Roland Stanciu

Cutie baterie - ajuta la ceva?

23 postări în acest subiect de discuţie despre Cutie baterie - ajuta la ceva?

Cutie baterie - ajuta la ceva?

Roland Stanciu

Fostul proprietar al rulotei montase bateria direct pe podeaua rulotei. Adica efectiv o pusese pe podea cu o stinghie de lemn în extremitatea de jos. Ajuta la ceva daca eu o montez intr-o cutie de plastic? Am văzut diverse cutii de plastic, speciale pentru acumulatori la cei ce vând accesorii rulote. Pe rulota am o baterie Optima de 75 ah. Ma gândesc ca ajuta la stabilitatea bateriei, la o frânare mai brusca, sau la eventuale scurgeri accidentale de acid. În configurația actuala nu am nici o protecție la aceste doua lucruri. Se merita sa ii cumpăr o cutie? Voi cum aveți montate bateriile în rulota?

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri

Marius Viorel

E mai safe sa zic asa in caz de accident. Daca nu vei avea accident nici la o franare mai sanatoasa sa zic asa nu cred ca vei avea probleme. Dar na, e bine sa fii safe. Poti lua cutie de baterie. La a mea acea baterie Optima de 75Ah ce o ai si tu a venit pt mover si sta in cutia ei. Deci ma gandesc ca e ceva de safety.

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Fejer Antal

Salutare @Roland Stanciu:salutare!: Părerea mea personală: O cutie dedicat pentru acumulatorul din rulotă, nu este scump. O scurgere accidentală a acidului din acumulator (dacă ai acumulator cu acid) rămâne în cutie nu strică altceva. Este mult mai tehnic să ți acumulatorul in cutia dedicată, față de alte improvizații. ect. ect.

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Roland Stanciu

Ok, m-ati convins. Am comandat o cutie speciala pentru baterie Nuova Rade, la 99, 47 lei. Mulțumesc de sfaturi. 

  • Like 1

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Roland Stanciu

Și a venit cutia:

 

IMG-20230217-WA0002.jpg.257b31a9424dc3f7b370d69bfa5a3c57.jpgIMG-20230217-WA0003.jpg.3453d50495eb0ff9a03738f48804f13b.jpg

  • Like 1

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Viorel K

Acum am vazut postul. Daca ai comandat-o, sa fii sanatos si sa-ti fie de folos asa cum te-ai gandit. Daca vrem sa copiem turismele care au bateria intr-o cutie in compartimentul motor, acolo motivul esta ca bateria sa ramana la o temperatura cat mai mica. Se stie ca functionarea la temperaturi ridicate este una dintre cauzele scurtarii vietii lor, fiecare 10 grade in plus injumatatind-o (conform cartii Victron-"Energy unlimited"). La masina mea nici nu este o cutie propriu-zisa tare ci una moale captusita, deci o data in plus se confirma ca scopul nu este neaparat o protectie mecanica ci termica. 

Cutia ta, care se va constitui si intr-un izolator termic, este foarte ok atat timp cat bateria nu se va incalzi excesiv, prin incarcare sau descarcare la curenti mari. De asemenea, capacul pus permite o acumulare de gaze explozive in interior (oxigen si hidrogen de la descompunerea apei din electrolit, indeosebi in cazul supraincarcarii), ceva in genul compartimentelor de butelii care nu au aerisire. O mica scanteie de la niste borne slabite de vibratii sau oxidate (oxigenul degajat, mai ales in concentratie mare,  favorizeaza oxidarea) care fac contact partial si te vezi la televizor la stiri.

