Bogdan B

Sistem fotovoltaic combinat cu alimentare de la retea - automatizare

11 postări în acest subiect de discuţie despre Sistem fotovoltaic combinat cu alimentare de la retea - automatizare

Sistem fotovoltaic combinat cu alimentare de la retea - automatizare

Bogdan B

Urmeaza sa instalaz un sistem fotovoltaic pe rulota. Am citit destul de mult, dar nu m-am lamurit in totalitate.

 

Acum vin intrebarile:
1. panoul (aprox 200-250 w) urmeaza sa fie montat pe acoperis, in plan orizontal. Ce tip sa aleg? Poli sau mono? De ce?
2. doresc un controler care:
    - sa monitorizeze incarcarea pentru mai mute tipuri de acumulatori selectabil (pb acid sau gel sau li-ion sau...?)
    - sa monitorizeze cantitatea de curent consumat din acumulator si in functie de tipul acumulatorului, sa opreasca alimentarea pentru a proteja acumulatorul cand se ajunge la limita inferioara de incarcare (doresc sa conectez consumatori de 12v, cum ar fi becuri led, cat si un invertor de 220 v) si totodata tensiunea de iesire de 12 v sa fie stabilizata
    - sa fie bun calitativ si sa nu risc sa iau foc....
    - nu ma intereseaza comunicarea prin smartphone, etc...
3. ce tip de acumulator sa folosesc si de ce (plumb acid / vlra sau gel sau li-ion sau...)? 
4. doresc ca acumulatorul sa poata fi incarcat atat de la panoul fotovoltaic dar, cand conectez rulota la retea 220v (in camping, spre ex), sa fie incarcat de la retea, in mod automat, cand panoul nu mai furnizeaza curent (noaptea, spre ex) si, ideal sa poate fi incarcat si din priza auto 12 v (care exista pe masina) cand rulota se afla in mers si panoul nu genereaza suficient curent - exista controlere suficient de istete care sa faca totul automat? Daca nu, ce device ar trebui sa integrez?
5. circuitul rulotei de 220v sa nu mai fie alimentat utilizand invertorul, cand rulota este conectata la retea (in camping, spre exenplu) - exista invertoare suficient de istete care sa faca totul automat? Daca nu, ce device ar trebui sa integrez?
Si nu in ultimul rand, doresc componente de calitate, de la mediu in sus, exclus "chinezarii" noname...


Aveti sugestii?
Va rog, raspunsuri avizare si concrete. Multumesc.

  • Like 2

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri

Alex.lefterica

Salut

Ce rezolvare ai gasit la cele descrise mai sus? Si eu as fi interesat de o astfel de instalatie.


Trimis de pe al meu SM-G986B folosind Tapatalk

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Draghicescu D

O sa incerc sa raspund la cateva dintre intrebari,

Sa o luam pe rand :

1. Panoul ar fi bine sa fie monocristalin- sunt mai eficiente. Daca e si Half-cut, e si mai bine pe aceeasi suprafata ai un castig mai mare.

2. Controlerele nu difera in functie de bateria ce o incarca. Trebuie sa verifici pentru ce putere maxima a panoului sunt. Si totodata pe ce varianta a sistemului vei merge : 12v, 24v sau 48v. Aici trebuie sa vezi ce vei pune : mppt sau pwm, mppt sunt mai eficiente si un pic mai scumpe.

Controlerul nu stabileste cantitatea de curent care pleaca spre consumatori, aici trebuie un alt aparat montat intre baterie si consumatori (controlerul este intre panou si baterie). Ceva de calitate ar fi Victron sau Renogy (utilizat mai des in State si Australia). La noi e bine sa mergi pe Victron. Oricum daca mergi pe componente de calitate nu vei avea probleme cu fluctuatiile de tensiune. E bine sa ai comunicare cu telefonul, nici eu nu am vrut la inceput, dar sa stii ca ajuta. Pentru controlul curentului ce merge catre consumatori ai doua variante in functie de varianta de baterie pe care o alegi.

3. Daca vei alege sa mergi pe baterie litiu, acest lucru poate fi facut de BMS-ul cu care vine bateria. Ai multi parametri pe care ii poti seta. Si oricum nu e foarte grav daca se intampla ca odata sa consumi toata bateria. Bineinteles viata acesteia va fi mai lunga cu cat acest lucru se va intampla mai rar. Daca vei calibra bine sistemul, nu vei ajunge sa golesti bateria. 

