Vizitator

Cupla ANTIBALANS | Montare | Probleme | Discutii

192 postări în acest subiect de discuţie despre Cupla ANTIBALANS | Montare | Probleme | Discutii

Cupla ANTIBALANS | Montare | Probleme | Discutii

Mihnea Stoenescu

Fiind vorba tot despre efectul antibalans voi aduce in atentie (daca imi va fi ingaduit ?!) asa-numita "lama antibalans". A folosit cineva acest dispozitiv ? Cum se comporta, aduce ceva foloase ?

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri

Vizitator

Da @TEODOR pe tine . Esti printre putinii care au inteles ce vreau sa zic fara sa fie necesara o schema . Pana la urma nu trebuie sa ai Politehnica , ci doar putina fizica elementara ( in general vorbind ; nu fac referire la persoana ta ) .

@Mihnea Stoenescu unele rulote mai vechi de Anglia aveau asa ceva , dar nu am stat sa-mi bat capul cu niciuna dintre ele.  Scuze  doh

 

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
TEODOR

La mine e mai simplu ca nu am antibalans, deci nu-mi mai fac probleme de pastiletampabia astep sa o agat sa vad dacă s-a schimbat ceva după ce i-am aruncat in cupla o mana de vaselina:ascratch:.
Era uscata in interior si mi-a cam lăsat ceva urme pe carlig. 

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Marinescu Ion

Stimati colegi,
Va rog sa vizionati clipul din link .

si sa judecati singuri.
Din pacate explicatiile sunt in limba germana, dar imaginile sunt graitoare pe intelesul oricui.
Eu sustin ca nu trebuie adaugata vaselina pentru acest tip de prindere, deoarece eficienta sistemului este ZERO.
Eu nu o mai ung si recomand posesorilor de cupla AKS sa nu unga. Este doar o recomandare, va rog nu ma omoratibiggrin!
PS:
Presiune de apasare pe nuca este de 1, 5 tone!

  • Like 1

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Vizitator

Este o vorba ca :"Viata bate filmul" . Iar mie imi place sa vorbesc numai pe exemple practice.
Din experienta personala (asta insemnand cu siguranta zeci de mii de kilometri cu rulota, poate spre suta de mii) NU am avut situatii in care la intersectarea cu un camion sa intre rulota in tangaj asa cum este prezentat in film. Si sa-mi fie cu iertare , eu consider ca sunt printre cei care merg cu viteza , asta insemnand undeva in jur de 100Km/h chiar si peste in depasiri ( depasiri de turisme , camioane , TIR-uri) . 
Ce-i drept la PESTE 120Km/h , si mai ales cand este un vant lateral mediu , apare o miscare de balansare usoara a rulotei .
DAR , in pana mea , este la o viteza destul de mare si in conditii in care vantul il simti chiar si intr-o autoutilitara care are o suprafata laterala comparabila cu a unei rulote. Adica nimic extraordinar , nimic iesit din comun.
Este de evitat depasirea unui TIR atunci cand pe mijlocul drumului sunt separatoare de sens din acelea de beton inalte de 50-60cm . Curentul de aer care se creeaza in astfel de situatii este foarte puternic iar turbionarea face ca rulota sa devina greu de stapanit. Poti sa ai anti-balans , mama lui anti-balans , si pe draku facut ghem sub scaun,  ca rulota se va batzai ca apucata de streche. Partea buna este ca astfel de situatii sunt rarisime , si usor de evitat .

In continuare fiecare face cum crede ca-i mai bine pentru el , rulota , masina , familie , ceilalti participanti la trafic.
 

