v Roata de rezerva noua, de tip C pe 14 și anvelope ca noi, jante de aliaj Cupla antibalans ca noua.
      Talpi pentru picioarele de calare, noi, nu am apucat sa le montez.
      Cuptor pe gaz si curent 220v
      Frigider mare cu congelator separat.
      Soba Truma cu Trumavent la 12v si încălzire Ultraheat la curent Aragaz și chiuveta.
      Iluminat 12v ambiental cu schimbarea culorilor Trapa mare funcțională, fără fisuri sau alte probleme Trapa în zona patului matrimonial Trapa în baie, cadita dus Geamurile sunt ca noi, plasele de insecte și parasolarele sunt prezente și funcționale.
      Mochete originale foarte curate, ca noi.
      Multiple spații de depozitare, usa de vizitare din exterior ptr spatiul de sub patul matrimonial.
      Vine echipata cu bidon de apa curata suplimentar ptr alimentare din exterior, bazin de ape uzate Rulota se prezintă într-o stare de excepție, foarte spațioasă.
      Tapiteria pentru banchetele din fata este noua, refacuta integral.
       
      Pret: 8000 Eur, usor negociabil.
       



















    • Marius Viorel
      de Marius Viorel
      Salutare!
       
      Am o baterie de la EXIDE ca noua de 140Ah. Este dual purpose. Are descarcare lenta si poate sa si porneasca motor daca trebuie. Practic e ft buna pt o autorulota sa fie folosita in mod dual si pt pornit motor si pt necesar de curent al autorulotei cand stationeaza.
      A fost achizitionata de vreo 3-4 luni max. A fost tinuta sub tensiune tot timpul de un incarcator Victron setat pe AGM, deci de calitate.
      Stare perfecta, ca noua. Niciodata descarcata sub 70%.
      Desi abea am luat-o nu de mult si a functionat excelent vreau sa investesc mai mult sa trec la LiFePo4 cu capacitate mai mare. Stiu ca e mai scumpa dar e si mai usoara si capacitate mare.
       
      Recomand ridicare personala din Mures pentru ca pe curier cu siguranta va fi ft scump transportul. Daca aveti drum prin Mures va astept
       
      Pret fix: 1500ron
       

       

    • Cristian Bednar
      de Cristian Bednar
      Buna ziua dragi colegi.
      Cum de mult nu s-au mai postat topicuri noi la instalatia electrica, ma gandesc ca ar prinde bine si o discutie despre baterii de generatie noua la rulota,  in speta cele de litiu.
       
      Ce vreau sa va prezint mai jos este solutia ‘gasita’ de mine, si adaptata la electrica rulotei cu o echipa tehnica de exceptie cu care am in mod normal alte colaborari iar acum ne-am facut timp si de pasiunea noastra… rulota.
       
      Asa dar, sa incepem cu structura bateriei: este un modul luat de pe Volvo, ce provine din dezmembrari auto, bazat pe module LG Chem, de 3, 7v nominal si 4, 2v incarcate la maxim. L-am ales din doua motive: 1. Pt ca celulele auto sunt supuse unor teste mult mai stricte pt siguranta si sunt proiectate sa suporte amperi multi la incarcare si descarcare, care la rulota nu se vor atinge niciodata cu un panou solar sau un charger “modest ca putere” si 2. M-am lovit de ele la un proiect caznic si sa spunem ca le-am studiat mult si bine caracteristicile de incarcare/descarcare/BMS etc.
       
      Daca cu modulele de acasa m-am jucat la instalatia solara cateva luni si acum merg “la cheie”, inchipuiti-va ca pt modulul de rulota am avut toata iarna sa il tot incarc, descarc, masor, si la fel pt BMS-ului lui.
       
      Iarasi, pentru partea de BMS, am ales JK BMS tot din 2 motive: 1. Pentru ca e aproximativ cel mai profi de pe piata astazi si 2. Pentru ca mai am inca doua la bateriile mari de acasa si merg excelent plus folosesc aceeasi aplicatie .
       
      Ok, acum daca am bateria si stiu ce ii poate pielea (12kg si aproape 3kwh stocare), am trecut la sistemele de incarcare. Ca sa pot incarca cu 16, 4v, cel mai usor mi s-a parut solar charger de la Victron care are setari configurabile foarte usor prin bluetooth si urca si la 17v daca asta ii ceri. S-a reglat din prima pe parametrii solicitati si de atunci face treaba tare buna. Folosesc Victron Smartsolar 100/20.
       
      Pentru conectarea la reteaua exterioara si generare de 220v am ales tot din familia lor, un Victron Energy Multi 12/1200/50. Adica pt baterii de “12v”, face 1200wh si poate incarca cu pana la 50ah bateria. Tot chestie misto la Victron, poate compensa din baterie daca nu primeste suficient de la priza din camping. Sau invers, consuma ce are nevoie in by-pass pe 220v in rulota si de restu’ incarca bateria. Tot asa, se seteaza usor, la o incarcare de 16, 4v si se intelege cu bateria minunat. 
       