Daca vei alege baterii pe gel (aici am mai putine informatii) intre baterie si consumatori va trebui sa montezi un Smart Shunt (pentru monitorizare) si un Cerbo GX (pentru control). 

Si bineinteles Panouri de sigurante pentru fiecare circuit (si 12v si 220) si intrerupatoare generale.

4 si 5. Aici va trebuie sa folosesti :

- un incarcator de baterii, un  invertor (puterea acestuia o alegi tu, in functie de necesitati) si inca o componenta intre bateria masinii si bateria sistemului. Bateria sistemului nu se poate incarca de la bateria masinii prin mufa de bricheta, curentii sunt prea puternici - trebuie folosite cabluri groase (de la MYF 16 in sus, in functie de lungimea traseului). Aceasta componenta poate fi o dioda Voltage Sensitive Relay (VSR) daca mergi pe baterii gel, sau un DC to DC Charger daca mergi pe litiu (sa nu arzi alternatorul).

Daca trec automat pe 220 cand il conectezi la retea (si sa nu mai treaca prin invertor) nu stiu. Oricum le poti tine pe toate pornite - si MPPT-ul si incarcatorul si invertorul noaptea cand esti legat la reteaua camping-ului. Si astfel vei avea tensiune constanta, indiferent de reteaua camping-ului. Desi noaptea in afara frigiderului (daca e pe curent) si a incalzitorului (disel sau gaz) nu vei consuma energie (asta daca  nu iti pui AC :). 

Poti folosi Multiplus-ul de al Victron, ce are si functie de incarcare si e si invertor. Am vazut ca e o varianta mai buna decat sa ai componente separate. 

Numai bine

 

 

 

  • Like 5
  • Upvote 1

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Florian Bucur
La 10.01.2021 la 9:17, Bogdan B a scris:

Urmeaza sa instalaz un sistem fotovoltaic pe rulota. Am citit destul de mult, dar nu m-am lamurit in totalitate.

 

Acum vin intrebarile:
1. panoul (aprox 200-250 w) urmeaza sa fie montat pe acoperis, in plan orizontal. Ce tip sa aleg? Poli sau mono? De ce?
2. doresc un controler care:
    - sa monitorizeze incarcarea pentru mai mute tipuri de acumulatori selectabil (pb acid sau gel sau li-ion sau...?)
    - sa monitorizeze cantitatea de curent consumat din acumulator si in functie de tipul acumulatorului, sa opreasca alimentarea pentru a proteja acumulatorul cand se ajunge la limita inferioara de incarcare (doresc sa conectez consumatori de 12v, cum ar fi becuri led, cat si un invertor de 220 v) si totodata tensiunea de iesire de 12 v sa fie stabilizata
    - sa fie bun calitativ si sa nu risc sa iau foc....
    - nu ma intereseaza comunicarea prin smartphone, etc...
3. ce tip de acumulator sa folosesc si de ce (plumb acid / vlra sau gel sau li-ion sau...)? 
4. doresc ca acumulatorul sa poata fi incarcat atat de la panoul fotovoltaic dar, cand conectez rulota la retea 220v (in camping, spre ex), sa fie incarcat de la retea, in mod automat, cand panoul nu mai furnizeaza curent (noaptea, spre ex) si, ideal sa poate fi incarcat si din priza auto 12 v (care exista pe masina) cand rulota se afla in mers si panoul nu genereaza suficient curent - exista controlere suficient de istete care sa faca totul automat? Daca nu, ce device ar trebui sa integrez?
5. circuitul rulotei de 220v sa nu mai fie alimentat utilizand invertorul, cand rulota este conectata la retea (in camping, spre exenplu) - exista invertoare suficient de istete care sa faca totul automat? Daca nu, ce device ar trebui sa integrez?
Si nu in ultimul rand, doresc componente de calitate, de la mediu in sus, exclus "chinezarii" noname...


Aveti sugestii?
Va rog, raspunsuri avizare si concrete. Multumesc.

Salut,  

 

Multe intrebari....