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Mihnea Stoenescu

Tot in contextul topicului, am rugamintea ca toti colegii care sustin ca sistemul de cuplare antibalans  trebuie uns in zona cuplarii (sfera - pastile de presiune cu material antifrictiune), sa ne impartaseasca cat de bine se comporta ambreiajul automobilelor dupa ce a beneficiat  (experimental desigur !)  de o mana zdravana de vaselina. Este lesne de intuit, nu ?  Faceti va rog acest experiment daca doriti neaparat sa va edificati practic !   NU recomand sa faceti acelasi experiment peste tot unde gasiti ferodou, adica la frane ! Adevarat, este dreptul fiecaruia sa intretina ceea ce are dupa cum doreste. Nu sunt de acord insa, sa se emita sfaturi (total nefundamentate) ce pot dauna celor ce le citesc.

Dupa parerea mea, functionarea acestui tip de cupla este foarte clara. Tocmai mobilitatea greoaie, franata, (exagerat) gripata, diminueaza intrarea in oscilatie a sistemului, iar atunci cand aceasta se amorseaza, se va amortiza rapid. Ca atare sistemul trebuie exploatat si intretinut in conformitate cu instructiunile de utilizare, adica nici macar sa "vada" lubrifiantul. Daca se unge, tot efectul sau benefic se anuleaza. Nu mai este cazul sa subliniez ca toata investitia intr-un astfel de dispozitiv (si nu este deloc mica !) este complet inutila daca se greseaza. Subscriu  afirmatiei colegului care a atentionat asupra faptului ca orice ferodou care a fost uns s-a alterat iremediabil, deci trebuie schimbat daca vrem sa revenim la parametrii functionali necesari si prescrisi.

Imi cer scuze daca am deranjat cumva. Nu aceasta a fost intentia mea. Ceea ce am scris este izvorat numai din buna intentie.

Totodata multumesc pentru raspunsul primit la intrebarea mea anterioara.

  • Like 3

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Vizitator

Mihnea , se pare ca amestecam exemplele teoretice cu practica in sine, si visele cu viata reala.
Destinatia ferodoului de ambreiaj sau frane este una , iar cea a ferodoului de pastile este alta, asa cum una este otelul de scule si alta otelul pentru fundatii (ambele sunt oteluri , dar structura lor este total diferita). Nu are nici o relevanta comparatia de care pomenesti, si cred ca trebuie sa vezi putin mai departe.
In alta ordine de idei eu cred ca ramane la latitudinea fiecaruia daca alege intre modele desenate pe hartie si practica efectiva. 
Aici fiecare este liber sa-si exprime parerea si  nu are sens sa iti ceri scuze ; discutam , nu ne dam in cap unul altuia. Faptul ca esti sau nu de acord cu o parere diferita depinde doar de tine si nu poate reprezenta ceva impus. 
 

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
TEODOR

Cu toata dragostea, vreau sa va spun ca pe mine acest filmulet nu ma convinge ca ungerea in acest caz este inutila.Din cate am inteles eu acestor pastile li se spune, , pastile de presiune", nu pastile de frictiune.Daca aceste pastile ar fi confectionate din acelasi material ca si carligul(cu aceeasi densitate), nu cred ca s-ar mai putea trage parghia cuplei pana la capat, fara a se produce deformatii fie in carlig , fie in pastile. Ferodoul, este conform dexului, o tesatura de fibre din fier si azbest, care dupa parerea mea este mai moale decat materialul din carlig, dand astfel posibilitatea mularii acestor pastile.  Antibalansul este asigurat tocmai de acea presiune de 1, 5 T, creata pe carlig.Problema este daca este necesara si frictiunea intre carlig si cupla. Din cate stiu eu , orice frictiune intre doua corpuri solide, fara a se asigura lubrifiere duce la degradarea si pierderea proprietatilor initiale a materialelor din care sunt confectionate.Daca nu exista frictiune, nu putem sa spunem ca  este inlaturata neaparat presiunea de 1, 5 T .Daca s-ar fi dorit neaparat realizarea unui sistem rigid, se gaseau solutii; ar fi facut din nuca-cub si-atunci, odata cu balansul rulotei ar fi balansat la fel de tare si masina, sau s-ar produce ruptura . Totusi , acolo se doreste sa se asigure un anumit grad de libertate intre carlig si cupla, tocmai  pentru a se evita producerea acestor fenomene. Trag o concluzie si spun ca presiunea pe carlig este cea care asigura reducerea balansului si nu frictiunea cea care eventual asigura clienti producatorului de asfel de piese..., dar fiecare face cum crede el de cuvinta.hi

