Vizitator

Cupla ANTIBALANS | Montare | Probleme | Discutii

192 postări în acest subiect de discuţie despre Cupla ANTIBALANS | Montare | Probleme | Discutii

Cupla ANTIBALANS | Montare | Probleme | Discutii

Vizitator

Am deschis acest topic pentru a discuta despre montajul , intretinerea si functionarea cuplei antibalans de la rulota.

Vom discuta deasemenea despre problemele ce pot apare in timp datorita uzurii precum si solutii de remediere a acestora.

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri

Drinovan Ovidiu

O intrebare ar fi daca e bine sa ungem bila de la carlig cu puitna vaselina? Stiind ca pe cupla anti balans exista o pictograma care arata ca e interzisa ungerea!

Cupla antibalans mai are un surub lateral care cand l-am mai strins un pic nu mai lasa se mai ridice singura (din cauza drumului rau)maneta laterala rosie ce se lasa in jos la cuplare.Probabil este un reglaj al ei nu stiu sigur.Ce rol are aceasta parghie?

Cand se lasa cupla pe bila mai este un maner pe mijloc argintiu care se tine putin in sus si apoi coboara.Acela are cumva rolul de a se baga

sub bila ca o furca?

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Cornelsavu

Ce cupla ai? AKS 1300 din descrierea ta?

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Drinovan Ovidiu

Da. Ea e!

post-496-14355620506062_thumb.png

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Cornelsavu

La maneta argintie nu umbli decat atunci cand vrei sa decuplezi rulota. Cea mare rosie trebuie sa stea apasata pe tot timpul deplasarii. O ridici cel mult la manevre de parcare. Nu ai ce cauta cu vaselina la cupla sau carlig. Daca ai apucat sa le gresezi curata bine cu un spray de curatat franele.

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Vizitator

Uite , eu de cand am rulota , adica de vreo 7 ani am gresat mereu cupla . Si i-am pus vaselina la greu , nu asa o pojghita.

Cand am luat rulota asta a doua din Germania , cupla nu avea vaselina pe ea si imi scartaia si imi troznea la toate denivelarile oricat de mici ar fi fost .

I-am pus niste vaselina si am trecut-o pe silent imediat.

Stiu ca vor fi multi care vor comenta negativ acest fapt , dar in opinia mea cupla antibalans are rol de a nu transmite balansul si nu de a frana balansul rulotei. Sunt doua notiuni total diferite.

Trebuie sa fii copil sa crezi ca o strangere mecanica prin intermediul unor parghii poate infrange rotirea data de 1tona la un brat de 2m .

Atata timp cat cuplarea se face mecanic , si nu prin frictiune, chiar nu vad de ce sa nu gresezi acele elemente care stau in contact direct si unde apar niste frecari destul de mari.

Ce-i drept , tachetii din cupa au la partea de contact niste pastile din ferodou pentru ca ferodoul este rezistent la frictiune si fara el ar insemna sa se uzeze din "nuca" carligului. Pai , mai degraba schimbi niste pastile ( care nu sunt prea ieftine) decat sa schimbi carligul de remorcare periodic la cativa ani.

  • Like 1

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Cornelsavu

Trosniturile sunt normale. Fabricantul nu degeaba a desenat ca nu se unge, mai ales cand este un fabricant mai rasarit, nu un no name. A facut el ceva studii inainte ca altfel punea pastile din cauciuc sa protejeze cuiul, care fie vorba intre noi nu e o avere. Daca , cuiul nu ar fi consumabil ce rol ar mai avea pe unele cuple antibalans indicatorul de uzura a cuiului?

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Vizitator

Acelea sunt indicatoare ale uzurii pastilelor / tachetilor ori a furcii de cuplare ( cea care prinde "nuca" pe dedesubt), si nu ale bilei de la carlig.

Nu am vazut cupla din aia clasica , simpla , de tabla , sa aibe asa ceva .