Eu am un panou monocristalin de 340w cu o baterie gel de 250AH (75 KG) si un regulator de 20A. Panourile mono au eficienta mai buna.Regulatorul stie sa identifice tipul de acumulator si celelalte doleante ale tale. Daca folosesti un inverter, regulatorul nu stie cat consuma deoarece acesta se leaga direct la baterie dar iti spune cata baterie mai ai si poti sa setezi parametrii de nivel incarcare, descarcare etc.

Pentru punctul 5 eu am facut in felul urmator-foto

Am montat 2 relee

1-cand folosesc retea 220v incarca bateria si toate prizele de 220v sunt functionale (tv, frigider, cuptor micro, boiler). Cand cade reteaua releul comuta automat toate prizele pe invertor. Invertorul are un intrerupator extern, la indemana pentru a nu fi nevoie sa umblu sub canapea unde este montat.

2-releul 2 opreste incarcarea bateriei cand se trece pe invertor

WhatsApp Image 2022-02-17 at 17.57.48.jpeg

  • Like 1

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Popescu Ionut

Salut

Nu strica sa arunci o privirea aici: https://www.caranda.ro/en/product/redresor-dc-dc-ctek-d250se-12v-20a/ si pe schemele de legatura. Eu am pe autorulota toate trei aparatele din schemele de legatura (CTEK D250SE 12V 20A,  CTEK SMARTPASS 120 si CTEK Marine M100). Aceste trei aparate gestioneaza incarcarea de la alternatorul masinii, de la panourile solare si de la 220 V si comunicarea intre cele doua baterii, a masinii si a autorulotei (sau rulotei) astfel incat sa protejeza bateria masinii.

Este cam scump dar din punctul meu de vedere merita. Eu pe autorulota am totul pe 12V si la nevoie un invertor de 1000 W legat direct la baterie.

 

  • Like 1

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Florian Bucur

Salut,

Cam același lucru am și eu cu bani mult mai puțini. De 220v am nevoie pentru frigider și tv. A fost alegerea mea pentru frigider 220v și tv smart 220v.  Regulatorul de încărcare știe ce trebuie să facă cu încărcare de la panouri și de la rețea . Eu nu sunt de acord cu incarcarea de la auto. De obicei prăjește alternatorul și nu prea este confortabil sa ramai fara incarcare, mai ales in afara țării.    ( Patit in Bulgaria) . Acum depinde de mașină. Totuși eu consider Auto separat de rulota. Sistemul meu funcționează foarte bine cu un buget foarte mic. Același sistem folosesc și la casa. Atunci când pica rețeaua sau vreau eu sa o opresc intra automat sistemul baterii-panouri-invertor. Am 4 baterii de 250Ah.-foto. Important este că putem face un sistem de anclanșare cu buget foarte mic. Sunt multe sisteme foarte scumpe care pot fi inlocuite cu putina imaginație, cunoștințe și buget foarte mic. 

Spor pentru toți cei dedicați.

 

  • Like 1

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Alex.lefterica

Salut

Ne poti detalia putin ce sistem ai? Si eu sunt interesat de acest sistem.

Multumesc!

Trimis de pe al meu SM-G986B folosind Tapatalk

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Florian Bucur
3 minute în urmă, Alex.lefterica a scris:

Salut

Ne poti detalia putin ce sistem ai? Si eu sunt interesat de acest sistem.

Multumesc!

Trimis de pe al meu SM-G986B folosind Tapatalk
 

Salut

Ce te interesează mai exact. Pe firul plecam de la o idee și apoi ajungem ....departe.

Spune-mi exact ce vrei și dacă pot te ajut cu mare placere

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
NRLaurentiu
în urmă cu 12 ore, Florian Bucur a scris:

incarcarea de la auto. De obicei prăjește alternatorul

Din intamplare probabil s-a stricat, din cauza defectarii alternatorului/puntii, nu a sistemului de incarcare a bateriei de acumulatori.

Insa, garantat, alternatorul se va praji daca se doreste incarcarea unei baterii de acumulatori de tip LiFePO4! Daca regulatorul nu stie ca trage dintr-un alternator, poate comanda si incarcarea cu 80 A, ceea ce duce invariabil la moartea alternatorului in scurt timp. Cu fum si toate cele! :) Se poate face incarcarea in siguranta a acestor tipuri de acumulatori, doar dupa calibrarea din setari a regulatorului/BMS-ului. Pentru cine e curios cum iese fum din alternator, gaseste pe YT un clip graitor.