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Mihnea Stoenescu

In esenta, referitor la acest mod de socializare, ai perfecta dreptate. Cat despre ferodou, am vrut sa arat ca, in oricare organ de masina unde este amplasat din proiectare, joaca exclusiv rol de franare (acest material asigura totodata conditiile de a nu uza semnificativ contrapiesa, in fapt, de aceea a fost inventat), ca atare nu trebuie uns niciodata. Sunetele, scartaiturile (suparatoare adesea) pe care le emite un astfel de mecanism (exemplific frana, uneori chiar ambreiajul), este un semn bun si nu trebuie anihilat cu lubrifiant. Daca se face acest lucru, ansamblul este scos din functiune.  In cariera mea am intalnit un sofer (bine ca numai unul !) care a uns tot ce exista in platourile de franare cu saboti. El nu a sesizat nota ironica din "sfatul" unui coleg mecanic auto caruia i s-a plans ca il supara scartaitul sabotilor in tamburi; deci l-a aplicat intocmai. Bineinteles ca a urmat accidentul (astfel am aflat si eu).

Erata la postarea anterioara. Pe randul al doilea, se elimina ultimul cuvant dintre paranteze si se inlocuieste cu: "de frictiune".    Scuze, acum am observat !

Numai bine tuturor !

  • Like 1

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Gabriel Schuster

Personal , sunt adeptul respectarii instructiunilor de folosire a oricarui obiect. Nu inseamna ca nu trec prin filtrul mintii aceste instructiuni, dar experienta de viata in activitatea mea( aviatie) mi-a aratat tocmai ca informatiile din instructiuni provin din studiile, cercetarile si mai ales din experientele anterioare. Deci, cred ca pastilele trebuiesc lasate asa cum sunt, negresate. 

Dar fiecare este liber sa faca cum doreste, iar parerile pro si contra trebuiesc respectate. Sa nu uitam ca din contradictii se naste progresul.