Nu te lasa sa le ungi pentru ca te-ar tine prea mult si nu ar mai vinde tacheti , tacheti care la vremea cand am cautat eu nu erau mai ieftini de 50EURO/perechea . Ori un carlig de remorcare este 100-150-200EURO.

Repet , eu asa am procedat ( adica am gresat cupla de remorcare, fie ea si antibalans) si slava Domnului am mers si cu 130Km/h fara sa am probleme si cu rulota incarcata bine de tot .

Poate sunt eu mai norocos din fire ( desi nu stiu daca am castigat de 2ori la Loto in viata mea ) si am fost ocolit de belele.

Asa cum am spus mai devreme , acest sistem de cuplare are rol de a nu transmite balansul intre cele doua vehicule ale ansamblului si nicidecum de infranare a balansului.

Daca avea rol de franare (greu de acceptat lucrul asta !) ar fi trebuit sa nu mai aibe acea mobilitate in jurul axei longitudinale de 15 sau chiar 25 de grade stanga - dreapta.

Daca ati urmarit filmuletul din topicul cu "Rulota la drum" o sa observati ca la viteza nu apare balans , ci apare o miscare mai mult in plan orizontal care se simte in auto tragator ca si cum cineva ar cerne faina in porbagaj cu tot cu masina . De aia si sistemele de protectie sunt concepute sa franeze rotile independent in contratimp cu oscilatia miscarii pentru a reda ansamblului pozitia rectilinie pe drum.

In continuare, bineinteles ca fiecare face cum crede de cuviinta.

  • Like 1

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Drinovan Ovidiu

Singura expicatie care ar fi cu neungerea este ca uleiul sau vaselina poate inmuia mateialul din care sunt facuti tacheti intrand in compozitia lor.

Pe drumul de la Deva-Brad cum era in constructii m-am tot oprit de vro 3 ori sa las parghia rosie jos ca se tot ridica la 45°.Pana la urma am mai  strans putin surubul de pe ea si nu sa mai ridicat.De sarit nu a sarit cupla din nuca si nici nu sa auzit vreun joc.

Daca se ridica la 90°poate ramaneam fara rulota!(Ramanea atarnata in siguranta de sarma care o roresc de doua ori dupa carlig).

Asta inseamna ca sunt destul de periculoase cupele anti balnas pe drumurile cu denivelari, daca nu sunt reglate sa se inchida-deschida unpic mai greu de la surubelul acela.

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Drinovan Ovidiu

Apropo de trosnituri.La mine nu se aude nici o trosnitura, scartaiala nici la plecarea de pe loc, nici la franare si nici in mers!

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Cornelsavu

@adrian Nu sunt de acord cu ce zici dar nu ma voi contrazice cu tine la nesfarsit. Citeste un pic si forumuri de afara sa vezi ca nu se greseaza, daca ar fi asa cum zici ca are rolul sa nu transmita balansul rulotei catre masina este si mai periculos fiindca ti-ai da seama ca rulota intra in balans mult prea tarziu si nu imediat ce apare fenomenul.

@ovidiu Putea parghia rosie sa se ridice si la 200 de grade ca nu se decupla rulota ci doar nu mai functiona antibalansul, rulota se decupleaza doar la ridicarea parghiei argintii.

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Ovidiu Cica

Adrian poti pune o poza cu carligul tau antibalans pe care l-ai gresat?

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Vizitator

Nu am nici pe departe intentia de a polemiza cu cineva pe tema asta.

Fiecare sa faca asa cum il taie capul sau cum ii permite pregatirea.

Eu am aratat doar cum fac eu, si daca sunt un exemplu bun sau rau (chiar prost !) nu pot sa apreciez singur si nici nu vreau sa imi impun ideile in fata celorlalti.