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Fejer Antal

Cu toate stima @Viorel K:salutare!:Numai lucruri NEGATIVE ai scris despre cutia acumulatorului! Dacă ar fi chiar așa de periculos de ce se mai vând? De ce se mai fabrică? Dacă ești împotriva acestei cuti asta este opinia ta, însă sunt mulți care se gândesc altfel. Cu asta și închei această discuție sper că nu te am supărat! :noroc:

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Viorel K

@Fejer AntalSunt atatea produse care impart lumea in pro si contra lor. Dv sunteti pentru, desi nu ati argumentat de ce, doar ca se fabrica, dar asta nu e un motiv sa cumperi, eu sunt contra si am argumentat. Nu stiu de ce trebuia sa va deranjeze asta. Hai sa fiu cinstit si sa spun ca sunt oarecum contra, adica as folosi totusi o cutie de genul daca as avea un motiv,  in cazul rulotei sa o protejez mecanic de ceva lucruri pe care le depozitez prin zona ei, ca de protejat termic nu e cazul ca la masina. Apoi nu as pune capacul, sau daca l-as pune ar trebui sa imi iau toate masurile ca sa nu se poata intampla nimic din ceea ce am prezentat ca se poate intampla. Oricum, ceea ce am scris se poate constitui intr-un "beculet" aprins pentru cine foloseste o asemenea cutie sa isi ia niste masuri de precautie.

  • Like 2

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Cornelsavu

Viorel K, are dreptate in opinia mea cu acumularea de gaze. Daca tot se inchide cutia cu capac ar trebui pus furtun de evacuare a gazelor sau macar date niste gauri de aerisire.

  • Like 1

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Fejer Antal
17 minute în urmă, Cornelsavu a scris:

Viorel K, are dreptate in opinia mea cu acumularea de gaze. Daca tot se inchide cutia cu capac ar trebui pus furtun de evacuare a gazelor sau macar date niste gauri de aerisire.

Capacul nu este delok etans!

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Roland Stanciu

Acum am văzut postările. Capacul nu e deloc etanș. Ba mai mult are din fabrica doua locașuri destul de mari pe unde ies cablurile. Se observa in prima poza, sunt pe lateral. Deci, au pe unde ieșii gazele, dacă ar fi sa iasă.

 

LE vad ca are chiar 3 locașuri. 2 intr-o parte (pentru cabluri, se vad spre parbriz) și unul în cealaltă parte. Ultimul nu îmi dau seama pentru ce este ....

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
NRLaurentiu

Eu sunt curios cum ancoreaza bateria de acumulatori: in interiorul cutiei sau pe exteriorul cutiei? In primul caz, va trebui gaurit fundul cutiei (deci adio protectie la scugerea accidentala a acidului), iar in al doilea caz, daca bateria nu intra fest, pune carton/burete/lemn in interior?

Iar bateria fiind obisnuita, tip auto, va trebui sa elimine cumva gazele din procesul de incarcarcare. Nu stiu daca spatiul din interiorul rulotei devine neaparat exploziv (!), dar cu siguranta pute rau si sunt toxice!

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Roland Stanciu
în urmă cu 11 ore, NRLaurentiu a scris:

Eu sunt curios cum ancoreaza bateria de acumulatori: in interiorul cutiei sau pe exteriorul cutiei? In primul caz, va trebui gaurit fundul cutiei (deci adio protectie la scugerea accidentala a acidului), iar in al doilea caz, daca bateria nu intra fest, pune carton/burete/lemn in interior?

Iar bateria fiind obisnuita, tip auto, va trebui sa elimine cumva gazele din procesul de incarcarcare. Nu stiu daca spatiul din interiorul rulotei devine neaparat exploziv (!), dar cu siguranta pute rau si sunt toxice!

Are o curea, care se fixează în podea cu 2 șuruburi. Apoi cureaua trece pe sub cutie, și apoi peste capac. Se strânge, și gata fixarea. Eu ma gândesc sa mai bricolez ceva sa o fixez și de lateral. Fără sa găuresc cutia. Tot ceva gen curea!

Fixarea bateriei în interior o voi face cu placheta aceea de plastic galbena pe lungime, iar pe lateral rămâne foarte puțin spațiu, pana în 1-2 cm. Poate voi pune niște polistiren extrudat, din acela tare.

Referitor la gaze ... ele nu ies dacă bateria nu e în cutie? Cutia nu e etansa la capac!