  • Like 2

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Cristian Stoica

Am tras diferite rulote(mai usoare , mai grele) cu diferite masini (mai usoare, mai grele ), cu cuple anti balans sau cuple normale.
Bineinteles ca fenomenul de balans apare in functie de mai multe criterii :masina usoara, rulota grea (la limita posibilitatii de tractare a masinii) viteza peste 80km pe ora  conditii meteo nefavorabile(vant puternic ), incarcarea rulotei necorespunzator (stricind echilibrul rulotei) si stiu eu ....o gramada de alte situatii .
Ca sa eviti astfel de situatii ar trebui sa facem toti niste cursuri de conducere si rulotism .
De conducere ca sa invatam ce sa facem cu masina atunci cand apar  situatii limita si de rulotism ca sa invatam cum s-o incarcam  si cum se comporta diferitele tipuri de rulote in diferite situatii limita in care suntem pusi in trafic. 
Cei care si-au luat B+E sau C+E , sau au facut cursul pentru 4250Kg ( acel B extins , cum se mai spune)  stiu despre ce vorbesc .
Pentru asta producatorii de piese de sasiuri pentru remorci si rulote au venit in ajutorul celor care vor sa evite situatii limita,  producand cuplele antibalans.
Eu am montat cateva cuple pe rulote si inainte de montaj le-am probat pe carlig.
O cupla AKS 1300 eu singur nu am putut s-o urnesc, s-o misc stanga dreapta (sus , jos o misti pentru ca pastilele se invirt in jurul axei) doi de abia am reusit s-o miscam putin.
Cuplele anti balans nu sunt pentru a elimina definitiv balansul ci pentru a face acest fenomen controlabil pentru oricine, nu numai pentru profesionisti.
Un sofer cu mare experienta la volan, va seziza imediat cand este posibil sa apara fenomenul si va actiona in consecinta , deci n-are nevoie de antibalans.
Dar ce facem cu cei care nu au experienta ?Nu-si mai iau rulota?
Zgomotul care apare este normal :tachetii de frictiune apasa pe bila carligului, incercand sa franeze miscarile laterale ale remorcii .
Daca zgomotul te deranjeaza, renunti la el  si conduci cu 80 km pe ora, sau astepti sa faci experienta lui Adrian (vre-un milion de km ) si pui vaselina.
Recomandarea producatorului de a nu se unge nu vine de la a te face sa cumperi mai multe pastile ci pentru ca la frana nu pui vaselina, ca nu mai franeaza.
Eu am schimbat pastilele la un AKS 2000 (35 euro)si dupa 3 ani de folosire (aprox. 8000 km) nici nu se cunoaste ca sunt folosite.
Pentru cei amatori de cuple anti balans incercati sa luati cupla potrivita pentru greutatea rulotei.
La penultima rulota am pus AKS 2000 si rulota avea MMA 1100-scartiitul acela deranjant era mai puternic.
La ultima am pus AKS 1300, la un MMA de 1000 si nu mai e asa deranjant.
Daca maraie putin radioul, nici nu-l aud.
Sfatul meu este sa urmati instructiunile producatorului, dar nu e nevoie neaparat sa urmati sfatul meu , doar sunteti majori ..nu?  Glumesc !

  • Like 2

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Marinescu Ion

@cristian57 sunt 100% de acord cu celes puse mai sus. In manual spune ca: in functionare normala nu ar trebui sa apara zgomote (atasat informatia din manual). Eu curat, odata la o luna (cu o faie de hartie abraziva foarte fina) pastilele. Am observat ca nu mai apare nici un zgomot. Probabil ca pastila se incarca cu un praf foarte fin de ferodo si devine foarte lucioasa. Aceasta metoda uzeaza (probabil) mai repede pastilele, dar, la un pret de 130RON, cred ca nu este un capat de tara da se uzeaza in 2-3 ani!
Aceasta este experienta mea.

AKS2004_noise.jpg

  • Like 1

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Marius Rotaru

Oarecum in concordanta cu @cristian57 eu am socotit sa "risc" o cheltuiala de aproximativ 150 RON o data la 10 -15 ani si sa ascult de producator. M-am gandit ca ( din experienta personala si a altora mai destepti si mai cititi ca mine ) neintalnind niciodata o aplicatie in care se foloseste ferodou si se recomanda ungerea sa ascult de producatorul culpei "riscand" o cheltuiala fantastica de 10-15 RON/an.
@TEODOR daca ferodoul s-ar mula ar fi tragic. Gandeste-te la fortele la care este supus in cazul franelor camioanelor, de exemplu, care te asigur sunt "putin" mai mari de 1.5T . Cum ar fi sa se muleze?! :ascratch: Si da, ferodoul este mai "moale" decat carligul pentru a se uza mai mult pastilele care sunt mai usor si mai ieftin de inlocuit. Banuiesc ca ai auzit de soferi care se plang ca au placute de frana mai "tari" si i-au "mancat" discurile. E mai ieftin sa inlocuiesti placutele/pastilele decat discurile/cuiul.