      Atentie la ce spunea la un moment dat @Ionut C. Intr-un post legat de acumulatori cu voltaj mai mare de 12v, sunt componente care nu se bucura de mai multi volti in sistem. Problema aceasta am rezolvat-o cu un DC-DC, tot de la Victron, care scoate 12, 2v (sau cat ii ceri), stabilizat si curat. Eu am optat pentru unul de 30a, care este ultra suficient pentru ce am eu nevoie. Am luat toate ‘aparatele’ din rulota si am citit voltajele acceptate. Pot sa va spun ca frigiderul primeste bucuros pana la 17v (pe compresor), ca becurile pe led … unele da,  altele nu. Fiind mici si fara loc de multa electronica,  banuiesc ca d’aia. Nu stiu, am ars 1-2 becuri la probe, si am decis ca tot ce e prin rulota consumator mic sa fie alimentat din DC-DC. Truma vent, prizele de 12v usb, lumini, pompa apa, wc, hota, totul e acum la 12v.
       
      Cu ocazia instalarii celor de mai sus, am scapat si de acel Miko 35 care era usor depasit dupa 22 de ani, si am scapat de peste 90 kg din baterie agm de 200ah, transformator toroidal de 1200w, transformatorul rulotei Miko, etc.
       
      Acum sa nu credeti ca asta este tot… bateriei de litiu nu ii place nici la caldura si nici la frig. 
      Ei, caldura in sine nu e problema, se supara de pe la 50 de grade, dar la sub zero nu mai trebuie sa incarce. Oricum, BMS-ul taie incarcarea de pe la 2-3 grade, asa l-am setat. Ca solutie de incalzire recomand cu tarie pad-urile de incalzire oglinzi. Consuma putin si au suprafata mare (cam cat o palma).
      Pentru racire am montat doua ventilatoare super silent care vor scoate aerul cald de sub bancheta daca este nevoie, comandate de un device luat de pe amazon cu 10 euro care comanda on/off pt ventilatie la temperaturile setate ( la mine peste 35 grade pornesc). Asemenea si pt incalzirea bateriei iarna, aceasta fiind alimentata din portul auxiliar de consumatori din controlerul solar (de ce sa le incalzesc daca nu am soare sa le incarc…?). Astfel, daca e soare afara si temperatura bateriei este sub 2-3 grade, incep padurile sa incalzeasca pana la 10 grade direct din controlerul solar.
       
      Si ultima modificare, a constat in firele de 12v originale, care erau uneori cam subtirele. Au fost inlocuite cu fire mai groase, care sa duca mai multi amperi in caz de nevoie.
       
      Singurul lucru pastrat a fost panoul solar, care la 270w este perfect si conform standardelor de azi.
       
      Stiu ca a fost o prezentare lunga insa am vrut sa si argumentez decizile din spatele pieselor si conceptului. Trebuie neaparat asa ceva? probabil nu, insa tare imi place ce a iesit si pentru mine asta conteaza cel mai mult.
       
      Un scurt centralizator si de preturi pentru cei interesati: baterie 450 euro, bms 150 euro (varianta de 150Ah), charge controller 157 euro, energy multi 738 euro, DC to DC 227 euro. Cabluri, tablou de sigurante, ventilatoare si alte nimicuri undeva in jur de 100 euro aproximaiv. Total aprox 1800 euro. Putea sa iasa si mai ieftin? Sigur da, insa asta mi-am dorit eu pentru rulota. 
       
      Astept si colegii care au experienta trecerii la litiu sa ne descrie sistemul lor si sa putem invata unii de la altii solutile adoptate.





    • Marius LTN
      de Marius LTN
      Rulota Adria Altea model 462PS
      an fabricatie 2009, prima inmatriculare septembrie 2011

      Masa proprie 938 Kg, MMA 1150 Kg
      Poate fi tractata cu categoria B (in functie de masa autovehiculului tragator)

      Rulota poate acomoda 1 cuplu cu 1-2 copii si este pregatita pentru off-camping:
      -2 spatii de dormit
      -panou fotovoltaic 170W cu charger MPPT 30A
      -baterie 200Ah Litiu (LiFePo4)
      -invertor 12V->230V 2000W, prize 230V
      -frigider cu congelator Dometic pe 3 cai: gaz, 12V, 230V
      -rezervor de apa 150L cu buson de umplere din exterior
      -boiler pe gaz pentru apa calda
      -incalzitor Trumatic pe gaz cu ventilatie

      Dotari:
      -pat matrimonial 140 x 200 cm cu somiera pe arc si spatiu de depozitare
      -zona de servit masa care se poate transforma in pat 140 x 200 cm
      -bucatarie cu plita pe gaz (3 ochiuri) si chiuveta
      -baie cu dus si WC cu golire exterioara
      -paravan tip armonica care separa rulota in doua zone pentru asigurarea intimitatii
      -2 trape pentru ventilatie
      -cort pe toata lungimea rulotei cu banda LED pentru iluminat
      -iluminat pe LED
      -plase de insecte si jaluzele atermice la toate ferestrele
      -plasa de insecte tip armonica la usa
      -cupla antibalans AL-CO cu antifurt
      -mover cu telecomanda
      -butelie gaz
      -senzor de gaz
      -rezervor de apa gri
      -mocheta noua
      -anvelope noi
      -pompe de apa noi
      -roata de rezerva
      -manivela pentru cale
      -priza 7 pini

      BONUS:
      -2 bidoane de 60 litri fiecare pentru aprovizionare cu apa
      -pompa electrica 12V pentru transfer apa
      -oglinzi suplimentare pentru autoturism
      -cablu conectare la 230V in camping/ la generator
      -adaptor priza 13/ 7 pini
       
      PRET: 12.000 EURO
      Rulota poate fi vazuta in Brasov
       
      Poze in topicul de prezentare
       

  • Activi pe această pagină   0 membri

    Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează această pagină acum.