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
NRLaurentiu
11 minute în urmă, Roland Stanciu a scris:

Referitor la gaze ... ele nu ies dacă bateria nu e în cutie?

Unele baterii de acumulatori de tip auto au un "stut" la care poti atasa un furtunas. Acela coboara in jos, prin podea, spre exteriorul rulotei, eliminand in siguranta gazele toxice degajate la incarcare. De aceea era indicata macar o baterie de acumulatori tip gel/agm, ele avand foarte putine "scapari".

 

Acei 1-2 cm distanta fata de pereti permit balansul bateriei in cutie, balans care poate cauza in anumite conditii spargerea cutiei.

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Roland Stanciu
16 minute în urmă, NRLaurentiu a scris:

Unele baterii de acumulatori de tip auto au un "stut" la care poti atasa un furtunas. Acela coboara in jos, prin podea, spre exteriorul rulotei, eliminand in siguranta gazele toxice degajate la incarcare. De aceea era indicata macar o baterie de acumulatori tip gel/agm, ele avand foarte putine "scapari".

 

Acei 1-2 cm distanta fata de pereti permit balansul bateriei in cutie, balans care poate cauza in anumite conditii spargerea cutiei.

Bateria mea este optima yellow 75 ah. Din câte știu este agm. Nu are nici un furtun, este total incapsulata! Diferența între lățimea bateriei și lățimea interioara a cutiei este exact 1 cm. Latime baterie 165 mm, lățime interioara cutie 175 mm! Mai bine nu se putea! O sa pun niște polistiren extrudat.

LE de pe net:

Datorita sistemului complet inchis si ermetic, bateriile Optima sunt total fara intretinere, se pot monta in aproape toate pozitiile si flexibila; precum si o siguranta sporita.

  • Like 1

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
NRLaurentiu
în urmă cu 1 oră, Roland Stanciu a scris:

Din câte știu este agm.

Inseamna ca am confundat topicul, scuze.

In acest caz, eu sunt de parere ca este inutila cutia. La mine am ancorat-o intr-un colt, de podea,   longitudinal si transversal, suficient cat sa stea fixa la diferite socuri orizontale/verticale.

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Viorel K
în urmă cu 12 ore, Roland Stanciu a scris:

Datorita sistemului complet inchis si ermetic, bateriile Optima sunt total fara intretinere, se pot monta in aproape toate pozitiile si flexibila; precum si o siguranta sporita.

 

Daca e sa intram putin in intimitatea fenomenului, bateria ar fi de tipul agm VRLA (Valve Regulated Lead Acid). E fara intretinere dar totusi pot scapa gaze prin acea valva insa doar in cazul supraincarcarii (spre deosebire de cele "obisnuite" care scapa gaze si catre sfarsitul incarcarii), caz in care se pierde apa  din electrolit (descompusa in oxigen si hidrogen) fara a mai putea fi completata. Deci ar trebui o atentie in plus la incarcare indeosebi pentru viata bateriei. Altfel, revenind la subiectul discutiei,  cred ca pericolul de acumulare a gazelor intr-o concentratie periculoasa sub capac ca e destul de mic in acest caz. Eu doar cred, tu raspunzi.

 

Pentru ca vad ca te-ai orientat catre baterie agm,  nu stiu pentru ce motiv ai facut-o, dar mai spun ca exista o confuzie printre unii utilizatori cum ca bateriile agm sunt mai potrivite pentru rulote sau in general pentru altceva decat pornit motoare. Nu este adevarat. Cele mai bune rezultate le dau tot la pornit motoare. Asa cum nu este adevarat ca orice baterie agm trebuie incarcata la 14, 7V (cu programul agm al incarcatorului, daca il are). Majoritatea se incarca tot la 14, 4V (trebuie citit pe baterie sau pe hartiile primite cu bateria), deci tine cont cum o incarci.