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Alex.lefterica
Salut
Ce te interesează mai exact. Pe firul plecam de la o idee și apoi ajungem ....departe.
Spune-mi exact ce vrei și dacă pot te ajut cu mare placere
M-ar fi interesat ce componente folosesti la sistemul fotovoltaic (panou, mppt, baterie, invertor, dc-dc charger, 220v charger etc) si cum functioneaza off sau on grid. Ca si idee sunt la faza de documentare pentru viitoarea conversie. Ma intereseaza un sistem care sa imi permita sa stau atat off camping, cat si on camping (fara sa mai am "stresul" bateriei si a incarcarii pe timpul camparii).

Multumesc!

Trimis de pe al meu SM-G986B folosind Tapatalk

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri
Florian Bucur
în urmă cu 2 ore, Alex.lefterica a scris:

M-ar fi interesat ce componente folosesti la sistemul fotovoltaic (panou, mppt, baterie, invertor, dc-dc charger, 220v charger etc) si cum functioneaza off sau on grid. Ca si idee sunt la faza de documentare pentru viitoarea conversie. Ma intereseaza un sistem care sa imi permita sa stau atat off camping, cat si on camping (fara sa mai am "stresul" bateriei si a incarcarii pe timpul camparii).

Multumesc!

Trimis de pe al meu SM-G986B folosind Tapatalk
 

Salut 

Eu am:

Panou Thor 320w-850 lei

Regulator tensiune Breckner-120 lei

Cabluri și mufe -100 lei

Toate de la UTB Shop

Baterie Caranda 250ah-2000 lei (75 kg) !!!

Invertor 12-220 Sal1000usb -240lei-Altex

Releu 55.02 elmark-20 lei x 2 buc

Soclu releu elmark -15 lei x 2 buc

Distribuitor Elmark 80a-25 lei

Tablou siguranțe - 65lei

Charger 220 al rulotei

Total investiție 3270 lei din care mare parte reprezintă acumulatorul.

Panoul nu este fix deoarece l am prevăzut cu cabluri de 10m pentru al  putea orienta eficient.

Restul este manopera mea.

Sunt convins că unii colegi au variante mult mai .... profesionale și mai scumpe dar ce am făcut eu pentru mine mă multumeste.

Sunt multi factori care poate influenta eficienta sistemului :

Soare, amplasarea panoului, timpul de expunere, consumatorii interni, eficienta panoului și multe altele. 

Eu nu încarc acumulatorul rulotei de la autoturism în timpul mersului. ( Poate fi o soluție bună când  u ai 220 sau soare și te deplasezi la distante mari). Eu am optat pentru o baterie foarte mare pe care o încarc 100% când plec de acasă. 

Foarte important este sa eficientizezi consumatorii din rulota. Eu am schimbat toate becurile cu leduri. Dealtfel trebuie avut grija sa nu rămână aprinse fara rost în timpul staționării. Cel mai mare consumator al meu este frigiderul 220v. L am schimbat pe cel original prin absorbție care mergea și pe gaz deoarece eficienta lui era foarte slabă și înlocuirea lui era foarte scumpă. 

Consumator mare mai este și espresorul de cafea dar funcționează timp scurt. 

Recomand sa apelezi la electrician autorizat care trebuie să garanteze pentru lucrare. 

Eu mi am făcut totul singur dar pe răspunderea mea. Daca tot plătești o grămadă de bani la un expert sa și garanteze. Cam asta înseamnă afara electrician autorizat.

Am terminat de montat in vara trecuta și nu prea am avut ocazia sa l testez în condiții de off camping perioada mai lunga. 

 

Aștept orice alte sugestii de la colegi 

 

  • Like 2

Distribuie această postare


Link către postare
Distribuie pe alte siteuri

Pentru a adăuga comentarii este necesară înregistrarea sau autentificarea

Trebuie să detii un cont de membru pentru a adăuga comentarii

Înregistrare membru

Creaza un cont de membru. Este foarte uşor!

Înregistrare cont nou

Autentificare

Ai deja un cont de membru? Conecteaza-te aici.

Autentificare în cont

  • Activi pe această pagină   0 membri

    Niciun utilizator înregistrat nu vizualizează această pagină acum.