Si totusi chiar asa de mult sa castige producatorul cuplei ( desi de multe ori gasim pastile facute de altcineva decat cel original ) din vanzarea pastilelor incat sa isi fraiereasca  clientii?! :ascratch:  

P.S.
Si uite ca s-a redeschis cutia Pandorei pe acest subiect! Sanatate tuturor! nay    xll 

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Cristian Stoica

Nu cred ca este vorba de deschiderea vreunei cutii , ci de informarea foarte corecta a celor cu mai putina experienta in ale condusului sau in ale rulotismului.Ce or sa faca ei este strict problema lor .Eu am incercat sa explic (atat cat m-am priceput eu ) cate ceva din experienta mea si din ce stiu eu ca recomanda producatorul AL-KO pentru produsele lui.
Ce-or zice alti producatori nu stiu.Deci nu cred ca deschidem nici o cutie, fiecare face cum il taie capul. Intre noi fie vorba , crede cineva ca are mai multa experienta decat  unul care lucreaza in domeniul asta de vreo 50 de ani si mai este si lider in domeniu? Credeti ca are nevoie de reclamatii cand concurenta pe aceasta piata este destul de acerba ?

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
TEODOR

Cu siguranta discutiile ar putea continua, dar eu unul prefer sa ma opresc aici. Important este ca cei care vor citi aceste postari vor gasi aici un subiect destul de bine dezbatut, cu argumente pro si contra , iar fiecare va filtra cu mintea lui si va decide singur.
Mi-ar placea ca toate topicurile de la sectiune tehnica si nu numai , sa se bucure de astfel de discutii , pentru o mai buna informare a celor ce au nevoie.
Ma mut pe alt topic, poate reusim si-acolo dezvoltarea subiectului.
Va asigur de tot respectul meu, dragi rulotisti si va invit sa va implicati cat mai mult in dezbateri!hi

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Vlad Mihai

Help! Am vrut sa schimb cupla cu una antibalans, insa cupla noua e mai mare decât teava pe care se montează. Exista ceva soluție sau am cumparat-o degeaba?

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Levi N

Salut @vlad mihai

Parerea mea este ca DA, si nu merita sa faci improvizatii chiar daca ar fi solutii, nu te juca chiar cu cupla !Vinde-o si cumpara alta.:noroc:

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Vlad Mihai
7 minute în urmă, Levi N a scris:

Salut @vlad mihai

Parerea mea este ca DA, si nu merita sa faci improvizatii chiar daca ar fi solutii, nu te juca chiar cu cupla !Vinde-o si cumpara alta.:noroc:

Dar din ce am văzut eu toate sunt așa, și asta era varianta cea mai mică, pt.1300 de kg.  Cupla veche parca nu-mi "inspira" incredere.?

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Levi N

 @vlad mihaiDar ce nu se potriveste?Partea de pridere sau cupla in sine?Cea cu antibalans este normal sa fie mai mare, fata de cea normala !

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Vlad Mihai

Teava pe care se prinde cupla de protap, aia care culiseaza,  e mai subtire decat partea cuplei care vine pe ea. Cea veche e fixa, la asta noua apare o distanta....

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Levi N

Atunci ia in considerare prima mea postare.

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Vlad Mihai

Dar teoretic, nu s-ar putea monta o flansa pe teava aia, ca si asa vine prinsa in suruburi ?Ar face corp comun cu ...~corpul~ cuplei - nu e vorba de prinderea pe bila de la masina, aia e chiar ok, se prinde foarte fain!

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Levi N

:nedecis: tu decizi!

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Vlad Mihai

Am gasit in Auseu adaptoare 3 marimi intr-un set. Am vazut ca unele cuple mari vin cu adaptoarele astea in pachet. Dupa masa reiau procedura de montare sa vad ce iese...

  • Upvote 1

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri

Pentru a adăuga comentarii este necesară înregistrarea sau autentificarea

Trebuie să detii un cont de membru pentru a adăuga comentarii

Înregistrare membru

Creaza un cont de membru. Este foarte uşor!

Înregistrare cont nou

Autentificare

Ai deja un cont de membru? Conecteaza-te aici.

Autentificare în cont

  • Activi pe această pagină   0 membri

    Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează această pagină acum.