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Roland Stanciu
în urmă cu 10 ore, Viorel K a scris:

 

Pentru ca vad ca te-ai orientat catre baterie agm,  nu stiu pentru ce motiv ai facut-o, dar mai spun ca exista o confuzie printre unii utilizatori cum ca bateriile agm sunt mai potrivite pentru rulote sau in general pentru altceva decat pornit motoare. Nu este adevarat. Cele mai bune rezultate le dau tot la pornit motoare. Asa cum nu este adevarat ca orice baterie agm trebuie incarcata la 14, 7V (cu programul agm al incarcatorului, daca il are). Majoritatea se incarca tot la 14, 4V (trebuie citit pe baterie sau pe hartiile primite cu bateria), deci tine cont cum o incarci.

Nu m-am orientat spre nici un tip de baterie. De fapt nu am cumpărat nici o baterie. Asta e bateria cu care a venit rulota. Rulota a fost luata sh în august anul trecut. Bateria e încă bună. Când se va termina, atunci o sa analizez piața bateriilor. Pana atunci stau cu bateria asta, care încă e buna.

 

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Marius Rotaru
în urmă cu 11 ore, Viorel K a scris:

nu stiu pentru ce motiv ai facut-o, dar mai spun ca exista o confuzie printre unii utilizatori cum ca bateriile agm sunt mai potrivite pentru rulote

Motive sunt mai multe, dar doar unul: sunt mult mai rezistente la vibratii decat bateriile cu electrolit lichid.

Intrebare ajutatoare: de ce cele mai performante baterii de semitractiune ( potrivite pentru tipul de consum specific rulotelor si sitemelor solare ) sunt AGM VRLA?

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Viorel K

Nu stiu unde ai citit chestia asta, iti spun ce stiu eu.

 

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Viorel K

 

Fenomenul de care spui se numeste shedding si se produce in timpul descarcarii. Orice descarcare cauzeaza desprinderea unor mici particele din placi care cad la baza. Cantitatea desprinsa creste cu nivelul descarcarii mai mult decat liniar, deci descarcarile profunde sunt de evitat. In stare avansata, acumularea de pasta cazuta poate produce scurtcircuit interior. "Leganarea" bateriei montate pe mijlocul de transport are un efect minim in mod direct asupra shedding-ului ci mai mult prin agitarea electrolitului care el favorizeaza desprinderea, in cazul bateriilor "inundate". Pentru acest motiv, intr-adevar bateriile agm (si gel) sunt mai putin predispuse la shedding, neexistand electrolit care sa se plimbe printre placi. Daca "leganarea" rulotei/masinii ar produce shedding, ce sa mai zicem de vibratia pronuntata si permanenta produsa de motoarele diesel.

Bateriile agm sunt totusi destinate pentru pornire, indeosebi la masinile cu start/stop unde ai nevoie de porniri dese. Ca le folosim si la altceva gen rulote si suntem multumiti, ok. Si eu am la centrala termica un invertor cu baterie obisnuita de masina si sunt multumit. Dar am considerat ca pentru ce urma sa faca e ok si asta, avand in vedere mai ales pretul.

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Viorel K
La 2/22/2023 la 21:33, Marius Rotaru a scris:

Intrebare ajutatoare: de ce cele mai performante baterii de semitractiune ( potrivite pentru tipul de consum specific rulotelor si sitemelor solare ) sunt AGM VRLA?

Nu stiu unde ai citit chestia asta, iti spun ce stiu eu.

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Viorel K

Rog un admin sa faca putin curat printre ultimele postari ale mele, cred ca editorul a facut niste figuri cand am vrut sa modific postarea si au mai aparut si altele.

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri

Pentru a adăuga comentarii este necesară înregistrarea sau autentificarea

Trebuie să detii un cont de membru pentru a adăuga comentarii

Înregistrare membru

Creaza un cont de membru. Este foarte uşor!

Înregistrare cont nou

Autentificare

Ai deja un cont de membru? Conecteaza-te aici.

Autentificare în cont

  • Activi pe această pagină   0 membri

    Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează această pagină acum.