Asta este cupla , este un SSK pe sasiu de AL-KO

2wcec7m.jpg

si astia sunt tachetii care i-am schimbat

50i98n.jpg

35n0ku9.jpg

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Ovidiu Cica

Adrian are un sistem antibalans de prima generatie cu pastile metalice!Acestia pot fi gresati(teoretic!-nu stiu ce spune fabricantul!)

La urmatoarele generatii/tipuri pastilele metalice au fost inlocuite cu unele din teflon ce nu permit lubrefiere

Pe al meu AL KO AKS 2000 este inscriptionat -interzisa lubrefierea!

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Vizitator

Pastilele de la cupla rulotei mele sunt cu ferodou in capat, nu sunt in intregime metalice.

Rulota este din 1995 , si cred ca este cupla originala , daca nu cumva au schimbat-o nemtii. Eu nu m-am atins de ea decat sa ii schimb pastilele (tachetii).

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Drinovan Ovidiu

Oare cand stim ca trebuiesc schimbati tachetii? 

Cand pe suprafata de contact a bilei apare o frecare mai mare, iar la extremitatiile acesteia apar urme de frecare mai adanci, find rezultatul frecarii de fier pe fier?

2moxgrc.jpg

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Drinovan Ovidiu

Sau oricat am apropia tachetii din accea rotita rosie, acestia nu se mai strang pana pe bila, astfel aparand un joc sesizabil.

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Vizitator

Cand se uzeaza tachetii incep sa apara zgomote la denivelari .

In ceea ce priveste tachetii din imagine , ce din stanga este uzat maxim iar cel din dreapta probabil ca este unu nou .

Din cate se observa la cel nou pe margine este o "bordura" de aprox. 1mm jur-imprejur

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Drinovan Ovidiu

O poza in care se poate vedea locasul in care intra biluta si cum se pot demonta tachetii.

post-496-14355620520649_thumb.png

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Vizitator

Modelul asta de AKS1300 are la tacheti niste rulmenti axiali , ca sa reduca din frecarea.

Cam la fel cu cei care sunt in capul amortizoarelor auto de la sistemele McPerson, care sunt la suspensia fata.

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Drinovan Ovidiu

Da, frecarea bilei facandu-se doar la viraje. Dezavantajul acestei cuple este ca cu timpul apare o uzura a tachetiilor si a bilei.

E un sistem de cuplare mai fix fata de cuplele obisnuite la care probail exista un mic joc si care se aude in timpul mersului.

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Vizitator

Frecare intre elementele sistemului de cuplare si bila cuiului exista permanent , nu nuimai in viraje.

In timpul deplasarii ele se misca in permanenta una fata de alta din cauza denivalarilor drumului , a virajelor mici datorate urmaririi traseului drumului sau la depasiri.

Ca in orice domeniu ( tehnica , electronica, etc..) si aici apar felul de modele din ce in ce mai performante , rod al rezultatelor din laboratoare si al constatarilor din viata de zi cu zi.

Inginerii aia de la ei trebuie sa isi justifice cumva prezenta si salariul care il iau . Nu ?

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Cristian S.

Cine imi spune si mie care ar fi problema inainte sa ma apuc sa fac bucati cupla. Am aceeasi cupla pusa ca poza la inceputul topicului si maneta rosie este blocata, nu misca deloc.Asa a fost de cand am cumparat-o.

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Cristian S.

In pozitia "culcat!!" :)

Vanzatorul mi-a spus ca se strange doar piulita din partea cealalalta si ma intrebam atunci care o fi rolul manetei, apoi am citit pe aici ca totusi miÅŸca.

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri

Pentru a adăuga comentarii este necesară înregistrarea sau autentificarea

Trebuie să detii un cont de membru pentru a adăuga comentarii

Înregistrare membru

Creaza un cont de membru. Este foarte uşor!

Înregistrare cont nou

Autentificare

Ai deja un cont de membru? Conecteaza-te aici.

Autentificare în cont

  • Activi pe această pagină   0 membri

    Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează această pagină acum.